Η σωστή προετοιμασία για σχολείο - νηπιαγωγείο

6 Αυγούστου 2014

Τι μπορώ να κάνω για να προετοιμάσω καλύτερα το παιδί μου για το νηπιαγωγείο ή το δημοτικό σχολείο

Αν το παιδί σας θα φοιτήσει για πρώτη φορά στο νηπιαγωγείο, σκεφτείτε:

•             Ακούει μια μικρή ιστορία χωρίς να σας διακόπτει;

•             Αναγνωρίζει το ρυθμό συγκεκριμένων τραγουδιών;

•             Συγκεντρώνεται σε οδηγίες που του δίνετε πιο περίπλοκες και σύνθετες;

•             Αντιλαμβάνεται τη μέρα από τη νύχτα;

•             Χρησιμοποιεί ψαλίδι;

•             Μοιράζεται παιχνίδια με άλλους;

•             Ακολουθεί κανόνες;

•             Βάζει ή βγάζει μόνος του τα παπούτσια του;

•             Πηγαίνει στην τουαλέτα χωρίς δική σας προτροπή ή υπενθύμιση;

•             Πλένει τα χέρια του και σκουπίζεται μόνο του;

•             Τρώει μόνο του;

•             Μιλάει με ολοκληρωμένες προτάσεις που είναι κατανοητές σε τρίτους;

•             Κοιτάζει εικόνες και μιλάει γι’ αυτές;

•             Θυμάται και ανακαλεί πράγματα που κάνατε μαζί ή που είδε ή που άκουσε;

•             Αναγνωρίζει τα χρώματα;

•             Ρίχνει μπάλα; Κλοτσάει μπάλα;

•             Έχει οπτική επαφή μαζί σας ή με τρίτους;

•             Νιώθει καλά όταν δεν είστε κοντά του ή κάπου που να σας βλέπει;

•             Ακούει όταν του μιλάτε; Βλέπει ό,τι του δείχνετε ή φαίνεται να δυσανασχετεί;

 

 

Ανάλογα με την ηλικία και όσο πιο μεγάλο είναι το παιδί, αναμένουμε πιο πολλά «ναι» από τους γονείς σε αυτό τον ενδεικτικό κατάλογο.

Για το δημοτικό σχολείο και αφού πολλά από τα πιο πάνω έχουν καλυφθεί ως αναπτυξιακοί στόχοι, μπορούμε να προσθέσουμε:

•             Κρατάει το μολύβι με το σωστό τρόπο;

•             Γράφει το όνομά του;

•             Έχει κατακτήσει βασικές προ-μαθηματικές έννοιες;

•             Ξέρει πώς να κρατάει σωστά το βιβλίο και να γυρίζει τις σελίδες του;

•             Αντιλαμβάνεται μεγέθη και σχήματα;

•             Αντιγράφει σχήματα;

•             Μετράει ως το 10;

•             Περιμένει τη σειρά του, ακούει, συμμετέχει σε συζήτηση;

•             Είναι ανεξάρτητο στην τουαλέτα και στο φαγητό;

•             Ζητάει βοήθεια όταν νιώσει την ανάγκη;

•             Ελέγχει το θυμό του ή κάποια αρνητικά συναισθήματα;

•             Έχει αντίληψη του τι είναι αστείο και γελάει με αυτό;

•             Συγκεντρώνεται σε μια δραστηριότητα για όσο του ζητηθεί;

•             Έχει φίλους και οι συνομήλικοί του δεν τον αποφεύγουν;

•             Μπορεί να ενταχθεί σε ομάδα συνομηλίκων;

•             Η νηπιαγωγός δεν έχει αναφέρει οτιδήποτε που να την απασχολεί με την επικείμενη φοίτηση του παιδιού στο δημοτικό και δεν έχει γίνει αναφορά σε αναστολή φοίτησης από αυτό;

 

 

•             Οι γονείς μπορούν γενικότερα να βοηθήσουν το παιδί τους δημιουργώντας ένα περιβάλλον πλούσιο από ερεθίσματα. Μπορούν να το εισαγάγουν στον κόσμο του βιβλίου μέσα από ένα ευχάριστο, διασκεδαστικό τρόπο, βοηθώντας το να αντιληφθεί τη σύνδεση μεταξύ ομιλίας, λόγου, ανάγνωσης και γραφής.

•             Το παιδί μαθαίνει μέσα από ευχάριστες διαδικασίες, χωρίς πίεση και άγχος, χωρίς συνειδητά να το αντιλαμβάνεται, να συμπεριφέρεται ως αναγνώστης και να εξοικειώνεται με τυπωμένους χαρακτήρες γραφημάτων. Έτσι, σταδιακά, το παιδί εισάγεται στο προ-αναγνωστικό στάδιο και ετοιμάζεται για την ανάγνωση και για την αποκωδικοποίηση των γραμμάτων.

•             Στο στάδιο αυτό τονίζουμε ότι η συνεργασία γονιών και νηπιαγωγείου είναι αναμφισβήτητης σημασίας, έτσι που να προληφθούν αρνητικές καταστάσεις και βιώματα αποτυχίας κατά τη μετάβαση του παιδιού στη δημοτική εκπαίδευση.

 

Παγκύπρια Σχολή Γονέων σε συνεργασία με την Υπηρεσία Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας Κύπρου

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ