Σουβλάκι, μπέργκερ ή πίτσα; Ποιο είναι λιγότερο παχυντικό

7 Μαρτίου 2014

Ο σύγχρονος τρόπος ζωής μας οδηγεί πολύ συχνά στην κατανάλωση γευμάτων εκτός σπιτιού. Η συνήθεια αυτή μάλιστα φαίνεται να είναι όλο και πιο συχνή για τους κατοίκους των μεγάλων πόλεων. Η έλλειψη χρόνου, σαν αποτέλεσμα των αυξημένων κοινωνικών ή επαγγελματικών υποχρεώσεων, μας ωθεί στην κατανάλωση έτοιμου και πρόχειρου φαγητού, μιας και αυτό είναι πιο εύκολο, γρήγορο, αλλά και γευστικό. Ωστόσο, είναι πλούσιο σε λιπαρά, θερμίδες και αλάτι και απαιτείται προσοχή στην κατανάλωση του. Γι' αυτό και σχετίζεται άμεσα με την αύξηση του σωματικού βάρους, την παχυσαρκία, αλλά και την εμφάνιση διάφορων άλλων νόσων (καρδιαγγειακά, μεταβολικό σύνδρομο, σακχαρώδης διαβήτης κ.α.) που σχετίζονται με τον τρόπο ζωής.


ΓΡΑΦΕΙ η  Ελένη Πεννιά, διαιτολόγος-διατροφολόγος

               diatrofi.gr


Αν και το έτοιμο φαγητό είναι πλουσιότερο σε θερμίδες και λίπος από το αντίστοιχο σπιτικό, δεν είναι σωστό να υποστηρίξουμε πως δεν μπορούμε να κάνουμε υγιεινές επιλογές όταν τρώμε έξω. Τα τελευταία χρόνια, που οι επιπτώσεις της παχυσαρκίας και των διάφορων χρόνιων νόσων έχουν αυξηθεί σημαντικά και δεδομένου του υψηλού ποσοστού των ατόμων που τρώνε εκτός σπιτιού, στα ταχυφαγεία ή εστιατόρια ''γρήγορού φαγητού'' (fast food) μας δίνονται πλέον πολλές επιλογές που μπορούν να θεωρηθούν πιο σωστές ή υγιεινές, όποτε η ευθύνη ανήκει και στον ίδιο τον καταναλωτή.

Δεν είναι λίγοι αυτοί που θέτουν το ερώτημα, μπορούμε κατά τη δίαιτα μας να καταναλώσουμε έτοιμο φαγητό; Η απάντηση είναι φυσικά, και ναι. Μπορούμε να επιλέξουμε σωστά και έξυπνα ώστε να αποφύγουμε τις εναλλακτικές με πολλά λιπαρά και θερμίδες, ή και να τα περιορίσουμε. Οι συνήθεις επιλογές του Έλληνα περιλαμβάνουν το «ελληνικό παραδοσιακό» σουβλάκι, τρόφιμα τύπου "fast food" και την κλασική πίτσα. Πάμε να δούμε λοιπόν πως μπορούμε να ενσωματώσουμε στη δίαιτα μας το έτοιμο φαγητό σωστά και με μέτρο χωρίς καμία διατροφική επιβάρυνση.

«Ελληνικό παραδοσιακό» σουβλάκι...?

Από το πιο αγαπημένα φαγητά, ίσως όλων είναι το παραδοσιακό σουβλάκι με πίτα. Πρόκειται, για ένα γεύμα πλούσιο σε θερμίδες, κορεσμένο λίπος και αλάτι, με αποτέλεσμα η συχνή του κατανάλωση να είναι μακροπρόθεσμα επιβαρυντική για την υγεία. Ωστόσο, αυτή η τόσο αγαπημένη συνήθεια των Ελλήνων, μπορεί να μετατραπεί σε μια υγιεινή επιλογή. Αντί για την κλασική πίτα με γύρο, μπορείτε να επιλέξετε μια αλάδωτη πίτα με σουβλάκι κοτόπουλο (κατά προτίμηση) ή χοιρινό, στην οποία αντί για πατάτες τηγανητές και σως, να προσθέσετε φρέσκα λαχανικά και κάποια ελαφριά σως γιαουρτιού. Για ένα πιο χορταστικό γεύμα θα μπορούσατε να το συνδυάσετε με μια απλή σαλάτα εποχής. Με αυτό τον τρόπο μπορείτε να γλιτώσετε αρκετές θερμίδες και λιπαρά, ενώ στην πραγματικότητα έχετε κάνει ένα πιο πλήρες και ισορροπημένο γεύμα, πλούσιο σε πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας (κοτόπουλο και χοιρινό φιλέτο), βιταμίνες, αντιοξειδωτικές ουσίες και φυτικές ίνες (σαλάτα).

Fast food...;

Καλό θα ήταν να αποφεύγετε την κατανάλωση γευμάτων από fast food γιατί είναι ιδιαίτερα πλούσια σε θερμίδες και κορεσμένα λιπαρά μιας και τα περισσότερα από αυτά είναι τηγανιτά. Μια μερίδα club sandwich αποδίδει γύρω στις 1000 θερμίδες, ενώ ένα κλασικό διπλό burger 590. Αφαιρώντας από το club τη μαγιονέζα και τις τηγανιτές πατάτες αφαιρούμε πάνω από 500 θερμίδες και 37γρ λιπαρά. Το ίδιο ισχύει και στο burger οπού αν αφαιρέσουμε τη sauce αφαιρούμε γύρω στις 80 θερμίδες και 8,5γρ λιπαρά. Τα nuggets κοτόπουλου, που από πολλούς θεωρούνται μια πιο υγιεινή επιλογή, δίνουν 290 θερμίδες, ενώ όταν συνοδεύονται από τηγανιτές πατάτες, το θερμιδικό τους φορτίο υπερδιπλασιάζεται. Μια σαλάτα Caesar's, που για τους περισσότερους θεωρείτε κάτι σαν συνοδευτικό, αποτελεί ένα πλήρες γεύμα που αποδίδει έως και 500 θερμίδες. Αφαιρώντας τη μαγιονέζα αφαιρούμε 180,9 θερμίδες και 19,3γρ λιπαρά. Το θετικό είναι ότι και σε αυτά τα εστιατόρια υπάρχουν πλέον αρκετές υγιεινές επιλογές, με τις σαλάτες και τα φρέσκα σάντουιτς να αποτελούν πολύ καλές λύσεις. Έτσι, αντί να παραγγείλετε δύο burgers και μία μερίδα πατάτες, μπορείτε να αισθανθείτε τον ίδιο κορεσμό παραγγέλνοντας μία σαλάτα και ένα burger χωρίς σως ή ένα σάντουιτς ή μία μακαρονάδα ή μια μόνο σαλάτα μπορεί να αποτελέσει ένα άριστο γεύμα. Με αυτό τον τρόπο θα μειώσετε την ποσότητα λιπαρών (κορεσμένων και trans λιπαρών) και θα προσλάβετε μεγαλύτερη ποικιλία θρεπτικών συστατικών με λιγότερες θερμίδες.

Κλασική Πίτσα;

Μία άλλη συχνή επιλογή έτοιμου φαγητού αποτελεί και η πίτσα. Ένα τρόφιμο εξίσου πλούσιο σε θερμίδες, λιπαρά και αλάτι. Έχετε αναρωτηθεί άραγε ποτέ γιατί στην Ιταλία, όπου «γεννήθηκε» η πίτσα, έχουν χαμηλότερα ποσοστά παχυσαρκίας; Αν και βέβαια αυτός δεν είναι ο μοναδικός λόγος, η αλήθεια είναι ότι η ιταλική πίτσα είναι τελείως διαφορετική από την ελληνική, όπως επίσης και ο τρόπος με τον οποίο την καταναλώνουν. Αντί λοιπόν να καταναλώσετε μια πίτσα σπέσιαλ με μπέικον και διάφορα αλλαντικά πλούσια σε λίπος και αλάτι, επιλέξτε μία πίτσα με λεπτή ζύμη και περιοριστείτε σε μια απλή γέμιση με τυρί και λαχανικά (όπως: μανιτάρια, πιπεριές, ντομάτα κ.α.). Επιπλέον, μην ξεχνάτε να συνοδεύετε πάντα και σαλάτα στο γεύμα σας, ώστε να χορτάσετε με μικρότερη ποσότητα.

Φαίνεται, λοιπόν, πως πλέον παντού και πάντα μας δίνονται εναλλακτικές επιλογές, προκειμένου να μπορούμε ''ακόμη και έξω από το σπίτι μας'' να τρώμε σωστά και ισορροπημένα. Οι επιλογές αυτές συμπεριλαμβάνουν τροφές από όλες τις ομάδες τροφίμων και μπορούν να καλύψουν τις γευστικές προτιμήσεις σχεδόν όλων των ατόμων. Κατά ένα μεγάλο μέρος, λοιπόν, είναι ευθύνη και του ίδιου του ατόμου τι θα επιλέξει τελικά να καταναλώσει, απ' την στιγμή που του προσφέρονται πολλές λύσεις για μια διατροφή πλήρη και ισορροπημένη.

Συνεπώς, η κατανάλωση ενός έτοιμου φαγητού στα πλαίσια μιας δίαιτας επιτρέπεται, κάνοντας όμως σωστές επιλογές και φυσικά με μέτρο. Ένα σωστό διατροφικό πρόγραμμα αποτελεί το θεμέλιο λίθο ενός γενικότερα ισορροπημένου τρόπου ζωής που θα μας εξασφαλίσει υγεία, απόλαυση, ευχαρίστηση, καλές ανθρώπινες σχέσεις και ευεξία.

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ