Πήρε κακούς βαθμούς στο σχολείο; Τι πρέπει να κάνεις

11 Μαρτίου 2014

Χαμηλοί Βαθμοί

Ο έλεγχος που ήρθε από... την Κόλαση

Aπό τον ψυχοθεραπευτή, ειδικό σε θέματα παιδιών Στάνλει Σαπίρο

Η συμπεριφορά Έχει καταντήσει κλισέ σε ταινίες και κινούμε­να σχέδια. Το παιδί γυρίζει στο σπίτι με κακό έλεγχο -οι περισσότεροι βαθμοί κάτω από τη βά- ση- και στέκεται με το κεφάλι σκυφτό, μπροστά σε δυο γονείς που αφρίζουν. Η τιμωρία είναι ανα­πόφευκτη. Η σκηνή έχει πλάκα στα κινούμενα σχέδια, όταν όμως συμβαίνει στην πραγματικό­τητα, τα πράγματα δεν είναι καθόλου αστεία. Στο σπίτι κυριαρχούν αποτυχία και απογοήτευση, σαν δυσάρεστες μυρουδιές.

Η αιτία της Για τη χαμηλή επίδοση στα μαθήματα, ίσως υπάρχει σοβαρός λόγος. Μπορεί το παιδί να μη βλέ­πει καλά, ή να μην ακούει καλά, μπορεί ακόμα να έχει και μια μικρή μαθησιακή δυσκολία. Μπορεί όμως η αιτία να βρίσκεται σε άλλους -πιο τε­τριμμένους- λόγους: τεμπελιά, ακατάλληλη μέ­θοδος διδασκαλίας, αποθάρρυνση ή γονείς που κακόμαθαν το παιδί τους και το άφησαν να πι­στέψει ότι μπορούμε ν’ αποκτήσουμε τα πάντα στη ζωή, αρκεί να τα ζητήσουμε.

Το καμάρι σας τα «θαλάσσωσε» στο πρώτο στ μαντικό διαγώνισμα - κι εσείς επίσης. Οργή και τι ψεις παλεύουν να επικρατήσουν σ’ έναν αγών που έχει μόνο ηττημένους.

Ξεχωρίστε τον «δράστη» από την «πράξη: ώστε το παιδί σας να μη νιώσει πολύ άσχημα με κ εαυτό του, όπως νιώθει για τους βαθμούς. Έπε τα, κάνετε ό,τι μπορείτε για να του εμπνεύσπ την αγάπη για μάθηση.

Ενθάρρυνση. Οι κακοί βαθμοί μπορούν ν εγκλωβίσουν το παιδί σ’ έναν φαύλο κύκλο - vui θει ανόητο επειδή δεν πήγε καλά, και το συνα σθημα της ανεπάρκειας θα το κάνει να τα πάι ακόμα χειρότερα. Γεγονός είναι ότι τα παιδί έχουν μια έμφυτη τάση να συσχετίζουν την ται τότητά τους με τις επιδόσεις τους. Όμως, κακί βαθμός δεν σημαίνει ότι το παιδί είναι χαζ Μπορεί να έχασε κάποιο κρίσιμο μάθημα, ή μπ> ρεί να είναι λανθασμένη η μέθοδος διδασκαλύ (κάποια παιδιά είναι περισσότερο οπτικοί παί ακουστικοί τύποι, ή το αντίθετο). Στην πραγμι τικότητα, ένας κακός βαθμός μπορεί να βοηθ σει, γιατί δείχνει πού χρειάζεται να δοθεί έμφ ση.

Το χειρότερο απ’ όλα είναι η επίκριση. Πρέπ να βοηθήσετε το παιδί να ξαναβρεί την έμφν αγάπη του για μάθηση. Μην το αποθαρρύνετε > γοντας, «δεν παίρνει τα μαθηματικά». Κάτι ι τοια σχόλια γίνονται καμιά φορά προφητείες που επαληθεύονται από μόνες τους.

- Ενδιαφερθείτε για ό,τι μαθαίνει το παιδί, ο μόνο για τους βαθμούς του. Εσείς ξέρετε γι τί ο ουρανός είναι γαλάζιος; Ίσως όχι. Tic δεν προσπαθείτε να το μάθετε μαζί με το παι­δί σας;

- Κάνετε τη μάθηση να μοιάζει περισσότερο με διασκέδαση και όχι τόσο με αγγαρεία. Πείτε στο παιδί τι σας αρέσει να διαβάζετε, τι σας αρέσει να μαθαίνετε, αυτά που πράγ­ματι σας εκπλήσσουν στη ζωή.

- Το ιδιαίτερο μάθημα είναι πολύ καλή ιδέα. Θα βοηθήσει το παιδί σας να καλύψει κενά και να νιώσει καλύτερα με τον εαυτό του. Και ο δάσκαλος θα είναι συναισθηματικά αποστασιοποιημένος, ενώ εσείς όχι.

- Δώστε έμφαση στην προσπάθεια, όχι στα αποτελέσματα.

- Φροντίστε να μην έχει το παιδί πάρα πολ­λές εξωσχολικές δραστηριότητες, που λει­τουργούν σε βάρος της μελέτης του.

- Αν έχετε υπερβολικές προσδοκίες και/ή μι­κρή υπομονή, ίσως δεν πρέπει να βοηθάτε εσείς το παιδί στη μελέτη του. Αν απογοη­τεύεστε και θυμώνετε, το παιδί θ’ αποθαρ­ρυνθεί και μπορεί να χαλάσει η σχέση σας (βλ. Κεφ. 32, Ο καβγάς ytα το διάβασμα).

- Βρείτε δραστηριότητες που δεν είναι ακα­δημαϊκές, αλλά που θα διδάξουν στο παι­δί σας σημαντικά σχολικά θέματα. Παρά­δειγμα, χρησιμοποιήστε τη ζαχαροπλαστική για τα μαθηματικά, τις μετατροπές και το μέτρημα (έτσι θα έχετε ψήσει και κουλου- ράκια).

- Δείτε τον δάσκαλο και συζητήστε τι μπορεί να γίνει για να βελτιωθούν οι βαθμοί του παι­διού σας, φροντίστε όμως να συμπεριλάβετε στη συζήτηση και το παιδί. Επεξεργαστείτε κάποιο σχέδιο - ίσως πρέπει να λύνει κάθε βράδυ ασκήσεις αριθμητικής, είτε έχει την άλ­λη μέρα μάθημα είτε όχι. Το παιδί πρέπει να συμ­φωνήσει, αλλιώς δεν θα φέρετε αποτέλεσμα.

Αισιοδοξείτε. Μην ανησυχείτε (τουλάχιστον όχι φανερά). Και δώστε στο παιδί να κατα­λάβει ότι δεν θα το «απαρνηθείτε».

Δείξτε κατανόηση αλλά και αντικειμενικό­τητα. Από τη δουλειά σας εσείς παραιτείστε, αλλά το παιδί πρέπει να πάει στο σχολείο κάθε μέρα, παρόλο που δεν τα πηγαίνει κα­λά στα μαθήματα.

- Μην κάνετε θέμα τις πολύ καλές επιδόσεις κάποιου αδερφού (εκτός αν θέλετε να δημι­ουργήσετε οικογενειακή «βεντέτα»).

Πηγαίνετε στον γιατρό για να βεβαιωθείτί ότι δεν υπάρχει πρόβλημα στην ακοή ή τφ όραση του παιδιού σας.

- Αν νομίζετε ότι το παιδί πάσχει από μαθη σιακή δυσκολία, ζητήστε από το σχολείο ν< το περάσει από αξιολόγηση.

ΣΗΜΕΙΟ ΚΛΕΙΔΙ: Δώστε έμφαση σε κάτι που γί νεται καλά. Αν το παιδί πάρει σ’ ένα διαγώνισμά πέντε, με άριστα το δέκα, τονίστε το πέντε που πι ρε. Πείτε του, «αυτό δείχνει ότι μπορείς να μάθεις».

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ