Άγχος: Πώς να μειώσεις εύκολα τις απαιτήσεις που έχουν από σένα

25 Νοεμβρίου 2014

Μειώστε τις απαιτήσεις των άλλων

Η αλήθεια είναι ότι υπάρχουν κάποιοι παράγοντες άγχους από τους οποίους δεν μπορείτε να απαλλαγείτε. Δεν γίνεται, π.χ., να εξαφανίσετε ως διά μαγείας τις σχολικές εξετάσεις του έφηβου γιου σας (τουλάχιστον όχι με νόμιμα μέσα), αλλά στοιχηματίζουμε ότι υπάρχουν κάποιες άλλες καταστάσεις που μπορείτε να αποφύγετε. Τα πάντα είναι θέμα προτε­ραιοτήτων και θετικής δράσης. Αναρωτηθείτε: «Πρέπει πραγματικά να το κάνω αυτό;».

Οι περισσότερες από τις υποχρεώσεις που μπορούν να αποφευχθούν είναι εσωτερικής φύσης, δηλαδή πράγματα που περιμένετε από τον εαυτό σας ή για τα οποία πιστεύετε ότι οι άλλοι θα σας κρίνουν. Συνήθως πρόκειται για ανοησία, καθώς στην πραγματικότητα η υποχρέωση δεν υφίσταται καν ή δεν θα έπρεπε να προκαλεί άγχος.

Πρέπει να κάνετε μια επανεκτίμηση σχετικά με το τι έχει και τι δεν έχει σημασία - και οφείλετε να είστε σκληροί με την εσωτερική λίστα των υποχρεώσεών σας. Αν είστε από αυτούς που σιδερώνουν πάντα τις μαξιλαροθήκες τους αλλά τώρα τελευταία δουλεύετε δεκατέσσερις ώρες την ημέρα, τότε θα πρέπει να πάψετε να τις σιδερώνετε. Αν συνηθίζετε να απαντάτε με επιστολή για να ευχαριστήσετε τους φίλους σας για τα δώρα τους, αλλά αυτή την εποχή είστε πνιγμένοι στις δουλειές, στείλτε τους ένα μέιλ. Με τον καιρό, και ανάλογα με τα προσωπικά σας κριτήρια, όλα αυτά τα θέματα μπήκαν στον κατάλογο με τα «απαραίτητα». Κι όμως, δεν είναι. Αν θέλετε να διατηρήσετε την ηρεμία σας, θα πρέπει να βγάλετε από τις προτεραιότητες σας τα πράγματα εκείνα που, αν δεν τα κάνετε, δεν θα έχουν αντίκτυπο στην καθημερινότητά σας. Οφείλετε να γίνετε ρεαλιστές και να αγνοήσετε εκείνη τη φωνή μέσα στο μυαλό σας που όταν παραβλέπετε κάποια πράγματα σάς λέει ότι είστε σκέτη απο­γοήτευση. Γιατί είναι σίγουρο ότι δεν είστε.

Ανατρέξτε στο χρονοδιάγραμμα του άγχους σας, δείτε ποια πράγμα­τα δεν είναι αναγκαίο να κάνετε και ύστερα διαγράψτε τα από τη ζωή σας. Προσθέστε, επίσης, οτιδήποτε δεν είχατε γράψει εξαρχής επειδή θεωρούσατε ότι ανήκε στα «απαραίτητα». Ενέργειες όπως το σιδέρωμα της μαξιλαροθήκης μπορεί να αποκτήσουν μόνιμη θέση στο πρόγραμμά σας και να τα θεωρείτε τόσο απαραίτητα, που δεν συνειδητοποιείτε καν ότι σας προκαλούν άγχος ή σας τρώνε χρόνο. Γράψτε τα στον κατάλογό σας έτσι ώστε να καταλάβετε ότι επιφέρουν άγχος και ύστερα αφαιρέστε τα από την καθημερινότητά σας.

Αυξήστε τις ικανότητες αντιμετώπισης που διαθέτετε

Αν διαχειριστείτε πιο αποτελεσματικά όσα δεν μπορείτε να αποφύγετε, θα νιώσετε πιο ήρεμοι και πιο σίγουροι ότι έχετε τον έλεγχο στα χέρια σας.

  1. Οργανωθείτε

Αν ξεδιαλύνετε τη ζωή σας, θα ξεδιαλύνετε και το μυαλό σας. Όσο κι αν θεωρείτε ότι η ακαταστασία δεν σας ενοχλεί, εκείνη σας επηρεάζει και λειτουργεί προσθετικά στα επίπεδα άγχους σας. Αν είστε από εκείνους που θεωρούν ότι μπορούν να εργαστούν πολύ καλά, ενώ γύρω τους επικρατεί χάος, συγχαρητήρια, αλλά θα έρθει κάποια στιγμή που θα χρειαστείτε εκείνο το χαρτί που είχε πάρει το μάτι σας κάτω από τον καναπέ και τότε θα καταλάβετε για τα καλά τι σημαίνει άγχος, αγωνία και ανησυχία. Αν αφιερώσετε έστω και λίγα λεπτά για να τακτοποιήσετε τον χώρο, θα ηρεμήσετε πολύ. Ταξινομήστε όσα θέλουν ταξινόμηση, πάψτε να αγνοείτε την αλληλογραφία σας και διαβάστε την, ελέγξτε τις επιστολές από την τράπεζα. Ακόμα, δημιουργήστε ειδικούς χώρους για κάποια πράγματα: Βάζετε τα κλειδιά σας σε ένα συγκεκριμένο προσιτό σημείο, για να μην τα ψάχνετε επί είκοσι λεπτά κάθε πρωί. Αγοράστε ένα ντοσιέ για όλες σας τις αποδείξεις. Βάζετε τα εισιτήρια που τυχόν έχετε για συναυλίες ή θέατρα σε ένα συρτάρι. Πρόκειται για απλές κινήσεις που όμως θα σας κάνουν να γλιτώσετε χρόνο, χρήματα και σκέψεις.

Φτιάξτε λίστες

Δεν υπάρχει τίποτα καλύτερο από μια καλή λίστα. Η ίδια η πράξη της καταγραφής των πραγμάτων τούς δίνει πιο «επίσημο» χαρακτήρα και χαρίζει στη μνήμη σας ένα στήριγμα. Επιπλέον, το να διαγράφετε πράγ­ματα από μια λίστα σάς δίνει κίνητρο και βοηθά να διατηρείτε τον ρυθ­μό των πράξεών σας.

  • Να κρατάτε τις λίστες σας σε ένα ορισμένο σημείο, ίσως σε ένα ση­μειωματάριο ή στο τηλέφωνό σας. Δεν υπάρχει κάτι πιο εκνευριστικό -ή αγχωτικό- από το να φτιάχνεις μια λίστα και ύστερα να τη χάνεις.

  • Χωρίστε τη λίστα σε τμήματα, για να μη φαίνεται τρομακτική: «Σή­μερα», «Αύριο», «Την επόμενη εβδομάδα» κ.λπ.Ύστερα αναγκάστε τον εαυτό σας να επικεντρωθεί στο «Σήμερα».

Σπάστε μια μεγάλη δουλειά σε μικρότερες. Αν, για παράδειγμα, πρέπει να γράφετε μια εργασία με δέκα κεφάλαια σχετικά με την παγκόσμια οικονομική κρίση και δεν την έχετε καν αρχίσει, μη γράφετε στη λίστα σας «να κάνω την εργασία». Αυτό είναι τρομακτικό και άκρως αναπαρα­γωγικό. Αντίθετα, σπάστε τη σε τμήματα: «να γράφω την εισαγωγή», «να γράφω το Ιο κεφάλαιο» κ.λπ. Μπορεί έτσι η λίστα σας να είναι μεγαλύ­τερη, αλλά θα είναι πολύ πιο εύκολο να καταπιαστείτε με ό,τι έχετε να κάνετε και θα νιώσετε ένα αίσθημα ικανοποίησης που τα καταφέρνετε.

  • Μην αποφεύγετε αυτά που σας φοβίζουν. Όταν γράφετε στη λίστα σας «να γράψω στο μπλογκ», ύστερα «να τυλίξω τα δώρα» και κατόπιν «να γράφω την παρουσίαση για τον διευθύνοντα σύμβουλο», δίνετε στον εαυτό σας την άδεια να κωλυσιεργεί. Φτιάξτε τη λίστα με σειρά σπουδαιότητας, χωρίστε τη σε μικρότερα κομμάτια και αρχίστε πρώ­τα με αυτά που σας τρομάζουν. Έτσι, όταν φτάσετε στο «να γράφω στο μπλογκ» θα σας φανεί σαν ανταμοιβή.

  • Σκεφτείτε πόσο χρόνο θα διαθέσετε στα σημαντικά πράγματα που σας δημιουργούν πολύ άγχος. Αν πρόκειται, για παράδειγμα, για μια δουλειά που είναι σε εξέλιξη, αποφασίστε ότι θα της αφιερώσετε, ας πούμε, τρεις ώρες την ημέρα και γράψτε το στη λίστα, ώστε να «επι­κυρωθεί». Όταν αυτό το χρονικό διάστημα παρέλθει, μπορείτε να αφιερωθείτε και στα λιγότερο σημαντικά ζητήματα.Όταν ορίζετε στον εαυτό σας ένα χρονικό διάστημα, τότε έχετε, στην πραγματικότητα, μεγαλύτερες πιθανότητες να ολοκληρώσετε αυτό που πρέπει να κά­νετε, γιατί υπάρχει μια διορία.

  • Να ενημερώνετε τη λίστα σας κάθε βράδυ πριν πάτε για ύπνο, ώστε να είστε ήσυχοι ότι δεν έχετε ξεχάσει κάτι.

  • Αν πράγματι έχετε πάρα πολλά να κάνετε, γράψτε στη λίστα σας «να ζητήσω βοήθεια» και κάντε το. Συνήθως αναβάλλουμε μέχρι τελευταία στιγμή να ζητήσουμε βοήθεια, προκαλώντας στον εαυτό μας μακρο­πρόθεσμα περισσότερο άγχος.

Αναλάβετε λιγόχερα

Οι άνθρωποι είμαστε κοινωνικά όντα και συνήθως θέλουμε να αρέσου­με στον υπόλοιπο κόσμο. Προσπαθούμε να αποφύγουμε τις συγκρούσεις και δεν μας αρέσει να απογοητεύουμε τους άλλους. Οι άνθρωποι που δεν δίνουν δεκάρα για το τι σκέφτονται οι άλλοι δεν αισθάνονται συνή­θως τόσο άγχος όσο εμείς οι υπόλοιποι. Ωστόσο, αν δεν σας ενδιαφέρει, μακροπρόθεσμα θα νιώσετε απομονωμένοι. Είναι πολύ σημαντικό να βρείτε τη χρυσή τομή και να νοιάζεστε για τα πράγματα που έχουν πραγ­ματικά σημασία, γιατί συνήθως όλοι αναλαμβάνουμε πολύ περισσότερα απ’ όσα θα έπρεπε. Αν μάθετε να είστε κάθετοι για αυτά που μπορείτε ή δεν μπορείτε να κάνετε, θα γλιτώσετε από πολλούς μπελάδες. Λέγοντας όχι στους άλλους, δεν σημαίνει ότι θα τους προσβάλετε.

  • Γίνετε περισσότερο ρεαλιστές αναφορικά με τον χρόνο σας: Πείτε όχι σε πράγματα που ξέρετε ότι δεν μπορείτε να συνδυάσετε και μην αποκρύπτετε τον λόγο. Ο περισσότερος κόσμος θα προτιμή­σει να του αρνηθείτε κάτι παρά να το υποσχεθείτε και ύστερα να μην καταφέρετε να τηρήσετε την υπόσχεσή σας.

  • Εξουσιοδοτήστε κάποιον άλλο: Το ξέρουμε όλοι ότι μερικές φορές είναι απείρως ευκολότερο να τα κάνουμε όλα μόνοι μας, αλλά πρέπει να εμπιστεύεστε τους άλλους ότι είναι σε θέση να ακολουθήσουν τις συμβουλές σας. Σε βάθος χρόνου η τακτική αυτή θα αποδώσει καρ­πούς, γιατί θα έχουν την ευκαιρία να μάθουν και στο τέλος δεν θα χρειάζεται να τους επιτηρείτε σε οτιδήποτε κάνουν

Οι άνθρωποι είμαστε κοινωνικά όντα και συνήθως θέλουμε να αρέσου­με στον υπόλοιπο κόσμο. Προσπαθούμε να αποφύγουμε τις συγκρούσεις και δεν μας αρέσει να απογοητεύουμε τους άλλους. Οι άνθρωποι που δεν δίνουν δεκάρα για το τι σκέφτονται οι άλλοι δεν αισθάνονται συνή­θως τόσο άγχος όσο εμείς οι υπόλοιποι. Ωστόσο, αν δεν σας ενδιαφέρει, μακροπρόθεσμα θα νιώσετε απομονωμένοι. Είναι πολύ σημαντικό να βρείτε τη χρυσή τομή και να νοιάζεστε για τα πράγματα που έχουν πραγ­ματικά σημασία, γιατί συνήθως όλοι αναλαμβάνουμε πολύ περισσότερα απ’ όσα θα έπρεπε. Αν μάθετε να είστε κάθετοι για αυτά που μπορείτε ή δεν μπορείτε να κάνετε, θα γλιτώσετε από πολλούς μπελάδες. Λέγοντας όχι στους άλλους, δεν σημαίνει ότι θα τους προσβάλετε.

Κείμενο των συγγραφέων και θεραπευτών Dr Jessamy Hibberd, Jo Usmar

Μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα στο βιβλίο "Το Μικρό Βιβλίο της αυτοπεποίθησης". Ευχαριστούμε τις Εκδόσεις Μεταίχμιο για την ευγενική παραχώρηση του υλικού. 

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ