Είναι το παιδί σου δύσκολο στον ύπνο; Μια έξυπνη λύση…

17 Απριλίου 2014

Γνωρίζεται ότι ένας καλός ύπνος, εξαρτάται εκτός των άλλων και από το είδος της τροφής που θα καταναλώσουμε στην διάρκεια της μέρας, αλλά πολλές φορές και από αυτό που καταναλώνουμε λίγο πριν κοιμηθούμε; Πολλά παιδιά δεν κοιμούνται καλά και στον ύπνο τους, ενώ παρουσιάζουν διάφορες διαταραχές. Μπορεί να διαμαρτύρονται, λέγοντας μας πως δεν θέλουν να κοιμηθούν. Να βλέπουν εφιάλτες, αλλά και να ξυπνούν μέσα στη νύχτα προσποιούμενοι πως πονάει η κοιλιά τους, ενώ αργεί να τα πάρει ο ύπνος. Έτσι ταλαιπωρούμαστε και εμείς. Τι είναι αυτό που φταίει και τα παιδιά μας ταλαιπωρούνται;

Ξεκινώντας την ανάλυση, θα θέλαμε να δούμε γιατί τα παιδιά χρειάζονται τον ύπνο:

Για την αύξηση αλλά και την ανάπτυξη
Στην διάρκεια του ύπνου των παιδιών, εκκρίνεται η αυξητική ορμόνη, η οποία είναι υπεύθυνη για την αύξηση. Προσοχή όμως, γιατί αυτό δεν σημαίνει ότι όσο περισσότερο κοιμάται ένα παιδί, θα ψηλώσει και περισσότερο.

Για την μνήμη και για την μάθηση
Διαπιστωμένα, τα παιδιά με έλλειψη ύπνου, παρουσιάζουν μειωμένη συγκέντρωση. Επίσης επηρεάζεται και η μνήμη. Παιδιά λοιπόν με έλλειψη ύπνου, παρουσιάζουν μικρότερη απόδοση στα μαθήματά τους.

Για την βελτίωση της διάθεσης
Είναι λογικό πως αν τους λείπει ύπνος, συμπεριφέρονται με τρόπο που δεν αρμόζει στο χαρακτήρα τους. Δεν είναι λίγες οι φορές που παιδιά με εξαιρετική συμπεριφορά, αλλάζουν προσωπείο και παρουσιάζουν προβλήματα συμπεριφοράς, λόγω έλλειψης ύπνου και μόνο. Τα ίδια παιδιά, μετά από έναν καλό ύπνο, επανακτούν την διάθεσή τους, χωρίς επιπλέον προσπάθεια.

Για το ανοσοποιητικό αλλά και το νευρικό του σύστημα
Όταν ένα παιδί, έχει έλλειψη ύπνου, είναι πιθανό να γίνει ευάλωτο σε λοιμώξεις, με αποτέλεσμα να μειώνεται και το ανοσοποιητικό τους σύστημα. Ο ύπνος επίσης βοηθά στην βελτίωση του νευρικού συστήματος και τα παιδιά παρουσιάζονται σαν «χορτασμένα», σε αντίθεση με τα παιδιά με έλλειψη ύπνου, που παρουσιάζονται πιο νευρικά.

Δεν είναι σωστό λοιπόν να στερούνται ύπνο!….

Πόσο ύπνο προτείνουν οι ειδικοί:
Οι ειδικοί λένε πως δεν υπάρχει συγκεκριμένο ωράριο ύπνου. Οι ώρες που συνολικά θα πρέπει να κοιμηθεί κάποιος, ειδικά ένα παιδί, εξαρτάται από την ηλικία του, τις δραστηριότητές του, την γενετική του προδιάθεση, αλλά και την ποιότητα του ύπνου που κάνει.(ποιότητα στον ύπνο, ονομάζεται ο ξεκούραστος ύπνος χωρίς διαλείμματα και εφιάλτες). Ενώ προτείνουν άν μια νύχτα ένα παιδί δεν κοιμηθεί καλά, να αναπληρώσει τον ύπνο του την επομένη. Ενώ εάν βλέπετε πως το παιδί σας ενώ έχει κοιμηθεί λίγες ώρες, ξυπνά με ενέργεια και χαρά, ανανεωμένο και ξεκούραστο, χωρίς τη γκρίνια από τη νύστα, μη το πιέζετε να κοιμηθεί και άλλο.

Τροφές που ευθύνονται ότι “χαλάνε” τον ύπνο του παιδιού
Σοκολάτα: Από τις πρώτες τροφές που χαλάνε τον ύπνο του παιδιού μας!!... Η σοκολάτα περιέχει καφεΐνη σε διάφορες ποσότητες, ανάλογα με το είδος της. Σαράντα γραμμάρια απλής σοκολάτας γάλακτος, λ.χ., μπορεί να περιέχουν 9 χιλιοστά του γραμμαρίου καφεΐνη, δηλαδή σχεδόν τριπλάσια ποσότητα απ΄ ό,τι ένα φλιτζάνι με ντεκαφεϊνέ καφέ. το πολύ δυνατό τσάι πριν από τον ύπνο μπορεί να μας εμποδίσει να κοιμηθούμε το βράδυ, έτσι και ένα γλυκό με αναψυκτικά με καφεΐνη) πριν από τον βραδινό ύπνο. Εκτός κι αν η σοκολάτα είναι λευκή, καθώς δεν περιέχει θεοβρωμίνη, ενώ η περιεκτικότητά της σε καφεΐνη είναι ελάχιστη...
Τα καυτερά-πικάντικα φαγητά. Όπως και οι επεξεργασμένες τροφές, που το μόνο που προσφέρουν στον οργανισμό, είναι η γεύση τους. Μη δίνετε λοιπόν, σε νεαρούς οργανισμούς επεξεργασμένες τροφές, με διάφορα πρόσθετα, γιατί δεν είμαστε σίγουροι, ούτε καν εμείς οι διαιτολόγοι, για την δράση αυτών, στον ανθρώπινο οργανισμό.
Μια άλλη παράμετρος που πρέπει να ελεγχθεί, είναι εάν η κατανάλωση τροφής έγινε λίγο πριν πέσει για ύπνο το παιδί. Θα πρέπει να ξέρουμε πως, δεν πρέπει να καταναλώνει τροφή πριν πέσει για ύπνο. Θα πρέπει η τροφή να έχει χωνευθεί, γιατι εάν συμβεί αυτό, το πιθανότερο είναι να δημιουργηθούν προβλήματα στον ύπνο, από την πίεση που δέχεται ο οργανισμός. Δηλ. το τελευταίο γεύμα, φροντίστε να γίνεται 3-4 ώρες πριν τον ύπνο.

Καταναλώστε πριν τον ύπνο με προσοχή στην ποσότητα:

Υδατάνθρακες με χαμηλό προς μέτριο γλυκαιμικό δείκτη (όπως ψωμί ολικής άλεσης, ρύζι, ζυμαρικά, μια ανάμεικτη πράσινη σαλάτα)

Μια μικρή μερίδα «καλών» λιπαρών (όπως ελαιόλαδο, αβοκάντο, μαλακές μαργαρίνες, ξηροί καρποί)

Ένα ρόφημα βοτάνων (όπως μέντα ή χαμομήλι)

Φρέσκα, αποξηραμένα ή μαγειρεμένα φρούτα

Προ του ύπνου

Αν μετά το βραδινό αισθανθεί κανείς πείνα, μπορεί 1-2 ώρες πριν κοιμηθεί να καταναλώσει:

Ένα ζεστό ποτήρι γάλα

Μια μερίδα φρούτου

Μια μικρή χούφτα καρπούς, ωμούς ή ξηρούς

Και λίγα μικρά μυστικά για να χαλαρώσετε το παιδί σας και να πέσει σαν πουλάκι:

Μια θερμοκρασία 16-18 βαθμών, στο χώρο, είναι η ενδεδειγμένη, για να μας δώσει έναν καλό ύπνο.

Ένα ζεστό μπάνιο με άρωμα από λεβάντα

Κοιμήστε το σε σκοτεινό (και όχι φωτεινό δωμάτιο)

Στο χώρο καλό θα είναι να υπάρχει σε χαμηλή ένταση, μουσική με χαλαρωτικούς ήχους(όπως ήχοι φύσης) ή κλασική μουσική

Μη βάζετε τηλεόραση για να κοιμηθεί ένα παιδί

Διαβάστε πριν τον ύπνο, ένα παραμύθι χαρούμενο(να αποφύγετε αυτά που έχουν κακούς-λύκους και άλλα…)

Αν υπάρχουν ήχοι από ρολόι κλπ, αφαιρέστε το από το χώρο.

Φορέστε του κάλτσες. Σε έρευνες φάνηκε πως τα ζεστά πόδια, χαρίζουν καλή ποιότητα ύπνου.

 

 

Πηγή: Επιστημονική ομάδα του Διατροφολόγου κ. Ζουμπανέα (diatrofi.gr)

 

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Νέα επίθεση του ISIS αναμένει η ΕΕ
Τα νέα της ημέρας
11:39 Νέα επίθεση του ISIS αναμένει η ΕΕ