Όταν το παιδί βλέπει πολύ τηλεόραση και παίζει συνέχεια στο pc: Λύσεις

5 Νοεμβρίου 2014

Τα παιδιά σήμερα μεγαλώνουν σε ένα ψηφιακό περιβάλλον που κατακλύζεται από τηλέφωνα, iPods, φορητούς υπολογιστές και τηλεοράσεις. Στην πραγματικότητα, τα παιδιά του Δυτ. Κόσμου περνούν πάνω από 4 ώρες την ημέρα μπροστά σε μια οθόνη και αντί να παίζουν έξω, παίζουν βιντεοπαιχνίδια στον υπολογιστή, κάτι που μπορεί να είναι επιβλαβές για την υγεία και την φυσική τους κατάσταση. Η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής συνιστά περιορισμένη “χρήση”, κι όχι περισσότερες από μία ή δύο ώρες την ημέρα, τηλεόρασης, ταινιών, ηλεκτρονικών παιχνιδιών κλπ.

Το κλειδί φυσικά είναι, όπως σε όλα, η ύπαρξη μέτρου, καθώς η σύγχρονη τεχνολογία σίγουρα προσφέρει μια πληθώρα πληροφοριών, μάθησης και ψυχαγωγίας. Πολλά εκπαιδευτικά τηλεοπτικά προγράμματα μπορούν να ωφελήσουν τα παιδιά ακαδημαϊκά. Παιδιά προσχολικής ηλικίας μπορούν να μάθουν πχ. το αλφάβητο, την ώρα, τα χρώματα, ενώ τα μεγαλύτερα παιδιά μπορούν να μάθουν για την άγρια φύση μέσα από ντοκιμαντέρ, αλλά και για τα τρέχοντα γεγονότα.

Επιπλέον, πολλές δραστηριότητες (πχ. επιτραπέζια παιχνίδια ή σπορ) που στην παραδοσιακή τους “μορφή” αποτελούν καλές εναλλακτικές, αντί του χρόνου μπροστά στην οθόνη, μπορούν πλέον να “παιχτούν” και μέσα από τις οθόνες -πχ. σε μια εφαρμογή ή σε ένα βιντεοπαιχνίδι. Εσείς ως γονείς, μπορείτε να παίξετε με τα παιδιά σας και στις δύο εκδοχές (ζωντανά & ηλεκτρονικά) και στη συνέχεια να συζητήσετε πώς “η οθόνη” παρεμπόδισε ή ενίσχυσε την εμπειρία του παιχνιδιού/σπορ.

Επίσης, θα πρέπει να συζητήσετε με τα παιδιά σας και να ορίσετε τον χρόνο μπροστά στην οθόνη, που ικανοποιεί την δική σας οικογένεια. Με το καλοκαίρι προ των πυλών, είναι ιδανική στιγμή για τα παιδιά να μειώσουν τον πολύ στατικό χρόνο μπροστά στην οθόνη και να συμμετάσχουν σε υγιείς σωματικές δραστηριότητες. Λίγος χρόνος στην οθόνη δεν είναι κακός, αλλά δεν πρέπει επ'ουδενί να τον ανταλλάσσουν με την πραγματική φυσική αλληλεπίδραση, όπως το παιχνίδι με φίλους, η εξερεύνηση της φύσης, το χτίσιμο ενός κάστρου στην άμμο ή μια βόλτα με το ποδήλατο.

Δεσμευτείτε να ελέγχετε τον χρόνο του παιδιού σας μπροστά στην οθόνη, και ανοίξτε του το δρόμο για να απολαμβάνει όχι μόνο τη σύγχρονη τεχνολογία, αλλά και το απλό -παλιό, καλό- παιχνίδι έξω. 
 
Πόσο τηλεόραση πρέπει να βλέπει το παιδί; 

Στα παιδικά μάτια ο κόσμος της τηλεόρασης είναι ελκυστικός λόγω της αμεσότητας της εικόνας των χρωμάτων της όρασης και του ήχου. Αποτελεί ένα αχώριστο και πιστό φίλο του παιδιού μέσα στη μοναξιά του διαμερίσματος.

Πολλές φορές μάλιστα μετατρέπεται και σε μπέιμπι σίτερ ή και σε παιδαγωγό όταν οι γονείς είναι απασχολημένοι και κουρασμένοι και δεν έχουν διάθεση ν’ ασχοληθούν με τα παιδιά.

Θετικά της τηλεόρασης
Πως βοηθάει στην ανάπτυξη του παιδιού η τηλεόραση:
− Εμπλουτίζει τις γνώσεις του παιδιού σε διάφορους τομείς- Βιολογίας, Γεωγραφίας- μέσα από ενδιαφέροντα ντοκιμαντέρ.
− Δίνει στο παιδί τη δυνατότητα να καλλιεργήσει το πνεύμα του και να αποκτήσει κριτική στάση απέναντι σε αυτά που βλέπει.
− Φυσικά έρχεται σε άμεση επαφή με την τέχνη του θεάτρου και του κινηματογράφου, όπου υπάρχουν πολλές ταινίες και θεατρικά έργα που αναφέρονται και διαπραγματεύονται πολλές κοινωνικές και προσωπικές αξίες.

Που δημιουργεί προβλήματα στην ανάπτυξη του παιδιού
− Αποσπά το παιδί από το παιχνίδι, τους φίλους, τις παρέες, την κοινωνική συναναστροφή και το απομονώνει. Δεν είναι λίγες οι φορές που βλέπουμε παιδιά να κλείνονται στον εαυτό τους.
− Η έντονη επιθυμία των παιδιών να παρακολουθήσουν συγκεκριμένα προγράμματα τα οδηγούν να παραμελούν τα μαθήματά τους.
− Η παρακολούθηση σκηνών βίας εξοικειώνει το παιδί με τη βία και συχνά του δημιουργείται η επιθυμία να μιμηθεί αυτά που βλέπει με απρόβλεπτες συνέπειες.
−Περνάει αρνητικά και ψεύτικα μηνύματα στο παιδί. Μέσα από σήριαλ παρουσιάζει ένα κόσμο τελειότητας,, ονειρικό όπου τα πάντα είναι εύκολα και τα άτομα είναι επιτυχημένα οικονομικά και κοινωνικά, αναδεικνύοντας τρόπους γρήγορους και όχι απαραίτητα έντιμους.
− Δημιουργούν καταναλωτικές ταινίες και συμπεριφορές μέσα από την υποχρεωτική παρακολούθηση των διαφημίσεων.
 
Προτάσεις για τους γονείς
− Επιλέγεται μαζί ποιες εκπομπές μπορεί να βλέπουν και κάτω από ποιες συνθήκες.
− Συμφωνείστε και ορίστε το καθημερινό χρονικό όριο που τα παιδιά θα παρακολουθήσουν τηλεόραση.
− Παρακολουθείτε τακτικά με τα παιδιά τηλεόραση, εξηγώντας τους τι απ’ όλα από αυτά που βλέπουν είναι αληθινό και τι ανήκει στο χώρο του φανταστικού.
− Η ανάλυση και η συζήτηση για καθετί που παρακολουθεί το παιδί θα βοηθήσει σταδιακά την δημιουργία κρητικής στάσης προς τα προγράμματα.
− Αν το παιδί επιμένει να παρακολουθείτε κάποια εκπομπή που δεν εγκρίνετε μιλήστε μαζί του γι’ αυτή έτσι ώστε να μάθετε τι είναι αυτό που του προκαλεί το ενδιαφέρον.
− Υποχωρήστε αν δεν μπορείτε να το αποφύγετε. Δείτε την όμως μαζί και συζητήστε την.
− Προτείνετε στο παιδί άλλες δραστηριότητες για τον ελεύθερο χρόνο του, όπως το διάβασμα ενός βιβλίου, το να ακούει μουσική, να ζωγραφίζει κ.ά.
− Μην ξεχνάτε ότι κανένα παιδί δεν προτιμά να βλέπει τηλεόραση αν υπάρχει και η επιλογή της επαφής μαζί σας.

 Τι θα πρέπει να αποφύγετε
− Να βάλετε τη συσκευή τηλεόρασης στο παιδικό δωμάτιο.
− Να υπόσχεστε στο παιδί ότι αν τελειώσει γρήγορα τα μαθήματά του θα δει τηλεόραση. Προτιμήστε κάτι άλλο.
− Να είναι η τηλεόραση διαρκώς ανοικτή είτε βλέπετε είτε όχι.
− Να επιτρέπετε στα παιδιά να ανοίγουν την τηλεόραση όποτε θέλουν.
− Να επιτρέπετε να βλέπουν προγράμματα που προορίζονται για ενήλικους όπως π.χ. ταινίες με βία και σκηνές σεξουαλικών περιεχομένων.  

 
ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ