Oι SOS θεατρικές παραστάσεις του Φεστιβάλ Αθηνών!

<p class="intro" style="text-align: justify;">Οι θεατρικές παραστάσεις που δεν πρέπει να χάσετε από τη φετινή διοργάνωση.</p>
<p style="text-align: justify;"><em>Δυόμιση μήνες. Συνολικά εβδομήντα πέντε εκδηλώσεις. Ανάμεσά τους 36 θεατρικές παραστάσεις. Στα «μαθηματικά» του Ελληνικού Φεστιβάλ που ξεκινάει 1η Ιουνίου και ολοκληρώνεται 16 Αυγούστου εντοπίσαμε και υπογραμμίζουμε τα «sos» ή αλλιώς τις δεκατέσσερις παραστάσεις που δεν πρέπει να χάσετε.</em></p>
<p style="text-align: justify;"><br /><strong>Αβελάρδος και Ελοΐζα</strong>. Ένας τραγικός, μεγαλειώδης, μα όχι ευρέως γνωστός, έρωτας ταξιδεύει μέσα στους αιώνες: από το μεσαιωνικό Παρίσι του 12ου αιώνα στο σήμερα. Ο Γιάννης Καλαβριανός εμπνέεται από την πραγματική ιστορία δύο ανθρώπων που πάλεψαν απέναντι στον αμείλικτο θεοκρατισμό της εποχής τους για να πεθάνουν ματαιωμένοι μα αμετανόητα ερωτευμένοι. Σε κείμενο και σκηνοθεσία του ιδίου, ο «Αβελάρδος και η Ελοϊζα» σηματοδοτούν την 3η συμμετοχή του Καλαβριανού στο Φεστιβάλ Αθηνών με πρωταγωνιστές τους Ελένη Κοκκίδου, Χριστίνα Μαξούρη, Γιώργο Γλάστρα.<br />* 1-2 Ιουνίου, Πειραιώς 260, κτήριο Δ<br /><br /><strong>Ramona Travel/η γη της καλοσύνης</strong>. Μετά την περσινή «Στέλλα» η ομάδα της Bijoux de Kant επανακάμπτει στον κόσμο του ρομαντισμού με ένα κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη εμπνευσμένο από το «Λεωφορείον, ο πόθος». Ηρωίδα δεν είναι η Μπλανς Ντιμπουά μα η Ραμόνα• μια γυναίκα από το Διδυμότειχο που ζει την ιστορία της μαζί με την εξέλιξη της νεότερης ελληνικής ιστορίας περιπλανώμενη στα Βαλκάνια. Ο Γιάννης Σκουρλέτης μέσα από δρόμους εικαστικής παλιγγενεσίας σκηνοθετεί την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη στον ομώνυμο ρόλο και μαζί της οι: Λένα Δροσάκη, Δημήτρης Μοθωναίος, Κρις Ραντάνοφ.<br />* 1-5 Ιουνίου, Πειραιώς 260, Αποθήκη</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Ψευδοεξομολογήσεις</strong>. Η παράσταση που βρέθηκε στο επίκεντρο του θεατρικού ενδιαφέροντος στο Παρίσι το χειμώνα που μας πέρασε, παρουσιάζεται από το περίφημο Odéon-Théâtre de l’ Europe με τον διευθυντή του Λικ Μποντί να τη σκηνοθετεί. Ένα από τα πιο γνωστά έργα του Πιερ Ντε Μαριβό αφηγείται την ερωτική ιστορία ενός αταίριαστου ζευγαριού, απομακρυσμένο από τις κλισέ αναγνώσεις που το ταλαιπώρησαν στο παρελθόν. Το μεγαλύτερο δέλεαρ του ανεβάσματος επικεντρώνεται φυσικά στην Ιζαμπέλ Υππέρ που ερμηνεύει το ρόλο της πλούσιας χήρας Αραμίντ – δίνοντας για 3η φορά το παρών στο Φεστιβάλ Αθηνών. Συμπρωταγωνιστεί ο γνωστός από τις κινηματογραφικές του επιδόσεις, Λουί Γκαρέλ.<br />* 12-14 Ιουνίου, Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Όλος ο ουρανός πάνω στη γη</strong>. Η Μαδριλένα Ανχέλικα Λίντελ, μια «πολίτης που αντιστέκεται» όπως ονομάζει τον εαυτό της, μας επιφυλάσσει μια από τις πλέον πολιτικές στιγμές της φετινής διοργάνωσης. Ούσα ταυτισμένη με τη θεατρική πρωτοπορία εδώ και 20 χρόνια, αντλεί έμπνευση από τα γεγονότα των ημερών τα οποία θεατροποιεί και σκηνοθετεί. Εδώ ασχολείται με την τραγωδία της μαζικής εκτέλεσης 77 νέων στη Νορβηγία από τον παρανοϊκό ακροδεξιό Μπρέιβικ μπολιασμένο από το στοιχείο του παραμυθιού του Πίτερ Παν. Το έργο της «Και τα ψάρια βγήκαν να πολεμήσουν ενάντια στους ανθρώπους» ανεβαίνει επίσης στο Φεστιβάλ σε σκηνοθεσία του Θέμελη Γλυνάτση.<br />* 15-17 Ιουνίου, Πειραιώς 260, Κτήριο Η</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Green porno</strong>. To 2008 για λογαριασμό του φεστιβάλ Σάντανς και με εμπνευστή τον Ρόμπερτ Ρέντφορντ, η Ιζαμπέλα Ροσελίνι σκηνοθέτησε και πρωταγωνίστησε σε μια μίνι σειρά ντοκιμαντέρ για τη σεξουαλική ζωή των εντόμων. Ακολούθησαν δύο ακόμα, για τη σεξουαλικότητα άλλων κατηγοριών ζώων εκτονώνοντας τη φιλοζωϊκή στάση της διάσημης ηθοποιού. Η ιδέα εξελίχθηκε σε θεατρική περφόρμανς για την οποία η Ροσελίνι συνεργάστηκε με τον καταξιωμένο σεναριογράφο Ζαν Κλοντ Καριέρ. Προέκυψε ένας ευφάνταστος, χιουμοριστικός μονόλογος που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Λος Αντζελες τον περασμένο Νοέμβριο.<br />* 24-26 Ιουνίου, Πειραιώς 260, Κτήριο Δ</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Ionesco suite</strong>. Ο Εμανουέλ Ντεμαρσύ Μοτά, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Teatre de la Ville, επιστρέφει στην Αθήνα μετά την περσινή, δυναμική παρουσίαση του «Ρινόκερου» στη Στέγη. Και φέτος πιστός στον Ιονέσκο, συνθέτει ένα κολάζ από κείμενα του Γαλλο-Ρουμάνου συγγραφέα. Στο επίκεντρο του, οι βασικές πτυχές της προβληματικής του Ιονέσκο: η καταπίεση του ατόμου από την εξουσία, ο άνθρωπος αντιμέτωπος με το θάνατο, η τραγωδία της ύπαρξης, όλα δοσμένα μέσα από το λυτρωτικό χιούμορ του συγγραφέα. Παράσταση που έτυχε θερμής υποδοχής από τους Γάλλους το χειμώνα του 2013.<br />* 1-3 Ιουλίου, Πειραιώς 260, Κτήριο Δ</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Οι ληστές</strong>. Τριάντα χρόνια μετά το τελευταίο του ανέβασμα από το Εθνικό, η πολιτική επική τραγωδία του Φρήντριχ Σίλλερ ανεβαίνει από την ομάδα «Πυρ». Το πρώτο ώριμο έργο του γερμανού δραματουργού και πρόδρομου του ρομαντικού κινήματος αναμετράται, για πολλούς, με το μέγεθος των έργων του Σαίξπηρ και του Γκαίτε σηματοδοτώντας μια τολμηρή διακήρυξη ελευθερίας εναντίον της διεφθαρμένης κοινωνίας. Στον πυρήνα της ιστορίας, δύο αδέλφια: ο Φραντς δήθεν πολέμιος του φεουδαρχικού συστήματος, που χρησιμοποιεί κάθε αθέμιτο μέσο, για να εξοβελίσει τον μεγαλύτερο αδελφό από τα προνόμια της πατρικής περιουσίας κι ο ρομαντικός Καρλ που οργανώνει μια επαναστατική ομάδα. Βία, εκδίκηση και συγχώρεση σε ένα κόσμο που ψάχνει για ιδανικά, σκηνοθετημένο από την Ιώ Βουλγαράκη. Με τους Γιώργο Γάλλο, Δημήτρη Ήμελλο, Δέσποινα Κούρτη, Ηλία Μουλά, Αργύρη Ξάφη, Βασίλη Σαφό, Μιχάλη Τιτόπουλο, Γιώργο Τσούρμα.<br />* 9-12 Ιουλίου, Πειραιώς 260, Κτήριο Ε</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Η μεγάλη χίμαιρα</strong>. Είναι η πρώτη φορά που το βιβλίο-σταθμός του Μ. Καραγάτση θεατροποιείται και μάλιστα από τον εγγονό του συγγραφέα, Δημήτρη Τάρλοου. Με τη συνεργασία του Στρατή Πασχάλη στη διασκευή του, η παράσταση του Τάρλοου παραμένει πιστή στο μυθιστόρημα: το ψυχογράφημα της νεαρής Γαλλίδας Μαρίνας, η οποία στα μέσα της δεκαετίας του '30, γοητεύεται από ένα Συριανό εφοπλιστή και τον ακολουθεί στο νησί του. Η διαδρομή της από το πάθος στην αυτοκαταστροφή και τελικά στον θρύλο θα αποτελέσει μια συνάντηση θεατρικής και κινηματογραφικής τέχνης (σε συνεργασία με τον σκηνοθέτη Χρήστο Δήμα). Πρωταγωνιστές της οι Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Νίκος Ψαρράς, Όμηρος Πουλάκης, Σοφία Σεϊρλή, Ηλιάνα Μαυρομάτη, Κατερίνα Αποστολοπούλου, Βασιλική Σταυροπούλου, Αλίκη Αλεξανδράκη, Δημήτρης Τάρλοου.<br />* 14-17 Ιουλίου, Πειραιώς 260, Κτήριο Η<br /><br /><strong>Ιδομενέας</strong>. Το 2010 η Κατερίνα Ευαγγελάτου είχε ενθουσιάσει με τη σκηνοθεσία της στο Εθνικό πάνω στον «Χρυσό δράκο» του Ρόλαντ Σίμελπφενιχ. Αυτή τη φορά επιστρέφει στον πολυβραβευμένο Γερμανό συγγραφέα και σε ένα έργο που θεωρείται τομή στη σύγχρονη δραματουργία. Εκκινώντας από το μύθο του Ιδομενέα, τον ανασυνθέτει σε μικρά επεισόδια με στιβαρή μεταδραματική βάση. Πρόκειται για την περιπέτεια του βασιλιά της Κρήτης, ο οποίος επιστρέφοντας από τον Τρωικό πόλεμο πέφτει σε μια τρομερή θύελλα και ορκίζεται στους θεούς να θυσιάσει το πρώτο ζωντανό πλάσμα που θα συναντήσει αν σωθεί. Ο Σίμελπφενιχ δίνει τις πιθανές εκδοχές του μύθου μέσα από ένα εννεαμελές σχήμα ηθοποιών που φέρει τα χαρακτηριστικά Χορού αρχαίου δράματος. Επικεφαλής τους ο Ακύλλας Καραζήσης. Παίζουν επίσης: Λευτέρης Βενιάδης, Παντελής Δεντάκης, Κλήμης Εμπέογλου, Σοφία Κόκκαλη, Ηρώ Μπέζου, Αμαλία Νίνου, Γιάννης Νταλιάνης, Αλεξάνδρα Παντελάκη.<br />* 20-22 Ιουλίου, Πειραιώς 260, Κτήριο Δ</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Πάπισσα Ιωάννα</strong>. Ένα σχέδιο που ο Δημήτρης Μαυρίκιος δουλεύει από τις αρχές της δεκαετίας του 2000 καθώς τότε προοριζόταν για το Εθνικό και ματαιώθηκε, βρίσκει την δικαίωσή του στο Φεστιβάλ Αθηνών. Ο εικονοκλάστης σκηνοθέτης καταπιάνεται με την Πάπισσα Ιωάννα, τη γυναίκα που σύμφωνα με τον θρύλο κατάφερε να αναρριχηθεί ως το αξίωμα του Πάπα, προσποιούμενη ότι ήταν άνδρας. Η παράσταση δημιουργεί ένα διάλογο ανάμεσα στην ηρωίδα του Εμμανουήλ Ροΐδη και το λογοκριμένο έργο του και στη μητέρα του Κορνηλία Ροϊδη που είχε εξίσου πολυτάραχο βίο. Με τα δύο αυτά εμβληματικά πρόσωπα θα αναμετρηθούν η Ράνια Οικονομίδου ως Κορνηλία και η Γιούλικα Σκαφιδά ως Ιωάννα. Συμμετέχουν: Σπύρος Ανδρεόπουλος, Αλέξανδρος Βάρθης, Μανώλης Δούνιας, Δημήτρης Ντάσκας, Εύα Οικονόμου-Βαμβακά, Αποστολία Παπαδαμάκη, Στέφανος Παπατρέχας, Γιάννης Φλουράκης<br />* 30 – 31 Ιουλίου, Πειραιώς 260, Κτήριο Η</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Το ατλαζένιο γοβάκι</strong>. Στοίχημα με ένα πολυδαίδαλο κείμενο-μνημείο για τη δραματουργία του 20ού αιώνα βάζει η Εφη Θεοδώρου. Το πολυπρόσωπο, πλατιάς δράσης και μακράς διάρκειας ερωτικό δράμα, του Πολ Κλοντέλ παραπέμπει στις αξίες του Σαίξπηρ, μεταπηδώντας διαρκώς σε φόρμες θεάτρου: από το δράμα στο έπος και την comedia del arte. Στο κέντρο της πλοκής βρίσκεται η, κατά την Ισπανική αναγέννηση, μοιραία σχέση του Ροδρίγο με την δόνια Προέσα – αφορμή για τον Κλοντέλ να μιλήσει για την κατάκτηση του Κόσμου, του Άλλου. Η Θεοδώρου φέρνει το έργο στο φως μετά από 50 χρόνια οπότε και παραστάθηκε στο Εθνικό σε σκηνοθεσία Αλέξη Σολωμού. Εδώ δώδεκα ηθοποιοί – ανάμεσά τους οι Μάξιμος Μουμούρης, Μαρία Σκουλά, Χάρης Φραγκούλης, Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, Γιώργος Φριντζήλας, Κωνσταντίνος Ασπιώτης – θα υποδυθούν 30 ρόλους.<br />* 30 – 31 Ιουλίου, Πειραιώς 260, Κτήριο Δ</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Φιλοκτήτης</strong>. Ίσως η πιο ενδιαφέρουσα σύγκλιση δυνάμεων της διοργάνωσης. Ο σκηνοθέτης που φέτος έκλεψε τις εντυπώσεις (Τίρζα, Μένγκελε) Κώστας Φιλίππογλου οδηγεί στους δρόμους του σωματικού θεάτρου τρεις καλλιτέχνες πρώτης γραμμής μα με διαφορετικό ιδίωμα. Η τραγωδία του Σοφοκλή γίνεται αφορμή για τη συνάντηση του Μιχαήλ Μαρμαρινού – μετά από πολλά χρόνια ως ηθοποιού -, του Αιμίλιου Χειλάκη και του Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη. Είναι οι τρεις πόλοι στο μύθο του Φιλοκτήτη που εγκαταλείπεται – αν και ετοιμοθάνατος – από τους συντρόφους του στη Λήμνο πλέοντας για την Τροία. Δέκα χρόνια μετά την άκαρπη πολιορκία του τρωϊκού βασιλείου ο Αχαιοί θα χρειαστούν το ανίκητο τόξο του Ηρακλή που έχει περάσει στα χέρια του Φιλοκτήτη. Την αποστολή να του το αποσπάσουν αναλαμβάνουν ο Οδυσσέας και ο γιος του Αχιλλέα, Νεοπτόλεμος. Μια αρχετυπική διελκυστίνδα ανάμεσα στον ανθρώπινο πόνο, θυμό, νου και την εξουσία των θεών.<br />* 18-19 Ιουλίου, Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Ματωμένος γάμος</strong>. Αν και με μόλις πέντε σκηνοθεσίες στο ενεργητικό της η Λένα Κιτσοπούλου αναγνωρίζεται πλέον σαν τη σκηνοθέτη που παράγει παραστάσεις-γεγονότα. Πόσω μάλλον, όταν ενώνει τις δυνάμεις της με το Νίκο Καραθάνο• αρκεί να θυμηθούμε τον, επίσης φεστιβαλικό, «Αθανάσιο Διάκο» αλλά και την «Γκόλφω». Εδώ επιστρατεύει τον ηθοποιό ως μάνα στην ερωτική τραγωδία του Λόρκα, ακολουθώντας την εμβληματική μετάφραση του Νίκου Γκάτσου στον ύμνο για τον χαμένο έρωτα. Μαζί με τον Καραθάνο πρωταγωνιστούν οι Έμιλυ Κολιανδρή, Μαρία Καλλιμάνη, Βίκυ Βολιώτη, Γιάννος Περλέγκας, Χρήστος Σαπουτζής.<br />* 23-24 Ιουλίου, Πειραιώς 260, Κτήριο Η</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Βάκχες</strong>. Με μακρά ενασχόληση πάνω στο αρχαίο δράμα, η Αντζελα Μπρούσκου επιστρέφει στην Επίδαυρο με το κύκνειο άσμα του Ευριπίδη. Η μοναδική σωζόμενη τραγωδία αφιερωμένη στο Διόνυσο παρακολουθεί την πορεία ενός γυναικείου βακχικού θιάσου στο κατόπι ενός νέου θεού ως τη Θήβα, την πόλη που ο Διόνυσος θα εδραιώσει τη λατρεία του. Της πρωταγωνιστικής ομάδας ηγείται η Αγλαΐα Παππά στο ρόλο του ηδονικού θεού, ο Αρης Σερβετάλης στο ρόλο του Πενθέα και μαζί τους οι Παρθενόπη Μπουζούρη, Μαρία Κίτσου, Αργύρης Πανταζάρας.<br />* 8-9 Αυγούστου, Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου</p>
<p style="text-align: justify;"> </p>
<p style="text-align: justify;">Το διαβάσαμε στο <a href="http://www.tospirto.net">www.tospirto.net</a></p>

Σχετικά άρθρα