Το πρώτο νομοσχέδιο που εισηγείται στην Κυβέρνηση η Βουλή των Εφήβων

8 Ιουλίου 2014

Σαφέστερο πλαίσιο αρχών, δικαιωμάτων και ευθυνών, εισάγει το νομοσχέδιο «Κανονισμός Λειτουργίας Μαθητικών Κοινοτήτων», έτσι όπως αυτό διαμορφώνεται από τις συνεδριάσεις των Επιτροπών της Βουλής των Εφήβων. Από το πρωί βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη η προετοιμασία του νομοσχεδίου στις Επιτροπές της Βουλής των Εφήβων προκειμένου να διαμορφωθεί το τελικό κείμενο που θα εισαχθεί προς συζήτηση και ψήφιση στην Ολομέλεια της Βουλής των Εφήβων την προσεχή Δευτέρα. 

Πρόκειται για κείμενο που την αρχική νομοτεχνική του επεξεργασία επιμελήθηκε ο Συνήγορος του Παιδιού, ο οποίος σε ρόλο «υπουργού» εισηγήθηκε το νομοσχέδιο στη ΙΘ΄ Σύνοδο της Βουλής των Εφήβων.

Το νομοσχέδιο αυτό, όπως θα ψηφιστεί από την Ολομέλεια της Βουλής των Εφήβων, την προσεχή Δευτέρα θα παραδοθεί στον υπουργό Παιδείας Ανδρέα Λοβέρδο με αίτημα να θεσπιστεί σε αντικατάσταση του υπάρχοντος Κανονισμού Λειτουργίας των Μαθητικών Κοινοτήτων, ενός Κανονισμού ο οποίος παραμένει ίδιος εδώ και περίπου 30 χρόνια χωρίς να έχει τροποποιηθεί, από τη θέσπισή του, με βάση τις σύγχρονες ανάγκες του σχολικού περιβάλλοντος. 

Το νομοσχέδιο ψηφίστηκε ομόφωνα επί της αρχής από τις επιτροπές της Βουλής των Εφήβων και κατά πλειοψηφία επί των άρθρων και ο Συνήγορος του Παιδιού Γεώργιος Μόσχος ενσωμάτωσε ήδη πολλές από τις βελτιωτικές προτάσεις των Εφήβων Βουλευτών στη συζήτηση επί των άρθρων. 

Ικανοί και Δημοφιλείς

Στις καινοτομίες του προτεινόμενου Κανονισμού Λειτουργίας των Μαθητικών Κοινοτήτων περιλαμβάνονται διατάξεις που επιχειρούν στα μαθητικά συμβούλια να εκλέγονται οι περισσότερο ικανοί και όχι μόνον οι περισσότερο δημοφιλείς μαθητές αφού καθιερώνει ότι για την ανάδειξη 15μελούς μαθητικού συμβουλίου θα είναι δυνατό να γίνεται δημόσια συνέλευση κατά τη διάρκεια της οποίας ο κάθε υποψήφιος θα μπορεί να παρουσιάζει στους συμμαθητές του, τους επιδιωκόμενους στόχους της θητείας που διεκδικεί στις εκλογές

Καθιερώνεται εξάλλου σαφέστερη διαδικασία λογοδοσίας και απολογισμού του έργου των μαθητικών συμβουλίων αλλά και διαδικασία ανάκλησης μελών μαθητικού συμβουλίου.

Για πρώτη φορά εξάλλου καθιερώνεται ποσόστωση στο δεκαπεντεμελές συμβούλιο, προκειμένου να εκπροσωπούνται όλες οι τάξεις, να ενισχυθεί η πολυφωνία στο χώρο του σχολείου και η δημοκρατικότητα και αντιπροσωπευτικότητα στη λήψη αποφάσεων.

Τέλος στη διάταξη για την αμφίεση 

Ο Συνήγορος του Παιδιού εισηγείται επίσης να απαλειφθεί εντελώς διάταξη του ισχύοντος Κανονισμού Λειτουργίας Μαθητικών Κοινοτήτων που όριζε τις προϋποθέσεις επέμβασης της μαθητικής κοινότητας στο ζήτημα της αμφίεσης όταν παρατηρούνται «ακρότητες ή εκκεντρισμοί». «Αποσύρουμε το άρθρο του ισχύοντος Κανονισμού για την αμφίεση κρίνοντας ότι δεν είναι θέμα καταστολής αλλά συνεννόησης». 

Με το νομοσχέδιο λαμβάνεται πρόνοια και για την προστασία του σχολικού περιβάλλοντος. Πλέον η μαθητική κοινότητα μπορεί να αποκτήσει περισσότερο ενεργό ρόλο, και μέσα από έναν οργανωμένο διάλογο, να αποφεύγονται συνθήματα που ενοχλούν προκειμένου να αντικατασταθούν από τοιχογραφίες (graffiti) σε συγκεκριμένους τοίχους που θα διατεθούν για το σκοπό αυτό από τη διεύθυνση.

Η ΙΘ΄ Σύνοδος της Βουλής των Εφήβων, θα είναι η πρώτη που θα έχει καταλήξει σε κείμενο νομοσχεδίου προκειμένου αυτό να λειτουργήσει ως μέσο άσκησης πίεσης στην Κυβέρνηση για την θέσπισή του. Το νομοσχέδιο δεν είναι το μόνο πρωτοποριακό κομμάτι της νέας Συνόδου της Βουλής των Εφήβων. Για πρώτη φορά οι Έφηβοι Βουλευτές θα έχουν τη δυνατότητα άσκησης κοινοβουλευτικού ελέγχου, «υποχρεώνοντας» τον υπουργό Παιδείας να απαντήσει σε επίκαιρες ερωτήσεις της αρμοδιότητας του, στην Ολομέλεια την προσεχή Δευτέρα.

Οι επιτροπές που συνεδριάζουν σήμερα θα καταλήξουν σε 12 επίκαιρες ερωτήσεις, από τις οποίες ο υπουργός Παιδείας θα επιλέξει 6 προκειμένου να απαντήσει σε αυτές στην Ολομέλεια την Δευτέρα 7 Ιουλίου, οπότε και ολοκληρώνεται το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, την κύρια ευθύνη του οποίου έχει το Ίδρυμα της Βουλής για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία. 

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα της Βουλής των Εφήβων ξεκίνησε για πρώτη φορά το 1995, στις σχεδόν δύο δεκαετίες της λειτουργίας του, χιλιάδες μαθητές συμμετείχαν σε αυτό καθώς πριν την ανάδειξη των Εφήβων Βουλευτών, μεσολαβούν αρκετά στάδια:

* Ο Σύλλογος Διδασκόντων κάθε λυκείου της χώρας που επιθυμεί να λάβει μέρος στο πρόγραμμα ορίζει έναν ή περισσότερους καθηγητές ως συνδέσμους του σχολείου µε το πρόγραμμα. Η εγγραφή και επικοινωνία με τα σχολεία γίνεται ηλεκτρονικά µέσω της ειδικής ψηφιακής εφαρμογής.

* Οι σύνδεσμοι καθηγητές ενημερώνονται διαδικτυακά για τους στόχους του προγράμματος και για κάθε λεπτομέρεια που αφορά στη συμμετοχή των μαθητών.

* Οι σύνδεσμοι καθηγητές ενημερώνουν για το πρόγραμμα τους μαθητές της Β΄ τάξης του σχολείου τους κατά τμήμα σε 3 διδακτικές ώρες.

* Με την ηλεκτρονική εγγραφή του σχολείου του κάθε μαθητής/τρια λαμβάνει έναν προσωπικό κωδικό που του/της επιτρέπει να συμμετάσχει στο πρόγραμμα.

* Η συμμετοχή των μαθητών στις διάφορες δραστηριότητες που προβλέπονται πραγματοποιείται διαδικτυακά.
* Αφού ολοκληρωθεί το στάδιο συμμετοχών στις προβλεπόμενες δραστηριότητες, ακολουθεί ηλεκτρονική κλήρωση µέσω της οποίας επιλέγονται οι 300 τακτικοί και 300 αναπληρωματικοί «έφηβοι βουλευτές» από την Ελλάδα, την Κύπρο και τον απόδημο Ελληνισμό.

* Οι τακτικοί «έφηβοι βουλευτές» παίρνουν μέρος στις τετραήμερες εργασίες της Συνόδου της «Βουλής των Εφήβων» που πραγματοποιούνται στην Αθήνα, στο κτήριο της Βουλής.

Η φετινή ΙΘ΄Σύνοδος της «Βουλής των Εφήβων» σηματοδοτεί μια προσπάθεια ανανέωσης του προγράμματος, με την εισαγωγή αλλαγών στη διαδικασία επιλογής των «εφήβων βουλευτών», με την αξιοποίηση σε μεγάλο βαθμό των νέων τεχνολογιών, με την συνεργασία με φορείς που δραστηριοποιούνται σε ζητήματα που αφορούν στη νεολαία, όπως ο Συνήγορος του Παιδιού και η Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ