"Ένας άνθρωπος για όλες τις εποχές" Η παράσταση που ο Θ. Λάλας προτείνει

26 Νοεμβρίου 2014

Ένας άνθρωπος για όλες τις εποχές
του Ρόμπερτ Μπόλτ στο Εθνικο θεατρο

Μετάφραση: Ροδόλφος Μορώνης
Διασκευή επεξεργασία Ελσα Ανδριανού
Σκηνοθεσία: Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος
Σκηνικά Αντώνης Δαγκλίδης
Κοστούμια Κλαίρ  Μπρέισγουελ  
Φωτισμοί:  Σάκης Μπιρμπίλης
Κίνηση Αγγελική Στελλάτου
Παίζουν: Γιώργος Μιχαλακόπουλος, Γιώργος Μοσχίδης, Δημήτρης Πιατάς, Μάνος Βακούσης, Ανέζα Παπαδοπούλου, Στεφανία Γουλιώτη, Αλέξανδρος Μυλωνάς, Γιώργος Γιαννακάκος, Αντώνης Καρυστινός, Κώστας Γαλανάκης,  Μαίρη Σαουσοπούλου, Ρίνο Τζάνι, Γιάννης Τσορτέκης, Αλέξανδρος Μαυρόπουλος.





Η ιστορία ενός ανθρώπου, του σερ Τόμας Μόρ, που αντιτάσσει το ανάστημά του στην εκκλησιαστική και πολιτική εξουσία για να μην προδώσει τις βασικές του αρχές.  Ένα εμβληματικό έργο της δεκαετίας του 60 που έγινε ταινία, σάρωσε τα Όσκαρ, ανάμεσα κι αυτό του καλύτερου σεναρίου.  Ενα θεατρικο εργο που ξαναβαζει τα βασικα ερωτηματα και προτασει απαντησεις που δυσκολα θα μπορουσαν να κυριαρχησουν στην εποχή μας. Ενα εργο συμβολο που εξεταζει τα διλληματα του ανθρωπου: Να ενταχθω σε αυτό που δεν εκτιμώ ή να αντιταχθώ μενοντας πιστος σε αυτό που με ισορροπει, σε αυτό που με κανει να νοιωθω αξιοπρεπης;

Στην Αγγλία του 16ου αιώνα εκτυλίσσεται το θεατρικό έργο του Ρόμπερτ Μπολτ. Ο Ερρίκος Η΄ προσπαθεί να πάρει διαζύγιο από την Αικατερίνη της Αραγονίας προκειμένου να παντρευτεί τη γοητευτική Άννα Μπολέιν, η οποία θα του χαρίσει το διάδοχο, διασφαλίζοντας την κυριαρχία της δυναστείας των Τυδώρ.

Εμπόδιο στην πραγματοποίηση του γάμου του Ερρίκου του Η και της Αννας Μπολέιν είναι οι αντιδράσεις τόσο του Βατικανού, όσο και της ίδιας του της αυλής. Και πριν από όλους, του Τόμας Μορ. Ο καγκελάριος του Δουκάτου του Λάνκαστερ, σερ Τόμας Μορ, νομικός, συγγραφέας, πολιτικός και επί χρόνια φίλος του Ερρίκου, επιλέγει να μείνει πιστός στις αρχές του και όχι στις βασιλικές επιδιώξεις. Όταν ο Ερρίκος Η’ αναγορεύεται επικεφαλής της Αγγλικανικής εκκλησίας και παντρεύεται τη Μπολέιν, ο Μορ καταλήγει φυλακισμένος στον Πύργο του Λονδίνου, δικάζεται με την κατηγορία της εσχάτης προδοσίας και καταδικάζεται σε θανατική ποινή διά αποκεφαλισμού. Η μοιρα του ανθρωπου που παει κοντρα στον παραλογισμό της εξουσιας για να μην προδωσει τις αρχες του.



Μιά μοναδική θεατρική συναντηση κορυφής: Στη σκηνη μαζι ο Γιώργος Μιχαλακόπουλος και ο Γιωργος Μοσχίδης, για πολλους η ιστορια του ελληνικου θεατρου εν ζωή.

Ο Γιώργος Μιχαλακόπουλος επιβαλει με την συςτηματική δουλεια και την ενταση της φωνής του, την φυσικότητα με την οποια υποδυεται τον ρόλο του και κλέβει δια της ηπίας οδού την προσοχή του θεατή. Στη ερωτηση «Ποια είναι η χρησιμότητα του θεατρου σημερα;» ο Γιωργος Μιχαλακόπουλος απανταει: «Μας μαθαινει να ακουμε... Ξεχασαμε να ακουμε τους αλλους! Τωρα πια ακουμε μόνο τους εαυτους μας... Το θεατρο μας επαναφέρει!»... Ο Μιχαλακόπουλος είναι το ήθος και το αεναο ταλέντο... Ναναι πάντα καλά.

Η παράσταση ανεβαίνει στη νέα (2013) μετάφραση του Ροδόλφου Μορώνη. Τη σκηνική προσαρμογή υπογράφει η Έλσα Ανδριανού, τη σκηνοθεσία ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος. Ο Θεοδωρακόπουλος χειρίστηκε το κειμενο με πιστότητα, χωρίς μοντερνισμους και χωρίς το αγχος να φανει αυτός εις βαρος της ουςίας... Ενας σεβασμός που στις μέρες μας εχει εκλήψει στο ονομα της πρωτοπορίας και του εντυπωσιασμού.

Στον ρόλο του Τόμας Μορ ο Γιώργος Μιχαλακόπουλος, Καρδινάλιος Γούλσι ο Γιώργος Μοσχίδης _δυό κουβέντες φτανουν για να καταλάβεις την σκηνικη βαρύτητα του μεγαλου αυτου ηθοποιου_  Ερρίκος ο Η ο Γιάννης Τσορτέκης _υποκριτική ευφυια και ερμηνεία με υπογραφή, αλλα λίγο ξενος από τους υπόλοιπους_ Κρόμγουελ ο Αλέξανδρος Μυλωνάς, Μαργαρίτα (κόρη Τόμας Μορ) η Στεφανία Γουλιώτη _ενα μεγαλο μπραβο που τα μυαλά της δεν εχουν πάρει αέρα και συμμετεχει σε θεατρικες παραγωγές με ρόλους που δεν την ευνοουν να ξεχωρήσει αλλά την βοηθούν να συμμετεχει στη σκηνή με μεγαλα μεγέθη και να κερδίζει σε εμπειρία σκηνική_ σύζυγος Τόμας Μορ η εξαιρετική πάντα Ανέζα Παπαδοπούλου. Στη διανομή και ο Δημήτρης Πιατάς -το μοναδικό σύγχρονο πρόσωπο του έργου- στον ρόλο του ξεναγού. Ο Πιατάς ισορροπει με επιδεξιοτητα μετρ της υποκριτικής, στο τεντωμένο σχοινί που ενωνει τους χαρακτηρες που υποδυεται, χωρίς να χρησιμοποιει τις ευκολίες του. Φαινεται ότι εργαστηκε σκληρα στο όνομα της απλότητας και καταφερε να είναι εντός των ρόλων κι όχι πάνω στη μανιέρα!

Ακόμη, Μάνος Βακούσης, Κώστας Γαλανάκης, Παναγιώτης Κατσώλης, Αλέξανδρος Μαυρόπουλος, Μαίρη Σαουσοπούλου, Ρ'ινο Τζάνι.

Τα σκηνικά είναι του Αντώνη Δαγκλίδη, πολυ ευρυματικά αλλά σε κόντρα με  τα κοστούμια της Κλαιρ Μπρέισγουελ, που αν τα δεις μεμονομένα παρουςιαζουν εξαιρετικό ενδιαφέρον... Η μουσική του Σταύρου Γασπαράτου, η επιμέλεια κίνησης της Αγγελικής Στελλάτου και οι φωτισμοί του Σάκη Μπιρμπίλη.

Αξιζει για πολλους λόγους να πάτε να δειτε αυτη την παρασταση.

 Θανάσης Λάλας

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ