Η ελλιπής διατροφή και οι συνέπειές της

8 Σεπτεμβρίου 2014
Αναμφισβήτητα, υπάρχει διαφορά ανάμεσα στη λέξη «στέρηση», η οποία παραπέμπει στους κατοίκους των χωρών του Τρίτου κόσμου, που αντιμετωπίζουν προβλήματα επιβίωσης, και στη φράση «ελλιπής διατροφή», που αφορά όλους εκείνους που έχουν εμπλακεί σε αυτοσχέδια ή τυχαία δίαιτα. Οποιοσδήποτε προσπαθεί με «δίαιτα της πείνας» να χάσει βάρος καταλήγει να χάνει μυϊκό Βάρος, δύναμη, ενέργεια, ενώ ταυτόχρονα χάνει και την αντοχή του και αισθάνεται εξαιρετικά αγχωμένος.
Είναι γνωστό ότι, όταν κάποιος ακολουθεί δίαιτα με πρόσληψη λιγότερη από χίλιες διακόσιες θερμίδες, δεν είναι δυνατό να παίρνει σε σωστή ποσότητα όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά, κυρίως όσον αφορά τις απαιτήσεις του οργανισμού σε πρωτεΐνη, αλλά ούτε είναι δυνατό να καλύπτει τις ανάγκες του σε βιταμίνες και μέταλλα. Κάτι τέτοιο, φυσικά, σύντομα προ- καλεί σοβαρά προβλήματα στην υγεία. Είναι αλήθεια ότι πολλοί από εμάς έχουμε προβληματιστεί για το αν μια δίαιτα με το συγκεκριμένο αριθμό θερμίδων είναι ικανή να οδηγήσει σε απώλεια βάρους. Αυτό που πρέπει να γίνει απόλυτα κατανοητό είναι ότι δε Βοηθάει η μεγαλύτερη μείωση θερμίδων αλλά η κινητοποίηση του μεταβολισμού μας με άλλους τρόπους.
Είναι πειραματικά και κλινικά εξακριβωμένο ότι μπορεί κάποιος να τρέφεται παίρνοντας δύο χιλιάδες θερμίδες χωρίς να αυξάνει το βάρος του. Αν, όμως, στην προσπάθειά του να χάσει βάρος περιοριστεί στις χίλιες θερμίδες, το αποτέλεσμα θα είναι να χάσει λίγο Βάρος στην αρχή. Στη συνέχεια, όμως, θα πρέπει, προκει- μένου να διατηρήσει το Βάρος του, να καταναλώνει χίλιες θερμίδες. Αυτό, λοιπόν, που τελικά κατάφερε ήταν η δραματική μείωση του μεταβολισμού του βάσει της αντίδρασης του σώματός τους, που μείωσε την ενδοκρινή του λειτουργία για να τον διατηρήσει στη ζωή, ακόμα και με τις μισές θερμίδες που είναι απαραίτητες για την καλή λειτουργία του οργανισμού.
Επομένως, καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι το χειρότερο που θα μπορούσαμε να κάνουμε, όταν θέλουμε να χάσουμε Βάρος, είναι να μειώσουμε δραματικά τις προσλαμβανόμενες θερμίδες, θα αναλύσουμε στη συνέχεια τι ακριβώς πρέπει να κάνουμε και με ποιους τρόπους θα κινητοποιήσουμε το μεταβολισμό μας.
Ας πάρουμε ως παράδειγμα το πείραμα που έγινε στο Πανεπιστήμιο της Μι- νεσότα, όπου εθελοντές έτρωγαν γύρω στις δύο χιλιάδες θερμίδες, σε ισορροπία όμως θρεπτικών συστατικών, με 50 γρ. πρωτεΐνη πρώτης ποιότητας, 20 γρ. λίπους και 120 γρ. υδατάνθρακα, με Βιταμίνες και μέταλλα, όλα δηλαδή τα στοιχεία που συναποτελούν μια ισορροπημένη διατροφή.Ύστερα από είκοσι τέσσερις εβδομάδες, είχαν χάσει μεν το ένα τέταρτο του Βάρους του σώματός τους, αλλά οι επιπτώσεις στην υγεία τους ήταν κάτι παραπάνω από εμφανείς. Το πρόσωπό τους ήταν κουρασμένο, το δέρμα τους ήταν κρύο από τη μείωση του όγκου του αίματος που περνούσε από το δέρμα για να μη χάνεται θερμότητα, μια και οι προσλαμβανόμενες θερμίδες ήταν λίγες. Παρατηρήθηκε, ακόμα, μείωση του ρυθμού ανάπτυξης, που ήταν έντονα ορατή στα μαλλιά και τα νύχια. Πολλοί από την ομάδα είχαν μεγάλη απώλεια μαλλιών, ενώ η αίσθηση του κρύου στο σώμα ήταν αισθητή ακόμα και όταν ο καιρός ήταν ζεστός. Η πτώση του ρυθμού του μεταβολισμού μείωσε και την απαίτηση αίματος στους ιστούς. Επίσης, παρατηρήθηκε και μείωση του ενδοκυτταρικού υγρού λόγω έλλειψης των απαραίτητων υδατανθράκων, η οποία προκάλεσε ανισορροπία μεταξύ καλίου και νατρίου και, βέβαια, μυϊκές κράμπες, ενώ παρουσιάστηκαν προβλήματα χώνεψης και αφομοίωσης των τροφών. Πολλές φορές παρατηρήθηκε κολικός στομάχου και διάρροια. Τα συμπτώματα συνοδεύονταν από έντονη κούραση, λόγω μείωσης της ενδοκρινούς λειτουργίας, η οποία επέφερε και μείωση της διάθεσης για σεξ, αλλά και ανορεξία. Τα συμπτώματα αυτά δεν υποχωρούσαν ακόμα και όταν η διατροφή είχε αποκατασταθεί ως προς τον αριθμό των θερμίδων και την ηρόσλη - ψη θρεπτικών συστατικών.
Από όλα αυτά γίνεται αντιληπτό ότι είναι απαραίτητο να τρώμε σωστά και σύμφωνα με τις Βασικές επιστημονικές αρχές, προκειμένου να μη γινόμαστε θύματα της κακής διατροφής όταν κάνουμε δίαιτα, θέτοντας σε σοβαρό κίνδυνο την υγεία μας.
 
 
 

Πηγή: “Διατροφή για μια καλύτερη ζωή” Γιώργος Μουλίνος

Ευχαριστούμε τις εκδόσεις Ψυχογιός
ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ