Εκπτώσεις: Ποια καταστήματα θα είναι ανοικτά την Κυριακή και τι να προσέξετε

8 Ιουλίου 2014

Ορίστηκαν οι περιοχές της χώρας στις οποίες θα μπορούν να κάνουν τις αγορές τους και τις Κυριακές οι καταναλωτές με βάση την υπουργική απόφαση του υπουργείου Ανάπτυξης που, σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες, έχει ήδη υπογραφεί και αναμένεται η δημοσίευσή της στο Φύλλο της Κυβέρνησης.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες από το υπουργείο Ανάπτυξης, στις περιοχές που θα είναι ανοικτά τα εμπορικά καταστήματα όλες τις Κυριακές του χρόνου είναι:

  1. Το ιστορικό κέντρο Αθήνας 
  2. Το ιστορικό κέντρο Θεσσαλονίκης
  3. Πικέρμι
  4. Ραφήνα
  5. Χαλκιδική
  6. Ρόδος
  7. Κως
  8. Σύρος
  9. Μύκονος
  10. Σαντορίνη

Υπενθυμίζεται ότι στο μνημόνιο αναφέρεται πως η σχετική υπουργική απόφαση, που όπως είχε προαναγγελθεί, θα έπρεπε να εκδοθεί μέχρι σήμερα 7η Ιουλίου 2014 και σύμφωνα με την οποία προβλέπει σε ποιες περιοχές θα μπορούν να λειτουργούν προαιρετικά όλα τα καταστήματα, ανεξαρτήτως μεγέθους και χωρίς να απαιτείται απόφαση του οικείου αντιπεριφερειάρχη, είναι προαπαιτούμενη δράση για τον επόμενο έλεγχο της Τρόικα.

Βάσει των όσων φέρεται να έχουν συμφωνηθεί με την Τρόικα και με την εμπειρία που θα έχει αποκτηθεί από την πιλοτική εφαρμογή του μέτρου στις παραπάνω περιοχές, θα επαναξιολογηθεί το ζήτημα της κυριακάτικης λειτουργίας των καταστημάτων την άνοιξη του 2015, χωρίς να αποκλείεται η πλήρης απελευθέρωση του ωραρίου σε όλη τη χώρα.

Υπενθυμίζεται ότι, εκτός από τη λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές, προς απελευθέρωση βαίνει και το ζήτημα των προσφορών και των εκπτώσεων. Μέχρι τις 7 Οκτωβρίου 2014 ο υπουργός Ανάπτυξης θα πρέπει να έχει εκδώσει υπουργική απόφαση με την οποία θα θεσπίζεται Κώδικας Δεοντολογίας για την προστασία του καταναλωτή κατά τις προσφορές, τις εκπτώσεις και τις προωθητικές ενέργειες. Το υφιστάμενο καθεστώς θα επανεξεταστεί στο τέλος του τρέχοντος έτους έτσι ώστε μέχρι την άνοιξη του 2015 να έχει θεσπιστεί νομοθεσία που θα απαλείφει τους εναπομείναντες περιορισμούς.

Αντιδρά το ΠΑΣΟΚ: «Αυθαίρετη η απόφαση» 

Η απόφαση του υπουργείου Ανάπτυξης προκάλεσε πάντως την αντίδραση του ΠΑΣΟΚ, με τον Θάνο Μωραΐτη να κάνει λόγο για αυθαίρετη κίνηση, ενώ ζήτησε να εφαρμοστεί ο νόμος που προβλέπει πιλοτικά την κυριακάτικη λειτουργία των καταστημάτων σε τρεις τουριστικές περιοχές. 

Ο εισηγητής του ΚΤΕ Ανάπτυξης του ΠΑΣΟΚ σημείωσε ότι η απόφαση αντίκειται στο νόμο που έχει ψηφίσει η βουλή και δεν υπηρετεί σε καμία περίπτωση τις ανάγκες της πραγματικής οικονομίας. 

Συγκεκριμένα, ο κ. Μωραΐτης αναφέρει ότι πριν από ένα χρόνο, η Βουλή ψήφισε για λειτουργία καταστημάτων επτά Κυριακές τον χρόνο ενώ έδωσε το δικαίωμα στους αντιπεριφερειάρχες, μετά από διαβούλευση, να αποφασίζουν για τις επιπλέον. Παράλληλα, υπήρξε μια νομοθετική πρόβλεψη για πιλοτική λειτουργία 52 Κυριακών σε τρεις τουριστικές περιοχές. Οι προτάσεις από την διαβούλευση με τους φορείς κατέληξαν στη Μύκονο, τη Σαντορίνη και το κέντρο της Ρόδου.

«Ξαφνικά, παρουσιάζεται ένα «Letter of Intend» που συνυπέγραψαν ο κ. Πρωθυπουργός, ο κ. Στουρνάρας και η κ. Λαγκάρντ και το οποίο ανέφερε επτά (!) περιοχές αντί για τρεις και μάλιστα να αφορά ζώνες που δεν χαρακτηρίζονται από την κυρίως τουριστική τους κίνηση: πχ. το μεγαλύτερο μέρος του Δήμου της Αθήνας (από τα Πετράλωνα μέχρι και την Αλεξάνδρας) και της Θεσσαλονίκης (από το λιμάνι μέχρι το Διοικητήριο). Τελικά, το σχέδιο της υπουργικής απόφασης αφορά 9 περιοχές», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Σύμφωνα με τον κ. Μωραϊτη, τα στοιχεία από τους εμπορικούς συλλόγους της χώρας δείχνουν ότι το μέτρο της λειτουργίας των καταστημάτων τις επτά Κυριακές το χρόνο είχε αρνητική επίπτωση στον τζίρο των καταστημάτων, ενώ από εκτιμήσεις των εμπόρων, προκύπτει ότι μόνο τρεις από τις επτά Κυριακές είχαν αυξημένη κίνηση -κυρίως του Νοεμβρίου-Δεκεμβρίου.

Και καταλήγοντας, ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ τονίζει: «Καλό θα είναι το υπουργείο ανάπτυξης να ασχοληθεί με τα προβλήματα της πραγματικής οικονομίας και να μην επιστρέψει στην εποχή των ιδεοληψιών και των εμμονών».

Οι εκπτώσεις ήταν και είναι η ευκαιρία του καταναλωτή να βρει αυτό που τον ενδιαφέρει και θέλει να το αγοράσει, σε συμφερότερη τιμή. Είναι, όμως, και μια περίοδος που μπορεί να αποδεχθεί... ρώσικη ρουλέτα.

Προς αποφυγή δυσάρεστων καταστάσεων, εν μέσω εκπτώσεων, η Ένωση Καταναλωτών Ποιότητα Ζωής εξέδωσε ανακοίνωσή με συμβουλές για τους καταναλωτές. Υπογραμμίζει την επιθυμία του κόσμου οι εκπτώσεις να είναι πραγματικές προς όφελος των καταναλωτών αλλά και των εμπόρων, με ελκυστικά ποσοστά από 50% και πάνω.

Υπενθυμίζει στους καταναλωτές τα σημεία εκείνα που πρέπει να προσέξουν ώστε να είναι επιτυχημένες οι αγορές τους, και να μην ξεχνούν:

  • 1. Να αγοράζουν σύμφωνα με τις ανάγκες τους. Να προγραμματίζουν και να καταγράφουν τις ατομικές - οικογενειακές τους ανάγκες.
  • 2. Να δίνουν ιδιαίτερη προσοχή στην ποιότητα των προϊόντων. Κυκλοφορούν προϊόντα δεύτερης διαλογής, ελαττωματικά κλπ.
  • 3. Να κάνουν έλεγχο αγοράς πριν και κατά την διάρκεια των εκπτώσεων και να μην ξεχνούν ότι οι τιμές των προϊόντων διαμορφώνονται ελεύθερα.
  • 4. Να είναι εγκρατείς στις αγορές, να μην παρασύρονται από το κλίμα φτήνιας, των ευκαιριών των εκπτώσεων.
  • 5. Να δίνουν ιδιαίτερη προσοχή στην τελική τιμή, και όχι στο μεγάλο ποσοστό έκπτωσης που ίσως είναι και πλασματικό.
  • 6. Να θυμούνται ότι στα προϊόντα τα οποία είναι σε προσφορά δεν γίνονται αλλαγές. Πρέπει βέβαια να ενημερώνεται ο καταναλωτής και να υπάρχει σχετική σήμανση.
  • 7. Να μην ξεχνούν ότι οι αγορές με πιστωτικές κάρτες έχουν ακόμα πολύ υψηλό επιτόκιο. Όχι στην αλόγιστη χρήση των πιστωτικών καρτών και των καταναλωτικών δανείων.
  • 8. Να ελέγχουν πάντα την τελική τιμή του προϊόντος και ιδίως όταν αγοράζουν με δόσεις ή πιστωτικές κάρτες, πόσες και πόσο είναι οι δόσεις, ποιο είναι το συνολικό επιτόκιο (ΣΕΠΠΕ) και οι τυχόν άλλες επιβαρύνσεις. Η τιμή των προϊόντων δεν πρέπει να αυξάνεται αν πληρωθεί με πιστωτική κάρτα.
  • 9. Να προσέχουν να μην υπερβαίνουν το όριο στις πιστωτικές κάρτες γιατί τότε θα πληρώσουν επί πλέον τόκους και το προϊόν θα τους στοιχίσει ακριβότερα.
  • 10. Να μην ξεχνούν να ζητούν την νόμιμη απόδειξη την εγγύηση και τις οδηγίες χρήσης που μπορεί να συνοδεύουν το προϊόν και να είναι στην ελληνική γλώσσα. Το ότι είναι περίοδος εκπτώσεων δεν αναιρεί αυτά τα δικαιώματα του καταναλωτή και τις υποχρεώσεις του εμπόρου, εφόσον το προϊόν είναι ελαττωματικό είναι υποχρεωτική η αλλαγή ή η επιστροφή του.

ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΛΕΓΧΟΥΝ ΟΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ - ΤΙ ΙΣΧΥΕΙ

- Κατά την περίοδο των εκπτώσεων στο κατάστημα πρέπει να υπάρχει αναρτημένη έγγραφη αναγγελία ότι πραγματοποιεί εκπτώσεις.
- Η αναγραφή διπλής τιμής, δηλαδή της παλαιάς (συνήθως διαγραμμένης) και της νέας τιμής όλων των ειδών που πωλούνται με έκπτωση είναι υποχρεωτική σε εμφανή σημεία του καταστήματος και οπωσδήποτε στα σημεία όπου αυτά εκτίθενται.
- Η αναγραφή ποσοστού έκπτωσης ανήκει στην διακριτική ευχέρεια της επιχείρησης. Εάν αναγραφεί ποσοστό, πρέπει να προσδιορίζεται ότι πρόκειται για έκπτωση (π.χ. «50% έκπτωση»)
- Στις προσφορές πρέπει να υπάρχει ανηρτημένη πινακίδα που να ενημερώνει ότι γίνονται προσφορές. Επίσης το προϊόν πρέπει να έχει δύο τιμές αρχική και η τιμή προσφοράς (όχι σε ποσοστό έκπτωσης).
- Στις προσφορές συνήθως αναγράφεται ότι δεν γίνονται αλλαγές, εάν μετανιώσουμε δεν έχουμε δυνατότητα αλλαγής.

Τέλος εάν διαπιστώσει ο καταναλωτής ότι οι εκπτώσεις είναι πλασματικές, παραπλανητικές ή ανακριβείς ως προς το ποσοστό τους ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων με έκπτωση προϊόντων ή ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση να το καταγγείλει στην Γενική Γραμματεία Καταναλωτή στο τηλ. 1520, e-mail: 1520@efpolis.gr

Yπενθυμίζεται ότι, στους παραβάτες των διατάξεων περί εκπτώσεων επιβάλλεται πρόστιμο ποσού ίσου με το 0,5% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο των 5.000 ευρώ. Σε περίπτωση που επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα 5 ετών, το πρόστιμο αυξάνεται στο 3% του ετήσιου κύκλου εργασιών της συγκεκριμένης επιχείρησης.

Ειδικότερα, για την περίπτωση που οι εκπτώσεις είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές ως προς το ποσοστό τους, ως προς την ακρίβεια των αναγραφόμενων τιμών ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων με έκπτωση προϊόντων ή όταν ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση, επιβάλλεται πρόστιμο ποσού ίσο με το 1% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο από 10.000 ευρώ, ανάλογα με τη βαρύτητα και τη συχνότητα της παράβασης.

Σε περίπτωση που επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα 5 ετών, το πρόστιμο αυξάνεται στο 3% του ετήσιου κύκλου εργασιών της συγκεκριμένης επιχείρησης.




ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ