Πώς εκφράζουν οι άνδρες και πώς οι γυναίκες το θυμό τους;

22 Απριλίου 2014

Έχεις ποτέ νιώσει ότι έχεις κολλήσει στο θυμό σου και ότι παρ’ όλο που δε θέλεις άλλο να είσαι θυμωμένος, δεν μπορείς να ξεκολ­λήσεις από κει; Έχεις ποτέ νιώσει τόσο λυπημένος, τόσο βαθιά χωμένος στην κατάθλιψη, που φαινόταν να μην υπάρχει τίποτε που να μπορεί να διώξει τα μαύρα σύννεφα της θλίψης από πάνω σου; Έχεις ποτέ νιώσει τόσο ακινητοποιημένος από το φόβο και την ανασφάλεια, που όσο και αν έλεγες στον εαυτό σου ότι αντι­δράς υπερβολικά, δεν μπορούσες να κάνεις τίποτε;


Αυτά είναι μερικά παραδείγματα που δείχνουν τι συμβαίνει ό­ταν δεν εκφράζεις όλα τα επίπεδα των συναισθημάτων σου. Νομί­ζεις ότι είσαι θυμωμένος, αλλά στην πραγματικότητα είσαι πληγω­μένος. Νομίζεις ότι έχεις κατάθλιψη, αλλά στην πραγματικότητα φοβάσαι. Αν δεν εκφράσεις όλο το φάσμα των συναισθημάτων σου, δε θα μπορέσεις να διαλύσεις τη συναισθηματική ένταση και ε­πομένως θα κολλήσεις σε κάποιο συγκεκριμένο συναίσθημα.

Ρώτα τον εαυτό σου: "Ποια από αυτά τα συναισθήματα δυσκολεύομαι να εκφράσω;" Υπάρχει πιθανότητα να έχεις "εκπαιδευτεί" έτσι ώστε να μη νιώθεις κάποια συναισθήματα, με αποτέλεσμα να "κολλάς" σε κάποια άλλα. Αν είσαι άντρας, ίσως να σε έχουν διδάξει ότι δεν εί­ναι σωστό να εκφράζεις συναισθήματα που δείχνουν ότι είσαι ευά­λωτος, όπως για παράδειγμα ο φόβος ή ο πόνος. Το μόνο συναίσθημα που επιτρεπόταν σε πολλούς άντρες να εκφράζουν είναι ο θυμός. Η φιλοσοφία με την οποία ανατράφηκαν έλεγε: αν κάποιος σε χτυπήσει, χτύπα τον κι εσύ. Μην κάθεσαι στη γωνία και κλαψουρίζεις.

Ένα αντρικό μυστικό που πρέπει να ξέρουν οι γυναίκες:

Όταν οι άντρες βιώνουν μια έντονη συγκινησιακή εμπειρία, συ­χνά εκφράζουν τη συναισθηματική τους ένταση μέσα από τη μό­νη ασφαλιστική δικλείδα που τους έμαθαν ότι είναι αποδεκτή: το θυμό και την κατηγορία.

Αν ένας άντρας δε νιώθει ασφαλής να δείξει όχι είναι ευάλω­τος, μπορεί να μείνει κολλημένος στο θυμό του μέχρι να "πατσίσει", ή μπορεί να κλειστεί στον εαυτό του εντελώς και να φαίνεται απρό­σιτος. Να θυμάσαι ότι όταν είσαι πληγωμένος — όταν νιώθεις ότι σου πήραν την αγάπη που σου έδιναν — είναι πολύ δύσκολο να πα­ραδεχτείς αυτό το ευάλωτο σημείο σου. Πολύ συχνά υποκρίνεσαι ό­τι δε σε νοιάζει καθόλου, ενώ η αλήθεια είναι ότι αισθάνεσαι πολύ πληγωμένος.

Το να μένουν οι άντρες στο θυμό τους είναι ένας από τους τρό­πους με τους οποίους αντιστέκονται για να μη νιώσουν τον πόνο τους. (Φυσικά, το ίδιο ισχύει και για τις γυναίκες, παρ’ όλο που ε­κείνες δεν έχουν προγραμματιστεί τόσο αρνητικά σχετικά με το να δείχνουν ότι είναι ευάλωτες).

Μήπως θυμώνεις πιο συχνά απ’ όσο Θα ήθελες; Υπάρχει πιθα­νότητα να είσαι περισσότερο πληγωμένος παρά θυμωμένος και α­πλώς χρησιμοποιείς τα νεύρα σου για να αποφύγεις να δείξεις το φόβο και τον πόνο σου. Σε κάθε περίπτωση, ρώτα τον εαυτό σου τι είναι αυτό που σε πληγώνει και τι σε κάνει να φοβάσαι ή να νιώθεις ανασφάλεια. Επίτρεψε στον εαυτό σου να κλαίει πιο συχνά· βρες το παιδί μέσα σου που έχει ανάγκη από απέραντη αγάπη. Όταν επι­τρέπεις στον εαυτό σου να εκφράσει τον πόνο, το φόβο και τις τύ­ψεις που νιώθει, τότε βιώνεις μια εκπληκτική συναισθηματική και σωματική απελευθέρωση και ανακαλύπτεις ότι νευριάζεις ή θυμώ­νεις πολύ λιγότερο.

Μήπως έχεις ένα ταίρι που θυμώνει πολύ συχνά; Αν υποψιά­ζεσαι ότι το ταίρι σου κουκουλώνει με το θυμό άλλα, πιο ευάλωτα συναισθήματα, μπορείς να το βοηθήσεις με τους εξής τρόπους:

  1. Να μην αντιδράς με θυμό στο δικό του θυμό.
  2. Να ρωτάς το σύντροφό σου αν τον έχεις πληγώσει ή αν φοβά­ται. (Έτσι του δίνεις "το πράσινο φως" για να εκφράσει τα συ- ναισθήματά του).
  3. Να του πεις εσύ αυτά που νομίζεις ότι είναι τα πιο ευάλωτα συναισθήματά του, ακόμα και αν εκείνος δεν έχει συνειδητο­ποιήσει πώς αισθάνεται. Για παράδειγμα, μπορείς να πεις: "Α­γάπη μου, πρέπει να πληγώθηκες όταν σου είπα ότι εύρισκα πολύ ανόητη ιδέα αυτή την εκδρομή για ψάρεμα που ήθελες να κάνεις. Ίσως φοβάσαι ότι δε σε υποστηρίζω, ότι ποτέ δε θα δω με καλό μάτι αυτές τις εκδρομές και ότι πάντα θα τσακωνόμα­στε γι’ αυτό".
  4. Να φαντάζεσαι το ταίρι σου σαν ένα μικρό, πληγωμένο παιδά­κι που δεν ξέρει πώς να ζητήσει την επιβεβαίωση και τη στοργή που έχει ανάγκη. Αυτό θα σε βοηθήσει να μην αντιδράς στο θυμό, αλλά να ανταποκρίνεσαι προσφέροντας στον άλλον την αγάπη σου.

Κάποιοι, α­ντί να κολλάνε στο θυμό, έχουν το ακριβώς αντίθετο πρόβλημα: δεν μπορούν ή δε θέλουν να εκφράσουν κανένα "επιθετικό" συναίσθημα.  

Συχνά οι γυναίκες  πιστεύουν ότι δεν εί­ναι "ωραίο" να θυμώνουν, και  καθιστούν τo θυμό τους με το να δείχνουν ευάλωτες. Κλαίνε και μένουν κολλημένες στη θλίψη.

Φυσικά, υπάρ­χουν και άντρες που τους έμαθαν να καταπιέζουν το θυμό τους και, αντί να τον εκφράζουν, να καταφεύγουν στην αυτο-αποδοκιμασία.

Ένας άλλος τρόπος με τον οποίο μπορεί να καλύπτεις το θυμό σου είναι να γίνεσαι επικριτικός και σαρκαστικός. Συχνά, εκείνοι που δε νιώθουν ασφαλείς να εκφράσουν το θυμό τους, διαρκώς επι­κρίνουν το σύντροφό τους και γίνονται δηκτικοί. Με αυτό τον τρό­πο αποφεύγουν την τρομακτική γι’ αυτούς εμπειρία να βιώσουν όλη την ένταση του θυμού τους και να εκφράσουν στο σύντροφό τους την αιτία που τον προκάλεσε.

Οι συνέπειες της καταπίεσης τον θυμού

Μία από τις συνέπειες του να καταπιέζεις διαρκώς το θυμό σου είναι η κατάθλιψη.

Η κατάθλιψη δεν είναι έντονη θλίψη. Είναι καταπιεσμένος θυ­μός που τον έχεις στρέψει εναντίον τον εαυτού σου. Αν δεν είσαι ικανός να εκτονώσεις το θυμό σου με εποικοδο­μητικούς τρόπους, τότε τον κρατάς μέσα σου. Αφού απαιτείται με­γάλη ποσότητα ενέργειας για να καταπιέσεις το θυμό σου, μπορεί να νιώθεις κούραση, έλλειψη ζωντάνιας, απελπισία και κατάθλιψη. Καταναλώνεις ζωτική ενέργεια για να εμποδίσεις το θυμό σου να εκφραστεί. Αν υποφέρεις από κατάθλιψη και είσαι βέβαιος ότι δεν υπάρ­χει κάποια παθολογική αιτία, αναρωτήσου μήπως καταπιέζεις το θυμό σου. Δώσε στον εαυτό σου την άδεια να τον εκφράσει, και μα­ζί μ’ αυτόν να εκφράσει και τα άλλα στρώματα των συναισθημάτων σου.

 

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ