Έχουμε πρόβλημα! Τι κάνεις αν ο δάσκαλος σε φωνάξει στο σχολείο;

8 Οκτωβρίου 2014

Μια από τις πιο συνηθισμένες αιτίες που μπορεί να κληθεί ένας γονιός στο σχολείο, είναι όταν… "Το παιδί έχει πρόβλημα με τα μαθήματά του."
Mπορεί να πανικοβληθείτε, να πάρετε αμυντική στάση ή να θελήσετε να φύγετε πριν καλά-καλά ακούσετε τι έχουν να σας πουν. Πώς μπορείτε να μείνετε ήρεμοι ώστε εσείς και ο δάσκαλος να δημιουργήσετε ένα πλάνο για να βοηθήσετε το παιδί σας; Το κλειδί είναι να θέσετε τις σωστές ερωτήσεις.

Το να “παλεύει” το παιδί σας να τα καταφέρει στο σχολείο μπορεί να είναι ένα σύμπτωμα που να προέρχεται από ένα ευρύ φάσμα θεμάτων. Μπορεί να του αποσπά την προσοχή ένα οικογενειακό πρόβλημα, μπορεί να μην κοιμάται αρκετά ώστε να μπορέσει να συγκεντρωθεί και να παρακολουθήσει το μάθημα ή μπορεί να έχασε κάτι στη μάθηση του το προηγούμενο έτος και από τότε να έχει ελλείψεις.

Η πρότασή μας: Ζητήστε από το δάσκαλο λεπτομέρειες, έτσι ώστε να μπορέσετε να κρίνετε τι βοήθεια χρειάζεται το παιδί σας: Έχει πρόβλημα σε όλα τα μαθήματα ή μόνον σε ένα; Πήρε κακούς βαθμούς σε ένα-δυο διαγωνίσματα ή σε πολλά; Δεν κάνει τις εργασίες που του ζητούνται ή είναι πιεσμένος και δεν μπορεί να το χειριστεί;

Δημιουργείστε ένα πλάνο: Πάντα βάζετε το παιδί σας μέσα στο πρόβλημα. Ρωτήστε το: "Ο καθηγητής σoυ ανησυχεί και θεωρεί ότι δυσκολεύεσαι με την αφαίρεση. Τι νομίζεις;" Ρωτήστε τον δάσκαλο με ποιον τρόπο πιστεύει ότι μπορείτε να το βοηθήσετε, και σκεφτείτε μαζί λύσεις. Μπορεί να σας προτείνει να αναθέσει στο παιδί έξτρα εργασίες ή να κάνει μαζί του μερικές συνεδρίες κατά τη διάρκεια του διαλείματος ή τον ελεύθερο χρόνο στην τάξη. Εσείς θα πρέπει να ελέγξετε την εργασία του, να συζητήσετε μαζί του τα λάθη και να συνεργαστείτε στενά με το δάσκαλο για να βεβαιωθείτε ότι βελτιώνεται.

Στη συνέχεια: μετά από ένα διάστημα που το παιδί σας θα έχει λάβει επιπλέον βοήθεια για μερικές εβδομάδες, συναντηθείτε με τον δάσκαλο για μια έκθεση προόδου. Αν έχει υπάρξει ελάχιστη ή καμία βελτίωση, αναρωτηθείτε μήπως πρέπει να κάνει επιπλέον μαθήματα ή να συναντηθεί με έναν σύμβουλο ή ψυχολόγο του σχολείου για να βεβαιωθείτε ότι δεν έχει καμία μαθησιακή δυσκολία.

Με τον όρο μαθησιακές δυσκολίες ονομάζουμε είναι μια ανομοιογενή ομάδα διαταραχών οι οποίες εκδηλώνονται με σημαντικές δυσκολίες στην πρόσκτηση και χρήση ικανοτήτων ακρόασης, ομιλίας, ανάγνωσης, γραφής, συλλογισμού ή μαθηματικών ικανοτήτων. Κάποιες από τις διαταραχές αυτές μπορεί να είναι εγγενείς στο άτομο και να σχετίζονται σε δυσλειτουργία ή διαφορετική λειτουργία του κεντρικού νευρικού συστήματος και μπορεί να υπάρχουν σε όλη τη διάρκεια της ζωής.


Τις περισσότερες φορές όμως οι μαθησιακές δυσκολίες σχετίζονται με το περιβάλλον του παιδιού και την ποιότητα των σχέσεών του. Η κοινωνική διάσταση της μάθησης τονίστηκε ιδιαίτερα από τον μεγάλο γνωσιακό ψυχολόγο Vigotsky, o ο οποίος υποστήριξε ότι η σχέση του παιδιού με τον ενήλικα που του μαθαίνει κάτι παίζει σημαντικό ρόλο στο αν αυτό το παιδί μαθαίνει εύκολα ή δύσκολα. Επίσης, έδειξε ότι το παιδί μαθαίνει ευκολότερα όταν ο ενήλικας του δείξει τον τρόπο, σε ένα μαθησιακό πεδίο, που είναι νέο για το παιδί.


Έτσι, Προβλήματα σε συμπεριφορές αυτοελέγχου, κοινωνικής αντίληψης και κοινωνικής αλληλεπίδρασης μπορεί να εκφράζονται ως μαθησιακές δυσκολίες, αλλά δεν συνιστούν από μόνα τους μαθησιακές δυσκολίες με την έννοια της διαφορετικής νευροανατομίας του εγκεφάλου.


Οι μαθησιακές δυσκολίες γίνονται εξαιρετικά εμφανείς όταν το παιδί πάει σχολείο. Οι περισσότεροι σημερινοί εκπαιδευτικοί μπορούν να
διαισθανθούν ότι υπάρχει ίσως κάποια ιδιαιτερότητα στο παιδί και συνήθως το λένε στους γονείς. Το παιδί βλέπει μέσω της κοινωνικής σύγκρισης με τους συμμαθητές του ότι υστερεί και αισθάνεται μειονεκτικά. Αν δεν βοηθηθεί, μπορεί να περιθωριοποιηθεί, να αναπτύξει σχολική φοβία, ή και να γίνει θύμα εκφοβισμού και σχολικής βίας.


Οι γονείς, άλλοτε ευαισθητοποιούνται αμέσως κι άλλοτε όχι. Πολλοί γονείς, ιδιαίτερα αυτοί που είναι μορφωμένοι αισθάνονται τις μαθησιακές δυσκολίες του παιδιού τους ως ναρκισσιστικό πλήγμα δικό τους. Κι εκεί έγκειται πολλές φορές η άρνησή τους και η αναστολή τους στο να αντιμετωπίσουν ώριμα την κατάσταση.


Ο αριθμός των μαθησιακών δυσκολιών είναι πολύ μεγάλος. Γνωστότερη όλων είναι η δυσλεξία και πολλοί θεωρούν ότι το παιδί είναι δυσλεκτικό, ενώ μπορεί να έχει άλλου τύπου δυσκολίες. Το σίγουρο είναι ότι ο γονιός που θέλει να βοηθήσει το παιδί του ουσιαστικά και να τονίσει την αυτοεκτίμησή του πρέπει να απευθυνθεί το συντομότερο στους ειδικούς μαθησιακών δυσκολιών, τους λογοθεραπευτές. Είναι πιθανό, μαζί με τη λογοθεραπεία να χρειάζεται παράλληλα και παρέμβαση από ψυχολόγο (στα περισσότερα λογοθεραπευτικά κέντρα υπάρχουν πολλές ειδικότητες) για να αντιμετωπιστούν αιτίες που σχετίζονται με την κοινωνική αλληλεπίδραση, την τόνωση της αυτοπεποίθησης του παιδιού κ.ά.


Μία καλή ηλικία για να αντιμετωπιστούν έγκαιρα οι περισσότερες μαθησιακές δυσκολίες είναι οι πρώτες τάξεις του δημοτικού, ιδιαίτερα η πρώτη δημοτικού, μετά τα Χριστούγεννα, εφόσον οι μαθησιακές δυσκολίες επιμένουν. Τότε είναι και η καταλληλότερη περίοδος για να μην παγιωθεί ο ρόλος του παιδιού στο περιθώριο της σχολικής τάξης.


’λλες μαθησιακές δυσκολίες μπορεί να πρέπει να αντιμετωπιστούν και νωρίτερα, όπως όταν επιμένει η δυσκολία στην άρθρωση κάποιων γραμμάτων ή φθόγγων μετά την ηλικία των τεσσάρων.


Ακόμη κι αν οι αιτίες των μαθησιακών δυσκολιών σχετίζονται με διαφοροποιήσεις σε επίπεδο νευροανατομίας, η άμεση αντιμετώπιση και αναζήτηση βοήθειας από τους ειδικούς, καθιστά το παιδί περισσότερο λειτουργικό και του δίνει εφόδια στο χτίσιμο της αυτοεκτίμησής του. Επίσης, οι γονείς μετά από τις συμβουλές των ειδικών μπορεί να προβούν σε σειρά ενεργειών που θα βοηθήσουν την πορεία των παιδιών στο σχολείο, όπως είναι η προφορική εξέταση, αντί της γραπτής κ.ά.


Οι ειδικές τάξεις που υπάρχουν σε κάποια σχολεία λειτουργούν με ειδικούς παιδαγωγούς που γνωρίζουν από μαθησιακές δυσκολίες και μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά. Παρόλα αυτά, χρειάζεται μία καλή προετοιμασία και ενθάρρυνση του παιδιού που πηγαίνει κάποιες ώρες στην ειδική τάξη, καθώς διαφοροποιείται από τους συμμαθητές του που δεν πηγαίνουν. 

Οι μαθησιακές δυσκολίες τείνουν να θεωρούνται μειονέκτημα. Ωστόσο, δεν σημαίνει ότι το παιδί είναι λιγότερο ευφυές από τα άλλα. Πολλές φορές υποκρύπτουν μία ιδιαίτερη ευφυία. Πολύτιμες συμβουλές από τη Nestle και το www.manamia.gr

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Όσκαρ Ουάιλντ
Η Σκέψη της ημέρας
17:58 Όσκαρ Ουάιλντ