Περιορίστε το αλάτι και κερδίστε χρόνια ζωής

7 Φεβρουαρίου 2014

Οι καρδιαγγειακές παθήσεις αποτελούν την κύρια αιτία θανάτου διεθνώς και η υπερβολική κατανάλωση νατρίου (αλατιού) αυξάνει την πίεση του αίματος, που αποτελεί παράγοντα κινδύνου. Ο σύγχρονος τρόπος διατροφής οδηγεί στην κατανάλωση διπλάσιας ποσότητας νατρίου, από τη συνιστώμενη. Η υπερκατανάλωση αλατιού επιβαρύνει την υγεία 2,3 εκατομμυρίων ανθρώπων σε όλο τον κόσμο, σύμφωνα με την Αμερικανική Εταιρεία Καρδιάς, μέσα από την αρνητική επίδραση καταστάσεων όπως το έμφραγμα, τα εγκεφαλικά επεισόδια και άλλα καρδιαγγειακά νοσήματα.


Γράφει ο κ. Χάρης Δημοσθενόπουλος ΜMedSci.SRD

Κλινικός Διαιτολόγος-Βιολόγος

Χάρης Δημοσθενόπουλος

Το αλάτι είναι ένα συστατικό της τροφής που σχετίζεται με αύξηση της αρτηριακής πίεσης και τον κινδύνο εκδήλωσης καρδιαγγειακών παθήσεων, αλλά και  νοσήματα, όπως η οστεοπόρωση και το άσθμα. Μαζί με το κάλιο αποτελούν ηλεκτρολύτες ουσιαστικής σημασίας για τη ζωή, ενώ είναι μεταξύ άλλων υπεύθυνα και για τη ρύθμιση της ισορροπίας των υγρών και του pH του οργανισμού μας. Το νάτριο, που είναι βασικό στοιχείο του αλατιού, διευκολύνει τη μεταφορά θρεπτικών ουσιών στο εσωτερικό των κυττάρων, ανεβάζει τη διάθεση και δίνει γεύση χωρίς να παχαίνει ή να δίνει θερμίδες . Προκαλεί όμως κατακρατήσεις, που μας φουσκώνουν, παίζει σημαντικό ρόλο, έμμεσα, στην εμφάνιση της παιδικής παχυσαρκίας, συμβάλλει στη δυσκαμψία των αγγείων, συνδέεται με την εμφάνιση καρκίνου του στομάχου, την οστεοπόρωση, ακόμα και με την επιδείνωση του άσθματος. Ο περιορισμός της κατανάλωσης αλατιού μπορεί να βοηθήσει στη διατήρηση του φυσιολογικού βάρους, στην εξισορρόπηση της αρτηριακής πίεσης, στην αύξηση της αποτελεσματικότητας των αντιυπερτασικών φαρμάκων σε υπερτασικά άτομα, αλλά και να μειώσει τον κίνδυνο μελλοντικής εμφάνισης καρδιακών και εγκεφαλικών επεισοδίων.

Για να μειώσουμε την πρόσληψη αλατιού, εκτός από την αποφυγή αλατισμένων και αλμυρών τροφίμων είναι σημαντικό να ακολουθήσουμε και τα παρακάτω: να απομακρύνουμε την αλατιέρα από το τραπέζι, να μη βράζουμε τα ζυμαρικά, το ρύζι, τα λαχανικά και τα όσπρια με μεγάλη προσθήκη αλατιού στο νερό, να προτιμούμε το χυμό λεμονιού ή μικρή ποσότητα άσπρου κρασιού, αντί για αλάτι. Επίσης να αποφεύγουμε τα κονσερβοποιημένα τρόφιμα π.χ. λαχανικά, κρεατικά, έτοιμα φαγητά και όλα τα τρόφιμα με «κρυμμένο» αλάτι όπως είναι το ψωμί (δίνει περίπου το 40% του αλατιού που τρώμε), τα διάφορα αρτοσκευάσματα όπως φρυγανιές και κριτσίνια, τα παστά και τα επεξεργασμένα κρέατα και αλλαντικά, πατατάκια και γαριδάκια, σάλτσες και κύβοι ενίσχυσης γεύσης, σούπες, κατεψυγμένες πίτσες και πίτες, δημητριακά πρωινού και βέβαια το τυρί.

 

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ