Γλώσσα του σώματος: Μυστικά επιτυχίας για επαγγελματική συνέντευξη

30 Ιουνίου 2014

Ένα μεγάλο μέρος της επικοινωνίας μας με τους άλλους είναι μη λεκτική.Η μη λεκτική επικοινωνία πραγματοποιείται στέλνοντας και λαμβάνοντας μη λεκτικά μηνύματα κυρίως οπτικού αλλά συχνά και ακουστικού τύπου. Οι εκφράσεις του προσώπου, οι χειρονομίες που κάνουμε με τα χέρια μας, η στάση και η γλώσσα του σώματος, η οπτική επαφή που διατηρούμε με το συνομιλητή μας , αποτελούν μη λεκτικούς τρόπους επικοινωνίας. Επίσης, ο τρόπος με τον οποίο μιλάμε, δηλαδή ο τόνος, η ένταση, η ταχύτητα και η ποιότητα της φωνής επικοινωνούν μη λεκτικά μηνύματα και επηρεάζουν τη συνολική διαδικασία της επικοινωνίας. Τέλος , ένα μήνυμα μπορεί να μεταφέρεται μέσα από αντικείμενα, για παράδειγμα τα ρούχα μας ή τον τρόπο που χτενίζουμε τα μαλλιά μας.

Συχνά ακούγεται ότι η μη λεκτική επικοινωνία είναι παράγοντας που επηρεάζει σημαντικά το μήνυμα που θέλουμε να μεταφέρουμε είτε στις διαπροσωπικές είτε στις επαγγελματικές σχέσεις. Εάν λοιπόν παρά την μειωμένη ζήτηση που επικρατεί τον τελευταίο καιρό στην αγορά εργασίας, καταφέρετε τελικά να εξασφαλίσετε την πολυπόθητη συνέντευξη για μια θέση που σας ενδιαφέρει, πέρα από την προετοιμασία, τις γνώσεις σας για το αντικείμενο και την επαγγελματική σας εμπειρία, η μη λεκτική επικοινωνία μπορεί να παίξει και αυτή το ρόλο της. Συγκεκριμένα,

1. Είναι σημαντικό συμπεριφορά σας να αποπνέει σταθερότητα. Άνθρωποι που παρουσιάζουν αυτοπεποίθηση, ισορροπία, άνεση και είναι κύριοι του εαυτού τους δίνουν συνήθως θετική εικόνα σε συνεντεύξεις. Γι’αυτό το λόγο είναι σημαντικό να μπορείτε να ελέγξετε συμπεριφορές που προδίδουν τη νευρικότητα σας. Για παράδειγμα, αποφύγετε να παίζετε με τα μαλλιά σας ή να κάνετε νευρικές κινήσεις. Πριν τη συνέντευξη, φανταστείτε πως θα μιλούσατε ή θα στεκόσαστε εάν θέλατε να αποπνεύσετε αυτοπεποίθηση και ισορροπία ή εάν είχατε την σιγουριά ότι η συμβολή σας θα ήταν πραγματικά χρήσιμη στη συγκεκριμένη επιχείρηση. Πώς θα ήταν ο τόνος της φωνής σας; Πώς θα στεκόσαστε; Τι έκφραση θα είχατε στο πρόσωπο σας;

2. Εάν η νευρικότητα και το άγχος είναι τόσο έντονα που σας «δένουν τα χέρια», δοκιμάστε να ηρεμήσετεελέγχοντας πρώτα απ’όλα την αναπνοή σας. Όταν αγχωνόμαστε, η αναπνοή μας γίνεται γρήγορη και αυτό μπορεί να καθρεπτίζεται στον τρόπο που μιλάμε. Δοκιμάστε να πάρετε μερικές βαθιές αναπνοές. Πριν τη συνέντευξη, γίνετε ο «εμψυχωτής» του εαυτού σας. Θυμηθείτε στιγμές στο παρελθόν όπου νιώσατε αυτοπεποίθηση, ηρεμία ή την αίσθηση της επιτυχίας. Θυμηθείτε τα επιτεύγματα σας κι αφήστε τον εαυτό σας να νιώσει τα θετικά συναισθήματα που απορρέουν από αυτές τις αναμνήσεις.

3. Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης, είναι σημαντικό η μη λεκτική σας συμπεριφορά να αποπνέει ενδιαφέρον. Κρατήστε καλή οπτική επαφή με τους συνομιλητές (όχι όμως πολύ έντονη) και αποφύγετε να κοιτάζετε τριγύρω. Επίσης, σκεφτείτε, όταν ακούτε κάτι εξαιρετικά ενδιαφέρον πώς είναι η στάση του σώματος σας;

4. Κάποιες κλασσικές θεωρίες μη λεκτικής επικοινωνίας, προτείνουν ότι το «καθρέπτισμα» και το «ταίριασμα» της γλώσσας του σώματος του συνομιλητή, δημιουργούν την αίσθηση της οικειότητας και της συμπάθειας για το πρόσωπο με το οποίο επικοινωνούν. «Καθρέπτισμα» είναι η διαδικασία κατά την οποία εάν π.χ ο ένας συνομιλητής αγγίξει το κεφάλι του με το δεξί χέρι, τότε ο δεύτερος «καθρεπτίζει»την κίνηση αυτή, αγγίζοντας το κεφάλι του με το αριστερο χέρι. Στο «ταίριασμα», το ένα μέλος απλώς μιμείται την συμπεριφορά του άλλου, για παράδειγμα, σταυρώνει τα πόδια του έαν το άλλο έχει κι αυτό σταυρωμένα πόδια. Ενώ όμως συχνά αναφέρεται ότι οι δύο αυτές τεχνικές βοηθούν θετικά τη μη λεκτική επικοινωνία, εάν δεν έχουμε εξασκηθεί κατάλληλα, ίσως η όλη διαδικασία να έχει το αντίθετο αποτέλεσμα. Είναι σίγουρα εξαιρετικά δύκολο να σκεφτόμαστε την απάντηση μιας ερώτησης, να μιλάμε και να «μιμούμαστε» τη γλώσσα του σώματος κάποιου άλλου ταυτόχρονα. Αντ’αυτού, μπορείτε να «παίξετε» το εξής παιχνίδι στο μυαλό σας: Υποθέστε ότι αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που γνωρίζετε τον εργοδότη,ίσως είναι ένας παλιός σας γνωστός. Προσοχή: χρησιμοποιείστε την υπόθεση αυτή για να ελέγξετε τη μη λεκτική σας συμπεριφορά. Για παράδειγμα, πώς θα επηρεαζόταν η στάση του σώματος σας εάν ο εργοδότης ήταν ήδη γνωστός; Ο τόνος της φωνής; Αποφύγετε να δείξετε υπερβολική οικειότητα με τα λόγια σας μιας και αυτό μπορεί να εκληφθεί αρνητικά.

5. Δείξτε εκφραστικότητα και θετικότητα. Η φωνή σας είναι πολύτιμο εργαλείο με το οποίο μπορείτε να κάνετε τις απαντήσεις να ακούγονται φορτισμένες με θετικά συναισθήματα. Μια μονότονη φωνή είναι κουραστική και εγείρει συναισθήματα αδιαφορίας ακόμα κι αν αυτό που λέτε είναι σημαντικό. Η έκφραση του προσώπου είναι κι αυτή σημαντική και είναι σημαντικό να χαμογελάτε όχι όμως υπεβολικά ή σε στιγμές που δεν είναι κατάλληλες.

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ