Αυτοί είναι οι ψυχολογικοί λόγοι που παχαίνουμε!

20 Νοεμβρίου 2014

Τρώω από συναισθηματική φόρτιση και όχι από πείνα

 
Πώς θα νικήσω αυτή τη συνήθεια;

Αν απαντήσεις «ναι» στις περισσότερες ερωτήσεις τότε τρως λόγω ψυχολογικής και όχι βιολογικής πείνας. Ίσως μάλιστα να έχεις κάποια (έως πολλά) παραπανήσια κιλά στο σώμα σού που σε στενοχωρούν. Αυτό είναι φυσιολογικό διότι τρως περισσότερο από αυτό που χρειάζεσαι, ενώ παράλληλα κάνεις μια απόλυτα καθιστική ζωή. Δυστυχώς εκείνη την ώρα που τσιμπολογάς δε το καταλαβαίνεις. Αργότερα, όταν το συνειδητοποιείς απογοητεύεσαι. 




Υπάρχει τρόπος να το ελέγξεις;
Πάρε μια βαθιά ανάσα και ηρέμησε. Φυσικά και μπορείς. Το 1ο βήμα το έκανες. Αναγνώρισες το πρόβλημα. Ξέρεις ότι δεν παχαίνεις με τον αέρα, αλλά γιατί τρως. Επίσης πρέπει να καταλάβεις ότι υπάρχουν και άλλοι τρόποι να ξεφύγεις από το στρές, εκτός από το φαγητό. Ας δούμε παρακάτω ορισμένες συχνές καταστάσεις και μερικές συμβουλές για το πώς να τις αντιμετωπίσουμε:

Κατάσταση 1η 
Τρέχω συνέχεια στη δουλειά. Δε προλαβαίνω να πάρω ανάσα. Παραλείπω γεύματα. 

Αρκετά συχνό φαινόμενο. Έχει σαν αποτέλεσμα να φτάνει το βράδυ και να πέφτεις με τα μούτρα στο φαγητό, λόγω ψυχολογικής φόρτισης αλλά και από την μεγάλη πείνα. Πολλές φορές μάλιστα σκέφτεσαι ότι αφού δεν έφαγες κάποιο γεύμα, μπορείς να φάς πολύ περισσότερο το βράδυ. 

Τι να κάνω;

Ξέρεις το πρόγραμμά στη δουλειά σου. Κάθε μέρα είναι πιεστική. Προγραμμάτισε λοιπόν από την προηγούμενη μέρα. Πάρε μαζί σου φρούτα και φάτα με τη φλούδα. Αν παραλείψεις κάποιο γεύμα και νοιώθεις ότι θα πέσεις με τα μούτρα στο φαγητό, φάε 15-20 λεπτά πιο πριν ένα φρούτο και πιές 1 ποτήρι νερό. Θα δείς ότι η πείνα σου θα μειωθεί αρκετά και θα φάς λιγότερο. 

Κατάσταση 2η
Είμαι σε μια εκδήλωση και δεν ξέρω σχεδόν κανένα. Πηγαίνω κοντά στον μπουφέ και τρώω όχι γιατί πεινάω αλλά από καθαρή αμηχανία. 


Τι να κάνω;
Πάρε ένα αναψυκτικό και απομακρύνσου από τον μπουφέ. Βρές κάποιον άλλο που βρίσκεται στην ίδια θέση και πιάσε κουβέντα. Θα δεις ότι σε λίγο θα νοιώσεις διαφορετικά και θα ξεχάσεις το φαγητό.

Κατάσταση 3η
Κάποιος γιορτάζει στο γραφείο και κερνάει γλυκά. Να τον προσβάλω;

Τι να κάνω;
Γιορτές υπάρχουν σχεδόν κάθε μέρα. Τι θα γίνει λοιπόν. Θα καταναλώνεις ένα ζαχαροπλαστείο την εβδομάδα; Πρέπει να μάθει να αντιστέκεσαι. Δεν είναι ντροπή. Αν θές μπορείς να μοιραστείς το γλυκό με ένα συνάδελφο ή να το χαρίσεις σε κάποιον που το έχει πιο πολύ ανάγκη.

Κατάσταση 4η
Χώρισα με τον άνθρωπό μου. Νοιώθω πως δεν θα βρω άλλον/άλλη. Πίνω και τσιμπολογάω συνέχεια και έτσι ξεχνιέμαι.


Τι να κάνω;

Συμβαίνουν αυτά. Το αλκοόλ δεν είναι φίλος σου. Ένας φίλος ποτέ δε θα σε κέρναγε 300 θερμίδες σε ένα μόνο ποτήρι. Η καλύτερη εκτόνωση σε αυτές τις περιπτώσεις είναι η επαφή με τη φύση. Βγες έξω. Κινήσου. Πάρε ένα φίλο/η και πήγαινε βόλτα στο βουνό ή τη θάλασσα. Μίλα σε κάποιον. Μη κλείνεσαι. Κάνε κάτι δημιουργικό και μη τιμωρείς τον εαυτό σου. Η άσκηση είναι διέξοδος και όχι το φαγητό. 

Κατάσταση 5η
Όταν έχω να διαλέξω ανάμεσα σε μια τυρόπιτα και σε δημητριακά ολικής άλεσης δεν μπορώ να αντισταθώ και παίρνω τυρόπιτα. 


Τι να κάνω;
Ξέρεις πολύ καλά ότι μια τυρόπιτα έχει περίπου 400 θερμίδες, ενώ τα δημητριακά με το γάλα περίπου τις μισές. Εκτός από αυτό η τυρόπιτα έχει πολύ αλάτι και λιπαρά. Πριν επιλέξεις σκέψου το πώς θα αισθάνεται μετά. Χαρά ή τύψεις; Αν φας την τυρόπιτα θα νοιώθεις τύψεις. Αν φας τα δημητριακά θα νοιώσεις δυνατός που επιβλήθηκες στον εαυτό σου. Που αντιστάθηκες. Που έκανες κάτι καλό για σένα. Κάνε το ίδιο λοιπόν κάθε μέρα. Στο παιδί σου θα έδινες το καλύτερο. Γιατί όχι και σε σένα. Αγάπα τον εαυτό σου. Μη τον τιμωρείς. 

Ιωσήφ Αλεξανδρίδης MmedSc
Κλινικός Διαιτολόγος- Διατροφολόγος
Πολύτιμες συμβουλές από το www.manamia.gr και τη Nestle 
ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ