Ποια ταινία να δω αυτό το Σαββατοκύριακο;

23 Μαΐου 2014

Οι καινούργιες ταινίες που προβάλλονται στα σινεμά της Αθήνας, όπως μας τις παρουσίασαν οι κριτικοί κινηματογράφου του περιοδικού Αθηνόραμα, Χρήστος Μήτσης και Γιάγκος Αντίοχος. 

XMEN 

Ταξιδεύοντάς μας σε ένα δυστοπικό μέλλον και στη συνέχεια στο ψυχροπολεμικό και άκρως ψυχεδελικό σκηνικό των ’70s, η νέα μεταλλαγμένη περιπέτεια είναι σίγουρο ότι θα αφήσει ικανοποιημένους τους φαν του υπερηρωικού franchise, με το ψυχαναλυτικής διάθεσης σενάριο και τις καλοστημένες σκηνές δράσης, χωρίς όμως στο τέλος να καταφέρνει να ξεπεράσει τις ετοιματζίδικες ευκολίες του είδους.

 

 

Η έβδομη ταινία της υπερ­ηρωικής σειράς ταινιών κρύβει μια μεγάλη επιστροφή, αυτήν του Νεοϋορκέζου σκηνοθέτη Μπράιαν­ Σίνγκερ ύστερα από περίπου μία δεκαετία. Μάλιστα, αυτό το ηχηρό comeback θα αποτελέσει μια πρώτης τάξεως αφορμή για να ενώσουν τις δυνάμεις τους δύο διαφορετικές­ κινηματογραφικές γενιές X-Men ηρώων: αυτή της πρώτης ολοκληρωμένης τριλογίας των «X-Men» (2000 ), «X-Men 2» (2003 ) και «X-Men: Η Τελική Αναμέτρηση» (2006 ) και η πιο πρόσφατη της επί της οθόνης αναγέννησης της υπερηρωικής παρέας που ξεκίνησε με το «X-Men: Η Πρώτη Γενιά» (2011 ). 
Το σενάριο του Σάιμον Κίνμπεργκ καταφέρνει να γεφυρώσει το κενό ανάμεσα στις δύο κινηματογραφικές περιόδους, μεταφέροντάς μας σε ένα δυστοπικό μέλλον όπου οι άνθρωποι έχουν στην υπηρεσία τους τους Φύλακες, πανίσχυρα ρομπότ που έχουν εξολοθρεύσει τους περισσότερους μεταλλαγμένους και τους ανθρώπους υποστηρικτές τους. Ο καθηγητής Τσαρλς Εξέβιερ και ο Μαγκνίτο θα προσπαθήσουν από κοινού να σώσουν τους μεταλλαγμένους από την πλήρη εξαφάνιση. Ο Γουλβερίν, λόγω της ικανότητας αυτο-ίασης που διαθέτει είναι ο μοναδικός που μπορεί να ταξιδέψει στο παρελθόν και να αλλάξει τον ρου της ιστορίας. 

Ξυπνώντας στο καλειδοσκοπικό ντεκόρ του 1973, ο κουλ υπερήρωας θα πρέπει να βρει τους κατά πενήντα χρόνια νεότερους Τσαρλς Εξέβιερ και Μαγκνίτο και να τους πείσει ότι πρέπει να ενώσουν τις δυνάμεις τους για να σταματήσουν τον εφευρέτη των θανατηφόρων ρομπότ Μπολίβαρ Τρασκ αλλά και να αποτρέψουν τη Μιστίκ να ολοκληρώσει το αυτοκαταστροφικό σχέδιό της. Χωρίς στην πραγματικότητα να είναι τόσο περίπλοκο όσο... ακούγεται, το σενάριο εκτυλίσσεται στο μεγαλύτερο μέρος του στη δεκαετία του ’70, έχοντας για ακόμη μία φορά κεντρικό χαρακτήρα τον Γουλβερίν – εξαιρετικός και πάλι ο Χιου Τζάκμαν. 
Συνδέοντας τα συλλογικά τραύματα­ της αμερικανικής Ιστορίας (δολοφονία Κένεντι, πόλεμος Βιετνάμ ) με τα προσωπικά στοιχεία των μεταλλαγμένων ηρώων (ξεχωρίζει η ψυχαναλυτική προσέγγιση του καθηγητή Εξέβιερ ), το στόρι ακόμη μιας­ ταινίας των X-Men καταφέρνει να αφήσει γκρίζες ζώνες στη μάχη καλού και κακού, παραθέτοντας προβληματισμούς απέναντι στον υπερπατριωτισμό, στη δύναμη των ενστίκτων, στην ανθρώπινη εμμονή για την επιβολή της τάξης και στον κοινωνικό αποκλεισμό του διαφορετικού. Την ίδια στιγμή ο Μπράιαν Σίνγκερ στήνει συνεχώς μικρού βεληνεκούς μάχες κρατώντας σε εγρήγορση τόσο τους X-Men όσο και τους θεατές – κορυφαία η σκηνή που ο Κουίκσιλβερ αφοπλίζει σε ένα φάνκι σλόου μόσιον τους αστυνομικούς στο Πεντάγωνο. Δυστυχώς όμως το σχηματικό τελευταίο τέταρτο της ταινίας αλλά και το προχειροφτιαγμένο σκηνικό του δυστοπικού μέλλοντος θα προσγειώσουν τις «Ημέρες ενός Ξεχασμένου Μέλλοντος», μετατρέποντάς τις σε άλλη μία χαμένη χολιγουντιανή υπερηρωική ευκαιρία για κάτι καλύτερο. 

Το Μυστικό της Μέιζι 

Ο επιτυχημένος έμπορος έργων τέχνης Μπιλ και η μεσήλικη ροκ σταρ Σουζάνα θα μπουν σε ένα σκληρό δικαστικό αγώνα, διεκδικώντας την επιμέλεια του παιδιού τους. Η Μέιζι θα βρεθεί ανυπεράσπιστη απέναντι στη διαμάχη των γονιών της, σε ένα δράμα που προσπαθεί να δει τον κυνικό κόσμο των μεγάλων μέσα από τα άδολα μάτια του αθώου ανήλικου θύματος, αλλά τελικά αστοχεί παραδειγματικά.

 

 

Η ομότιτλη νουβέλα του Χένρι Τζέιμς, που γράφτηκε το 1897 και περιγράφει τις τραυματικές εμπειρίες που ζει μια μικρή κοπέλα μετά το διαζύγιο των γονιών της, μεταφέρεται στη σύγχρονη εποχή από το σκηνοθετικό δίδυμο Σκοτ ΜακΓκι και Ντέιβιντ Σίγκελ. Εδώ γονείς της ανήλικης Μέιζι­ είναι ο επιτυχημένος έμπορος έργων τέχνης Μπιλ και η μεσήλικη ροκ σταρ Σουζάνα, οι οποίοι ζουν σε ένα πολυτελές νεοϋορκέζικο διαμέρισμα. Όταν στη ζωή της οικογένειας θα αρχίσουν να εισέρχονται νέοι και όμορφοι πειρασμοί, τότε η σχέση του ζευγαριού θα διαλυθεί κι ένας σκληρός δικαστικός αγώνας για την επιμέλεια του παιδιού θα ξεκινήσει. 
Η Μέιζι θα βρεθεί ανυπεράσπιστη απέναντι στη διαμάχη των γονιών της και στα φορτωμένα επαγγελματικά τους προγράμματα. Η μικρή θα βρει στο πρόσωπο της ερωμένης του πατέρα της Μάργκο έναν άνθρωπο που πραγματικά νοιάζεται για εκείνη, σε μια ιστορία που προσπαθεί να δει τον κυνικό κόσμο των μεγάλων μέσα από τα άδολα μάτια του αθώου ανήλικου θύματος.

Αυτό που καταφέρνει τελικά είναι να αστοχήσει από… χαμηλό ύψος, αδυνατώντας να προσεγγίσει την πολυπλοκότητα τόσο της προ-εφηβικής ευάλωτης ψυχοσύνθεσης όσο και των ενήλικων σχέσεων­. Το αμερικανικό δράμα χτίζει ολόκληρη την αφήγησή του σε κραυγαλέες σεναριακές ευκολίες, όπως αυτή των πλούσιων, πολυάσχολων γονιών που αδια­φορούν για τα παιδιά τους και των γειωμένων στην πραγματικότητα μεσοαστών που διατηρούν την ευαισθησία και την ανθρωπιά τους. 

Οι χαρακτήρες παραμένουν εκνευριστικά στάσιμοι, τα συμπεράσματα κάτι παραπάνω από προσιτά, με τα κοντινά πλάνα στα αθώα μάτια και τον ατσούμπαλα χαρωπό βηματισμό της μικρής Ονάρα Έιπριλ να προσπαθούν απεγνωσμένα­ να φορτίσουν συναισθηματικά­ το άχρωμο μελόδραμα. Είναι αναπόφευκτο, λοιπόν, πεπειραμένοι σολίστες όπως οι Τζούλιαν Μουρ και Στιβ Κούγκαν να παραμένουν κολλημένοι σε μια στείρα ερμηνευτική περιγραφικότητα, αφού πρώτα το σενάριο τους έχει στερήσει την ευκαιρία να δικαιολογήσουν στην οθόνη τη γονική αδιαφορία και τη ματαιοδοξία τους.  

Ρωμαίος και Ιουλιέττα 

Στη Βερόνα του 16ου αιώνα οι νεαροί Ρωμαίος και Ιουλιέτα ερωτεύονται με πάθος, όμως οι οικογένειές τους, οι Μοντέγοι και οι Καπουλέτοι, είναι θανάσιμοι εχθροί. Στη βαριά σκιά του Τζεφιρέλι, μια άνευ νοήματος, φλώρικη και διεκπεραιωτική βερσιόν του κλασικού σαιξπηρικού αριστουργήματος.

 

 

Ορομαντικότερος νεανικός έρωτας όλων των εποχών και το διασημότερο μαζί με τον «Άμλετ» θεατρικό του Σαίξπηρ. Πολύ λογικά το «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» έχει μεταφερθεί αμέτρητες φορές στη μεγάλη οθόνη (υπάρχουν τουλάχιστον τρεις φετινές διασκευές ), πιστά ή εντελώς ελεύθερα, στο 16ο αιώνα ή στο σήμερα, με ρίμα ή προσαρμοσμένη πρόζα. Και αν οι βερσιόν των Τζορτζ Κιούκορ, Φράνκο Τζεφιρέλι και Μπαζ Λούρμαν μπορεί να ερίζουν για τα εύσημα της καλύτερης κινηματογραφικής προσαρμογής, αυτή του τηλεοπτικά έμπειρου Ιταλού Κάρλο Καρλέι είναι απόλυτα σίγουρο πως δεν πρόκειται να τους χαλάσει την παρέα. 
Σε σενάριο του βραβευμένου με Όσκαρ («Έγκλημα στο Γκόσφορντ Παρκ» ) και Χρυσή Σφαίρα («Ο πύργος του Ντάουντον» ) Τζούλιαν Φέλοους, ο Καρλέι προσπαθεί να δώσει μια ακαδημαϊκο-νεανική, σπιρτόζικη μα και σοβαρή εκδοχή του κλασικού έργου. Θεατρικός λόγος, αλλά όχι ακριβώς αυτός του βάρδου, αρκετή πιστότητα στην πλοκή, σκηνικά και κοστούμια φροντισμένης τηλεταινίας­, φρέσκα πρόσωπα ως πρωταγωνιστές. Το αποτέλεσμα, πλακωμένο από τη βαριά σκιά του Τζεφιρέλι, είναι μια άνευ νοήματος, φλώρικη και διεκπεραιωτική μεταφορά του σαιξπηρικού αριστουργήματος, η ουσία του οποίου βρίσκεται σινε-χιλιόμετρα μακριά.

Sussane 

Μεγαλώνοντας με τον πατέρα της και τη μικρότερη αδελφή της, η Σουζάν μένει έγκυος στην εφηβεία, μπλέκει σε μια ριψοκίνδυνη ερωτική περιπέτεια και προσπαθεί να βρει το δρόμο της στη ζωή μέσα από μια σειρά επώδυνων επιλογών. Τρία βραβεία στη Θεσσαλονίκη και Σεζάρ β΄ γυναικείου ρόλου για το ρεαλιστικό πορτρέτο μιας αυτοκαταστροφικής αντιηρωίδας και τη συγκινητική ιστορία ενηλικίωσής της.

 

 

H φωνή της Νίνα Σιμόν τραγουδά το «Suzanne» του Λέοναρντ Κοέν και συνοδεύει τα τελευταία πλάνα της ταινίας, αφήνοντας μια ανάλογα νοσταλγική και γλυκόπικρη αίσθηση με αυτήν της πολύπαθης διαδρομής της ηρωίδας της Κατέλ Κιγεβερέ. Γιατί και η δική της Σουζάν είναι μια κοπέλα που αγωνίζεται από την πρώτη στιγμή να καταλάβει τον κόσμο γύρω της, κυρίως όμως τον ακόμη πιο ακατανόητο κόσμο μέσα της. Και αν σε κάτι διαφέρει το ψυχολογικό πορτρέτο της από το θηλυκό στερεότυπο των περισσότερων κινηματογραφικών ιστοριών ενηλικίωσης, είναι ότι εδώ δεν έχουμε ένα συμπαθή, ηθικά (πολλώ δε μάλλον συναισθηματικά ) ξεκάθαρο χαρακτήρα σε τροχιά σύγκρουσης με το περιβάλλον . Αυτή η Σουζάν έχει ως μεγαλύτερο εχθρό τον εαυτό της και θα μπορέσει να τον νικήσει μόνο όταν αναλάβει η ίδια το κόστος των προσωπικών της επιλογών.

Στην παράδοση του Μορίς Πια­λά και των αδελφών Νταρντέν, η Κατέλ Κιγεβερέ διαθέτει μια καθαρή σκηνοθετική ματιά και μια αφηγηματική αμεσότητα. Παρακολουθεί τη διαδρομή ζωής της Σουζάν απ’ όταν είναι­ 5-6 ετών, μεγαλώνοντας με τον χήρο πατέρα και τη μικρότερη αδερφή της. Τη συναντάμε μαθήτρια δημοτικού και κατόπιν λυκείου, οπότε ο πατέρας της μαθαίνει πως είναι έγκυος. Μητέ­ρα ενός πεντάχρονου αγοριού πλέον, θα γνωρίσει και θα ερωτευτεί τον μικροκακοποιό Ζιλιέν, αιτία να ξεσπάσουν καινούργιοι οικογενειακοί καβγάδες. 

Και η πορεία της προς ένα αβέβαιο αύριο συνεχίζεται μέσα από μικρά και μεγάλα γεγονότα, τα οποία από τη μία δίνουν στο φιλμ την αίσθηση ενός γιγάντιου βιογραφικού βιντεοκλίπ, από την άλλη περιγράφουν με δραματική φυσικότητα και βάθος την αντιφατική, αυτοκαταστροφική, ασταθή, μα γενναία Σουζάν. Μια γυναίκα που ξεπερνά τα κοινωνιολογικά και ψυχαναλυτικά κλισέ και χάρη στη γεμάτη ενέργεια ερμηνεία της Σαρά Φορεστιέ («Πες μου τ’ Όνομά σου» ) μετατρέπεται σε ζωντανή κινηματογραφική ηρωίδα. Τρία βραβεία στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και Σεζάρ β΄ γυναικείου ρόλου (από συνολικά πέντε υποψηφιότητες ). 

Ζαμπίζια: Πουλιά στον Αέρα 

Το νοτιοαφρικανικό στούντιο animation Triggerfish αποφασίζει στην πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του να μην εγκαταλείψει τα παραδεισένια τοπία της Μαύρης Ηπείρου, αφηγούμενο την ιστορία ενηλικίωσης του γερακιού Κάι στη φτερωτή πολιτεία της Ζαμπίζια. Έχοντας αξιοπρεπές επίπεδο 3D animation, αλλά μια απλοϊκή και φτωχή σε σασπένς ιστορία, το «Ζαμπίζια» αποτελεί απλώς ένα ελπιδοφόρο ντεμπούτο για το άγνωστο νοτιοαφρικανικό στούντιο και μια συμπαθητική επιλογή για μικρότερες ηλικίες θεατών.

 

 

Το νοτιοαφρικανικό στούντιο animation Triggerfish αποφασίζει στην πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του να μην εγκαταλείψει τα παραδεισένια τοπία της μαύρης ηπείρου. Η ιστορία του φτερωτού animation μάς μεταφέρει στους Καταρράκτες της Βικτόρια και στη φανταστική πολιτεία της Ζαμπίζια, όπου ζουν μόνο πουλιά. Το νεαρό γεράκι Κάι που μένει στην έρημο με τον αυστηρό πατέρα του θα μάθει γι’ αυτόν το μαγευτικό προορισμό και θα πετάξει προς τα εκεί, κάνοντας έτσι την εφηβική του επανάσταση. Την ίδια στιγμή το ύπουλο ιγκουάνα Μπάτζο αιχμαλωτίζει τον πατέρα του Κάι και βάζει σε εφαρμογή το μοχθηρό του σχέδιο να εισβάλει στη Ζαμπίζια. 
Το δημιουργικό team της Triggerfish εκμεταλλεύεται στο έπακρον τις φυσικές ομορφιές της αφρικανικής πανίδας και χλωρίδας συνθέτοντας ένα πολύχρωμο εξωτικό σκηνικό για τη φτερωτή του ιστορία ενηλικίωσης. Με ένα αξιοπρεπές 3D animation, αλλά ένα απλοϊκό και φτωχό σε σασπένς στόρι, το «Ζαμπίζια» θα αποτελέσει ένα απλώς ελπιδοφόρο ντεμπούτο για το άγνωστο νοτιο­αφρικανικό στούντιο και μια συμπαθητική επιλογή για τις μικρότερες ηλικίες θεατών. 

www.athinorama.gr 

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Edgar Wallace
Η Σκέψη της ημέρας
3:17 Edgar Wallace