Γιατί δεν χάνω βάρος;

1 Δεκεμβρίου 2014

Γράφει ο Ιωσήφ Αλεξανδρίδης MmedSci, Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

Κατέρριψε τους μύθους!
Συχνή είναι η ερώτηση «Κάνω δίαιτα αλλά δεν χάνω βάρος, γιατί;». Πολλοί έχετε κατά καιρούς αναρωτηθεί ενώ άλλοι αναρωτιούνται ακόμα ψάχνοντας να βρουν μαγικές λύσεις. Ας προσπαθήσουμε να δούμε όμως ποια είναι η πραγματικότητα.

Ο οργανισμός του ανθρώπου δεν είναι απλά μια μηχανή που τη ρυθμίζεις και λειτουργεί πάντα με τον ίδιο τρόπο. Αποτελείται από ένα σύνθετο σύστημα πολλών μηχανών μαζί που αρμονικά συνυπάρχουν και λειτουργούν. Αν κάποιο σύστημα δε λειτουργήσει καλά τότε ολόκληρη η μηχανή θα έχει προβλήματα.

Ας βάλουμε τα πράγματα σε μια τάξη και ας προσπαθήσουμε να δούμε ο καθένας ξεχωριστά για ποιους λόγους δεν χάνει βάρος.

1. Ακολουθείς αυστηρές δίαιτες κάτω από 1000 θερμίδες .

Χρειάζεται υπομονή για να χάσεις βάρος. Το βάρος δεν χάνεται από τη μια μέρα στην άλλη, όπως και δεν παίρνουμε βάρος από τη μια μέρα στην άλλη. Θα πρέπει να καταλάβουμε όλοι ότι «Δεν γίνεται να χάσουμε σε 1 μήνα το βάρος που πήραμε σε 10 χρόνια». Οι αυστηρές δίαιτες σε κάνουν να χάσεις υγρά και την υπομονή σου. Στην αρχή βλέπεις απώλεια και μετά το απόλυτο κενό. Έτσι απογοητεύεσαι και τα παρατάς. Μια δίαιτα κάτω από 1000 θερμίδες δεν μπορεί εκ των πραγμάτων να καλύψει τις ανάγκες του οργανισμού σε θρεπτικά συστατικά με αποτέλεσμα να εξασθενίσει. Προσπάθησε να ακολουθήσεις ένα πιο ισορροπημένο πρόγραμμα.

2. «Χάσε 5 κιλά σε 1 εβδομάδα». Το πίστεψες; Την πάτησες.
Πολλοί λένε «Ξεκίνησα να χάνω πάνω από 1 κιλό/εβδομάδα και τώρα κόλλησα». Θυμήσου ότι αυτό που θέλεις να χάσεις είναι το λίπος και όχι τους μυς και τα υγρά του σώματος. Να έχεις πάντα στο μυαλό σου ότι η ιδανική απώλεια βάρους είναι 0,5κιλά/εβδομάδα. Το παραπάνω είναι υγρά και μυϊκή μάζα. Μη σε ξεγελά η ζυγαριά. Μη πέφτεις θύμα όσων υπόσχονται γρήγορη απώλεια.

3. Τρως πολλά προϊόντα τύπου light

Εδώ μπορεί να υπάρχει κάποια παγίδα. Ένα προϊόν light δε σημαίνει ότι δεν έχει θερμίδες. Πολλές φορές έχεις της ψευδαίσθηση ότι επειδή είναι light μπορείς να φας περισσότερο. Λάθος. Για παράδειγμα 1 κομμάτι κίτρινο τυρί τύπου light έχει όσες θερμίδες έχει το αντίστοιχο κομμάτι φέτα. Μη τρως ανεξέλεγκτα. Ακόμα και τα light με μέτρο .

4. Το βάρος σου είναι φυσιολογικό
Πολλές φορές κάποιος θέλεις να χάσει βάρος παρότι το βάρος του είναι φυσιολογικό. Τότε ο οργανισμός αντιστέκεται διότι νοιώθει να απειλείται. Βάλε ρεαλιστικούς στόχους και μη κάνεις υπερβολές. Καλύτερα ξεκίνησε άσκηση για να «δέσει» το σώμα και όχι δίαιτα για να εξαντληθείς.

5. Κάνεις 1 μεγάλο γεύμα μέσα στην ημέρα
Έτσι δεν μπορείς να αποφύγεις την υπερφαγία. Είναι λογικό. Αν πεινάς πολύ, θα φας και πολύ. Προσπάθησε να έχεις 3 κύρια και 1-2 ενδιάμεσα σνακ.

6. Ακολουθείς φαρμακευτική αγωγή
Τα στεροειδή, τα αντικαταθλιπτικά κ.α είναι φάρμακα που προκαλούν κατακράτηση υγρών αλλά μπορεί να αυξήσουν και την όρεξη. Προσπάθησε να ελέγχεις το φαγητό σου όσο ακολουθείς τη φαρμακευτική αγωγή.

7. Έχεις ορμονικές διαταραχές
Υποθυρεοειδισμός, εμμηνόπαυση κ.α είναι χαρακτηριστικά παραδείγματα. Μη το χρησιμοποιείς όμως σαν δικαιολογία. Και εδώ μπορεί η όρεξή σου να αυξάνεται. Πολλοί λένε έχω θυρεοειδή και δε μπορώ να χάσω βάρος. Αυτό είναι λάθος. Όποιος έχει θυρεοειδή το ελέγχει. Λαμβάνει υποκατάστατο θυρορμόνης. Δεν ξέρω κανέναν να γνωρίζει το πρόβλημα και να μην κάνει τίποτα. ’ρα και πάλι προσοχή στο φαγητό.

8. Κάνεις έντονη άσκηση
Για όσους έχουν ξεκινήσει να ασκούνται μπορεί να συμβεί μια κατακράτηση υγρών στους μυς. Έτσι το βάρος φαίνεται να «κολλάει». Αυτό το βλέπεις από το λεγόμενο «πιάσιμο». Είναι η συσσώρευση νερού και γαλακτικού οξέως στους μυς. Κάνε λίγο υπομονή. Μείωσε την ένταση της άσκησης και το βάρος θα αρχίσει να μειώνεται και πάλι σταδιακά.

9. Υπερκόπωση, στρές
Ο οργανισμός έχει ανάγκη από ξεκούραση. Η έλλειψη ύπνου και το έντονο άγχος δε βοηθούν στην απώλεια βάρους. Όταν αγχώνεται, ο οργανισμός εκκρίνει ορμόνες που συμβάλλουν στην εναπόθεση λίπους στα κύτταρα. Η φυσική δραστηριότητα είναι το καλύτερο αγχολυτικό.

10. Υποτιμάς τις θερμίδες που καταναλώνεις

Πολλοί λένε «Δεν τρώω τίποτα και παχαίνω». Ελπίζω να μην είσαι σε αυτή την κατηγορία. Δες πραγματικά τι τρως όλη μέρα. Κατέγραψε την κάθε σου κίνηση. Θα εκπλαγείς όταν συνειδητοποιήσεις πόσα πράγματα τσιμπολογάς μέσα στην ημέρα χωρίς κάν να το καταλαβαίνεις. Εντελώς ασυναίσθητα. Επίσης θα πρέπει να καταλάβεις ότι όλα έχουν θερμίδες, εκτός από το νερό!. Το ξέρεις ότι 1 κουταλιά της σούπας λάδι έχει 150 θερμίδες? Θυμήσου το την επόμενη φορά που θα κολυμπά η σαλάτα σου στο λάδι.

11. Υπερτιμάς τις θερμίδες που καις

Νομίζεις ότι επειδή ξεκίνησες να ασκείσαι ή να περπατάς ότι μπορείς να τρως περισσότερο. Λάθος. Ας δούμε ένα παράδειγμα. Με 1 ώρα περπάτημα θα «κάψεις» περίπου 180 θερμίδες. Αν φας 2 μικρά μπισκότα, τότε θα ξαναπάρεις ότι θερμίδες έκαψες. Δες είναι κρίμα? Επομένως όταν κάνεις άσκηση πρόσεξε ταυτόχρονα και τη διατροφή σου. ’σκηση και σωστή διατροφή πάνε πακέτο.

Τα παραπάνω αποτελούν του πιο συχνούς μύθους και λάθη που κάνει κάποιος όταν θέλει να χάσει βάρος. Δες τις κάνεις κι εσύ προσωπικά και προσπάθησε να το διορθώσεις.
Καλή επιτυχία.

https://www.manamia.gr

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ