Αρτόκαρπος: Νέο τρόφιμο θαύμα;

14 Σεπτεμβρίου 2014

 

Μπορεί να μην είναι ένα φρούτο που μπορεί κανείς να βρει εύκολα σε ένα μπακάλικο, μια λαϊκή ή ένα σούπερ μάρκετ, όμως το μεγάλο και εξωτικό αρτόκαρπο έχει χαρακτηριστεί ως ένα τρόφιμο θαύμα!

Γνωστό με τη λατινική ονομασία, artocarpus altilis, το φρούτο έχει πράσινη άμορφη σάρκα και υφή παρόμοια με εκείνη της πατάτας, με αποτέλεσμα να μπορεί να σερβιριστεί ως μέρος ενός κύριου γεύματος ή να μετατραπεί σε γλυκό.

Κάποτε αποτελούσε τη βάση της διατροφής στη Τζαμάϊκα και τώρα οι ειδικοί πιστεύουν ότι, θα μπορούσε να αποτελέσει τρόφιμο ασφαλείας (για οικονομικούς παράγοντες) για το νησί, το οποίο εισάγει περισσότερο από το ήμισυ των βρώσιμων αγαθών της.

Η κατανάλωση του καρπού είναι ευρεία σε όλα τα Νησιά του Ειρηνικού, ενώ σε ένα εκτάριο γης καλλιεργούνται περισσότερα αρτόκαρπα από ότι ρύζι, σιτάρι ή καλαμπόκι, αναφέρει το New Scientist. Το κάθε ένα από τα φρούτα αυτά ζυγίζει περίπου 3 κιλά και παρέχει ποσότητα υδατανθράκων αρκετή για ένα γεύμα μιας πενταμελούς οικογένειας. Οι καρποί μπορεί να αλέθονται σε αλεύρι και να χρησιμοποιούνται σε γλυκά και αλμυρά πιάτα, όπως είναι οι τηγανίτες ή τα πατατάκια.

Είναι πλούσια σε βιταμίνες και ανόργανα συστατικά, ενώ επίσης αποτελούν υψηλή πηγή υδατανθράκων χωρίς γλουτένη και πρωτεΐνης, η οποία τελευταία έχει μεγαλύτερο ποσοστό αμινοξέων από ότι η σόγια. Έχει περίπου 25% υδατάνθρακες και 70% νερό, μια μέση ποσότητα βιταμίνης C (20 mg/100 g), μικρές ποσότητες μετάλλων (κάλιο και ψευδάργυρος) και θειαμίνη (100 μg/100 g).

Θρεπτική αξία ανά 100 g (3.5 oz)

Ενέργεια                                  431 kJ (103 kcal)
Υδατάνθρακες                          27.12 g
Σάκχαρα                                 11
Οι φυτικές ίνες                        4,9 g
Λίπος                                     0,23 g
Πρωτεΐνη                                1,07 g

Βιταμίνες         
Η βιταμίνη Α ισοδύναμα.
  λουτεΐνη ζεαξανθίνη              22 μg
Θειαμίνη (Β1)                         0,11 mg (10%)
Ριβοφλαβίνη (Β 2)                  0,03 mg  (3%)
Νιασίνη (Β3)                          0,9 mg (6%)
Παντοθενικό οξύ (Β 5)            0.457 mg  (9%)
Η βιταμίνη Β 6                       0,1 mg  (8%)
Φολικό οξύ (Β 9)                    14 μg (4%)
Χολίνη                                   9,8 mg (2%)
Βιταμίνη C                             29 mg (35%)
Βιταμίνη Ε                             0,1 mg (1%)
Βιταμίνη Κ                             0,5 μg (0%)

Trace μέταλλα 
Ασβέστιο                              17 mg (2%)
Σίδερο                                  0,54 mg (4%)
Μαγνήσιο                              25 mg (7%)
Μαγγάνιο                             0,06 mg (3%)
Φώσφορος                           30 mg(4%)
Κάλιο                                  490 mg (10%)
Νάτριο                                 2 mg (0%)
Ψευδάργυρος                       0,12 mg (1%)

Άλλα συστατικά
Νερό                                   70.65 g


Η Diane Ragone από το Hawaii’s National Tropical Botanical Garden (NTBG), έχει ασχοληθεί με τη μελέτη του καρπού από το 1980 και επισημαίνει πως, μπορεί να αποτελέσει ένα υγιεινό υποκατάστατο για κάθε αμυλούχο τρόφιμο όπως είναι το ρύζι και οι πατάτες.

Τα μικρά ανώριμα φρούτα έχουν γεύση σαν καρδιά αγκινάρας και τα πιο ώριμα είναι κρεμώδη, γλυκά και μπορούν να καταναλωθούν ακόμα και ωμά. Τα λουλούδια του δέντρου από την άλλη, μπορούν να γίνουν ζαχαρωτά και να καταναλωθούν σαν γλύκισμα.  
ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ