Πώς να χτίσετε την αυτοεκτίμησή σας: Πρακτικοί τρόποι

4 Φεβρουαρίου 2014

Πώς να Χτίσετε την Αυτοπεποίθησή σας: Πρακτικοί Τρόποι

Γράφει η Δρ Λίζα Βάρβογλη, Ph.D. Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια, Νευροψυχολόγο(Πηγή psychologypages.blogspot.gr)

 

 

1.  Αναλάβετε δράση. Ολοκληρώστε το.

Ξέρετε πιο είναι το σημαντικότερο βήμα στο χτίσιμο της αυτοπεποίθησης; Απλώς να αναλάβετε δράση! Τώρα! Ασχοληθείτε με κάτι και ολοκληρώστε το. Θα νιώθετε χειρότερα αν απλά κάθεστε και το σκέφτεστε. Βέβαια δεν είναι και απλό να το κάνετε. Για να διευκολυνθείτε, σας αναφέρω τρεις από τους καλύτερους τρόπους για να αναλάβει κάποιος δράση πιο εύκολα.

 

  • Να είστε παρόντες. Αυτό θα σας βοηθήσει να ξεφύγετε από την υπερβολική σκέψη, έτσι ώστε να μπορείτε να πάτε να κάνετε αυτό που θέλετε. Αυτό σας βάζει σε μια κατάσταση όπου οι σωστές ενέργειες συχνά φαίνεται να ρέουν από μέσα σας με ένα εστιασμένο αλλά χαλαρό τρόπο και χωρίς πολλή προσπάθεια. Ένας από τους πιο απλούς τρόπους για να συνδεθείτε με το άμεσο παρόν είναι να συγκεντρωθείτε στην αναπνοή σας  για ένα-δύο λεπτά, χωρίς άλλη σκέψη.

 

  • Ξελαφρώστε:  Ένας τρόπος να αποθαρρύνετε τον εαυτό σας από το να αναλάβει δράση είναι να πάρετε πολύ στα σοβαρά τα όσα είστε έτοιμος/η να κάνετε. Αυτό το κάνει να φαίνεται πολύ μεγάλο, πολύ δύσκολο και πολύ τρομαχτικό. Αν όμως χαλαρώσετε και νιώσετε ότι ξελαφρώνετε, θα καταλάβετε ότι αυτά τα προβλήματα και τα αρνητικά συναισθήματα είναι κάτι που εσείς απλά δημιουργείτε στο μυαλό σας και έτσι θα ξεμπλοκαριστείτε και θα ξεκινήσετε πιο εύκολα.

 

 

  • Να το θέλετε πραγματικά. Έτσι το να αναλάβετε δράση δεν είναι κάτι που θα χρειαστεί να πιεστείτε, γίνεται φυσικά.

 

2. Αντιμετωπίστε του φόβους σας.

Όταν αντιμετωπίζετε τους φόβους σας, χτίζετε  την αυτοπεποίθησή σας. Πώς να τους αντιμετωπίσετε;

  • Να έχετε περιέργεια. Όταν ο φόβος σας παγώνει, μαζεύεστε. Μοιάζει σαν να αποσυνδέετε το μυαλό από τον έξω κόσμο. Δημιουργείτε εμπόδια ανάμεσα σε εσάς και σε άλλα πράγματα/άτομα. Όταν αρχίσετε να γίνεστε περίεργος οι αισθήσεις και η αντίληψή σας οξύνονται, και ο κόσμος ξαφνικά ανοίγει. Η περιέργεια είναι γεμάτη με προσδοκία και ενθουσιασμό. Σας κάνει πιο ανοιχτούς. Και όταν είστε ανοιχτοί και ενθουσιασμένοι, τότε έχετε πιο πολλά διασκεδαστικά πράγματα να ασχοληθείτε από το να εστιάζετε  στον φόβο. Πώς θα γίνετε πιο περίεργοι; Ένας τρόπος είναι να θυμηθείτε πόσο πιο διασκεδαστική ήταν η ζωή όταν ήσασταν πιο περίεργοι και να αναλογιστείτε όλα τα ωραία πράγματα που σας βοήθησε η περιέργεια να ανακαλύψετε και να τα βιώσετε.

 

  • Συνειδητοποιείστε ότι ο φόβος συχνά βασίζεται σε αβάσιμες ερμηνείες. Σαν άνθρωποι ψάχνουμε μοτίβα. Το πρόβλημα είναι ότι συχνά βρίσκουμε αρνητικά μοτίβα, που βασίζονται σε μία ή δύο εμπειρίες. Ή απλά κρίνουμε λάθος τις περιστάσεις. Ή απλά δεν υπάρχει καλή επικοινωνία. Όταν ταυτιστείτε με τις σκέψεις σας θα πιστέψετε ό,τι σας λένε. Μια καλύτερη πρακτική είναι να μην παίρνετε τις σκέψεις και τόσο σοβαρά. Πολύ συχνά αυτές και η μνήμη είναι ανακριβείς.

3. Κατανοήστε με ποια σειρά συμβαίνουν τα πράγματα.

 Το θέμα είναι, όταν κάνετε πράγματα δεν χτίζετε απλά εμπιστοσύνη στην ικανότητά σας να διαχειρίζεστε διαφορετικές καταστάσεις. Βιώνετε επίσης και μια προοδευτική απευαισθητοποίηση. Αυτό σημαίνει ότι οι καταστάσεις που σας έκαναν να τρέμετε, γίνονται όλο και πιο φυσιολογικές στη ζωή σας. Μπορεί αρχικά να φαίνονται τρομαχτικές –πχ, ομιλία μπροστά σε κόσμο-. Αλλά αφού θα έχετε κάνει αυτό που φοβάστε κάμποσες φορές, θα σκέφτεστε μετά: ‘Αυτό ήταν;’.

4. Προετοιμαστείτε.

 Η ψυχική και πρακτική προετοιμασία δεν σας επιτρέπουν να δημιουργήσετε σενάρια τρόμου στο μυαλό σας σχετικά με το τι μπορεί να συμβεί.  Προετοιμάζοντας και εκπαιδεύοντας τον εαυτό σας, θα νιώσετε μεγάλη βοήθεια στη συνέχεια.

Γι’αυτό προετοιμαστείτε και θα νιώσετε πιο άνετοι και σίγουροι. Οργανώστε την προσπάθειά σας, συλλέξτε πληροφορίες, κάντε πρόβα, δοκιμάστε ασκήσεις χαλάρωσης, Απλώς μην κάνετε το λάθος και κολλήσετε στη φάση της προετοιμασίας, χρησιμοποιώντας τη ως τρόπο να αποφύγετε την καθεαυτό πράξη και τον πιθανό πόνο που νομίζετε ότι θα αποφέρει.

5. Συνειδητοποιήστε ότι η αποτυχία ή το λάθος δε θα σας σκοτώσει.

Και πάλι θα πρέπει να αντιμετωπίσετε  τους φόβους σας. Γιατί μόνο τότε θα ανακαλύψετε μία διαχρονική ιδιότητα των ανθρώπινων εμπειριών: η αποτυχία δε θα σας σκοτώσει. Ούτε αν κάνετε λάθος. Απλά αυτό είναι που σκέφτονται όσοι δεν έχουν ακόμα αντιμετωπίσει τον φόβο τους.

Το θέμα είναι να μεταμορφώσετε την αποτυχία από κάτι που σας κάνει να τρέμετε σε κάτι χρήσιμο και σημαντικό για την ανάπτυξη της αυτοπεποίθησής σας και γενικά την συνολική σας εξέλιξη ως άνθρωπος:

  • Μάθετε. Αντί να βλέπετε την αποτυχία ως κάτι φοβερό, αρχίστε να τη θεωρείτε περισσότερο ως μαθησιακή εμπειρία.  Όταν είστε στη μέση μιας αποτυχίας, μπορείτε να κάνετε στον εαυτό σας ερωτήσεις όπως: Τι είναι το τόσο φοβερό σε αυτή την κατάσταση; Τα μπορώ να μάθω από αυτή την κατάσταση;
  • Κερδίζετε εμπειρίες που δε θα μπορούσατε υπό άλλες συνθήκες.  Το ιδανικό θα ήταν αν ίσως θέλατε να μάθετε από τα λάθη και τις αποτυχίες των άλλων. Εντούτοις δεν είναι πάντα εύκολο αυτό. Μερικές φορές ίσως πρέπει εσείς να αποτύχετε για να μάθετε ένα μάθημα και να κερδίσετε εμπειρίες, που κανένας δε θα μπορούσε να σας μεταφέρει με απλές λέξεις.
  • Γίνεστε δυνατότεροι. Κλισέ αλλά τόσο αληθινό! Κάθε φορά που αποτυγχάνετε το συνηθίζετε όλο και περισσότερο. Συνειδητοποιείτε όλο και πιο πολύ ότι δεν ήρθε και το τέλος του κόσμου. Και ξανά απευαισθητοποιήστε. Μπορείτε να χειριστείτε πράγματα που πριν λίγα χρόνια δεν θα μπορούσατε με τίποτα. Η αποτυχία μπορεί ακόμα να έχει και μια απολαυστική πλευρά, επειδή ακόμα και αν αποτύχατε, τουλάχιστον προσπαθήσατε. Δεν κάτσατε άπραγοι. Και αυτό ήθελε λίγο έστω κουράγιο και αποφασιστικότητα.
  • Οι πιθανότητες να επιτύχετε αυξάνουν. Κάθε φορά που αποτυγχάνετε, μπορείτε να μάθετε και να αυξήσετε την εσωτερική σας δύναμη αλλά και την εξάσκησή σας. Έτσι κάθε αποτυχία μπορεί να αυξήσει τις πιθανότητες για μια μελλοντική επιτυχία.
  • Και να θυμάστε, ο κόσμος δεν καταρρέει γύρω σας. Οι άνθρωποι δεν νοιάζονται και τόσο για αυτά που κάνετε. Έχουν τη δική τους ζωή, προβλήματα και έγνοιες. Δεν σκέφτονται και τόσο εσάς, και δεν ελέγχουν συνεχώς τι κάνετε λάθος ή πότε αποτυγχάνετε. Ίσως είναι απογοητευτική σκέψη, αλλά παράλληλα λυτρωτική και ανακουφιστική, επειδή μπορείτε να απαλλαγείτε από την ανησυχία ότι όλοι σας παρακολουθούν.

6. Μάθετε ποιοι είστε και τι θέλετε από τη ζωή σας

Αν δεν ξέρετε ποιοι είστε και τι θέλετε, επίσης δεν ξέρετε και προς τα πού κατευθύνεστε.  Ξεκινήστε από τη διερεύνηση του εαυτού σας, λοιπόν.  Τι σας αρέσει; Τι δε σας αρέσει; Τι φοβάστε; Αντιμετωπίστε μερικούς από τους φόβους σας. Αν αποτύχετε ξανά και ξανά και συνειδητοποιείστε ότι δεν έγινε και κάτι σημαντικό, θα γίνετε πιο δυνατοί μέσα από τέτοιες εμπειρίες και επιπλέον πιο χαλαροί ψυχικά. Εντοπίστε τι πραγματικά σας ενθουσιάζει, δοκιμάζοντας απλά καινούρια πράγματα.

Όταν γνωρίζετε περισσότερα σχετικά με το ποιος είστε και τι θέλετε από τη ζωή - πράγματα που οι άλλοι δε μπορούν να πουν για εσάς - θα έχετε πιο πολλή σιγουριά για τον εαυτό σας και σε αυτά που μπορείτε να κάνετε.

Τι λένε ή σκέφτονται οι άλλοι θα έχει λιγότερες επιπτώσεις σε σχέση με το παρελθόν, γιατί πια εσείς θα ξέρετε καλύτερα ποιος είστε από ό,τι αυτοί. Και αφού θα έχετε όλες αυτές τις εμπειρίες, αφού θα έχετε δαπανήσει χρόνο για να μάθετε πραγματικά τον εαυτό σας και να τον φέρετε στα όριά του, θα εμπιστεύεστε τη δική σας γνώμη  και δυνατότητα περισσότερο από οτιδήποτε έξω από εσάς. Θα έχετε γίνει σταθεροί και θα έχετε επικεντρωθεί στον εαυτό σας.

Αυτό φυσικά θα πάρει καιρό. Μπορεί να είναι κάτι που ποτέ δε θα τελειώσει πραγματικά. Γι’αυτό θα μπορούσατε επίσης να ξεκινήσετε τώρα.

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ