Φωτογραφικό αφιέρωμα: Πώς είναι να είσαι πόρνη στην Αθήνα;

8 Μαΐου 2014

 

Όνειρα, αγωνίες, επιθυμίες στον κόσμο του αγοραίου έρωτα ήρθαν στην επιφάνεια μέσα από μια προσπάθεια που στην πρωτόλεια μορφή της είχε την φωτογραφική καταγραφή. Ο ρόλος του καλλιτέχνη παραγκωνίστηκε όταν η φωτογράφος- δημιουργός Μυρτώ Παπαδοπούλου συνειδητοποίησε την πραγματική διάσταση του κοινωνικού φαινομένου. Δεν την ενδιαφέρει πλέον μόνο ως καλλιτέχνη η υλοποίηση της εικόνας, αλλά ως άνθρωπο η πράξη. Χρησιμοποίησε την φωτογραφική της μηχανή για να καταγράψει τον αγοραίο έρωτα στην Αθήνα της κρίσης, αλλά το εγχείρημα της ξεπέρασε τα όρια της εικαστικής απόπειρας και μεταμορφώθηκε στο θεραπευτικό πρόγραμμα "The Attendants".

Η προσπάθειά τηςαποδεικνύει την τεράστια δύναμη που έχει η Τέχνη να αφυπνίζει την κοινωνία καθώς η διαδρομή της την έφερε κοντά με ανθρώπους που εμπνεύστηκαν από το έργο της και δημιούργησαν το πρόγραμμα Reflower Project. Στο μόλις τριών εβδομάδων πρόγραμμα, ένας ξενώνας στην Ομόνοια δίνει την ευκαιρία σε γυναίκες να επανενταχθούν στην κοινωνία. Και όλο αυτό με προσωπική προσπάθεια και εθελοντική προσφορά ψυχολόγων και θεραπευτών καθώς και πολύ λίγους ιδιωτικούς πόρους.

Μιλώντας στο www.boro.gr λίγο πριν “πετάξει” για Θεσσαλονίκη όπου προσεκλήθη στο Tedex για να παρουσιάσει το Σάββατο στις 5 το απόγευμα όλη αυτή την προσπάθεια, η κ.Μυρτω Παπαδοπούλου μοιράστηκε μαζί μας την εμπειρία της επισημαίνοντας ότι στην έρευνά της κατέγραψε όχι μόνο την πλευρά των θυμάτων-γυναικών, αλλά και των πελατών καθώς και των προαγωγών και όλο το φάσμα της πορνείας και της σεξουαλικής βιομηχανίας. “Μάθαινα για τα γεγονότα της κρίσης ζώντας στο εξωτερικό...Ήθελα να τα καταγράψω ως προσωπική μου ανάγκη γιατί πιστεύω ότι ζούμε ιστορικές στιγμές και για να καταλάβουμε αυτό το πλαίσιο, ενώ συνέβαιναν όλα αυτά διαπίστωσα άνθηση της σεξουαλικής βιομηχανίας και της παραγωγής ταινιών πορνό.”

Έτσι δόθηκε το έναυσμα και βρέθηκε να παρακολουθεί την ζωή ενός πορνοστάρ εκείνη την εποχή και ήρθε σε επαφή με τον χώρο. Όμως κατέληξε ότι δεν θέλει να πει την προσωπική του ιστορία, αλλά να εκφράσει την εμπειρία της καταλήγοντας σε ένα cross media project. Όπως εξηγεί “ μέσα από την Τέχνη με ενδιαφέρει η ευαισθητοποίηση του κοινού πάνω στο θέμα της πορνείας και της σεξουαλικής βιομηχανίας στην Ελλάδα της κρίσης.”

Με επίγνωση του φαινομένου εξηγεί ότι ο χώρος είναι προσιτός για το κοινό λόγω της εμπορικότητας και η αντίθεση αυτή την ενδιέφερε να καταννοησεί το “Πως εμείς αντιλαμβανόμαστε αυτό τον κόσμο και πως πραγματικά είναι”, διευκρινίζει.

Το πόνημά της έφερε υποστηρικτές κοντά της και από τον ακαδημαϊκό χώρο. Χαρακτηριστική περίπτωση είναι ο εθνικός εισηγητής της εμπορίας ανθρωπίνων δικαιωμάτων Ηρακλής Μοσκώφ. Με την βοήθειά του η κ. Παπαδοπούλου παρουσίασε το θεραπευτικό πρόγραμμα The Attendants” στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Όπως εξήγησε η κ.Παπαδοπούλου είχε την υποστήριξη ανθρώπων όπως ο κ.Μοσκώφ που συμμερίζονται την άποψη ότι η μπορεί να αποτελέσει δίαυλο κοινωνικών μηνυμάτων , “Μπορούμε οι καλλιτέχνες να θέσουμε ένα κοινωνικό μήνυμα. Μπορεί αυτό το κοινωνικό μήνυμα να είναι πιο άμεσο στο ευρύτερο κοινό από ότι ένας νόμος.” Ωστόσο δεν υπήρξε περαιτέρω ανταπόκριση από την πολιτεία, αλλά η προσπάθεια συνεχίζεται “Παλεύουμε μόνοι μας”, επισημαίνει.

Το αποτέλεσμα της σημαντικής αυτής προσπάθειας θα πάρει την μορφή κινητής έκθεσης τον Ιανουάριο το 2015 και θα περιλαμβάνει φωτογραφίες, μικρά ντοκιμαντέρ και ηχογραφημένες συνομιλίες, “στην έκθεση αυτή ο θεατής θα περάσει από πολλά συναισθηματικά στάδια, θα σκεφτεί και θα αναρωτηθεί μέσα από τα βιώματα αυτόν τον κόσμο.” 

 

  Eπιμέλεια Μαρία Αλιμπέρτη 

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ