Πώς καταλαβαίνουμε ότι ένα παιδί έχει ταλέντο;

24 Ιουλίου 2014

Ο κανόνας λέει ότι δεν υπάρχει παιδί χωρίς ταλέντα. Κι αν δε φαίνονται ακόμα είναι είτε γιατί οι γονείς του ίσως δε τα βλέπουν είτε γιατί εμφανίζονται όταν το παιδί μεγαλώσει περισσότερο.

Γράφει ο Αναπτυξιακός Εργοθεραπευτής Στέλιος Μαντούδης. (www.mandou.gr)

Μαντούδης Στέλιος

 

Υπάρχει, όμως και μία άλλη πιθανότητα. Πολλές φορές οι γονείς ανακαλύπτουν κλίσεις στο αγγελούδι τους εκεί που δεν τις έχει. Ανακαλύψτε και καλλιεργείστε τα ταλέντα του παιδιού σας, ενθαρρύνοντας τις φυσικές τους κλίσεις, χωρίς πίεση και καταναγκασμό αλλά με το κατάλληλο τρόπο που θα τον βοηθήσει να γίνει ένα ευτυχισμένο, δημιουργικό άτομο, μέσα από το παιχνίδι του.
  'Αν μάλιστα παίζετε και εσείς μαζί του και παρατηρείτε τις αντιδράσεις του θα πάρετε πολύτιμα μηνύματα. Αν το παιδί διαθέτει κινητικές ικανότητες που θα το στρέψουν ίσως αργότερα για παράδειγμα στον αθλητισμό ή στο χορό, ήδη από το 2 του χρόνια θα είστε σε θέση να τις αντιληφθείτε έμμεσα από το τρόπο που κινείται στο χώρο και τον έλεγχο που έχει στις κινήσεις του. Στα τρία του χρόνια όταν θα έχουν αναπτυχθεί οι λεπτοί μυς θα δείτε ότι μπορεί να κρατάει το πινέλο του με μεγαλύτερη επιδεξιότητα από ένα άλλο συνομήλικό του ή θα ισορροπεί καλύτερα πάνω στο ποδήλατό του. Επίσης, ταλέντο είναι και η ευχέρεια στην επικοινωνία και η κοινωνικότητα. Αν δείτε γύρω από το αγγελούδι σας να μαζεύονται όλα τα άλλα παιδάκια και να κάνουν ότι τους λέει μπορείτε να ελπίζετε ότι θα αναπτύξει τις ικανότητες που ονομάζουμε ηγετικές.
 Οι δεξιότητες του παιδιού, όποιες και αν είναι αυτές δεν αναπτύσσονται ταυτόχρονα. Ξέρετε, για παράδειγμα, πως παιδιά με νοημοσύνη πάνω από το μέσο όρο έχουν κακή επίδοση στο σχολείο ή δυσκολίες στις κοινωνικές επαφές;
  Φανταστείτε πόσο δυστυχισμένο μπορεί να είναι ένα παιδάκι το οποίο οι ενήλικες θεωρούν ιδιαίτερα προικισμένο, αλλά εκείνο γελοιοποιείται καθημερινά από τα άλλα παιδιά γιατί δε μπορεί να σταθεί κοινωνικά. Ο κύριος Μαντούδης Στέλιος, Αναπτυξιακός Eργοθεραπευτής, του Κέντρου ‘‘Ανάπτυξη’’ λέει: «Το άτομο είναι μία άμαξα και οι ικανότητές του τα άλογα, που τρέχουν σε διαφορετικές ταχύτητες, με κίνδυνο να δημιουργήσουν πρόβλημα στην άμαξα».

Στην Αγγλία, υπάρχουν ολόκληρα προγράμματα για παιδιά με υψηλό δείκτη ευφυΐας που έχουν σκοπό να τα εμποδίσουν να γίνουν οι «σπασίκλες» του σχολείου, χωρίς προσωπικότητα και κοινωνικότητα. Ο στόχος είναι αν αναπτυχθεί στα προικισμένα αυτά παιδιά η δημιουργικότητα, η τόλμη, η πρωτοτυπία, η ελευθερία της έκφρασης και της γνώσης και το πνεύμα της ανεξαρτησίας, ώστε να εξελιχτούν σε πολύπλευρες οντότητες με ισχυρό χαρακτήρα. Όπως, δηλαδή, θα χαίρονται όταν μπορούν να λύσουν δύσκολες μαθηματικές ασκήσεις, έτσι να απολαμβάνουν και τις στιγμές που θα βάζουν ένα γκολ για την ομάδα τους ή θα διασκεδάζουν στα πάρτι με τους συνομηλίκους τους.


Καλλιεργείστε το ταλέντο του
Το παιδί σας είναι πρώτα από όλα παιδί και έχει πάνω από όλα ανάγκη για να παίξει. Το παιχνίδι άλλωστε είναι ο καλύτερος τρόπος για να μαθαίνει, αλά και να καλλιεργεί τις δεξιότητές του. να του προσφέρετε ερεθίσματα και ευκαιρίες ώστε να αναπτύξει την έφεσή του, αλλά και μία δημιουργική και ανεξάρτητη προσωπικότητα. Να προετοιμάσετε, δηλαδή, το έδαφος, ώστε το παιδί να καλλιεργήσει όταν κάποτε θα φτάσει η στιγμή και μία δεξιότητα που δεν την υποψιάζεστε ακόμα.
Το ενδιαφέρον μας για τις δεξιότητες του παιδιού είναι πάνω από όλα για να τις ενθαρρύνουμε χωρίς καμία πίεση και καταπίεση ανεξάρτητα από το αν θα εξελιχτούν ή όχι μία μέρα σε αληθινό ταλέντο.  


Τι πρέπει να προσέξετε
Μην επιχειρήσετε να κάνετε το παιδί σας σούπερ μωρό επειδή αισθάνεστε υποχρέωση για τα ταλέντα που έχει εκδήλωση. Μη το πιέζετε ποτέ. Αφήστε το να παρατηρεί τον κόσμο γύρω του όσο θέλει γιατί η παρατήρηση είναι δημιουργική. Όταν ασχολείται με κάτι, αν, για παράδειγμα, ζωγραφίζει, αφήστε το να τελειώνει το σχέδιό του, όπως εκείνο θέλει χωρίς να επεμβαίνετε.
Μην το εμποδίζετε να παίξει επειδή νομίζετε ότι είναι πιο ωφέλιμο να ασχοληθεί, για παράδειγμα, με τη κιθάρα του. το παιχνίδι δεν είναι καθόλου χαμένος χρόνος και αν το στερείτε από το παιδί θα μπλοκάρετε την ανάπτυξη των ικανοτήτων του.
Τέλος, όταν οι γονείς νομίζουν ότι δε μπορούν να τα βγάλουν πέρα μόνοι τους πρέπει να συμβουλευτούν ένα ειδικό.

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ