Τι είναι οι ελεύθερες ρίζες και ποιες βιταμίνες έχουν αντιοξειδωτική δράση;

8 Σεπτεμβρίου 2014
Πολλά έχουν ακουστεί τον τελευταίο καιρό για την επικινδυνότητα των ελεύθερων ριζών και τη συσχέτισή τους με τον καρκίνο. Επίσης, πολλά έχουν ειπωθεί για το πώς μπορούμε να τις αντιμετωπίσουμε με τη διατροφή μας και με τα συμπληρώματα διατροφής. Ας αποσαφηνίσουμε, λοιπόν, την εικόνα διευκρινίζοντας τι είναι αυτές οι ελεύθερες ρίζες, που αποδεικνύονται τόσο επικίνδυνες για την υγεία μας.
Οι ελεύθερες ρίζες είναι μόρια με παραπάνω από το φυσιολογικό ηλεκτρική φόρτιση που ενώνονται με τα κύτταρα, με σκοπό να απελευθερώσουν τη φόρτιση αυτή. Κατά τη διαδικασία της απελευθέρωσης της πλεονάζουσας ενέργειας, οι ελεύθερες ρίζες προκαλούν ζημιά στα κύτταρα, επιφέροντας μεταμορφώσεις στο DNA (δηλαδή το γενετικό υλικό).
Οι ελεύθερες ρίζες παράγονται κατά τη διάρκεια των φυσιολογικών σωματικών αντιδράσεων, οι οποίες απαιτούν οξυγόνο, όπως είναι οι διαδικασίες του μεταβολισμού και οι ανοσοποιητικές λειτουργίες του οργανισμού, αλλά και από πε- ριβαλλοντολογικές αιτίες, όπως η μόλυνση του περιβάλλοντος και το κάπνισμα.
Είναι γεγονός ότι η βλάβη στο DNA μπορεί να αποκατασταθεί και το κύτταρο να γίνει και πάλι φυσιολογικό. Ωστόσο, μερικά κύτταρα δεν μπορούν να αποκαταστήσουν τη βλάβη και πρέπει να καταστραφούν από το ανοσοποιητικό σύστημα. Το πρόβλημα γίνεται εντονότερο, όταν το ανοσοποιητικό σύστημα δεν μπορεί να αντιμετωπίσει τα προβληματικά κύτταρα γρήγορα, με συνέπεια αυτά να μπορούν να πολλαπλασιαστούν ή να σχηματίσουν όγκο.
Οι ερευνητές καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι ο τρόπος για να προστατέψουμε το σώμα και τον οργανισμό μας από τη ζημιά της οξειδωτικής διαδικασίας είναι η εξουδετέρωση των επιβλαβών μορίων των ελεύθερων ριζών, η οποία επιτυγχάνεται με την αύξηση της πρόσληψης των βιταμινών A, Ε, C, της καροτίνης και του σελήνιου, στοιχεία που ονομάζονται και αντιοξειδωτικά, εξαιτίας της δράσης τους.
Εμπεριστατωμένες μελέτες σε πληθυσμούς οι οποίοι καταναλώνουν συχνά φρούτα και λαχανικά (πλούσιες πηγές αντιοξειδωτικών βιταμινών) απέδειξαν πολύ χαμηλή συχνότητα σε πολλές μορφές καρκίνου. Βέβαια, δεν έχουν πλήρως εξακριβωθεί οι ακριβείς ουσίες-παράγοντες στα φρούτα και τα λαχανικά που έχουν προστατευτική δράση. Ωστόσο, οι συγκεκριμένες Βιταμίνες και τα μέταλλα είναι κάποιοι από αυτούς τους παράγοντες.
Στο σημείο αυτό, ας αναλύσουμε τη λειτουργία των στοιχείων αυτών, για να διαπιστώσουμε πώς μπορούν να μας προστατέψουν από διάφορες μορφές οργανικών βλαβών.

Βιταμίνη Α

Η Βιταμίνη Α, στη δραστήριά της μορφή, αναφέρεται ως ρετινόλη και ως ρετι- νοϊκό οξύ και βρίσκεται στις ζωικές τροφές, όπως είναι το συκώτι, ο κρόκος του αυγού, το ολόπαχο γάλα και το τυρί. Αυτές οι ουσίες είναι απαραίτητες για την όραση, το διαχωρισμό των επιθηλιακών κυττάρων και τη διατήρηση της βλεννώδους μεμβράνης. Ασφαλώς, μεγάλες ποσότητες της βιταμίνης Α είναι τοξικές και γι’ αυτό, τα τελευταία χρόνια, αντί για βιταμίνη Α χρησιμοποιούμε Β-Καροτί- νη, η οποία μετατρέπεται σε βιταμίνη Α, δεν είναι τοξική και επιτελεί τις ίδιες λειτουργίες. Η Β-Καροτίνη βρίσκεται στα σκούρα πράσινα φυλλώδη λαχανικά και είναι ικανή να αναπτύξει ισχυρότατη αντιοξειδωτική δράση, η οποία μπορεί να προλάβει την κυτταρική βλάβη που προκαλείται από τις ελεύθερες ρίζες.

Βιταμίνη C

Επίσης θεωρείται Βιταμίνη με ιδιαίτερα προστατευτική δράση ενάντια στις ελεύθερες ρίζες και τον καρκίνο. Επιτελεί σπουδαίο ρόλο στη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος και τη διατήρηση του ενδοκυτταρικού κολλαγόνου, βοηθάει στην επούλωση των πληγών, ενώ λειτουργεί ως σπουδαίος αντιοξει- δωτικός παράγοντας. Βρίσκεται στα ξινά φρούτα, τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, τις ντομάτες, τις πατάτες, το μπρόκολο και τις πιπεριές.

Βιταμίνη Ε ή Τοκοφερόλη [στην πιο δραστήρια μορφή της Α-Τοκοφερόλη]

Η βασική λειτουργία της βιταμίνης Ε είναι αντιοξειδωτική, παρόλο που συμβάλλει και στην πρόληψη του σχηματισμού των νιτροσαμίνων, ενώ επηρεάζει τη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος, βοηθώντας το να παράγει αντισώματα. Οι καλύτερες πηγές Βιταμίνης Ε είναι τα φυτικά έλαια, ο σπόρος του σιταριού, οι ξηροί καρποί, τα δημητριακά και τα πράσινα λαχανικά.

Σελήνιο

Πρόκειται για ένα μέταλλο το οποίο αναγνωρίζεται ως ουσιαστικός αντιοξει- δωτικός παράγοντας. Η βασική του λειτουργία είναι να εξουδετερώνει το σπάσιμο των υπεροξειδίων (μορφή ελεύθερων ριζών). Επίσης, έχει την ικανότητα να επιδρά αλλάζοντας το μεταβολισμό των καρκινογεννών κυττάρων, τα οποία αναχαιτίζουν την ανασύνθεση του DNA. Παράλληλα, ενεργοποιείτο ανοσοποιη - τικό σύστημα. Πλούσιες πηγές σε σελήνιο είναι τα θαλασσινά, τα εντόσθια και όλα τα κρεατικά.
Αν, λοιπόν, η δίαιτά μας είναι φτωχή σε πράσινα φυλλώδη λαχανικά, κίτρινα φρούτα, μπρόκολο, φυτικά έλαια, δημητριακά, όσπρια ή αν είμαστε καπνιστές ή ζούμε σε μολυσμένο περιβάλλον και η διατροφή μας περιλαμβάνει πολλά τηγανητά και γενικά πρόχειρο φαγητό, τότε η καλύτερη λύση είναι να καταφύγουμε στην πρόσληψη των αντιοξειδωτικών Βιταμινών μέσα από τα συμπληρώματα διατροφής.
 
 
Πηγή: “Διατροφή για μια καλύτερη ζωή” Γιώργος Μουλίνος
Ευχαριστούμε τις εκδόσεις Ψυχογιός
 
ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Όσκαρ Ουάιλντ
Η Σκέψη της ημέρας
17:58 Όσκαρ Ουάιλντ