O Θανάσης Λάλας είδε και σας προτείνει το "Νymphomaniac"

9 Φεβρουαρίου 2014
"Η πορνογραφία έχει έναν και μοναδικό σκοπό, που δεν είναι άλλος από το να σε κάνει να ερεθιστείς και στη συνέχεια να αυνανιστείς. Αν δεις την ταινία όμως, θα καταλάβεις ότι στην πραγματικότητα είναι ένα πολύ κακό πορνό, ακόμη κι αν το τρέξεις στο fast forward. Μέσα στα πρώτα λεπτά θέασης είναι σίγουρο ότι θα σταματήσεις να αντιδράς στις ερωτικές σκηνές. Θα σου φαίνονται σαν να τρώει κάποιος ένα μπολ με δημητριακά" Στέλαν Σκάρσ­γκαρντ


Ποιητικό ταξίδι, στη ακρη της υπερβολής. Αγριοτητα και μαυρο χιουμορ. Τα υλικά που χρησιμοποιεί μιά ιδιοφυία για να αποδείξει ότι... «Είναι πολύ πιο σημαντικό να εφευρίσκουμε τρόπους ώστε να εξερευνούμε ολοένα και περισσότερες δυνατότητες που προσφέρει ο κινηματογράφος ως τέχνη, αντί να σκαρφιζόμαστε ανόητους τρόπους για να φέρουμε τον κόσμο πάση θυσία στις αιθουσες...» (Λαρς Φον Τρίερ)
Το «Nymphomaniac» είναι το ταξιδι μιας γυναίκας, της Joe (Σαρλότ Γκένσμπουργκ), η οποία έχει διαγνωστεί ως νυμφομανής.Ο ηλικιωμένος γοητευτικός εργένης Seligman (Στέλαν Σκάρσγκαρντ) ανακαλύπτει τη Joe κακοποιημένη σε ένα σοκάκι. Την κουβαλάει στο σπίτι του, την περιποιείται, τη ρωτά "τι συνέβει" κι αυτή τον ρωτάει αν αντέχει να ακούςει την ιςτορία για τη ζωή της χωρίς να την διακόψει.
Ο Seligman, με το αυτι του ψυχαναλύτη _ο ίδιος ο Τριαρ εχει κάνει πολλά χρόνια ψυχανάλυση_ παρακολουθεί την Joe να αφηγείται τη ζωή της σε κεφάλαια, με εντυπωσιακές και άγρια αποκαλυπτικές σεξουαλικές λεπτομέρειες.
Το «Nymphomaniac» του ιδιοφυούς Λαρς Φον Τρίερ, είναι δομημένο σε οκτώ κεφαλαία,εκ των οποίων τα πρώτα πέντε, παρουσιάζονται στο «Nymphomaniac: Volume 1» _που προβάλεται τώρα στους κινηματογραφους.
Το πρώτο κεφάλαιο (The Compleat Angler) προσπαθεί να απαντήσει στην ερωτηση: "Πώς μπορεί μια σακούλα με σοκολατάκια να γίνει σύμβολο σεξουαλικής νίκης;" Η Τζο και η φίλη της Μπ. βάζουν στοίχημα ποια θα αποπλανήσει τους περισσότερους άντρες του τρένου της ζωής. Το έπαθλο, ένα σακουλάκι σοκολατάκια. Η Τζο χάνει γιά να κερδίσει στη συνέχεια ξεπερνώντας τον εαυτό της. Ετσι κερδίζεις, σπάζοντας τους δεσμούς σου με αυτό που σε σκλαβώνει... Και τελικώς πέφτεις σε μιά νέα ανεπανόρθωτη σκλαβιά.  Στο δευτερο κεφάλαιο (Jerôme) «Η αγάπη μεταμορφώνεται σε λαγνεία και ζήλια». Ο επερχόμενος κυνισμός μετατρεπει την αγάπη σε κάτι το επιφανειακό, αλλά οι δυνάμεις που αναπτύσονται μέσα στην ηρωίδα διαλύουν το αμυντικό της συστημα. Μπαίνει στη ζωή της ο Ζερόμ! Στο τρίτο κεφάλαιο (Mrs) Τα πολλα ραντεβου με το διαφορετικό προκαλούν το ατυχημα και τις συνέπειες του. Στο τέταρτο κεφάλαιο (Delirium) η σύγχυση δίνει σκυτάλη στην αυταπάτη γιά να βυθιςτούν στην παραίσθηση. Το πατρικό συναίσθημα, το μόνο εν ενεργεία συναίςθημα στην ταινία, πεθαίνει κι αυτό. Στ πέμπτο κεφάλαιο (The Little Organ School) μιά πολυφωνία του Μπαχ. Η ηρωίδα σε εκσταση, εμπνεεται... Εδω τελειώνει το πρώτο μέρος της ταινίας. 
Το δεύτερο μέρος της ταινίας του Λαρς Φον Τρίερ, «Nymphomaniac: Volume 2», θα βγεί στις  αίθουσες στις 20 Φεβρουαρίου και αποτελείται από τρία κεφάλαια.

Στο έκτο κεφάλαιο κεφάλαιο (The Silent Duck) η Ανατολική Εκκλησία _η Εκκλησία της χαράς_ απέναντι στην Δυτική Εκκλησία _την Εκκλησία του πόνου. Ταξίδι από τη Δύση στην Ανατολή σημαίνει γιά τον ιδιοφυιη σκηνοθέτη ταξίδι από τις ενοχές και τον πόνο, στο φως και τη χαρά. Η Τζο διαπιστώνει πόσο κοντά είναι ο πόνος στην ευχαρίστηση. Στο εβδομο κεφάλαιο (Ο Καθρέφτης) η εικόνα που βλέπεις στον καθρέφτη, είναι μια ρέπλικα αυτού που κοιτάζεις. Αυτό είναι λάθος. Η Τζο ανοίγει τον σκουπιδοντενεκέ και ρίχνει μέσα τη σεξουαλικότητα της. Στο ογδοο κεφάλαιο (Το Όπλο) η συνήθεια ως κρυψώνα. Αλλάζοντας θέση όλα γίνονται αλλιώς. Το ελλάτωμα γίνεται προτέρημα, η δυστυχία και ο εθισμός μηχανή παραγωγής χαρας και το νόημα της επαναληψης. Η αναπηρία ως δεξιότητα.
Αυτό είναι το «Nymphomaniac», το δημιούργημα μίας καλλιτεχνικής ιδιοφυΐας, το υπέροχο ενός σκηνοθέτη που ξέρει μαγικά να κλέβει το ματι του θεατή... Μία αλλη ματιά της σεξουαλικής απελευθέρωσης, με πολλές δόσεις μαύρου χιούμορ.  Μιά ταινία γεμάτη Τέχνη _μουσική, λογοτεχνία_ Φιλοσοφία _ θρησκεία, ανθρωπολογία, ψυχανάληση. Ξεκινάει σαν πορνογραφημα και καταλήγει στην περιγραφή του οράματος ενός σπουδαίου καλλιτέχνη. Μοιαζει ταινία πορνό αλλά συντομα ο ερεθισμός είναι εγκεφαλογραφημα, τεστ αυτογνωσίας: "Τι ξέρουμε και τι αγνοουμε γιά την ανθρωπινη υπόσταση".
Κάπου διαβασα γιά το έργο:  "Σε πρώτο επίπεδο, έχουμε τις αποκαλυπτικές φωτογραφίες και το προκλητικό τρέιλερ που ως γνωστόν αποσύρθηκε από το YouTube λόγω των ερωτικών σκηνών, αλλά η ταινία κάθε άλλο παρά ως  πορνογραφική μπορεί να χαρακτηριστεί... Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι γνωστοί και σπουδαίοι ηθοποιοί τον εμπιστεύονται, ενώ ένα από τα σπουδαία χαρακτηριστικά του Τρίερ, είναι το γεγονός ότι σχεδόν πάντα καταφέρνει να αλιεύει από τον εκάστοτε ηθοποιό του, τον καλύτερο του εαυτό. Το αποτέλεσμα για όσους των εμπιστεύθηκαν, είναι συγκλονιστικές ερμηνείες που εξύψωσαν την καριέρα τους, οδηγώντας τους σε συγκομιδή βραβείων, από τα σημαντικότερα, Διεθνή Φεστιβάλ". 




Υ.Γ 1 Ο Τρίερ μεγάλωσε στην Κοπεγχάγη των μεταβατικών κοινωνικοπολιτικά δεκαετιών του ’50 και του ’60, στο μέσο μιας οικογένειας, η οποία, σύμφωνα με τον ίδιο, στερούνταν συναισθημάτων, θρησκείας και της όποιας ευχαρίστησης. Οι γονείς του, επιχείρησαν να μεταδώσουν την ηδονή της απόλυτης ελευθερίας, χωρίς να μπορούν να φανταστούν ότι ίσως η υπερβολική ανεξαρτησία που του προσέφεραν θα βάρυνε τους εύθραυστους παιδικούς ώμους του μ’ ένα αίσθημα κενού.

Υ.Γ 2 Ο Λαρς Φον Τρίερ είναι παράλληλα και ο συνιδρυτής της Δανέζικης εταιρίας παραγωγής Zentropa, καθώς κι ένας από τους ιδρυτές του Δόγματος, τη δεκαετία του ’90. Ο Τρίερ έχει βραβευτεί πολλάκις για το έργο του: με Χρυσό Φοίνικα για το "Χορεύοντας στο Σκοτάδι" (Dancer in the Dark), με το Μέγα Βραβείο της Επιτροπής για το θρυλικό "Δαμάζοντας τα Κύματα" (Breaking the Waves), Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας για τη Σαρλότ Γκαίνσμπουργκ στον "Αντίχριστο"  (Antichrist), καθώς και με το Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας για τη Κίρστεν Ντανστ στο "Melancholia".

Υ.Γ 3 Η ταινία «Nymphomaniac: Volume 1», ξεκινά με μία καρτέλα, που εξηγεί πως η προβολή που ακολουθεί έχει μονταριστεί με την άδεια, αλλά όχι και με τη συγκατάθεση του σκηνοθέτη της. Ενώ το φιλμ ολοκληρώνεται με ένα split screen, όπου στη μία πλευρά τρέχουν οι τίτλοι τέλους και στην άλλη, παρακολουθούμε σκηνές από το 2ο μέρος της ταινίας, υπό τους δυνατούς ήχους των Ramstein...
Θανάσης Λάλας
ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ