Συναισθηματική πείνα: 4 τρόποι για να μη ξεσπάς στο φαγητό

28 Ιουλίου 2014

Έχετε νιώσει ποτέ ότι ένα αφράτο κέικ σοκολάτα ή μερικά κομμάτια πίτσα είναι ικανά να σας βοηθήσουν να βελτιώσετε λίγο τη διάθεση σας όταν αισθάνεστε άσχημα; Όσοι από εμάς καταφεύγουν σε τέτοιου είδους «λιχουδιές» για να πάρουν μια προσωρινή παρηγοριά , ξέρουν πως το φαγητό μπορεί να έχει θεραπευτική επίδραση στα συναισθήματα μας. Αυτό που ίσως είναι αρκετά ενδιαφέρον και ίσως οχι τόσο γνωστό σε όλους είναι ότι πέρα από τη γεύση, τις μυρωδιές και την αίσθηση απόλαυσης που έχουμε συνδέσει με τις συγκεκριμένες τροφές, οι ειδικοί τώρα ανακαλύπτουν κι έναν ακόμη λόγο για τον οποίο λατρεύουμε να καταναλώνουμε γλυκά και junk food.

 

Οι ερυνητές σε μία νέα μελέτη, αφαίρεσαν όλες τις αισθητικές απολάυσεις που συνδέονται με το φαγητό(μυρωδιά,γεύση), χορηγώντας στους συμμετέχοντες , κεκορεσμένα λίπη σε ενέσιμη μορφή. Αφού τους προκάλεσαν αρνητική ψυχολογική διάθεση, βρήκαν ότι η ομάδα που είχε δεχθεί την ένεση λιπαρών ουσιών ήταν λιγότερο θλιμμένη από την ομάδα στην οποία δεν είχε δοθεί τίποτα.Φαίνεται λοιπόν ότι ο οργανισμός είναι κατά κάποιον τρόπο φτιαγμένος με τρόπο που πιθανώς υποκινεί την τάση μας να καταναλώνουμε τροφές υψηλές σε λιπαρά προκειμένου να νιώσουμε καλύτερα.

Όλοι ξέρουμε ότι το συναίσθημα της ευχαρίστησης που νιώθουμε όταν τρώμε π.χ το αγαπημένο μας γλυκό, δεν διαρκεί ιδιαίτερα πολύ.Βέβαια, η κατανάλωση μικρών ποσοτήτων ανά περιόδους, δεν είναι απαραίτητα κάτι που πρέπει να κόψουμε «μαχαίρι» . Εάν όμως η συναισθηματική υπερκατανάλωση φαγητού γίνει συνήθεια, η παροδική ανακούφιση συχνά ακολουθείται με ενοχές ή αισθήματα μετάνοιας για αυτό που κάναμε, ιδιαίτερα εάν ήδη αντιμετωπίζουμε πρόβλημα περιττών κιλών.

Εάν νομίζετε ότι τείνετε να τρώτε «συναισθηματικά» , η συνήθεια σας αυτή μπορεί να σαμποτάρει οποιαδήποτε προσπάθεια σας για απώλεια βάρους. Για να βελτιώσετε την αποτελεσματικότητα της προσπάθειας σας και να τηρήσετε τη δίαιτα σας, προσπαθήστε να

1)Εξασκήσετε τον εαυτό σας στο να αναγνωρίζει τη διαφορά μεταξύ πείνας και όρεξης. Όταν τρώμε για συναισθηματικούς λόγους, το μυαλό μας «πεινάει» περισσότερο από το στομάχι μας. Ρωτήστε τον εαυτό σας «πεινάω πραγματικά;» κι έχετε υπόψη σας ότι η συναισθηματική πείνα είναι πιο ξαφνική κι επείγουσα από την πραγματική, σωματική πείνα που είναι πιο σταδιακή κι «υπομονετική».

2) Εφόσον μάθετε να αναγνωρίζετε πότε πεινάτε πραγματικά, αποφύγετε να αφήσετε τη διάθεση σας να σας σπρώξει στο φαγητό. Ο,τι συναίσθημα κι αν βιώνετε, θυμηθείτε ότι η κατάναλωση τροφής για συναισθηματικούς λόγους έχει μόνο παροδικά ωφέλη και οτι πιθανόν να σας κάνει να νιώσετε τύψεις μετά. Δοκιμάστε να βρείτε εναλλακτικούς τρόπους αντιμετώπισης των συναισθημάτων σας. Εάν νιώθετε άγχος, σκεφτείτε τι άλλο θα μπορούσε να έχει χαλαρωτική επίδραση πάνω σας. Εάν είστε θλιμμένοι ή θυμωμένοι, σκεφτείτε τι θα κάνατε εάν ξέρατε ότι δεν γίνεται να έχετε πρόσβαση σε φαγητό και θα έπρεπε να ανακουφίσετε τον εαυτό σας με άλλους τρόπους.

3) Καταναλώστε το φαγητό σας αργά, συνειδητά, απολαμβάνοντας και παρατηρώντας τη μυρωδιά, την όψη, την υφή την αίσθηση που νιώθετε στο στόμα σας καθώς και την αίσθηση που υπάρχει στο σώμα σας αφού το καταπιείτε.Όσο πιο ενσυνείδητα τρώτε, τόσο περισσότερο θα είστε σε θέση να καταλάβετε πότε χορτάσατε και να μην υπερφορτώνετε το στομάχι σας με τροφή που δεν είναι απαραίτητη. Το να ξέρετε πότε θα σταματήσετε είναι ένα από τα κλειδιά της αποτελεσματικής απώλειας βάρους.

4) Μην ξεχνάτε να ασκείστε. Τώρα εάν σκέφτεστε ότι δεν είστε ιδιαίτερα «αθλητικός τύπος» και η λέξη άσκηση σας προκαλεί μια αίσθηση κούρασης και μόνο που την ακούτε, αυτό πιθανώς συμβαίνει γιατί ποτέ δεν συνδέσατε την αίσθηση της ευχαρίστησης με την σκέψη της γυμναστικής/άσκησης. Ίσως να φαντάζεστε τον εαυτό σας να ξεφυσάει καταιδρωμένος πάνω στο διάδρομο του γυμναστηρίου ενώ οι διπλανοί συναθλούμενοι φαίνονται να διασκεδάζουν …Η αλήθεια βέβαια είναι ότι εάν θέλετε να αυξήσετε την πιθανότητα να ασκείστε τακτικά , θα πρέπει να βοηθήσετε τον εαυτό σας να ανακαλύψει την ευχαρίστηση της άσκησης, της κίνησης του σώματος σας. Θυμηθείτε ότι άσκηση δε σημαίνει απαραίτητα γυμναστήριο, και πιθανόν κάποιες δραστηριότητες να σας ταιριάζουν περισσότερο από κάποιες άλλες π.χ περπάτημα ή χορός.

Πηγές:
Van Oudenhove, L. et al.(2011). Fatty acid–induced gut-brain signaling attenuates neural and behavioral effects of sad emotion in humans. J Clin Invest. ;121(8):3094–3099

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ