Έρωτας: 5 λύσεις για να μη χωρίσετε λόγω ζήλιας

24 Οκτωβρίου 2014

Για να καταλάβεις και να διαχειριστείς το συναίσθημα της ζήλειας

Γράφει η Μαρία Μεραμβελιωτάκη-Simon MSc

Σύμβουλος Ψυχολόγος (www.happymind.gr ) 


  1. Προσπάθησε ν’αναγνωρίσεις ποιός είναι ο πυρήνας της ζήλειας σου. Ίσως φοβάσαι ότι θα χάσεις τη σχέση, ίσως ότι θα γελιοποιηθείς; Κατάλαβε ποιός είναι ο βαθύτερος φόβος ο οποίος υποκινεί τη ζήλεια που αισθάνεσαι. Αφότου αναγνωρίσεις τον πυρήνα της ζήλειας σου, δοκίμασε να κατανοήσεις για ποιό λόγο αντιδράς με αυτόν τον τρόπο. Είναι η αντίδραση σου, απόρροια της ευαισθησίας σου σε αυτό το θέμα ή υπάρχει πραγματικός κίνδυνος απώλειας της σχέσης;
  2. Κάνε μια αναδρομή στο παρελθόν και θυμίσου τι ήταν αυτό που σε προσέλκυσε στον/στην σύντροφό σου. Ήταν το αίσθημα της ασφάλειας; Το ότι ένιωθες να σε θέλουν και να σε αγαπούν; Η αίσθηση ότι είχες κάποιον να σε σέβεται και να σε κατανοεί; Έπειτα σύγκρινε αυτά τα πράγματα που σε προσέλκυσαν αρχικά με τον βασικό πυρήνα της ζήλειας σου, τον φόβο δηλαδή που τη δημιουργεί. Υπάρχει κάποια σύνδεση ανάμεσα τους; Συνήθως υπάρχει. Για παράδειγμα, εάν αυτό που σε προσέλκυσε στον/στην σύντροφό σου ήταν ότι ένιωθες να σε θέλει και να σε αγαπά, είναι πιθανό , η πιο επίπονη σκέψη σε σχέση με τη ζήλεια σου να είναι ότι δε σε θέλουν ή δε σε αγαπούν πια. Η εάν αυτό που σε προσέλκυσε ήταν η αίσθηση ότι σε σέβονται και σε εκτιμούν, είναι πιθανό ο βασικός πυρήνας της ζήλειας σου να είναι ότι δε σε σέβονται και  δε σ’εκτιμούν πια. Κάνοντας αυτή την άσκηση, θα συνειδητοποιήσεις πως συχνά δεν βρισκόμαστε σε μία σχέση τυχαία, αλλά επιλέγουμε να βρεθούμε, προφανώς επειδή καλύπτει βαθιές εσωτερικές μας ανάγκες. Όταν  θεωρήσουμε αυτές οι ανάγκες απειλούνται, είναι πιθανόν να βιώσουμε το συναίσθημα της ζήλειας.
  3. Ψάξε πώς η ζήλεια σου μπορεί να σε βοηθήσει καλύτερα να καταλάβεις τον εαυτό σου. Για παράδειγμα, νομίζεις ότι σου λείπει κάποιο χαρακτηριστικό το οποίο θα ήθελες να αναπτύξεις; Ζηλέυεις επειδή θέλεις κάτι παραπάνω από τη σχέση σου, το οποίο δε μπορεί να σου προσφερθεί από τον/την σύντροφό σου; Υπάρχουν αρνητικές εμπειρίες του παρελθόντος οι οποίες έχουν συμβάλλει στο να νιώθεις έτσι;
  4. Εάν τείνεις να ζηλεύεις τον/την σύντροφό σου διαρκώς, η συμπεριφορά που συνοδεύει τα συναισθήματα σου ίσως θέτει σε κίνδυνο τη σχέση σου. Γι’αυτό είναι  σημαντικό να παρατηρήσεις και να αποδεχτείς τη ζήλεια όταν σου συμβαίνει χωρίς απαραίτητα να δράς σύμφωνα με αυτά τα συναισθήματα. Όταν λοιπόν παρατηρείς ότι ζηλεύεις, δώσε λίγο χρόνο στον εαυτό σου να αποδεχτεί αυτό που νιώθει αλλά ταυτόχρονα να συνειδητοποιήσει ότι οι σκέψεις που συνοδεύουν τη ζήλεια δεν ανταποκρίνονται απαραίτητα στην πραγματικότητα. Τη στιγμή που παίρνεις το χρόνο σου και παρατηρείς τα συναισθήματα σου, ίσως να νιώσεις ότι η ένταση τους αυξάνεται. Είναι όμως σημαντικό να καταλάβεις ότι δεν χρειάζεται να προσπαθείς ν’απαλάσσεσαι από ένα αρνητικό συναίσθημα κάθε φορά που το βιώνεις, υιοθετώντας μια συγκεκριμένη συμπεριφορά. Το συναίσθημα σταδιακά θ’αποδυναμωθεί από μόνο του αν του δώσεις τον απαραίτητο χρόνο.
  5. Κατανόησε ότι είναι αναπότρεπτο να υπάρχει κάποια αβεβαιότητα όχι μόνο στις σχέσεις αλλά και στη ζωή εν γένει. Ίσως μέσα σου αισθάνεσαι την πιεστική ανάγκη να πιστέψεις ότι ο σύντροφός σου σίγουρα δεν ενδιαφέρεται για κάποιο άλλο άτομο, αλλά η σιγουριά δεν είναι  χαρακτηριστικό της ζωής. Δεν μπορείς με σιγουριά να προβλέψεις τι θα γίνει αύριο ή σ’ένα χρόνο από σήμερα, μπορείς ωστόσο από τα δεδομένα που έχεις, να υπολογίσεις ένα πιθανό σενάριο. Είναι χρήσιμο να μάθουμε να ζούμε με την αβεβαιότητα γιατί έτσι γλυτώνουμε από τη διαρκή ανησυχία και το άγχος.
ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ