Ποιες τροφές ανεβάζουν την χοληστερόλη;

22 Οκτωβρίου 2014
Τάσος, 39 ετών ρωτά


 Ρωτά ο αναγνώστης μας Τάσος Σ.

Ποιες είναι οι πιο “απαγορευτικές τροφές που ανεβάζουν την χοληστερίνη; Έχω χοληστερίνη 150 και σκέφτομαι λειτουργώντας προληπτικά να μειώσω ή να αποφύγω τις τροφές που την ανεβάζουν. Ευχαριστώ  
 
Απαντά η διαιτολόγος διατροφολόγος Κυριακή Απέργη, συνεργάτης της επιστημονικής ομάδας Διατροφή του Ευάγγελου Ζουμπανέα

Αγαπητέ κύριε, οι τιμές της χοληστερόλης σας είναι φυσιολογικές και δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας. Παρόλα αυτά η πρόσληψη είναι η καλύτερη θεραπεία, αρκεί να μην φτάνει σε υπερβολή. Αν έχετε θορυβηθεί από το οικογενειακό ιστορικό ή γενικότερα ανησυχείτε για την υγεία σας θα πρέπει να έχετε παράλληλα με τις προσπάθειες που κάνετε και καλή ψυχική υγεία, καθώς το στρες ακόμα και για την φροντίδα της υγείας μας δεν βοηθά. Αναφορικά με την ερώτηση σας φαίνεται ότι η διαιτητική χοληστερόλη δεν επηρεάζει άμεσα την χοληστερόλη αίματος, δηλαδή καμία τροφή στη σωστή ποσότητα και συχνότητα δεν φαίνεται ότι επηρεάζει την χοληστερίνη του αίματος. Αντίθετα το χρόνιο στρες, η υπερκατανάλωση αλκοόλ, το κάπνισμα, η έλλειψη βιταμίνης D, καθώς και καθιστική ζωή και η έλλειψη άσκησης φαίνεται ότι ανεβάζουν τα επίπεδα της στο αίμα. Ωστόσο, προτείνεται μειωμένη κατανάλωση κορεσμένου λίπους που βρίσκεται στο κρέας, στα πλήρη γαλακτοκομικά, στο βούτυρα κ.λπ. και αποφυγή των τρανς και υδρογονωμένων λιπαρών, που υπάρχουν όπου υπάρχει θερμασμένο λίπος, π.χ. σφολιάτες, μπισκότα, πατατάκια κ.λπ. Ακόμα και τα «αυγά» δεν θεωρούνται απαγορευμένα, εάν δεν ξεπερνούν τα 3 την εβδομάδα. Η ισορροπημένη διατροφή, με πολλά φρούτα και λαχανικά, ψάρι και προϊόντα ολικής αλέσεως και κυρίως η άσκηση είναι το καλύτερο φάρμακο για την θεραπεία και την πρόσληψη της υψηλής χοληστερόλης. Έχει βρεθεί ότι η κατανάλωση κεφίρ και χυμού ροδιού, όπως και βρώμης και κριθαριού ολικής αλέσεως βοηθούν στην πτώση των τιμών της χοληστερόλης αίματος.
 


Διαβάστε το άρθρο του boro.gr : Αβγά: Ανεβάζουν ή όχι τη χοληστερόλη μας;

 

Τα αβγά αποτελούν μία πλούσια πηγή διατροφικής χοληστερόλης (ένα μεγάλο αβγό έχει περίπου 186 mg χοληστερίνης), αλλά ταυτόχρονα είναι πηγή πρωτεΐνης υψηλή βιολογικής αξίας (περιέχει όλα τα 9 απαραίτητα αμινοξέα) και πηγή λουτεΐνης και ζεαξανθίνης, χολίνης, σιδήρου, βιταμίνης D και Β (ριβοφλαβίνη, φυλλικό οξύ), ψευδαργύρου και λεκιθίνης και πολύ λίγα κορεσμένα λιπαρά οξέα. Αυτό που πιστεύαμε χρόνια ήταν ότι, το αβγό, όντας μια τροφή πλούσια σε χοληστερόλη συμβάλλει στα υψηλά επίπεδα χοληστερόλης στο αίμα. Είναι όμως αυτό σωστό; Κατά πόσο ισχύει ότι η διατροφική χοληστερόλη από τρόφιμα όπως το αβγό μπορεί να αυξήσει τη χοληστερόλη στο αίμα μας;


Ενώ λοιπόν είναι απόλυτα αποδεδειγμένο ότι υπάρχει θετική σχέση των υψηλών επιπέδων χοληστερόλης στο αίμα με τον αυξημένο καρδιαγγειακό κίνδυνο, δεν είναι απόλυτα αποδεδειγμένο ακόμα ότι υπάρχει άμεση σχέση της διαιτητικής χοληστερόλης με τον καρδιαγγειακό κίνδυνο. Την ίδια στιγμή έχει βρεθεί επιστημονικά ότι η επίπτωση της διαιτητικής χοληστερόλης είναι μικρότερη σε σχέση με την αύξηση της «κακής» LDL χοληστερόλης στο αίμα, μέσα από την αυξημένη πρόσληψη τροφίμων με κορεσμένα λιπαρά, όπως είναι το τυρί, τα ολόπαχα γαλακτοκομικά, το κρέας και τα προϊόντα επεξεργασμένου κρέατος (αλλαντικά), τα γλυκά, οι ζύμες και άλλα.

Πόση διαιτητική χοληστερόλη χρειάζεται η διατροφή μου;

Οι συνολικές συστάσεις για τη διαιτητική χοληστερόλη είναι για 300 χιλιοστόγραμμα (mg) την ημέρα, ενώ αν υπάρχει καρδιαγγειακή νόσος, διαβήτης ή υψηλά επίπεδα της LDL-«κακής» χοληστερόλης, η διαιτητική χοληστερόλη θα πρέπει να είναι < 200 mg την ημέρα.
Οι μελέτες έχουν δείξει ότι η υψηλότερη κατανάλωση αβγών δε συσχετίζεται με αυξημένο κίνδυνο στεφανιαίας νόσου και εγκεφαλικού επεισοδίου. Αυτό ισχύει γιατί η κατανάλωση αβγών συνδέεται με το σχηματισμό των λιγότερο αθηρογόνων, μεγάλων υποκλασμάτων της «κακής» LDL, καθώς και μια αύξηση στις συγκεντρώσεις της «καλής» HDL χοληστερόλης στο πλάσμα. Επίσης, η ημερήσια πρόσληψη ολόκληρου του αβγού, σε μια μέτρια σε υδατάνθρακες δίαιτα, φαίνεται να παρέχει περαιτέρω βελτιώσεις σε παραμέτρους του Μεταβολικού Συνδρόμου και στην HDL, στην αθηρογένεση, το λιπιδαιμικό προφίλ και στην αντίσταση στην ινσουλίνη, σε άτομα που έχουν στοιχεία του μεταβολικού συνδρόμου. Ειδικότερα, επειδή τα αβγά είναι ιδιαίτερα υγιεινά τρόφιμα, είναι σημαντικό να τα καταναλώνουμε, στα πλαίσια μιας συνολικά υγιεινής διατροφής. Έτσι, οι ισχύουσες συστάσεις για το γενικό πληθυσμό δίνουν έως και 4 ολόκληρα αβγά την εβδομάδα.

Πηγή: Κέντρο Διατροφικής Αγωγής - Δημοσθενόπουλος


ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ