Αφιέρωμα στο γυμνό: "Γιατί παίρνεις μάτι;" (ακατάλληλες εικόνες)

17 Ιουλίου 2014

Τη δεκαετία του 70 ένα κορίτσι, η Fionna Butler  φωτογραφήθηκε από το αγόρι της την ώρα που έπαιζε τένις. Η δεκαοχτάχρονη τότε ανασήκωσε την ώρα που ο φακός την «κατασκόπευε» το λευκό κοντό φόρεμά της αποκαλύπτωντας τα οπίσθιά της. Το ερωτικό ενταντενέ άρχισε να παγιδεύει τα βλέμματα η φωτογραφία έγινε αφίσα και η αφίσα κατάφερε να πουλήσει πάνω από 2.000.000 αντίτυπα παγκοσμίως, τουλάχιστον μέχρι το 2010, που απεβίωσε ο φωτογράφος και τότε σύντροφος της Fionna Μartin Elliot. 

H 18 χρονη μεγάλωσε, παντρεύτηκε, πήρε το όνομα του συζύγου της και μετονομάστηκε σε Fiona Butler αλλά εκείνο «το κορίτσι του τένις» δε σταμάτησε ποτέ να προκαλεί αισθησιασμό.Το λευκό φόρεμα, από το διάσημο πόστερ πουλήθηκε πρόσφατα σε δημοπρασία αντί 19.500 ευρώ! 

Και η απορία είναι: Γιατί λατρεύουμε τόσο πολύ το γυμνό; 

Επιμέλεια Κολέτσος Γιώργος

«Η έκθεση με γυμνό παραπέμπει ταυτόχρονα σε μία αθωοότητα, σε μία επίδειξη και σε μία πρόκληση ταυτόχρονα. Είναι η αθωοότητα της ηλικίας όπου δεν υπήρχε η συνείδηση το τι σημαίνει γυμνό σώμα και η ντροπή της γύμνιας.  Η επίδειξη του σώματος που συνάδει με τον ναρκισσισμό αρχίζει λίγο μετά τη συνείδηση ότι υπάρχω σαν ξεχωριστός οργανισμός, έχω σώμα και το θαυμάζω σαν κάτι μοναδικά δικό μου, θαυμάστε το και εσείς! Σταδιακά το παιδί μαθαίνει να κρύβει τη γύμνια του και του μεταφέρεται η έννοια της ντροπής - παρέβαλε τη μεταφορά της Παλαιάς Διαθήκης με τον Αδάμ και την Εύα, πως μπήκε η ντροπή μέσα τους ενώ ζούσαν στην αθωοότητα της γύμνιας στον Παράδεισο. Εκείνη τη περίοδο αρχίζει και η πρώτη αναζήτηση της ερωτικότητας, οπότε και όταν εδραιώνεται η ντροπή η ερωτικότητα ξαναμπαίνει σε ληθάργο για να ξυπνήσει με τις ορμόνες στην εφηβεία» αναφέρει ο ψυχίατρος Δρ. Γεώργιος Φλώρος.

«Η πρόκληση τώρα μπαίνει στο κομμάτι του ερωτισμού αργότερα, όταν το παιδί προσπαθεί να προκαλέσει το ενδιαφέρον του ενήλικα γονιού του άλλου φύλου, και ιδίως μιλάμε για κοπέλες - πατέρα, ενώ στα αγόρια τυπικά αυτό εκδηλώνεται με αρχηγική συμπεριφορά και επικίνδυνες επιλογές, όχι τόσο με τη διαχείριση της εξωτερικής εικόνας, χωρίς αυτό να είναι απόλυτο. Προ(σ)καλώ το βλέμμα του άλλου με την εμφάνιση μου, "δώσε μου λίγη προσοχή". Πάλι, δεν έχουμε αυθεντικό ερωτισμό καθώς εκεί υπάρχει διάδραση με όρους ισοτιμίας και όχι εκλιπαρόντας τον άλλο για ένα βλέμμα - αυτό βγάζει κυρίως αποστέρηση..." Μήπως γι' αυτό το λόγο οι ημίγυμνες selfies κάνουν παρέλαση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης;

 

Το φόρεμα της τενίστριας το είχε ράψει μια φίλη της Butler, η Carol Knotts η οποία μάλιστα δήλωσε στη δημοπρασία ότι αποτελεί πια ένα κομμάτι στην ιστορία του τέννις. Τόσο πολύ λατρεύτηκε αυτή η απεικόνιση του γυναικείου σώματος. Και τόσοι πολλοί θέλησαν να τη μιμηθούν...

 

 

Πόσο κόστισε μια γυμνή φωτογραφία της Μαντόνα 

Θα θυμάστε βέβαια πόσος λόγος είχε γίνει πριν από λίγα χρόνια όταν βρήκε στο σφυρί μια γυμνή φωτογραφία από τα νεανικά χρόνια της Βασίλισσας της ποπ Μαντόνα. Μια φωτογραφία από το 1979, την εποχή που ήταν ακόμα άσημη χορεύτρια. Η φωτογραφία αναμενόταν να πωληθεί από 10.000 – 15.000 δολάρια όμως τελικά πωλήθηκε για 37.500 δολάρια. Η ταυτότητα του αγοραστή της φωτογραφίας δεν έγινε ποτέ γνωστή.

«Στη σημερινή πραγματικότητα το γυμνό είναι ένας τρόπος να κινητοποιηθούν οι αισθήσεις μέσα από το ψηφιακό φίλτρο που φιλτράρει τις άλλες αισθήσεις (αφή, οσμή, ακοή, ...γεύση). Μένει η δισδιάστατη ακίνητη εικόνα, οπότε για να υπάρχει θαυμασμός ή πρόκληση ο πήχης ανεβαίνει στο γυμνό, σαν υπέρτατο στοιχείο εικόνας.  Ο αισθησιασμός είναι ένα σύνθετο συναίσθημα που αθροίζεται από πολλά επιμέρους, δεν εξαντλείται στην εικόνα, είναι μία νοητική κατάσταση. Η εικόνα απλά μπορεί αρχικά να οδηγήσει στη βιολογική διέγερση, σταδιακά το ερέθισμα όμως παύει να διαγείρει τον υποδοχέα στον εγκέφαλο, όπως και με κάθε ερέθισμα. Αυτό το βλέπω πολύ συχνά σε άτομα εθισμένα στη πορνογραφία τα οποία τυπικά αναζητούν βοήθεια όταν φτάσουν σε ένα σημείο να διαγείρονται με ακραίες καταστάσεις και να έχουν μετατρέψει τη σεξουαλικότητα τους σε έναν ατελείωτο καταναγκασμό. Δεν φαντασιώνονται, δεν βιώνουν μία κατάσταση αισθησιασμού, παρά μία συνεχιζόμενη μηχανική υπερδιέγερση» μας εξηγεί ο ψυχίατρος Γεώργιος Φλώρος.

 

Η γυμνή φωτογραφία του Πολάνσκι 

 

Αλλά και η φωτογραφία του σκηνοθέτη Ρομάν Πολάνσκι που είχε τραβηχτεί λίγο πριν τη δολοφονία της κόστισε στον τυχερό νέο ιδιοκτήτη της 11. 250 δολάρια. Η φωτογραφία διαστάσεων 84,4 Χ 83 εκατοστά, που παρουσιαζεί το ζευγάρι γυμνό από τη μέση και επάνω να είναι αγκαλιασμένοι και να κοιτούν και οι δύο το φωτογραφικό φακό.

To Γυμνό Μουντιάλ 

Το παιχνίδι όμως με το γυμνό μπορεί να γίνει ακόμα πιο σκληρό. Όταν η ηδονοβλεψία δε σέβεται τον προσωπικό χώρο των πρωταγωνιστών της, τότε εκείνοι γίνονται δημόσιο θέαμα και οι παπαράτσι βγάζουν χιλιάδες δολάρια για ένα μόνο κλικ. Πρόσφατο παράδειγμα; Το σκάνδαλο με την Εθνική Κροατίας.

Οι ποδοσφαιριστές της αποφάσισαν να κάνουν μπάνιο γυμνοί στην πισίνα του ξενοδοχείου για να καταλήξουν πρωτοσέλιδα σε ταμπλόιντ εφημερίδες ακόμα και σε περιοδικά με γυναικείο κοινό. Παράλληλα με το μουντιάλ κατέληξαν να δίνουν μια ακόμα μάχη και εκτός αγωνιστικού χώρου.  

Γιατί και το ανδρικό γυμνό φαίνεται πώς πραγματικά πουλάει. Μιλάμε για απελευθέρωση των γυναικών; «Δεν αντιμετωπίζουμε το γυμνό σαν στοιχείο πραγματικής χειραφέτησης. Δίνει μια ψευδαίσθηση απελευθέρωσης από δεσμεύσεις κοινωνικές αλλά αυτές οι δεσμεύσεις εσωτερικεύονται - η πραγματική αποδέσμευση έρχεται όταν ζήσεις όπως θέλεις να ζήσεις και όχι απλά όταν γυμνώνεσαι. Ο νόμος που λέει να μην κυκλοφορούμε γυμνοί στο δρόμο π.χ δεν απευθύνεται συγκεκριμένα σε εμένα ή σε εσένα αλλά είναι μία κοινωνική συνθήκη. Αν αλλάξουν οι κοινωνικές συνθήκες σε μαζικό επίπεδο τότε αλλάζουν και οι νόμοι μαζί τους, μας λέει χαρακτηριστικά ο κύριος Φλώρος.

Πριν βγάλουμε βιαστικά συμπεράσματα για τις γυναίκες που βλέπουν γυμνό, ας τονίσουμε μια χαρακτηριστική διαφορά των ανδρών και γυναικών που εκτίθενται στη θέαση του γυμνού. Άραγε οι γυναίκες αντιδρούν με τον ίδιο τρόπο; Είναι ίδια η ικανοποίηση που λαμβάνουν; Και επίσης: Γιατί όλα τα γυναικεία πορνοπεριοδικά είναι αποτυχημένα;

Η ερευνητική ομάδα του Αμερικανού ψυχολόγου Kisney ανακάλυψε ότι οι άνδρες διεγείρονται πολύ πιο εύκολα από τις άμεσες περιγραφές και απεικονίσεις γυμνών σωμάτων, γεννητικών οργάνων και συνουσιών από ότι οι γυναίκες. Αυτό ισχύει τόσο για περιοδικά όσο και για το οπτικό υλικό σεξουαλικού περιεχομένου όπως οι ταινίες και οι φωτογραφίες.

Αντίθετα οι γυναίκες θεωρούν τις ταινίες και τις διάφορες ιστορίες αρκετά ερεθιστικές όταν είναι λιγότερο άμεσες σεξουαλικά και όταν η πλοκή των της ερωτικής ιστορίας εμπεριέχει διεξοδική περιγραφή των χαρακτήρων. Οι γυναίκες φαίνεται να διεγείρονται περισσότερο από τις ερωτικές ιστορίες, από λογοτεχνικά ερωτικά κείμενα παρά από περιγραφές σεξουαλικών πράξεων.

Μόνο στις ΗΠΑ σπαταλώνται κάθε χρόνο πάνω από 8 δισεκατομμύρια δολάρια για πορνογραφικό περιεχόμενο, σε βιντεοταινίες σε πορνογραφικά προγράμματα για υπολογιστές, σε πορνογραφικά σάιτ με λάιβ σεξ αλλά και συσκευές σεξ. Ποσό που είναι σαφώς μεγαλύτερο από όλα τα έσοδα της παραγωγής ροκ και κάντρι μουσικής! Οι Αμερικανοί ξοδεύουν περισσότερα χρήματα σε κλαμπ με στριπτίζ από ότι στα θέατρα, ή σε μουσικές σκηνές. Όλα αυτά τα προιόντα σχεδιάζονται από άνδρες και πωλούνται σε άνδρες. Όπως επίσης και τα πορνογραφικά περιοδικά.


Τι συμβαίνει στην περίπτωση των γυναικών;

Η ύπαρξη παραδείγματος χάρη γυναικείων περιοδικών που περιέχουν φωτογραφήσεις γυμνών ανδρών δείχνει τη διαφορά των δυο φύλων στην κατανάλωση πορνό. Το playgirl δημοσίευε ανδρικά γυμνά και είχε επιτυχία στο ξεκίνημά του. Κανένα από τα γυναικεία περιοδικά της εποχής δεν είχε την ίδια απήχηση. Τι πραγματικά όμως συνέβαινε; Το μισό αναγνωστικό κοινό ήταν άνδρες ομοφυλόφιλοι. Οι γυναίκες έβρισκαν ενδιαφέρουσα τη νέα αυτή ιδέα αλλά δεν την χρησιμοποιούσαν στον αυνανισμό όπως κάνουν οι άνδρες. Πολλά άλλα περιοδικά γυναικεία που ακολούθησαν την ίδια τακτική,με γυμνά αφιερώματα οδηγήθηκαν σε οικονομική καταστροφή.


Σχετικές έρευνες δείχνουν ότι οι παραστάσεις αυτές διαφέρουν από τις παραστάσεις που απευθύνονται σε άνδρες. Προσπαθούν να δημιουργήσουν μια πιο χαλαρή και αστεία ατμόσφαιρα μέσα στην οποία οι γυναίκες θα νιώσουν ότι σπάνε τις κοινωνικές συμβάσεις και θα απελευθερωθούν. Οι παραστάσεις ανδρικού στριπτίζ για παράδειγμα περισσότερο διασκεδάζουν παρά ερεθίζουν τις γυναίκες ενώ υπάρχει έντονο το στοιχείο της συντροφικότητας και της επαφής μεταξύ των μελών της γυναικοπαρέας που τις παρακολουθούν. Κάτι ανάλογο συμβαίνει και γενικότερα με το γυμνό. Οι γυναίκες είναι πολύ πιο πιθανόν να εστιάσουν σε μια φωτογράφιση ενός διάσημου τραγουδιστή ηθοποιού ή αθλητή από το να αναζητήσουν τη διέγερση μέσα από σκληρό πορνογραφικό υλικό.

 

 

Ωραία αλλά η αρχική μας απορία μας παραμένει. Τι λέτε να επιχειρήσουμε να δώσουμε μια απάντηση; Γιατί τελικά μας αρέσει να παίρνουμε μάτι τις γυμνές φωτογραφήσεις; Και έχει αλλάξει τις τελευταίες δεκαετίες και η μανία του γυμνού όλο και δυναμώνει; Ο ψυχίατρος Γεώργιος Φλώρος μας δίνει μια πολύ εύστοχη απάντηση: 

«Υπάρχει μία πίεση για το τέλειο άμεσα, μία αναζήτηση των άκρων με αποφυγή του κόπου. Τη δεκαετία του '90 εκδηλώθηκε μέσα από περιοδικά που προέβαλαν τη τέλεια ζωή όπου δεν υπήρχε κόπος και δυσκολία, μόνο μία διάχυτη απόλαυση. 'Τα θέλω όλα τα καλά τώρα, για να τα απολαύσω σήμερα'. Η επέκταση είναι το 'Σε θέλω τώρα και θα σε αποκτήσω γρήγορα'. Ο άλλος γίνεται ένα αντικείμενο ακόμα, μειώνεται με αυτό το τρόπο και η πιθανότητα να έρθει πραγματικά κοντά μου, να δεθώ μαζί του αλλά και να κινδυνέψω να με απορρίψει για αυτό που είμαι πραγματικά, όχι για ένα γυμνό κορμί. Υπάρχουν τα αιώνια υπαρξιακά ερωτήματα όπως πάντα υπήρχαν, αλλά πλέον υπάρχουν και τρόποι να αποφύγεις να πάρεις μία απάντηση που μπορεί και να μην σου αρέσει» 

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ