Η αμηχανία των ερωτευμένων: Τρόποι να σπας τον πάγο;

10 Νοεμβρίου 2014
Eλένη 25 ετών ρωτά

Αναγνώστριά μας ρωτά: 

Γεια σας είμαι άνθρωπος με χαμηλή αυτοπεποίθηση ντρέπομαι πολύ για το σώμα μου αν και έχω χάσει αρκετά κιλά δεν νιώθω ακόμα άνετα οι φίλες μου μου λένε ότι είμαι χαζή γιατί είμαι όμορφη κοπέλα και δεν χρειάζεται να ντρέπομαι. Όταν βγαίνω με ένα αγόρι δεν έχω τι να πω μαζί του και δεν μιλάω και αυτό δεν μου έχει βγει σε καλό τι μπορώ να κάνω για να αποκτήσω αυτοπεποίθηση και τι μπορώ να λέω όταν γνωρίζω κάποιον; 

Στο ερώτημά σου απαντά η Μαρκέλλα Καπλάνη M.A. Κλινικής-Συμβουλευτικής Ψυχολογίας Pg.Cert. Ειδικής Αγωγής, B.Sc. Ψυχολογίας. Μέλος Αμερικάνικου Συλλόγου Ψυχολόγων

Αγαπητή Αναγνώστρια,
 
Οι περισσότεροι άνθρωποι, όταν νιώσουμε πως δεν εκτιμάμε τον εαυτό μας αρκετά, ψάχνουμε για εξωτερικούς παράγοντες οι οποίοι θεωρούμε συμβάλλουν σε αυτήν την χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η εξωτερική εμφάνιση πολλές φορές ενοχοποιείτε κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας. Το επίπεδο στο οποίο περιποιούμαστε τον εαυτό μας, όντως, υποδεικνύει πόσο τον εκτιμάμε - αν είμαστε εντελώς ατημέλητοι και έχουμε παρατήσει τον εαυτό μας, πέρα από την εμφάνιση, συνεπάγεται πως δεν έχουμε τον εαυτό μας σε υψηλή εκτίμηση. Η ψυχολογική μας κατάσταση είναι αυτή που επηρεάζει την εμφάνισή μας και όχι το αντίστροφο. Επομένως, είναι λάθος να θεωρούμε πως, με το να χάσουμε κάποια κιλά ή να κάνουμε μία πλαστική, το πρόβλημα αυτοεκτίμησής μας θα εξαφανιστεί. Ο ψυχολογικός παράγοντας είναι η ρίζα του προβλήματος και πρέπει να αντιμετωπιστεί για να υπάρξει ουσιαστική αλλαγή. Αυτός είναι ο λόγος, λοιπόν, που αν και κατάφερες να μειώσεις τα κιλά σου, δεν νιώθεις διαφορά στον τρόπο που πλησιάζεις τους άλλους. 
 
Δεν υπάρχει προϋπόθεση που υποδεικνύει ότι για να επικοινωνήσεις με άνεση με το αντίθετο φύλλο θα πρέπει να είσαι λεπτή και προικισμένη με συγκεκριμένα εξωτερικά χαρακτηριστικά. Αντιθέτως, αυτό που θα κάνει τη διαφορά είναι ο τρόπος με τον οποίο θα παρουσιάσεις τον εαυτό σου. Ο λόγος που μας τραβάνε οι άνθρωποι που δείχνουν σίγουροι για τον εαυτό τους είναι γιατί η βαθύτερη σκέψη που κάνουμε είναι: “για να εκτιμάει και να εμπιστεύεται τον εαυτό του, τότε μπορώ και 'γω να επενδύσω με λιγότερο φόβο.” Είναι λογικό να είναι επιφυλακτικός κάποιος να ανοιχτεί και να προχωρήσει αν εκλάβει πως εσύ η ίδια δεν είσαι σίγουρη για το ποιόν σου και για το αν αξίζεις αρκετά! Όσο βαρύ και αν ακούγεται, αυτό το μήνυμα στέλνουμε άθελά μας στους άλλους όταν έχουμε αρνητική εικόνα εαυτού.
 
Ταυτόχρονα, από μέρους μας, η χαμηλή εκτίμηση μας δημιουργεί μια περαιτέρω ανασφάλεια όταν σχετιζόμαστε με άλλους γιατί φοβόμαστε την απόρριψη τους πολύ περισσότερο εφόσον είμαστε ήδη αρκετά εύθραυστοι. Όπως απάντησα σε ανάλογη ερώτηση: 'Ο φόβος απόρριψης δημιουργεί μια αμυντική συμπεριφορά γιατί στην ουσία φοβόμαστε την ‘επίθεση’, την πιθανή πληγή που θα δημιουργηθεί εάν όντως επαληθευτεί η πρόβλεψή μας ότι δεν αξίζουμε!’
 
Για να ανοιχτούμε στους άλλους, πρέπει να νιώθουμε ασφαλείς - όχι τέλειοι ή αψεγάδιαστοι. Πρέπει να αποδεχόμαστε την κάθε μας πλευρά, αναγνωρίζοντας πως και να μη μας αποδεχτεί κάποιος λόγο συγκεκριμένων στοιχείων του χαρακτήρα μας, υπάρχουν και άλλοι τόσοι που θα μας εκτιμήσουν για τα θετικά μας χαρακτηριστικά. Αν δεν ανοιχτούμε ποτέ, όμως, για να αμυνθούμε προς μία επικείμενη απόρριψη, χάνουμε και την πολύτιμη ευκαιρία του να δημιουργήσουμε βαθιές και ουσιαστικές σχέσεις στην ζωή μας. Με αυτή τη λογική σαν γνώμονα, είναι πιο εύκολο να επιλέξουμε να ανοιχτούμε, έχοντας καλύτερα εφόδια ώστε να αντιμετωπίσουμε πιθανή έλλειψη αποδοχής, η οποία δεν συνδέεται με την αξία μας αλλά με αυτόν που επέλεξε πως δεν ταιριάζουμε. 
 
Προκειμένου να αυξήσεις την αυτοπεποίθησή σου, είναι σημαντικό να γίνει μια ενδοσκόπηση. Ψάξε να βρεις τις αρνητικές πεποιθήσεις που έχουν δημιουργηθεί με τα χρόνια για τον εαυτό σου. Η υποστήριξη και η καθοδήγηση ενός σύμβουλου ψυχικής υγείας βοηθάει στο να γίνει λιγότερο επίπονη αυτή η διαδικασία μα μπορεί να επιτευχθεί και σε προσωπικό επίπεδο με ανάλογη προσπάθεια. Αναγνωρίζοντας της αρνητικές μας πεποιθήσεις, το επόμενο βήμα είναι να τις καταρρίψουμε δίνοντας ώθηση στον εαυτό μας και προσπαθώντας συνειδητά να τις αψηφούμε.

Από κεί και πέρα δεν υπάρχουν συγκεκριμένες ατάκες που προτείνονται για να πετύχει μία πρώτη επαφή - να είστε ο εαυτός σας, αυτός ο όμορφος άνθρωπος με τα όποια ψεγάδια του, και όλα τα άλλα θα βρουν τον δρόμο τους!

Στο ερώτημά σας απαντά και ο ομαδικός θεραπευτής Δημήτρης Κατσαρός 

 
Αγαπητή αναγνώστρια:
 
Όταν λέτε "είμαι δεκαεφτά χρονών και δεν έχω αυτοπεποίθηση" ακούγεται σαν να έχει περάσει ο καιρός κι εσείς "ακόμα, μετά από δεκαεφτά χρόνια δεν έχετε αυτοπεποίθηση". Σαν κάποιος να το περίμενε από σας και να απογοητεύτηκε. Ακόμα κι αν απογοητευτήκατε από τον εαυτό σας είναι εξαιρετικά νωρίς για να το βάλετε κάτω. Κάτω λοιπόν από την απογοήτευση ακούγεται ένα άγχος επειδή δε συμβαίνει κάτι που να δίνει την εικόνα της αυτοπεποίθησης από σας. Μα αν έχετε σκοπό να ικανοποιήσετε κάποιον άλλο με την αυτοπεποίθηση τότε δε θα έχετε πραγματικά αυτοπεποίθηση. Απλά θα είστε μια καλή ηθοποιός. Λέτε "έχασα κιλά αλλά δεν νιώθω άνετα με το σώμα μου" σαν να λέτε πως το περιττό φαΐ είναι "το λάθος" που σταματήσατε να κάνετε. Μοιάζει λοιπόν να παρατηρείτε πολύ τον εαυτό σας όσον αφορά το να "μη κάνετε ή να μην είστε λάθος" την ίδια στιγμή που δεν εξετάζετε με την ίδια λεπτομέρεια τους άλλους. Φυσικά κάτι τέτοιο θα ήταν διπλά κουραστικό για σας. Όταν βγαίνετε με έναν άγνωστο άνθρωπο είναι φυσικό να είστε κάπως κουμπωμένη και μαζεμένη. Δεν είναι απαραίτητα κακό αυτό. Αν νιώθετε αμήχανη ή απειλητική τη σιωπή τότε μπορείτε να κάνετε ερωτήσεις. Έτσι θα δείτε αν έχετε κάτι κοινό και σ'αυτή τη βάση θα νιώσετε άνετα για να μπορέσετε να μιλήσετε. Δεν είναι απαραίτητο ότι σας εμπνέει κάθε φορά ο άνθρωπος που έχετε απέναντί σας για να μιλήσετε πολύ. Με λίγα λόγια μην είστε τόσο άδικη με τον εαυτό σας.


ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ανεστάλη η απεργία της ΠΝΟ
Τα νέα της ημέρας
10:17 Ανεστάλη η απεργία της ΠΝΟ