Δίαιτα: Μικρές αλλαγές στο περιβάλλον που κόβουν την πείνα!

24 Απριλίου 2014

Δίαιτα: Μικρές αλλαγές στο περιβάλλουν που κόβουν την πείνα

Ακόμα και αν έχουμε τις καλύτερες διαθέσεις για να βελτιώσου­με τη ζωή μας, είναι σημαντικό να καταλάβουμε τα όριά μας. Από τα περιοδικά, την τηλεόραση, τις ταινίες μάς περνάει το μή­νυμα ότι ο άνθρωπος μπορεί να έχει απίστευτη θέληση και να αποδεσμευτεί πλήρως από τα πάθη του. Στην πραγματικότητα όμως, ο άνθρωπος μπορεί να κάνει κάποια πράγματα μηχανι­κά, αλλά μηχάνημα δεν είναι. Επίσης δεν είναι τέλειο ον. Έτσι, θα πρέπει να καταλάβετε ότι, όσο κι αν κατανοήσατε τα παρα­πάνω σχετικά με την πείνα, τον κορεσμό, τη συναισθηματική πείνα και γενικότερα με τη διατροφή σας, θα ήταν απάνθρωπο να απαιτήσει κανείς από τον εαυτό του να μπορεί να αντισταθεί με σιδερένια θέληση και να μη νιώθει τίποτα μπροστά σε ένα λαχταριστό σοκολατένιο κέικ. Είναι σίγουρο ότι μπορείτε να αντισταθείτε, αλλά επίσης είναι πολύ πιθανό και φυσιολογικό να σας είναι δύσκολο και βασανιστικό κάτι τέτοιο. Για να απο­φεύγετε λοιπόν αυτές τις δύσκολες στιγμές, μπορείτε να μειώ­σετε τις πιθανότητες εμφάνισής τους. Δεν μπορείτε βέβαια να εξαφανίσετε από το πρόσωπο της γης όλα τα σοκολατένια κέικ του κόσμου. Ούτε είναι σωστό κάτι τέτοιο, αφού έχει αποδειχτεί επιστημονικά ότι η αποστέρηση δημιουργεί περισσότερη λα­χτάρα και οδηγεί σε υπερφαγικές τάσεις. Τι μπορείτε να κάνετε λοιπόν για να διευκολύνετε κάπως τον εαυτό σας;

Εκτός από το να ξανακοιτάξετε τον εσωτερικό σας κόσμο, είναι ιδιαίτερα χρήσιμο να προετοιμάσετε και τον εξωτερικό σας κόσμο, για να μπορείτε να βοηθήσετε τον εαυτό σας, ώστε να απολαμβάνει το φαγητό με υγιή τρόπο και να αγαπάει το σώμα του. Παρακάτω μπορείτε να πληροφορηθείτε τι έχουν διαπιστώσει διάφορες έρευνες σχετικά με τους εξωτερικούς παράγοντες που μπορεί να μας οδηγήσουν στην κατανάλω­ση τροφής περισσότερης από εκείνη που χρειαζόμαστε. Κάθε ερευνητικό εύρημα ακολουθείται από προτάσεις για κάποιες μικρές πρακτικές αλλαγές στις συνήθειές μας, ώστε να είμαστε λιγότερο ευάλωτοι στους κοινωνικούς και περιβαλλοντικούς παράγοντες που μερικές φορές μάς κάνουν να τρώμε περισσό­τερο από όσο χρειαζόμαστε.

Aπό την εκπαιδευτική συμβουλευτική ψυχολόγο, Δρ Καλλιόπη Εμμανουηλίδου 

 

 

Συσκευασίες

Οι έρευνες λένε ότι...

Οι μεγάλες συσκευασίες προωθούν την υπερβολική κατανά­λωση, καθώς το άτομο δεν έχει επίγνωση της ποσότητας που κα­ταναλώνει.

 

Τι μπορούμε να κάνουμε;

Δεν αγοράζουμε μεγάλες συσκευασίες, ακόμα και αν μας έρχονται φτηνότερες. Αν χρειαζόμαστε μεγάλη ποσότητα ενός προϊόντος μακροπρόθεσμα, είναι προτιμότερο να αγοράσουμε πολλές και μικρότερες συσκευασίες (multipack). Και όταν κάτι το βρίσκουμε μόνο σε μεγάλη συσκευασία, το συσκευάζουμε μόνοι μας σε μικρότερες. Τέλος, δεν τρώμε ποτέ απευθείας από τη συσκευασία.

 

Παρέα

 

Οι έρευνες λένε ότι...

Η κατανάλωση με παρέα αυξάνει την ποσότητα της τροφής, καθώς χαλαρώνουμε, ξεχνιόμαστε ή επηρεαζόμαστε από το πόσο τρώει ο άλλος.

 

Τι μπορούμε να κάνουμε;

Προσέχουμε ιδιαίτερα όταν τρώμε με παρέα. Παραγγέλνου­με με σύνεση και προσέχουμε ιδιαίτερα τα κοινά πιάτα και το ψωμί, προσπαθώντας να μη χάσουμε τον έλεγχο της ποσότη­τας της τροφής που καταναλώνουμε. Αν δεν είμαστε σίγουροι ότι θα κρατηθούμε στο ψωμί, ζητάμε να μη μας φέρουν.

 

Τηλεόραση ή διάβασμα την ώρα του φαγητού

 

Οι έρευνες λένε ότι...

Η κατανάλωση τροφής παράλληλα με κάποια δραστηριότητα που μας αποσπά την προσοχή αυξάνει την ποσότητα που τρώμε, καθώς δεν προσέχουμε το φαγητό μας και τρώμε ασυναίσθητα και μηχανικά.

 

Τι μπορούμε να κάνουμε;

Προσπαθούμε να μην τρώμε διαβάζοντας ή βλέποντας τη­λεόραση.

Καθορίζουμε το μέγεθος της μερίδας μας πριν καθίσουμε στο τραπέζι, ιδίως αν πρόκειται να φάμε διαβάζοντας ή βλέπο­ντας τηλεόραση.

 

Ταχύτητα

Οι έρευνες λένε ότι...

Το στομάχι χρειάζεται 15-20 λεπτά για να δώσει σήμα ότιχόρ-

 

Παρέα

 

Οι έρευνες λένε ότι...

Η κατανάλωση με παρέα αυξάνει την ποσότητα της τροφής, καθώς χαλαρώνουμε, ξεχνιόμαστε ή επηρεαζόμαστε από το πόσο τρώει ο άλλος.

Τι μπορούμε να κάνουμε;

Προσέχουμε ιδιαίτερα όταν τρώμε με παρέα. Παραγγέλνου­με με σύνεση και προσέχουμε ιδιαίτερα τα κοινά πιάτα και το ψωμί, προσπαθώντας να μη χάσουμε τον έλεγχο της ποσότη­τας της τροφής που καταναλώνουμε. Αν δεν είμαστε σίγουροι ότι θα κρατηθούμε στο ψωμί, ζητάμε να μη μας φέρουν.

 

Τηλεόραση ή διάβασμα την ώρα του φαγητού

 

Οι έρευνες λένε ότι...

Η κατανάλωση τροφής παράλληλα με κάποια δραστηριότητα που μας αποσπά την προσοχή αυξάνει την ποσότητα που τρώμε, καθώς δεν προσέχουμε το φαγητό μας και τρώμε ασυναίσθητα και μηχανικά.

Τι μπορούμε να κάνουμε;

Προσπαθούμε να μην τρώμε διαβάζοντας ή βλέποντας τη­λεόραση.

Καθορίζουμε το μέγεθος της μερίδας μας πριν καθίσουμε στο τραπέζι, ιδίως αν πρόκειται να φάμε διαβάζοντας ή βλέπο­ντας τηλεόραση.

 

Ταχύτητα

Οι έρευνες λένε ότι...

Το στομάχι χρειάζεται 15-20 λεπτά για να δώσει σήμα ότι χόρτασε. Αν τρώμε γρήγορα για 15-20 λεπτά, καταναλώνουμε πολύ περισσότερη τροφή και φτάνουμε σε σημείο δυσφορίας πριν από το σήμα του στομαχιού.

Τι μπορούμε να κάνουμε;

Τρώμε αργά και μασάμε καλά την τροφή μας. Αν στο μεταξύ διαπιστώσουμε ότι χορτάσαμε, ακόμα και αν δεν τελείωσε το φαγητό στο πιάτο μας, σταματάμε και μαζεύουμε το πιάτο.

 

Τρόφιμα που φαίνονται

Οι έρευνες λένε ότι...

Το να είναι ορατό ένα φαγώσιμο, όπως και η εύκολη πρόσβαση σε αυτό, οδηγούν σε συχνότερη κατανάλωσή του.

Τι μπορούμε να κάνουμε;

Δεν αφήνουμε στον χώρο μας εκτεθειμένα φαγώσιμα (π.χ. βάζα με ξηρούς καρπούς, μπολ με λιχουδιές κ.ά.). Δεν αφήνουμε ανοιχτές τις συσκευασίες αλλά τις κλείνουμε πάντα με καπάκι.


Εύκολα γεύματα

Οι έρευνες λένε ότι...

Ένα φαγητό εύκολο στην προετοιμασία του συνήθως οδηγεί σε αυξημένη κατανάλωση.

Τι μπορούμε να κάνουμε;

Δεν αγοράζουμε τρόφιμα έτοιμα αλλά υλικά που να μπο­ρούμε να τα ετοιμάσουμε μόνοι μας. Αποφεύγουμε τα προπα- ρασκευασμένα γεύματα, που θέλουν μόνο ψήσιμο ή ζέσταμα, γιατί δε γνωρίζουμε τα υλικά από τα οποία φτιάχνονται και δεν εμπλεκόμαστε νοητικά και συναισθηματικά στην αξία τους, μ» αποτέλεσμα να τα θεωρούμε πιο αναλώσιμα.

 

Εύκολη πρόσβαση

Οι έρευνες λένε ότι...

Η εύκολη πρόσβαση σε μια τροφή αυξάνει τη συχνότητα της κατανάλωσής της. Αν έχουμε μπροστά μας ένα μπολ με καραμέ­λες, θα φάμε περισσότερες από ό,τι αν οι καραμέλες βρίσκονται σε ένα συρτάρι. Αν ένα γλυκό βρίσκεται στο μπροστινό μέρος των ρα- φιών του ψυγείου, θα καταναλώσουμε περισσότερο από όσο θα καταναλώναμε αν το γλυκό βρίσκεται πίσω πίσω ή σε ένα δοχείο που δεν είναι εύκολα ορατό.

Τι μπορούμε να κάνουμε;

Αποθηκεύουμε τις λιγότερο υγιεινές τροφές στο βάθος των ντουλαπιών μας και του ψυγείου μας.

 

Ποικιλία

Οι έρευνες λένε ότι...

Είναι καλό να έχουμε ποικιλία στη διατροφή μας. Δεν μπορούμε όμως να διαχειριστούμε την ποικιλία κατά τη διάρκεια ενός γεύμα­τος (π.χ. ενός «μπουφέ»). Η ποικιλία στην επιλογή τροφής αυξάνει την ποσότητά της. Θέλουμε να δοκιμάσουμε από όλα, δεν κάνου­με σωστές επιλογές και καταλήγουμε να τρώμε περισσότερο.

Τι μπορούμε να κάνουμε;

Σε τραπέζια με κοινά πιάτα και σε γεύματα τύπου «μπουφέ» αποφεύγουμε να βάλουμε στο πιάτο μας περισσότερα από δύο είδη.

 

Mπορείτε να διαβάσετε περισσότερα στο βιβλίο |Γυρίζω σελίδα στη Διατροφή"- Εκδόσεις Μεταίχμιο

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Τα φάρμακα για τη σχιζοφρένεια: Απορίες αναγνωστών
Πώς πρέπει να φερθείς όταν τελειώνει μια φιλία;
13:59 Τα φάρμακα για τη σχιζοφρένεια: Απορίες αναγνωστών
Πιττακός
Η Σκέψη της ημέρας
13:48 Πιττακός