Διαζύγιο: Mπορεί να επηρεάσει τις σχολικές επιδόσεις του παιδιού ;

7 Απριλίου 2014

Το διαζύγιο μπορεί να ρίξει την επίδοση των παιδιών στα μαθηματικά αλλά και να επηρεάσει τις φιλίες τους

Όταν τα παιδιά βιώνουν τον χωρισμό των γονιών τους σε μικρή ηλικία, δεν είναι μόνο πιο πιθανό να υποφέρουν από άγχος, μοναξιά, χαμηλή αυτοεκτίμηση και θλίψη, αλλά νέα έρευνα δείχνει ότι βιώνουν μακροχρόνια προβλήματα στις διαπροσωπικές τους σχέσεις αλλά και στις  βαθμολογίες των τεστ μαθηματικών.

Τα παιδιά, πριν το διαζύγιο και κατά την περίοδο που υπάρχουν έντονα προβλήματα δεν φαίνεται να επηρεάζονται, αλλά αφού επέλθει ο χωρισμός αντιμετωπίζουν τα περισσότερα προβλήματα.

«Κάπως αναπάντεχο, αλλά τα παιδιά χωρισμένων γονιών δεν βιώνουν επιβλαβής αποτυχίες κατά την περίοδο πριν το διαζύγιο», σημείωσε ο συγγραφέας της μελέτης Hyun Sik Kim, υποψήφιος διδάκτορας στο Τμήμα Κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου του Wisconsin-Madison. «Από το στάδιο και μετά το διαζύγιο όμως, τα παιδιά υστερούν στις βαθμολογίες των τεστ μαθηματικών και στις διαπροσωπικές και κοινωνικές τους δεξιότητες».

Τα παιδιά των χωρισμένων γονιών φαίνεται επίσης να έχουν αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης συμπεριφορών εσωτερίκευσης του προβλήματος που χαρακτηρίζεται από άγχος, μοναξιά, χαμηλή αυτοεκτίμηση και θλίψη.

Ωστόσο στην παρούσα μελέτη δεν εξακριβώθηκε αν οι αρνητικές επιπτώσεις θα εξακολουθήσουν να υπάρχουν αρκετά χρόνια μετά το διαζύγιο.

Στη μελέτη, συζητήθηκε πώς το ‘νέφος’ από το διαζύγιο μπορεί να βλάψει την ανάπτυξη της παιδικής ηλικίας.

Τα παιδιά μπορεί να στρεσαριστούν από την συνεχή επίρριψη ευθυνών μεταξύ των γονιών τους ή από τις συγκρούσεις για την επιμέλεια των παιδιών. Αυτή η πίεση μπορεί να επιδεινώνεται από την απώλεια της σταθερότητας, όταν δηλαδή το παιδί γίνει ‘μπαλάκι’ μεταξύ δύο ξεχωριστών νοικοκυριών ή αν μετακομίσουν σε άλλη περιοχή, χάνοντας έτσι την επαφή με τους φίλους τους.

Στην πραγματικότητα, παρατηρείται μια αλλαγή στην τοποθεσία διαμονής της οικογένειας, γεγονός που υποδηλώνει ότι τα παιδιά χωρισμένων γονιών είναι πιο πιθανόν να αλλάξουν σχολείο.

Το οικονομικό μπορεί επίσης να παίξει ρόλο, καθώς μετά τον χωρισμό το εισόδημα που έρχεται στο σπίτι μειώνεται ξαφνικά.Στην έρευνά αναλύθηκαν στοιχεία από την Διαχρονική Μελέτη για τη Πρώιμη Παιδική Ηλικία, 3.600 παιδιών που πήγαν νηπιαγωγείο.

Τα παιδιά παρακολουθήθηκαν μέχρι τη Πέμπτη τάξη.  Στο διάστημα αυτό σύγκριναν τα παιδιά χωρισμένων γονιών, ενώ το παιδί ήταν στην πρώτη, δεύτερη ή τρίτη τάξη, με τα παιδιά μη χωρισμένων γονιών.

Μεταξύ των παιδιών χωρισμένων γονιών εξέτασαν την ανάπτυξη του παιδιού σε τρεις φάσεις: την «προ-διαζυγίου» περίοδο, από το νηπιαγωγείο μέχρι την 1η  τάξη, την «περίοδο του διαζυγίου» από την 1η  μέχρι την 3η τάξη και την «μετά-διαζυγίου» περίοδο από την 3η  μέχρι τη 5η  τάξη.

Kατά την περίοδο που το διαζύγιο ήταν σε εξέλιξη, υπήρχε μια βουτιά στην βαθμολογία των τεστ μαθηματικών στις τρεις πρώτες τάξεις - μια πτώση που είναι σταθερή αφού βγει και το διαζύγιο.

Οι διαπροσωπικές δεξιότητες των παιδιών επηρεάζονται, επίσης, κατά τη διάρκεια του διαζυγίουΠιο συγκεκριμένα,  επηρεάζεται η ικανότητα του παιδιού να κάνει και να κρατήσει φίλους και η δυνατότητα να εκφράσει τα συναισθήματα του και τις απόψεις του με θετικό τρόπο.

Ωστόσο, το θετικό είναι ότι στην ανάγνωση οι βαθμολογίες παραμένουν ανεπηρέαστες και ότι τα παιδιά δεν φαίνεται να διατρέχουν κίνδυνο για την εξωτερίκευση προβληματικής συμπεριφοράς, όπως να διαπληκτίζονται, να τσακώνονται ή να εκνευρίζονται.

Οι περιορισμοί της μελέτης που σημειώθηκαν είναι ότι η παρακολούθηση των παιδιών έγινε μόνο για δύο χρόνια μετά το διαζύγιο.

Από τη μελέτη συμπεραίνουμε ότι θα πρέπει να παρέμβουμε το συντομότερο δυνατόν, όταν παρατηρούμε ότι ένα παιδί βιώνει το διαζύγιο των γονιών του. Επειδή τα ευρήματά δείχνουν ότι όταν τα παιδιά χωρισμένων γονιών έχουν ζήσει αρνητικές συγκρούσεις είναι δύσκολο να καλυφθεί η διαφορά με τα παιδιά που δεν έχουν βιώσει το διαζύγιο.

Ο Richard E. Lucas, αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Ψυχολογίας του Πανεπιστήμιου του Michigan , δήλωσε ότι η μακροπρόθεσμη έρευνα θα ήταν αναγκαία για να δούμε εάν θα συνεχίσει, ή όχι, να ισχύει η φαινομενική αποτυχία στα μαθηματικά και στις κοινωνικές δεξιότητες των παιδιών.

Σίγουρα βρέθηκε ότι τα σημαντικά γεγονότα της ζωής, όπως το διαζύγιο, μπορεί να έχουν σημαντική επίδραση στην ευημερία του ατόμου. Έτσι δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι βλέπουμε μια έγκαιρη αντίδραση μεταξύ αυτών των παιδιών. Αλλά ενώ μερικά γεγονότα πραγματικά έχουν μακροχρόνιες επιδράσεις και φαίνεται να είναι μόνιμα, άλλα μπορεί να διαρκέσουν για μερικά χρόνια, αλλά τελικά να επιστρέψουν και πάλι στο επίπεδο που ήταν πριν από το συμβάν. Σε αυτή την περίπτωση, μια πολύ πιο μακροπρόθεσμη μελέτη θα χρειαζόταν για να δούμε αν αυτή η συγκεκριμένη δυναμική ξεδιπλώνεται με αυτόν τον τρόπο ή όχι.

 

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ