Κατάθλιψη λόγω ανεργίας: Πώς την ξεπερνάμε

28 Αυγούστου 2014
Νίκος, 26 ετών ρωτά
Ρωτά ο αναγνώστης μας Νίκος Τ.
 
Γεια σας είμαι από Κύπρο και είμαι 26 ετών. Εδώ και ένα χρόνο βιώνω ξανά το τι σημαίνει μακροχρόνια ανεργία Με έχει επηρεάσει παρά πολύ σε σημείο που μου λένε ότι έχω γεράσει. Εχω μάσει τα μαλλιά μου σταδιακά αλλά έχω χάσει και ότι πιο πολύτιμο έχω το οποίο είναι οι γνώσεις μουΌλοι με ήξεραν σαν ένα παλικάρι χωμένο στα βιβλία και τις εφημερίδες που ρουφούσε και μετέδιδε την γνώση σε άλλους. Τώρα πια δεν μπορώ να συγκεντρωθώ για μελέτηΞέρω ότι είναι κάποια μορφή κατάθλιψης και για αυτό απευθύνθηκα σε ψυχολόγο.Η ψυχολόγος με παρέπεμψε σε ψυχίατρο ώστε να μπορέσει να με βοηθήσει αποτελεσματικά αλλά δεν έχω λεφτά για να το κάνω αυτόΈχω εθιστεί στο διαδίκτυο αναζητώντας τρόπους εκτόνωσης και βγάζω τα απωθημένα σε γνωστούς και άγνωστους οι οποίοι στο παρελθόν με ήξεραν σαν κάποιον που μπορούν να εμπιστευτούνΚαταστρέφω την ζωή μου και βλέπω ότι η έλλειψη χρημάτων θα με σκοτώσειΘέλω να ζήσω την ζωή μου όπως οι άλλοι και ξέρω ότι αν αποκτήσω ξανά τις χαμένες μου ικανότητες θα σωθώΤι μπορώ να κάνω άμεσα για να αναστήσω την ψυχολογία μου

Απαντάει η ψυχολόγος Κατερίνα Δημητρίου, Προσωπική συμβουλευτική-Σύμβουλος Σχέσεων

Αναφέρεστε στην έλλειψη χρημάτων, σε χαμένες ικανότητες, σε συμπεριφορά που ξεφεύγει από τον έλεγχό σας, σε υπερβολική ενασχόληση ή εθισμό στο ιντερνέτ, σε διαταραχές της διάθεσης, σε ψυχοσωματικά συμπτώματα όπως η τριχόπτωση και όλα αυτά τα αποδίδεται στην πίεση που αισθάνεστε  λόγω της ανεργίας. Ωστόσο, δεν αναφέρεστε ιδιαίτερα στις αρνητικές συνέπειες της υπερβολικής χρήσης του Η/Υ ή Διαδικτύου την οποία κάνετε, ούτε στο πόσο βυθισμένος είστε στον εικονικό κόσμο. Ο χρόνος που συνολικά ξοδεύεις στο διαδίκτυο δεν είναι από μόνος του σημαντικός σαν μέτρο για να μιλήσουμε για εθισμό. Αλλά ακόμα και αν πρόκειται μόνο για  υπερβολική ενασχόληση με το ιντερνέτ,  τα πράγματα γίνονται χειρότερα, επειδή αυτό συνεισφέρει στην αύξηση του άγχους και  της απομόνωσης. Χρειάζεται λοιπόν κατάλληλη αντιμετώπιση από έναν επαγγελματία ψυχικής υγείας και  θα μπορούσατε να  βρείτε δημόσια νοσοκομεία τα οποία προσφέρουν δωρεάν τέτοιες υπηρεσίες. 
Αρχίστε να σκέφτεστε θετικούς τρόπους να αντιμετωπίσετε δυναμικά τα προβλήματά σας και το άγχος σας. Ένας τρόπος να νοιώσετε ξανά εμπιστοσύνη στις ικανότητές σας είναι να θυμηθείτε και να γράψετε μερικές περιπτώσεις στις οποίες δείξατε τις ικανότητες σας και ξεπεράσατε μια δυσκολία χάρη σ’αυτές. Στην συνέχεια, γράψτε ποια προβλήματα νομίζατε αξεπέραστα ή δύσκολα και τελικά αποδείχθηκε ότι η λύση ήταν πιο εύκολη απ’ότι περιμένατε. Εντοπίστε ποιες σκέψεις σας εμποδίζουν να διαχειριστείτε καλά την κατάσταση που βρίσκεστε: τι αποδίδεται στον εαυτό σας και τι στην κατάσταση; Τι σας ενοχλεί περισσότερο; το να μην κάνετε την ζωή που θέλετε όπως την θέλετε; Το να μην συντηρείτε εσείς τον εαυτό σας; Το να μην δημιουργείτε; 
Άμεσα θα σας βοηθήσουν  και οι παρακάτω  στρατηγικές αποκατάστασης που προτείνει η ειδικός  στην θεραπεία του εθισμού, Dr. Kimberly  Young:
•Kαταγράψτε πόσο χρόνο και πως τον περνάτε στο ιντερνέτ καθημερινά. Θα σας βοηθήσει να καταλάβετε το μέγεθος της εμπλοκής ή του εθισμού σας στο ιντερνέτ. 
•Συχνά οι άνθρωποι καταφεύγουν στο διαδίκτυο ως αποφυγή αντιμετώπισης των προβλημάτων τους ή ως ένα μέσο άμεσης ανακούφισης των συναισθημάτων τους. Σημειώστε τις  δύο συναισθηματικές καταστάσεις-πώς αισθάνεστε πριν πάτε online και πώς αισθάνεστε όταν είστε online.
•Αναρωτηθείτε τι χάνετε ξοδεύοντας τόση ώρα στο διαδίκτυο, ποιες δραστηριότητες κάνατε πριν ή ποιες σχέσεις διατηρούσατε; Αρχίστε ξανά να κάνετε ορισμένες από αυτές ή βρείτε νέες.  Σταδιακά μειώστε το online χρόνο και αυξήστε τον χρόνο που περνάτε με δραστηριότητες offline
• Προσπαθήστε να μειώσετε τον online χρόνο σας στο μισό. Θα σας βοηθήσει να τα καταφέρετε εάν κάνετε μικρά διαλλείματα 5 λεπτών κάθε ώρα. Ρυθμίστε ένα ξυπνητήρι να χτυπήσει την ώρα που έχετε προγραμματίσει να βγείτε από το ιντερνέτ. 
•Αλλάξτε την καθημερινή σας ρουτίνα στο ιντερνέτ, πότε είστε online  και  μετακινήστε το Η/Υ έξω από το δωμάτιο που κοιμάστε. Αν έχετε την δυνατότητα, τοποθετήστε το Η/Υ σε δωμάτιο που μπαίνουν και άλλοι, ώστε να σας είναι πιο δύσκολο να ξεχνιέστε. 
•Φτιάξτε μια λίστα  “τι θα κάνω αν με πιάσει ανάγκη να μπω πάλι ή να μείνω περισσότερο online απ’ότι έχω προγραμματίσει” με οτιδήποτε μπορεί να σας βοηθήσει και να σας διασκεδάσει αρκεί να μην είναι κάτι επιβαρυντικό για την υγεία σας. 
•Ζητήστε υποστήριξη ή απλά παρέα από το στενό ή φιλικό περιβάλλον σας. Ξανασυνδεθείτε σιγά σιγά και offline. Μεταφέρετε τις θετικές ιδιότητες που έχετε αναπτύξει στον online χώρο και στον offline χώρο. 
•Θέλει ιδιαίτερη υπομονή, ένα βήμα την φορά,  εάν ξανακυλήσετε, σηκωθείτε γρήγορα και συνεχίστε το νέο πρόγραμμά σας.
ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ