Διακοπές: Πώς να ξαναβρείς τον αληθινό χαρούμενο εαυτό σου

2 Αυγούστου 2014

Παραφράζοντας τον γάλλο φιλόσοφο και νομπελίστα Albert Camus, «από τη στιγμή που θα αποδεχθούμε το γεγονός της απώλειας, καταλαβαίνουμε ότι το αγαπημένο πρόσωπο (ή σε αυτή την περίπτωση οι ιδανικές διακοπές, το ιδανικό σώμα) εμπόδιζε μια ολόκληρη σκοπιά του πιθανού». Για πολλούς οι διακοπές αποτελούν περίοδο έντασης, καταμέτρησης απωλειών (περιττά κιλά, παραπάνω χρόνια, σχέσεις που ατύχησαν, οικογενειακές ή επαγγελματικές δυσκολίες). Πολυήμερες ή πιο σύντομες, επιλεγμένες ή επιβεβλημένες διακοπές, όταν κανείς αφήνεται σε έναν πιο αργό, πιο μαλακό και ήρεμο ρυθμό, ο χρόνος μακριά από τη ρουτίνα μπορεί να μετατραπεί σε... χρόνο ψυχολογικής εκκόλαψης και οι διακοπές να πάρουν μια εντελώς διαφορετική, αναπάντεχη αλλά ευπρόσδεκτη σημασία. Τα δεδομένα από διεθνείς έρευνες και οργανισμούς δείχνουν ότι το στρες και το άγχος - καθώς και οι συνδεόμενες με αυτά ασθένειες - καταλαμβάνουν τις πρώτες θέσεις στον δυτικό κόσμο. Και ενώ η ιατρική επιστήμη κάνει θαύματα, συχνά ο άνθρωπος από μόνος του σαμποτάρει την ίδια την ψυχική και κατ' επέκταση τη σωματική υγεία του.

Γράφει  η Δρ Λίζα Βάρβογλη, Ph.D. Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια, Νευροψυχολόγος (greekpsychologypages.blogspot.gr)

 

1. Ακούγοντας το σώμα

 

Γιατί είναι τόσο δύσκολο για τον σύγχρονο άνθρωπο να συνδεθεί με το σώμα του με υγιή τρόπο; Ποικίλα στερεότυπα επικαλύπτουν βασικές αλήθειες και διαστρεβλώνουν τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουν τα δύο φύλα το σώμα τους, σύμφωνα με τη δρα Patricia Arredondo του Πανεπιστημίου του Νέου Μεξικού. Το γυναικείο φύλο αναπτύσσει μια εμμονή στο να σταματήσει ή να επικαλύψει τα φυσιολογικά σημάδια της γήρανσης και χρησιμοποιεί το σώμα του ως σύμβολο-είδωλο της νεότητας, του ερωτισμού και της επιθυμίας. Οι άντρες, αντίθετα, συχνά κωφεύουν στα συμπτώματα φυσικών παθήσεων ή αρνούνται την ύπαρξή τους ώσπου η παρουσία τους να γίνει αφόρητη. Ο πόνος και για τα δύο φύλα, ακόμη και όταν πρόκειται για τον πιασμένο σβέρκο ή την ένταση στους ώμους, αποτελεί ταυτόχρονα ένα σήμα προς και από τον εγκέφαλο: σήμα ότι το σώμα έχει καταπονηθεί αλλά και σήμα ότι ο εγκέφαλος αναγνωρίζει τους φυσικούς περιορισμούς του σώματος που γερνάει ή είναι υπέρβαρο. Τι σημαίνει αυτό σχετικά με τις διακοπές; Οτι κατ' αρχάς θα πρέπει να αναπτύξουμε μια ρεαλιστική στάση που δεν θα θέτει σε δοκιμασία την ψυχή ή το σώμα και ότι θα πρέπει να επιλέξουμε τις διακοπές που θα μας προσφέρουν ψυχοσωματική ηρεμία και ψυχική επαναφόρτιση.

 

2. Καλμάροντας τον εγκέφαλο

 

Χρησιμοποιώντας, όπως ο δρ F. Duffy του Πανεπιστημίου του Harvard, μία από τις σύγχρονες απεικονιστικές μεθόδους του εγκεφάλου - μαγνητική ή ποζιτρονική τομογραφία - θα βλέπαμε ότι τόσο στον ύπνο μας όσο και στον ξύπνιο μας ο εγκέφαλός μας είναι απασχολημένος και εργάζεται ακατάπαυστα νυχθημερόν. Οσο μάλιστα αυξάνεται η συνθετότητα του έργου που κάνουμε τόσο περισσότερες εγκεφαλικές περιοχές ενεργοποιούνται. Οταν όμως έχουμε τη δυνατότητα να εξασκηθούμε στο να γίνουμε σιωπηλός παρατηρητής - π.χ., ενός ωραίου τοπίου -, τότε εξοβελίζουμε τις δαιδαλώδεις σκέψεις και τα ναρκοπέδια της μνήμης. Ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τα διαφόρων εντάσεων ψυχικά τραύματα που μας έχουν στιγματίσει σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό, το να ασχολούμαστε με χίλια δυο πράγματα, να απορροφόμαστε σε διάφορες ασχολίες ή να αποσπούμε την προσοχή μας για να καλύψουμε τον ψυχικό πόνο δεν μας επιτρέπει να τον επεξεργαστούμε και να τον αφήσουμε πίσω μας. H ηρεμία του εγκεφάλου, η ήσυχη προσοχή και η ενατένιση βοηθούν στο να δημιουργήσουμε ένα κλίμα ψυχικής ηρεμίας και ισορροπίας.

 

3. Ανακαλύπτοντας τη φύση

 

Αφήνοντας πίσω μας το γνωστό σκηνικό της πόλης οι διακοπές αποτελούν ευκαιρία αλλαγής παραστάσεων και επανασύνδεσης με τη φύση. Το εύρος, η έκταση, το κρυστάλλινο γαλάζιο, το απαστράπτον φως αλλά και οι πράσινες πλαγιές, τα φαράγγια και οι αντιπαραβαλλόμενες προοπτικές που προσφέρει απλόχερα η φύση παραπέμπουν στο θείο και στην κοσμική συνειδητότητα. Τα ερευνητικά αποτελέσματα της δρος Haviland-Jones του Πανεπιστημίου Rutgers δείχνουν ότι η επαφή με τη φύση, ακόμη και στην απλούστερη μορφή της, προκαλεί αισθήματα ευεξίας. Οι αισθήσεις άλλοτε οξύνονται και άλλοτε καλμάρουν για να απολαύσουν τη μοναδική ομορφιά της φύσης και το συναίσθημα που γεννιέται, όταν κανείς είναι πρόθυμος να το αναγνωρίσει, είναι αυτό της ηρεμίας και της ψυχικής ισορροπίας. H ολιστική, διαισθαντική δύναμη του τοπίου κατακλύζει το αριστερό, αναλυτικό και λογικό, εγκεφαλικό ημισφαίριο και ανοίγει το πεδίο στις καλλιτεχνικές, αυθόρμητες λειτουργίες του δεξιού ημισφαιρίου. Το άτομο παραμερίζει τις φιλοδοξίες και τις επιθυμίες του για μεγάλα επιτεύγματα και πραγματικά ηρεμεί χωρίς ανταγωνισμό και βιασύνη.

 

4. Απομόνωση σε ένανδικτυωμένο κόσμο

 

Κινητά, σταθερά τηλέφωνα, φαξ, e-mail, lap tops και ηλεκτρονικές ατζέντες καταλαμβάνουν τον χώρο και τον χρόνο ανάμεσα στις υποχρεώσεις της εργασίας και στην οικογενειακή ή κοινωνική ζωή. Ολοι έχουν άμεση πρόσβαση σε όλους (αν και όχι πάντα στον ίδιο τους τον εαυτό!). Τα ηλεκτρονικά αυτά εργαλεία έχουν γίνει σε τέτοιον βαθμό προεκτάσεις του νου και του σώματος που ακόμη και μια σύντομη διάζευξη από αυτά μπορεί να προκαλέσει άγχος αποχωρισμού. Ενα απλό πάτημα κουμπιού δίνει τη λύση στις διακοπές!

 

5. Το άλφα, το βήτα, το γάμα, το δέλτα και το... ωμέγα στις διακοπές

 

Ασκηση, βόλτα, γράψιμο, διάβασμα και ώρα για τον εαυτό είναι τα βασικά συστατικά του είδους των διακοπών που θα αναζωογονήσουν την ψυχή και το σώμα. Ολοένα και περισσότεροι επιστήμονες ανά τον κόσμο αναγνωρίζουν τη σημασία του συνδέσμου μεταξύ ψυχής και σώματος και τη σωστή ισορροπία ανάμεσα στα δύο για την ευεξία του ατόμου. H «ιατρική του σώματος και του νου», σύμφωνα με τον δρα Benson του πανεπιστημιακού νοσοκομείου Beth Israel του Harvard, αποτελεί το κλειδί για την κατανόηση αλλά και την ίαση πολλών ασθενειών, συμπεριλαμβανομένου και του στρες της καθημερινής ζωής. H σωματική άσκηση και οι βόλτες στη φύση έχουν ευεργετική επίδραση σε όλες τις αισθήσεις και διαθέτουν καταπραϋντικές ιδιότητες αφού αυξάνουν την έκκριση κατεχολαμινών στον εγκέφαλο προσφέροντας αίσθηση ευεξίας. Το διάβασμα και το γράψιμο, με τη μορφή ημερολογίου, ποίησης, γραμμάτων σε φίλους ή προσωπικών σημειώσεων, αποτελούν έναν θεραπευτικό τρόπο να βρεθεί κανείς για λίγο στο κουκούλι του εαυτού του και να «ακούσει» την εσωτερική του φωνή και τις ανάγκες του. H έκφραση και η ώρα που αφιερώνει κανείς στον εαυτό του μπορούν να αποτελέσουν το εφαλτήριο για την επίτευξη αρμονίας στη ζωή του ατόμου.

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ