Πώς να ζεις την κάθε μέρα σαν να ήταν εκδρομή!

24 Φεβρουαρίου 2014

Και αφού ολοκληρώθηκε η επιστροφή από την ύπαιθρο,παίρνουμε μια βαθιά ανάσα και ξαναρχίζουμε την εργασία μας, με γεμάτες τις ψυχικές μπαταρίες ­ ως τις επόμενες διακοπές. Αν ρωτήσουμε τους συναδέλφους και τους φίλους μας τι είναι αυτό που προκαλεί την ψυχική ευεξία αμέσως μετά τις διακοπές ή τις σύντομες αποδράσεις στην εξοχή, οι απαντήσεις θα κυμανθούν κάπου ανάμεσα σε «ανάπαυλα από την εργασία, ξεκούραση, έλλειψη των συνηθισμένων εγνοιών...» σε διάφορες παραλλαγές. Και οι πιο κυνικοί θα προσθέσουν ότι τα οφέλη των διακοπών θα εξανεμιστούν σε λίγες μόνο μέρες μετά την επιστροφή στη ρουτίνα. Σύγχρονες ψυχολογικές έρευνες όμως έρχονται να μας διαβεβαιώσουν ότι τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι και ότι υπάρχει και μια άλλη διάσταση που δεν τη συμπεριλαμβάνουμε απαραιτήτως ή πρωτίστως στους λόγους για τους οποίους νιώθουμε ξεκούραστοι μετά από διακοπές (αν και κατά καιρούς αναφερόμαστε στο πόσο το πράσινο ξεκουράζει το μάτι).

Γράφει για το boro.gr η Δρ Λίζα Βάρβογλη, Ph.D. Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια, Νευροψυχολόγος (greekpsychologypages.blogspot.gr)

Το ζεύγος Kaplan, διδάκτορες ψυχολογίας, είναι πρωτοπόροι στα αποκαλούμενα «επανορθωτικά περιβάλλοντα» και μελετούν την επίδραση της φύσης στην ψυχική και διανοητική υγεία του ανθρώπου, στις κοινωνικές του σχέσεις, ακόμη και στη φυσική του υγεία. Ψυχολόγοι στων οποίων τη σφαίρα των ενδιαφερόντων εμπίπτουν τα παραπάνω συνεργάζονται με αρχιτέκτονες, διακοσμητές εσωτερικών χώρων και πολεοδόμους για να κατασκευάσουν «υγιεινούς εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους».

Αλλά πώς ακριβώς μας ξεκουράζει το φυσικό περιβάλλον και ποια είναι η επιστημονική βάση εκφράσεων όπως «το πράσινο ξεκουράζει το μάτι, η θέα της θάλασσας είναι χαλαρωτική»; Κατ' αρχήν, πρέπει να ξεκινήσουμε από την ιδέα ότι υπάρχουν δύο είδη προσοχής, η «κατευθυνόμενη προσοχή» και το «μάγεμα», ή αυτό το διάπλατο άνοιγμα των ματιών ­ μεταφορικά και κυριολεκτικά ­ μπροστά σε κάτι νέο και αξιοπρόσεκτο. Οι δόκτορες Kaplan τονίζουν ότι όταν χρησιμοποιούμε κατά κόρον το πρώτο είδος προσοχής, όπως για παράδειγμα όταν εργαζόμαστε και πρέπει να προσέχουμε την οθόνη του κομπιούτερ, τα χαρτιά ή τα κουμπιά μπροστά μας, παθαίνουμε «κούραση της κατευθυνόμενης προσοχής», επειδή η προσοχή αυτή είναι συνεχόμενη και προκαλεί μια διανοητική ένταση και εγρήγορση. Το αποτέλεσμα; Είναι γνωστό σε όλους μετά από μια δύσκολη μέρα εργασίας: εκνευρισμός, νοητική αφαίρεση και τάση να δρούμε γρήγορα και παρορμητικά προκειμένου να τελειώσουμε μια ώρα αρχύτερα.

Οταν όμως έχουμε έναν περιβάλλοντα χώρο όπου η προσοχή γίνεται αυτόματη, η διανοητική ένταση μειώνεται και αυτή. Η έμφυτη μαγεία της φύσης αποσπά την ανθρώπινη προσοχή αυτόματα και μπορεί να βοηθήσει τον άνθρωπο να ξεφύγει από τη συσσωρευμένη διανοητική ένταση και κούραση, κάτι το οποίο είναι ιδιαίτερα εμφανές μετά από διακοπές. Ο δρ Hartig του Πανεπιστημίου της Ουψάλα στη Σουηδία, μάλιστα, σχεδίασε μια έρευνα για να δείξει και με μετρήσιμα αποτελέσματα ακριβώς αυτό. Ετσι, έδωσε σε μια ομάδα εθελοντών μια σειρά από τεστ κατευθυνόμενης προσοχής με σκοπό να τους προκαλέσει κούραση της κατευθυνόμενης προσοχής. Στη συνέχεια χώρισε τους εθελοντές σε τρεις υπο-ομάδες: η μία έκανε βόλτα σε ένα γειτονικό πάρκο, η άλλη μέσα στην πόλη και η τρίτη έμεινε μέσα διαβάζοντας και ακούγοντας απαλή μουσική . Σαράντα λεπτά αργότερα δόθηκε ένα δακτυλογραφημένο κείμενο σε όλους τους εθελοντές και τους ζητήθηκε να βρουν τα λάθη (έργο που απαιτεί κατευθυνόμενη προσοχή). Οι εθελοντές που ήταν στην ομάδα που περπάτησε στο πάρκο έκαναν πολύ καλύτερη δουλειά από τις άλλες δύο ομάδες, και μάλιστα ανέφεραν λιγότερο εκνευρισμό και περισσότερα θετικά συναισθήματα.

Τι γίνεται όμως με τα παιδιά;

Σαφώς και μετά τις διακοπές επιστρέφουν με περισσότερη ενέργεια και αυξημένη τάση προσοχής στο σχολείο. Ερευνητικά δεδομένα επιβεβαιώνουν ότι ακόμη και ελάχιστο πράσινο (σαν αυτό που βρίσκουμε στις αυλές σχολείων της πρωτεύουσας, με υποτυπώδες γκαζόν και ένα-δυο δεντράκια) είναι αρκετό για να βοηθήσει τα παιδιά στη συγκέντρωση της προσοχής τους. Σε κάτι που υπερτερούμε όμως ως εκπαιδευτικό σύστημα, και σε συνδυασμό με την έκθεση των παιδιών σε αυτό το έστω και λίγο πράσινο, είναι ο θεσμός του διαλείμματος μετά από κάθε μάθημα, που δίνει αυτή τη διανοητική ανάπαυλα και βοηθά στην αυξημένη προσοχή στο επόμενο μάθημα.

Επομένως, αυτό που χρειαζόμαστε είναι περισσότερες διακοπές στη φύση ή βόλτες σε πάρκα; Δυστυχώς όχι, σύμφωνα με τους ερευνητές, οι οποίοι διαβεβαιώνουν ότι για να απολαύσουμε τα παλινορθωτικά αποτελέσματα της φύσης δεν χρειάζονται ριζικές αλλαγές στη ζωή μας. Ακόμη και μια ματιά στις γλάστρες στο μπαλκόνι ή σε φωτογραφίες με φυσικά τοπία στους τοίχους του γραφείου είναι αρκετά για να μας δημιουργήσουν μια ευχάριστη διάθεση και να μας κάνουν πιο θετικούς απέναντι στη δουλειά μας και τους πελάτες που πιθανόν εξυπηρετούμε.

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Γιατί δε φεύγουμε από σχέσεις που μας κάνουν κακό
Καλησπερα σας ειμαι 25 χρονων και εχω μια...
Σχέση: Όταν ο άνδρας δε θέλει να είστε συνέχεια μαζί
Καλησπερα σας ονομαζομαι εφη και ειμαι 33...