Φθινοπωρινές αποφάσεις: Πώς να πετύχεις φέτος τους στόχους σου

10 Σεπτεμβρίου 2014

Οι δύο μεγάλες εποχές του χρόνου που σχετίζονται με τη λήψη δραστικών αποφάσεων και την επιθυμία να περάσουμε από τα λόγια στα έργα που θα βελτιώσουν σημαντικά την ποιότητα της ζωής μας είναι ο Ιανουάριος, με το νέο έτος, και το Φθινόπωρο. Αμέσως μετά τις διακοπές, όταν κανείς είναι σε ευεξία και ψυχική ανάταση και η διάθεση του ατόμου είναι ακόμα καλή κι αισθάνεται ότι έζησε όμορφες στιγμές, είναι συχνά και η στιγμή που αποφασίζει να διατηρήσει αυτά τα θετικά συναισθήματα και στη διάρκεια του υπόλοιπου χρόνου. Ωστόσο, οι αλλαγές αυτές που αποφασίζει κανείς, σπάνια έχουν μεγάλη διάρκεια και συχνά μένουν σχέδια στα χαρτιά.

Γράφει , η Δρ Λίζα Βάρβογλη, Ph.D. Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια, Νευροψυχολόγος (greekpsychologypages.blogspot.gr)

 

Γιατί τα σχέδια για αλλαγή δεν οδηγούν σε πραγματική αλλαγή; 

Γενική και αόριστη επιθυμία

Επιστρέφοντας από τις διακοπές του, το άτομο νιώθει όμορφα και επιθυμεί να διατηρήσει αυτά τα θετικά συναισθήματα και την ψυχική ανάταση, κάνοντας έτσι μια ωραία αλλαγή στη ζωή του. Όμως, πολλές φορές η επιθυμία του ανθρώπου για αλλαγή είναι τόσο γενική και αόριστη, που δεν έχει συγκεκριμένη μορφή.

Έτσι, κάποιος που είναι, για παράδειγμα, δυσαρεστημένος από τη σχέση του, μπορεί να επιθυμεί μια αλλαγή στη ζωή του, όπως μια νέα σχέση, χωρίς όμως να βάζει προτεραιότητα ως προς το τι χρειάζεται να κάνει ο ίδιος. Συχνά οι άνθρωποι γίνονται δέσμιοι αρνητικών ή δυσάρεστων καταστάσεων, κι ενώ επιθυμούν να τις αλλάξουν μένουν τελματωμένοι σε αυτές γιατί η επιθυμία τους είναι τόσο αόριστη, που δεν μπορεί να πάρει σχήμα και μορφή.

Έλλειψη συγκεκριμένου πλάνου

Έτσι, ερχόμαστε σε έναν άλλο σημαντικό παράγοντα αλλαγής: όταν θέλει κάποιος να επιφέρει αλλαγές στη ζωή του είναι απαραίτητο να έχει ένα συγκεκριμένο πλάνο, όχι μόνο του τι θέλει να αλλάξει, αλλά και με ποιον τρόπο θα κάνει αυτές τις αλλαγές τις οποίες επιθυμεί. Όταν όμως δεν υπάρχει κάποιο χειροπιαστό σχέδιο, με βήματα που πρέπει να κάνει κάποιος για να πετύχει αυτό που θέλει, πολύ εύκολα μπορεί να παρατήσει την προσπάθεια και να μείνει με την πικρή αίσθηση της αποτυχίας.

Λόγια αλλά όχι έργα

Aλλοτε πάλι υπάρχει έντονη επιθυμία να διατηρήσει κανείς την καλή του διάθεση, χωρίς όμως να συνδέει την επιθυμία του με συγκεκριμένα έργα. Υπάρχουν άνθρωποι που πιστεύουν ότι τα όμορφα πράγματα στη ζωή τους ή η καλή τους διάθεση είναι αποτέλεσμα τυχαίων παραγόντων, εξωγενών καταστάσεων και, με δυο λόγια, δεν αναγνωρίζουν ότι έχουν σε μεγάλο βαθμό τον έλεγχο των πραγμάτων, που σημαίνει ότι οι ίδιοι είναι υπεύθυνοι τόσο για τα θετικά όσο και για αρνητικά στη ζωή τους. Όταν κάποιος περιμένει ότι κάτι όμορφο θα συμβεί ουρανοκατέβατα ή πιστεύει ότι εξωτερικοί παράγοντας καθορίζουν αποκλειστικά τη διάθεσή του, είναι δύσκολο να κινητοποιηθεί και να περάσει σε έργα που θα διατηρήσουν την καλή του διάθεση.

Μεγαλεπήβολα και ανέφικτα σχέδια

Σε άλλες περιπτώσεις, το άτομο μπορεί να έχει σχέδια, τα οποία να τα συζητάει με τους οικείους του, να τα σκέφτεται και να τα ξανασκέφτεται, χωρίς όμως να περνάει ποτέ στην πράξη. Ο λόγος που συμβαίνει κάτι τέτοιο είναι ότι τέτοιου είδους σχέδια μπορεί να είναι τόσο μεγαλεπήβολα, χρονοβόρα, και δύσκολα στην εφαρμογή τους, ώστε τελικά καταντούν ανέφικτα.

Πώς μπορεί να διατηρήσει κανείς την καλή διάθεση μετά τις διακοπές;

  • Καταρχήν, θα πρέπει να κάνει κάτι όμορφο για τον εαυτό του, αν όχι κάθε μέρα, μια φορά την εβδομάδα
  • Η σκέψη θα πρέπει να είναι θετική, του στυλ «τι ωραία που μπόρεσα κι έκανα αυτό το πράγμα που μου δίνει ευχαρίστηση!» και όχι αρνητική του στυλ «ε και τι έγινε που έκανα κάτι όμορφο; Υπάρχουν χίλια δυο δύσκολα ή δυσάρεστα στη ζωή μου».
  • Καλό είναι να έχει κανείς ζεστές φιλίες κι ευχάριστες γνωριμίες, ώστε να μπορεί να αντλεί αλλά και να προσφέρει θετικά συναισθήματα μέσα από το κοινωνικό του δίκτυο. Η εύρεση χρόνου για τους φίλους μπορεί να είναι για έναν καφέ ή ένα ποτό, αλλά κι ένα τηλεφώνημα, ένα γραπτό ή ένα ηλεκτρονικό μήνυμα είναι τρόποι που διατηρούν τους φιλικούς δεσμούς και φορτίζουν τις μπαταρίες
  • Μετά τη χωριάτικη και τα φρούτα των διακοπών, θα πρέπει κανείς να συνεχίσει τη σωστή διατροφή: για παράδειγμα, έρευνες δείχνουν ότι η κατανάλωση ψαριών θωρακίζει το άτομο από την κατάθλιψη.
  • Χρειάζεται επίσης να μεταφέρουμε την κίνηση των διακοπών στην καθημερινότητά μας, όπως χρησιμοποιώντας τις σκάλες ή τα πόδια μας για σύντομες διαδρομές. Η σωματική άσκηση, όσο λίγη και αν είναι, αποτελεί καλό αντίδοτο κατά τους στρες και της κακής διάθεσης.
ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ