Ευτυχία: 4 πράγματα που αν τα αλλάξεις θα δεις μεγάλη αλλαγή

6 Νοεμβρίου 2014

Πώς μπορούμε τελικά να είμαστε ευτυχισμένοι;Πολλά έχουν ειπωθεί. Κάποιοι θεωρούν την ευτυχία ένα άπιαστο όνειρο, άλλοι σαν ένα σύνολο στιγμών χαράς κι άλλοι ως μια εσωτερική κατάσταση που μπορεί να επιτευχθεί αν το αποφασίσουμε.

Γράφει η Μαρία Μεραμβελιωτάκη-Simon MSc

Σύμβουλος Ψυχολόγος (www.happymind.gr ) 

Τον τελευταίο καιρό γράφονται τόσα πολλά για την ευτυχία, τα μυστικά της και πως μπορούμε να την αποκτήσουμε. Είναι λογικό το θέμα αυτό να μας απασχολεί γιατί η ευτυχία είναι κάτι που όλοι θέλουμε να  βιώσουμε. Συχνά όμως αναζητούμε την ευτυχία στα πράγματα, τις καταστάσεις ή τους άλλους. Με αυτό τον τρόπο βάζουμε όρους στην ευτυχία. Τι θα μας κάνει ευτυχισμένους; Μια καλή σχέση; Ένας υψηλότερος μισθός; Μια προαγωγή στη δουλειά; Η δημουργία οικογένειας; Το να έχουμε στόχους είναι σημαντικό. Είναι η κινητήρια δύναμη της προσωπικής μας βελτίωσης. Τι γίνεται όμως όταν οι στόχοι αυτοί καθυστερούν; Αν έχουμε συνδέσει τους στόχους αυτούς με την ευτυχία ,τότε καθυστερεί και η ευτυχία. Βέβαια, οι ειδικοί έχουν πλέον καταλήξει  στο σύμπερασμα το ότι ακόμα κι αν οι στόχοι μας επιτευχθούν ή αν μια απρόσμενη χαρά συμβεί(όπως το να κερδίσουμε ένα μεγάλο χρηματικό ποσό ), μετά από κάποιο χρονικό διάστημα τα επίπεδα ευτυχίας θα προσαρμοστούν στα συνήθη επίπεδα που υπήρχαν και πριν.

Ποιές είναι λοιπόν οι αρχές της ευτυχίας;

Εάν δεν είστε ευτυχισμένοι με τον εαυτό σας, δε θα είστε ευτυχισμένοι με ο,τι κι αν κάνετε, όπου και να βρίσκεστε.

Εάν δεν είστε ευτυχισμένοι με τον εαυτό σας , δε θα είστε ευτυχισμένοι στις σχέσεις σας.

Και αν δεν είστε ευτυχισμένοι με τον εαυτό σας, δε θα είστε ευτυχισμένοι με ο,τι κι αν έχετε ή αποκτήσετε.

Αυτό συμβαίνει επειδή η ευτυχία είναι μια κατάσταση πρωταρχικά εσωτερική. Εάν λοιπόν δεν είμαστε ευτυχισμένοι με τον εαυτό μας, οι καταστάσεις, τα υλικά αγαθά , οι σχέσεις μας και ο τόπος που βρισκόμαστε δεν μπορούν να μας κάνουν ευτυχισμένους. Ίσως να σκέφτεστε καλά όλα αυτά, αλλά πως πετυχαίνει κανείς αυτή την κατάσταση ισορροπίας και ευτυχίας με τον ίδιο του τον εαυτό; Πρώτα απ’όλα, αποβάλλοντας όλες αυτές τις πεποιθήσεις που σας εμποδίζουν να χαρείτε.

Πεποιθήσεις που μπορεί να σας αποτρέπουν από το να νιώσετε ευτυχία.

Σύμφωνα με τον Robert Holden, συγγραφέα του βιβλίου «Ευτυχία τώρα», υπάρχουν τέσσερις βασικές πεποιθήσεις που δρούν αποτρεπτικά στην ευτυχία:

1)      «Δεν είμαι αρκετά καλός». Αν πιστεύετε ότι δεν είστε αρκετά καλοί ίσως να επιθυμείτε την τελειότητα από τον εαυτό σας αλλά να θεωρείτε ότι δεν μπορείτε να τη φτάσετε.Ίσως η αυτοεκτίμηση σας να είναι χαμηλή και να πιστεύετε ότι δεν είστε αρκετά ευπαρουσίαστοι ή αρκετά έξυπνοι. Όταν πετυχαίνετε κάτι δεν σας είναι ποτέ αρκετό και πιθανόν να καταβάλετε υπεράνθρωπες προσπάθειες για να αποδείξετε στον εαυτό σας και τους άλλους ότι είστε «καλοί».

2)      «Είμαι λάθος». Μπορεί να λέτε συχνά στον εαυτό σας ότι είστε λάθος ή ο,τι συμβαίνει είναι δικό σας λάθος. Ανησυχείτε υπερβολικά για την αποτυχία και νιώθετε σαν μαύρο πρόβατο. Ο υπερβολικός σας φόβος ότι είστε λάθος σας μπορεί να σας ωθεί να επιμένετε πάντα ότι είστε σωστοί.

3)      «Είμαι κακός». Ίσως να ήσασταν το άτακτο παιδί και ο επαναστάτης χωρίς αιτία. Έχετε κακές μέρες που η διάθεση σας είναι κακή. Οι άλλοι σας συμπεριφέρονται άσχημα αλλά εσείς συμπεριφέρεστε πιο άσχημα στον εαυτό σας. Νιώθετε ενοχές για τα πάντα και απεχθάνεστε την κριτική. Πιστεύετε ότι όλα τα καλά πράγματα τελειώνουν και αποφεύγετε τη δέσμευση επειδή δε σας αρέσουν τα «κακά τέλη».

4)      «Δεν είμαι τίποτα σπουδαίο». Μπορεί να λέτε στον εαυτό σας ότι είστε ασήμαντοι ή «ένα τίποτα». Ίσως να νιώθετε ότι τίποτα το σπουδαίο δε συμβαίνει στη ζωή σας. Μερικές φορές η διάθεσή σας πέφτει πολύ και πιστεύετε ότι κανείς δε θα σας βοηθήσει. Νιώθετε ότι δε σας προσέχουν και γι’αυτό ίσως προσπαθείτε κάποιες φορές να τραβήξετε την προσοχή των άλλων με διάφορους τρόπους.

 

Συγχωρήστε τον εαυτό σας

Εάν έχετε οποιαδήποτε από τις παραπάνω πεποιθήσεις , ίσως να μην επιτρέπετε στον εαυτό σας να νιώσει ευτυχισμένος. Ο εσωτερικός σας κριτής είναι τόσο αυστηρός που σας πληγώνει και σας υποβιβάζει τόσο βαθιά που είναι αδύνατον να πιστέψετε ότι αξίζετε την ευτυχία. Τα λάθη όμως και οι ατέλειες είναι απλά χαρακτηριστικά της ανθρώπινης φύσης. Συγχωρήστε τον εαυτό σας και δείτε τον με αγάπη και συμπονετικότητα, όπως ακριβώς θα βλέπατε και θα βοηθούσατε έναν αγαπημένο σας φίλο. Η Marianne Williamson στο βιβλίο της «Μαθήματα θαυμάτων» είχε γράψει: «Ο βαθύτερος φόβος μας δεν είναι ότι είμαστε ανεπαρκείς. Ο βαθύτερος φόβος μας είναι ότι είμαστε δυνατοί πέρα από κάθε μέτρο . Είναι το φώς μας που μας φοβίζει, όχι το σκοτάδι μας. Ρωτάμε τον εαυτό μας: «Ποιός είμαι εγώ για να είμαι υπέροχος, ταλαντούχος, επιτυχημένος;». Πραγματικά, ποιός είσαι για να μην είσαι; …Όλοι μας προοριζόμαστε να λάμψουμε, όπως τα παιδιά. Και καθώς λάμπουμε, χωρίς να το καταλάβουμε δίνουμε και τους άλλους την άδεια να κάνουν το ίδιο. Καθώς ελευθερωνόμαστε από το φόβο, αυτόματα η παρουσία μας απελευθερώνει και τους άλλους».

Η ευγνωμοσύνη είναι ευτυχία

Πολλές μελέτες έχουν πλέον δείξει ότι δείξει ότι οι άνθρωποι που είναι ευγνώμονες βιώνουν υψηλότερα επίπεδα ψυχικής ευεξίας. Οι άνθρωποι που νιώθουν ευγνωμοσύνη στη ζωή τους είναι επίσης πιο ευτυχισμένοι , έχουν μεγαλύτερη αυτοεκτίμηση, καλύτερες σχέσεις και είναι καλύτερα προετοιμασμένοι για να αντιμετωπίσουν τις αντιξοότητες της ζωής. Αλήθεια, πόσο συχνά λέμε ευχαριστώ για αυτά που έχουμε στη ζωή; Μήπως πιο συχνά γκρινιάζουμε και σκεφτόμαστε αυτά που δεν έχουμε; Δοκιμάστε να κρατήσετε ενα ημερολόγιο ευγνωμοσύνης. Κάθε βράδυ, πριν πάτε για ύπνο, σημειώστε τρία πράγματα που πήγαv καλά ή σας έκαναν να νιώσετε θετικά κατά τη διάρκεια της μέρας σας. Καθώς περιγράφετε τι συνέβη, προσπαθήστε να γράφετε προτάσεις του τύπου «Είμαι ευγνώμων επειδή…». Όσο περισσότερο καιρό συνεχίζετε το ημερολόγιο, τόσο πιο πολύ θα αντιλαμβάνεστε την διάθεση σας να αλλάζει.

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ