Τσακωνόμαστε συνέχεια, τι πρέπει να κάνω για να μη χωρίσω;

26 Μαρτίου 2014

Υπάρχουν σχέσεις χωρίς καμία σύγκρουση; Όχι! Η σύγκρουση μέσα σε μια σχέση είναι σχεδόν αναπόφευκτη. Από μόνη της η σύγκρουση δεν είναι πρόβλημα. Η ένταση, η συχνότητα και το πώς όμως κάποιος τη διαχειρίζεται, μπορεί να ενώσει ή να χωρίσει τους ανθρώπους. Φτωχές δεξιότητες επικοινωνίας, διαφωνίες και παρεξηγήσεις μπορεί να προκαλέσουν θυμό και απόσταση, ή να γίνουν αφετηρία για μια πιο δυνατή σχέση και ένα ευτυχισμένο μέλλον. Την επόμενη φορά που θα διαπληκτιστείτε, θυμηθείτε αυτές τις συμβουλές για πιο αποτελεσματικές επικοινωνιακές δεξιότητες και μπορεί να έχετε ένα πιο θετικό αποτέλεσμα.

Γράφει η Δρ. Λίζα Βάρβογλη, Ph.D. Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια, Νευροψυχολόγος (greekpsychologypages.blogspot.gr)

Μείνετε Συγκεντρωμένοι: Μερικές φορές βρισκόμαστε στον πειρασμό να φέρουμε στην επιφάνεια παλαιότερα γεγονότα, που φαινομενικά σχετίζονται με την παρούσα σύγκρουση. Δυστυχώς, κάτι τέτοιο σκιάζει το πρόβλημα και δυσκολεύει την ανεύρεση μιας λύσης από κοινού, και ακόμα κάνει την όλη συζήτηση πιο απαιτητική  και παραπλανητική. Προσπαθήστε να μην αναμοχλεύετε άσχημα γεγονότα του παρελθόντος. Μείνετε εστιασμένοι στο παρόν, στα συναισθήματά σας, κατανοώντας ο ένας τον άλλο και βρίσκοντας μια λύση.

Ακούστε Προσεχτικά: Οι άνθρωποι συχνά νομίζουν ότι ακούνε, αλλά στην ουσία σκέφτονται τι πρόκειται να πούνε μετά, όταν ο άλλος σταματήσει να μιλάει. Η πραγματικά αποτελεσματική επικοινωνία είναι αμφίδρομη. Μη γίνεστε προσβλητικός. Απλά ακούστε τους άλλους ‘αντανακλώντας’ πίσω αυτά που λένε, έτσι ώστε να γνωρίζουν ότι έχετε ακούσει. Τότε θα τους καταλάβετε καλύτερα και οι ίδιοι θα είναι πιο πρόθυμοι να ακούσουν εσάς.

Προσπαθήστε να Δείτε με τη Δική Τους Οπτική: Σε μια σύγκρουση οι περισσότεροι από εμάς θέλουμε κατά κύριο λόγο να μας ακούσουν και να μας καταλάβουν. Μιλάμε πολύ για την δική μας άποψη, ώστε να κάνουμε τον άλλο να δει τα πράγματα όπως και εμείς. Φυσικά, αν όλοι κάνουμε κάτι τέτοιο συνεχώς, δεν προσέχουμε αρκετά τα λεγόμενα του άλλου, και κανείς δε νιώθει ότι έχει γίνει κατανοητός.

Απαντήστε στην Κριτική με Κατανόηση: Όταν κάποιος σας κριτικάρει, είναι εύκολο να αισθανθείτε ότι κάνει λάθος, και αμύνεστε. Παρόλο που η κριτική είναι ενοχλητική και συχνά υπερβολική και χρωματισμένη με τα συναισθήματα του άλλου, είναι σημαντικό να ακούτε τον πόνο του και απαντήστε με κατανόηση για τα συναισθήματά του. Επίσης, αναζητήστε τα αληθή στοιχεία των λεγομένων του. Θα σας δώσουν πολύτιμες  πληροφορίες για εσάς.

Αναλάβετε τα Λάθη Σας: Καταλάβετε ότι η προσωπική ευθύνη είναι δύναμη και όχι αδυναμία. Η αποτελεσματική επικοινωνία περιλαμβάνει την αποδοχή του λάθους. Αν και οι δύο έχετε μερίδιο ευθύνης σε μια σύγκρουση (που είναι συνήθως και το θέμα), αναζητήστε και παραδεχτείτε το δικό σας. Διαχέει την κατάσταση, δίνετε ένα καλό παράδειγμα, και δείχνει και ωριμότητα. Επίσης, συχνά εμπνέει το άλλο πρόσωπο να απαντήσει ευγενικά, κάτι το οποίο οδηγεί και τους δύο σε από κοινού λύση και κατανόηση.

Χρησιμοποιήστε το Πρώτο Πρόσωπο: Αντί να λέτε φράσεις όπως ‘Τα έκανες χάλια εδώ’, ξεκινήστε προτάσεις στο  πρώτο πρόσωπο και συνδέστε τις με εσάς και τα συναισθήματά σας, όπως ‘Νιώθω πολύ ενοχλημένος όταν συμβαίνει αυτό’. Είναι λιγότερο κατηγορητικός τρόπος, προκαλεί λιγότερο αμυντική στάση  στον άλλο, και βοηθά τον συνομιλητή να κατανοήσει καλύτερα εσάς παρά να νιώθει ότι δέχεται επίθεση.

Αναζητήστε Συμβιβασμό: Αντί να προσπαθείτε να επικρατήσετε στη συζήτηση, αναζητήστε λύσεις που ικανοποιούν τις ανάγκες όλων. Είτε μέσω συμβιβασμού, είτε μέσω μιας νέας λύσης που θα δίνει και στους δύο αυτό που θέλουν περισσότερο. Αυτή η προσέγγιση είναι πολύ περισσότερο αποτελεσματική, από το να προσπαθεί ο καθένας να κερδίσει αυτό που θέλει σε βάρος του άλλου. Η υγιής επικοινωνία περιλαμβάνει την ανεύρεση λύσης που θα ικανοποιεί και τις  δύο πλευρές.

Απομακρυνθείτε για Λίγο: Μερικές φορές τα πνεύματα οξύνονται και η πιθανότητα να συνεχιστεί μια συζήτηση χωρίς να εξελιχθεί σε αντιδικία και τσακωμό, είναι πραγματικά ορατή. Αν νιώσετε ότι εσείς ή ο σύντροφός σας αρχίζει να γίνεται πολύ εριστικός ή έχει αντίστοιχη συμπεριφορά, καλό είναι να απομακρυνθείτε από τη συζήτηση μέχρι και οι δύο να ηρεμήσετε. Μερικές φορές η καλή επικοινωνία σημαίνει ότι γνωρίζετε πότε πρέπει να απέχετε.

Μην Παραιτήστε: Ενώ το να κάνετε διάλειμμα από την κουβέντα είναι μερικές φορές καλή ιδέα, είναι πάντα καλό να ξαναγυρίζετε σε αυτή. Αν και οι δύο προσεγγίζετε την κατάσταση με εποικοδομητικό τρόπο, αμοιβαίο σεβασμό και θέληση να ακούσετε την άποψη ο ένας του άλλου ή τουλάχιστον να βρείτε μια λύση, μπορείτε να προσεγγίσετε τον στόχο της επίλυσης της σύγκρουσης. Μην παραιτήστε από την επικοινωνία, εκτός αν είναι καιρός να διαλύσετε τη σχέση.

Ζητήστε Βοήθεια Αν Την Χρειάζεστε: Αν ένας από τους δύο σας δυσκολεύεται να επιδείξει σεβασμό κατά τη διάρκεια της σύγκρουσης, ή αν έχετε κουραστεί να προσπαθείτε μόνοι σας να βρείτε μια λύση και η κατάσταση δε  βελτιώνεται, μπορείτε να βοηθηθείτε από ένα ψυχοθεραπευτή. Οικογενειακή συμβουλευτική ή οικογενειακή ψυχοθεραπεία μπορούν να σας βοηθήσουν με τις έντονες συγκρούσεις και να σας διδάξουν δεξιότητες για να επιλύετε μελλοντικές. Αν ο σύντροφός σας δε θέλει να πάει, μπορείτε να επωφεληθείτε και πάλι πηγαίνοντας μόνος σας.

Συμβουλές:

Θυμηθείτε ότι ο σκοπός των αποτελεσματικών τεχνικών επικοινωνίας θα πρέπει να είναι η αμοιβαία κατανόηση και η ανεύρεση μιας λύσης που θα ικανοποιεί και τις δύο πλευρές, και όχι το ποιος θα επικρατήσει. Αυτό δε λειτουργεί σε κάθε περίσταση, αλλά μερικές φορές (αν τύχει να συγκρουστείτε σε μια ρομαντική σχέση) βοηθά να μείνετε σωματικά συνδεδεμένοι καθώς μιλάτε. Αυτό μπορεί να σας θυμίσει ότι ακόμα νοιάζεστε ο ένας για τον άλλο και γενικά ότι αλληλοϋποστηρίζεστε. Να θυμάστε ότι είναι σημαντικό να σέβεστε τον άλλο, ακόμα και όταν δε σας αρέσουν οι πράξεις τους.

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ