Eίναι έρωτας ή μια εμμονή; Πώς να τα ξεχωρίζεις

25 Νοεμβρίου 2014

ΕΡΩΤΙΚΕΣ ΕΜΜΟΝΕΣ: Ο σφοδρός έρωτας πολ­λές φορές δεν είναι πραγματικός, δηλαδή δεν σχε­τίζεται με την ερωτική επιθυμία για το πρόσωπο του άλλου, αλλά πρόκειται για μια έμμονη ιδέα που κα­τακλύζει το υποκείμενο, που θεωρεί τον εαυτό του σφοδρά ερωτευμένο. Στην πραγματικότητα το άτο­μο είναι εγκλωβισμένο σε ένα νοητικό κατασκεύα­σμα, που όμως απέχει από την λογική. Πρόκειται για μια ιδεοληψία, δηλαδή για μια ατομική νοητι- κή αντίληψη, που ενώ βιώνεται από το πρόσωπο σαν αληθινή και σημαντική, στην πραγματικότητα πρό­κειται για μια ανυπόστατη ιδέα.

Γράφει ο Δημήτρης Καραγιάννης 

Δημήτρης Καραγιάννης

Η ερωτική εμμονή, ενώ βιώνεται και περιγράφεται ως ακαταμάχητη έλξη για κάποιον που χαρα­κτηρίζεται ως ο ιδανικός έρωτας, στην πραγματι­κότητα δεν έχει κανένα αντικειμενικό έρεισμα.

Δεν είναι λίγοι εκείνοι που περιγράφουν με εμμο­νή το ερωτικό τους πάθος για ένα άνθρωπο, που όμως ποτέ δεν πρόκειται να πραγματωθεί. Είτε για­τί ο άλλος δεν μπορεί αντικειμενικά (είναι παντρε­μένος, ευρίσκεται σε μεγάλη τοπική απόσταση και κανείς δεν είναι διατεθειμένος να μετακινηθεί, υφίσταται μια τεράστια διαφορά ηλικίας, είναι ομοφυ­λόφιλος ), είτε γιατί δεν το επιθυμεί, αφού εκείνος δεν είναι ερωτευμένος αντίστοιχα.

Η φαντασιωτικη σχέση με την τουρίστρια που την είδε για μια εβδομάδα, καταγράφηκε σαν ο έρωτας της ζωής του. Θα επικοινωνεί μεmail και θα νιώθει σημαντικός και σίγουρος. Είναι μοναδι­κή. Τον έκανε να ξεφύγει από την αίσθηση ότι πο­τέ δεν θα μπορούσε να κάνει μια κανονική σχέση. Την σκέφτεται τα βράδια.

Ονειρεύεται το καλοκαίρι που θα ξαναβρεθούν.

Αποταμιεύει ώστε να πάει εκείνος να την βρει. Πι­θανόν τα Χριστούγεννα αλλά, αφού αυτή δεν μπο­ρεί, ας είναι και το Πάσχα. Διαφορετικά το καλο­καίρι. Δεν δικαιούται να είναι ανυπόμονος. Δεν δι­καιούται να ζητά το άμεσο.

Όλοι τού λένε ότι έτσι δεν υπάρχει σχέση και ότι αυτό είναι στο μυαλό του και ότι η άλλη δεν είναι κα­θόλου σίγουρο ότι έχει τα ίδια με εκείνον αισθήματα.

Το καλοκαίρι είναι αλήθεια ότι κάτι τής έτυχε και τελικά δεν μπόρεσε να ξαναέλθει. Όμως, εκεί­νος παραμένει πιστός. Αποδέχεται με πόνο τις δι­καιολογίες της και την περιμένει το επόμενο κα­λοκαίρι... άλλωστε ο χρόνος περνά γρήγορα...

 

Ποια είναι η διαφορά μεταξύ ερωτικού πάθους και ερωτικής εμμονής;

0 ερωτευμένος πλημμυρίζει από το συναίσθημά του για τον άλλο και τείνει να το βιώνει με θετικά συναισθήματα που εκκινούν από τον αγαπημένο και μεταφέρονται τόσο στον ίδιο, όσο και στους όποιους άλλους με τους οποίους σχετίζε­ται στην καθημερινότητά του.

Ο άνθρωπος που έχει παγιδευτεί στην ερωτική εμμονή, ενώ αναφέρεται στο πρόσωπο που έχει ερω­τευτεί, στην πράξη κατακλύζεται από αρνητικά συ­ναισθήματα άγχους, έντασης, πόνου και δυσφορίας που τα αιτιολογεί ως αποδεικτικά στοιχεία του έρω­τά του.

Το μόνο θέμα που κατακλύζει τη ζωή του, είναι ο εμποδισμένος έρωτας του. Εγκαταλείπει όλα τα άλλα τρέχοντα θέματα της ζωής του και σαφέ­στατα υπολειτουργεί σε σημαντικούς άξονες της καθημερινότητάς του. Όλα ευρίσκονται σε αναστο­λή και έχει πείσει τον εαυτό του ότι, αν υπήρχε αντα­πόκριση, τότε όλα θα άλλαζαν.

Οι φίλοι και οι δικοί του προσπαθούν να τον πείσουν για το ανέφικτο του έρωτά του, αλλά σύντομα κουράζονται από την επιμονή του να θέλει να ανα- φέρεται μόνο σ’ αυτό το θέμα και, όταν η συζήτη­ση απομακρύνεται, τότε προσπαθεί να την επανα­φέρει ή διαφορετικά αποσύρεται στον εαυτό του.

Οι ερωτικές εμμονές είναι συνήθως εντοπισμέ­νες και δεν σημαίνει ότι ο άνθρωπος έχει χάσει την επαφή με την πραγματικότητα, είτε ότι δεν έχει την νοητική επάρκεια για να καταλάβει το τι συμβαί­νει. Ο πόνος του «Ν’ αγαπάς και να μην αγαπιέ­σαι, τι καημός! Τι καημός!» διαποτίζει την ύπαρξη και καταγράφεται ως αποδεικτικό στοιχείο του ερωτικού συναισθήματος. Ο πόνος γίνεται το σύ­μπτωμα του έρωτα, ως αγιάτρευτης αρρώστιας, που μόνο η ανταπόκριση θα την θεραπεύσει.

 Κείμενο απόσπασμα από το βιβλίο του Δρ. Καραγιάννη: Έρωτας: Όλα ή τίποτα- Εκδόσεις Αρμός 


ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ