Μοναξιά: Πράγματα πρέπει να αλλάξεις για να κάνεις φίλους

20 Νοεμβρίου 2014
Χρυσούλα, 37 ετών ρωτά

Αναγνώστριά μας ρωτά: 

ΑΠΟ ΜΙΚΡΗ Η ΜΗΤΕΡΑ ΜΟΥ ΔΕΝ ΜΕ ΑΦΗΝΕ ΝΑ ΚΑΛΩ ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΜΕΧΡΙ ΚΑΙ ΤΗΝ ΓΕΙΤΟΝΙΣΑ ΜΟΥ ΠΟΥ ΜΕΓΑΛΩΣΑΜΕ ΜΑΖΙ ΚΙ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΦΩΝΑΖΑ ΟΤΑΝ ΕΛΕΙΠΕ Η ΜΑΝΑ ΜΟΥ. ΕΚ ΠΡΩΤΗΣ ΟΨΕΩΣ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΓΥΡΙΣΕΙΣ ΝΑ ΜΕ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΕΙΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΛΛΑ ΛΑΘΟΣ ΟΣΟ Ο ΑΝΤΡΑΣ ΜΟΥ ΑΝ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΚΑΙ ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ ΘΑ ΕΦΕΡΝΕ ΚΟΣΜΟ ΕΙΝΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ. ΕΓΩ ΔΕΝ ΚΑΝΩ ΠΟΤΕ ΤΗΝ ΚΙΝΗΣΗ ΟΥΤΕ ΤΗΛΕΦΩΝΟ. ΑΥΤΟΣ ΠΡΕΠΕΙ ΠΑΝΤΑ ΝΑ ΚΑΝΟΝΙΖΕΙ ΓΙΑ ΝΑ ΒΡΙΣΚΟΜΑΣΤΕ ΜΕ ΦΙΛΟΥΣ ΠΑΡΑΠΟΝΟ ΤΟ ΕΧΕΙ...ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΝΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΛΛΑΞΩ;

ΥΓ. ΚΑΤΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ. ΑΝΕΚΑΘΕΝ ΗΜΟΥΝ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΛΕΕΙ ΤΗΝ ΓΝΩΜΗ ΤΟΥ ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΤΟΝ ΑΛΛΟΝ ΣΤΑ ΙΣΑ ΣΕ ΣΗΜΕΙΑ ΝΑ ΤΟΝ ΠΡΟΣΒΑΛΩ ΟΧΙ ΥΒΡΙΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΝΑ ΕΙΜΑΙ ΑΠΟΤΟΜΗ. ΑΥΤΟ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΞΑΛΕΙΦΘΕΙ ΔΙΑ ΠΑΝΤΟΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ. ΘΑ ΠΕΡΙΜΕΝΩ ΜΕ ΑΝΥΠΟΜΟΝΗΣΙΑ ΤΙΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΑΣ. 

Στο ερώτημά σας απαντά η ψυχολόγος, Κατερίνα Δημητρίου

Κατερίνα Δημητρίου

Μας μεταφέρετε ότι έχετε σπάνια ή δεν έχετε βιώσει στην ζωή σας στενές φιλίες και ότι τώρα θα θέλατε να το κάνετε αλλά δεν είστε σίγουρη για το πώς θα κάνετε αυτή την αλλαγή στην ζωή σας. Όπως αναφέρετε, νοιώθετε καλά με το ποια είστε αλλά άβολα με το πώς συμπεριφέρεστε στην κοινωνική σας ζωή.

Το να αρχίσει κάποιος να κάνει φιλίες, εφόσον δεν έχει προβλήματα σύνδεσης με τους άλλους, είναι κάτι πολύ εφικτό. Μερικές φορές, οι άνθρωποι που δυσκολεύονται να διαχειριστούν τις φιλικές σχέσεις τους, υπερβάλλουν για την εικόνα που έχουν οι φίλοι τους γι’ αυτούς. Η έρευνα στις φιλικές σχέσεις έδειξε ότι οι φίλοι τέτοιων ανθρώπων τους θεωρούν ίσως υπερβολικά ευθείς (όπως και εσείς περιγράφετε τον εαυτό σας) αλλά και πιο ειλικρινείς και αληθινούς στα συναισθήματά τους. Έχετε ήδη λοιπόν κερδίσει μια ευνοϊκή εικόνα για σας από τους κοινούς φίλους του ζευγαριού σας, μια εικόνα που έχει ενισχυθεί από το πόσο καλά περνάτε όταν βρίσκεστε μαζί τους και το πόσο ευχάριστα κοινωνικός είναι ο σύζυγός σας. Χρειάζεστε απλά να κάνετε μια αλλαγή στην συνήθειά σας, στο πως δημιουργείτε και διατηρείτε τις φιλικές σχέσεις σας και, φυσικά, όπως κάθε αλλαγή συνήθειας, θα πάρει χρόνο. Μια αλλαγή συνήθειας επιτυγχάνεται μέσα από τρεις παραμέτρους:

Κίνητρο για την αλλαγή, περιβάλλον που να την ευνοεί ή και αλλαγή περιβάλλοντος και τις απαραίτητες δεξιότητες για να εγκαταστήσετε τις νέες συνήθειες σας.

Εσείς, έχετε ήδη τα δυο πρώτα σε μεγάλο βαθμό. Θα μπορούσατε ωστόσο να ενισχύσετε ακόμα περισσότερο το δεύτερο, τις συνθήκες του περιβάλλοντος. Για παράδειγμα, θα μπορούσατε να βάλλετε μια λίστα με τις «καλές φιλικές συμπεριφορές» σε εύκαιρη θέση ώστε να τις βλέπετε. Η λίστα σας μπορεί να περιλαμβάνει συμπεριφορές όπως, «όταν μια φίλη αναφέρει ένα πρόβλημα καθημερινότητας ή υγείας, να την παίρνω τηλέφωνο σε λίγες μέρες για την ρωτώ πως τα πάει» κ.α. Η λίστα αυτή θα σας έδινε την δυνατότητα να χτίσετε ότι σας φαίνεται βοηθητικό για σας, να αλλάζετε δηλαδή ότι νομίζετε ότι δεν λειτουργεί και να ενισχύετε ότι βλέπετε ότι λειτουργεί καλά. Συνδέστε επίσης μια μέρα την εβδομάδα με τις κοινωνικές σας υποχρεώσεις ώστε να δημιουργήσετε σιγά σιγά αυτοματισμούς συμπεριφοράς, μια μέρα που εσείς θέλετε και νοιώθετε ότι θα σας είναι πιο εύκολο. Είναι σημαντικό να μην αισθάνεστε αναγκασμένη να το κάνετε, αλλά το να αισθανθείτε άβολα στην αρχή είναι μάλλον μια αναμενόμενη συνέπεια της αλλαγής των συνηθειών σας.

Η αλλαγή μιας συνήθειας γίνεται συνήθως με αργά βήματα και από τις μικρές επι μέρους αλλαγές προς τις πιο μεγάλες και πιο μόνιμες. Αυτός ο αργός βηματισμός δεν διευκολύνει μόνο εσάς στο εγκαταστήσετε μόνιμα μερικές αλλαγές αλλά διευκολύνει και τα άτομα του περιβάλλοντός σας να τις αποδεχτούν. Δώστε λοιπόν την ευκαιρία σε όσους σας γνωρίζουν καλά να υιοθετήσουν την αλλαγή σας, όχι σαν κάτι που έπρεπε να αλλάξει επειδή δεν λειτουργούσε καλά αλλά σαν κάτι που αλλάζει φυσικά λόγω συνθηκών ή και λόγω δικής σας ωριμότητας. Θα μπορούσε να σας βοηθήσει το να παρουσιάσετε για παράδειγμα μια υποτιθέμενη αλλαγή, π.χ. αναλαμβάνετε στο εξής να κανονίζετε τις συναντήσεις με τους φίλους που αφορούν συγκεκριμένα μέρη που εσείς προτείνετε ή έχετε κάπως αλλάξει κάτι στην ζωή σας που σας επιτρέπει να καλείτε πιο συχνά κόσμο κ.α.

Οι κοινωνικές δεξιότητές σας θα χρειαστούν ίσως περισσότερη εκλέπτυνση και ανάπτυξη:

Βεβαιωθείτε ότι οι φίλοι σας αισθάνονται ότι τους ακούτε προσεκτικά. Όταν συζητάτε με τους φίλους σας, προτιμήστε τις ανοιχτές ερωτήσεις, δηλαδή ερωτήσεις που απαιτούν κάτι περισσότερο από ένα ναι ή όχι.
Χρησιμοποιήστε τη γλώσσα του σώματος για να μεταφέρετε θετικά συναισθήματα
Όταν καλείτε φίλους σπίτι σας ή βγαίνετε μαζί τους, προσπαθήστε να δημιουργείτε ένα περιβάλλον όπου ο καθένας αισθάνεται ασφαλής να εκφράσει τις ιδέες, τις απόψεις και τα συναισθήματά του. Συχνά, παρασυρμένοι από γενικές ιδέες, αναφερόμαστε σε χαρακτηριστικά ή συμπεριφορές ανθρώπων και τα κατακρίνουμε αλλά ξεχνάμε ότι οι άνθρωποι στην παρέα μας μπορεί να τα έχουν.
Επικοινωνήστε με σαφήνεια αυτό που θέλετε χωρίς όμως να θίξετε τα συναισθήματα του άλλου.

tip για να μην μεταφέρετε άκομψα την γνώμη σας στους άλλους: σκεφτείτε τον εαυτό σας σαν ενήλικο, ο οποίος έχει μια δυναμική, ξεκάθαρη γνώμη που δεν προσβάλλει και τον φίλο σας σαν έναν έξυπνο αλλά ανήσυχο έφηβο στον οποίο δεν μπορείτε να επικοινωνήσετε την γνώμη σας όπως σε έναν ενήλικο επειδή δεν θέλετε να δημιουργήσετε προβλήματα στην σχέση μαζί του


ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Φράντς Κάφκα
Η Σκέψη της ημέρας
9:10 Φράντς Κάφκα