Η ζωή του Τζώνη Καλημέρη η επιτυχία, ο καρκίνος και τα νέα ξεκινήματα

5 Δεκεμβρίου 2014

Τα επόμενα βήματα στο συναρπαστικό ταξίδι ενός ανθρώπου που άλλαξε την τηλεόραση στην Ελλάδα

Στο εγχώριο τηλεοπτικό μικροσύμπαν υπάρχουν διάττοντες και υπερκαινοφανείς αστέρες, υπάρχουν όμως και συνεπή ετερόφωτα που κινούνται ισόρροπα και σταθερά σε καθορισμένη κυκλική πορεία. 



Για τον Τζώνη Καλημέρη, ο οποίος έχει διατελέσει επί 25 χρόνια διοικητικό στέλεχος όλων των μεγάλων ιδιωτικών τηλεοπτικών σταθμών αλλά και της κρατικής τηλεόρασης, η προσωνυμία «δορυφόρος» θα ήταν τουλάχιστον ανακριβής, αν όχι μεροληπτική. Ο ρόλος του στην ελληνική τηλεαστρονομία θα περιγραφόταν καλύτερα ως «σύντροφο ουράνιο σώμα που, κινούμενο γύρω από τους πλανήτες των καναλιών, επηρεάζει αποτελεσματικά τη θέση, τη λαμπρότητα και την ελλειπτική τους τροχιά». 



Η σύζυγός του Μαρία τού έδινε δύναμη και κουράγιο. Και τα κατάφερε. Το είδος του λεμφώματος που είχε δεν έκανε μετάσταση. Θεραπεύτηκε. Το μόνο που τον κλόνισε ήταν ότι έβλεπε γύρω του ανθρώπους με συμπτώματα πολύ πιο έντονα και προβλήματα πιο μεγάλα από το δικό του

 Το δείπνο της περασμένης Πέμπτης που παρέθεσε σε φίλους και συνεργάτες από την τηλεόραση του ALPHA ο αποχωρών γενικός διευθυντής του καναλιού δεν είχε χαρακτήρα αποχαιρετισμού. Εμοιαζε μάλλον με σύναξη μοιρασιάς συλλογικών και ατομικών στιγμιότυπων που μετουσιώθηκαν σε οπτική εμπειρία στη μικρή οθόνη κατά τη σύντομη θητεία του Καλημέρη στον τηλεοπτικό σταθμό. Η πρόσφατη επιστροφή του στην Κάντζα συνδέθηκε με τη συνέχεια της λειτουργικής εξομάλυνσης του καναλιού, με τις ανανεώσεις των συμβολαίων και το χτίσιμο του προγράμματος. Μέσα σε έναν μόλις χρόνο απέσυρε κάποια χοντροκομμένα γερμανικά ριάλιτι σόου, διέγνωσε έγκαιρα την ανάγκη για ελληνικό πρόγραμμα μυθοπλασίας και διαμόρφωσε μεθοδικά ένα νέο ρεαλιστικό μοντέλο τηλεοπτικού προγράμματος, εκ των αποτελεσμάτων επιτυχημένο. Ανθρωπος της αγοράς αλλά με υψηλή αισθητική, παρακινείται από τις φρέσκες ιδέες και τον ελεύθερο αυτοσχεδιασμό ακόμα και στα πιο αυστηρά οργανωμένα πλαίσια. Αυτά τον κάνουν εύστοχο στην ισορροπημένη σκόπευση ανάμεσα στο ευχάριστο και το ουσιώδες, χωρίς να υποκύπτει στην αγοραία τηλεοπτική ευκολία. Προσόντα που του χαρίζουν τον χαρακτηρισμό τόσο του ρεαλιστή όσο και του καινοτόμου στη μακρά τηλεοπτική του διαδρομή. 

Ο ίδιος, άλλωστε, δεν κρύβει ότι η καριέρα στην τηλεόραση δεν είναι σπριντ αλλά ο ορισμός του μαραθώνιου. Κάπου-κάπου, όμως, ο δρομέας χρειάζεται να χαμηλώσει το τέμπο, να πάρει μερικές αναζωογονητικές ανάσες και να συνεχίσει με βελτιωμένη ανθεκτικότητα την κάλυψη της απόστασης του αγώνα. Λογικό. Εξάλλου και η αποχώρησή του από τον ALPHA, εντάσσεται σε αυτό το σύντομο ανακουφιστικό διάλειμμα. Την είχε ήδη προαναγγείλει μετά την ίδρυση της εταιρείας Φιλοθέατον μαζί με τον θεατρικό επιχειρηματία Τάσο Παπανδρέου και την καινούρια εντατική δραστηριοποίησή του σε τέσσερα θέατρα. Η αφοσιωμένη ενασχόληση με τη νέα επιχειρηματική του εμπλοκή ως μάνατζερ των θεάτρων απαιτούσε δυσεύρετο χρόνο για να ικανοποιήσει και την ενασχόλησή του με το κανάλι. Και μόνο η ταλαιπωρία των διαδρομών ανάμεσα στις διαφορετικές διευθύνσεις των θεάτρων «Γκλόρια», «Αποθήκη», «Κιβωτός» και «Πειραιώς 131», σε συνδυασμό με τις καθημερινές επισκέψεις στα στούντιο και τα γραφεία του καναλιού, έστω κι αν τις έκανε με την BMW μοτοσικλέτα του, αρκούσε για να τον αναγκάσει να αφήσει για λίγο την τηλεόραση. Μια προσωρινή στάση προτού επανέλθει σε αυτή που δημοσίως έχει αναγνωρίσει ως την «καψούρα της ζωής του» και την οποία δεν μπορούν να την αποσπάσουν από το μυαλό του ούτε με λοβοτομή. 

  Γεννημένος πριν από 58 χρόνια στην Αθήνα και μεγαλωμένος στην παραθαλάσσια Γλυφάδα την εποχή που έμοιαζε με νησί, ο μικρός τότε Τζώνη Καλημέρης δεν φανταζόταν καν ότι θα γινόταν τηλεοπτικό στέλεχος και μάλιστα πρώτης γραμμής για περίπου ένα τέταρτο του αιώνα. Προφανώς για τον νεαρό «ψηλό», όπως τον φώναζαν λόγω αναστήματος οι φίλοι του, εκείνο το ντουλάπι με το ασπρόμαυρο γυαλί, που το κατείχαν λίγοι στα σπίτια τους, δεν ακτινοβολούσε μηνύματα επαγγελματικής προοπτικής. Τη νεανική ματιά του δεν την έλκυαν τα συνήθως «χιονισμένα» δύο κρατικά κανάλια, αλλά τα γλυκά νερά της πισίνας και τα αλμυρά της ανοιχτής θάλασσας. Μαζί, φυσικά, με τον θελκτικό μαγνητισμό που του ασκούσαν τα όμορφα κορίτσια. Κομψός, γυμνασμένος, τολμηρός και γοητευτικός ο καστανόξανθος και πρασινομάτης Τζώνη ήταν ένας αξιαγάπητα ατίθασος έφηβος στην ευρύτερη γειτονιά του. Ο πατέρας του Εδουάρδος, μηχανολόγος - ηλεκτρολόγος του ΕΜΠ, με κατά το ήμισυ βρετανικές ρίζες, αλλά και η μητέρα του Αλεξάνδρα, καθηγήτρια Εσωτερικής Διακόσμησης, καλλιεργημένοι άνθρωποι αμφότεροι, επιχείρησαν να προσγειώσουν με ευγενική μετριοπάθεια τη θυελλώδη ροπή του γιου τους προς τον αθλητισμό. Ο ίδιος, όμως, από νωρίς διακρινόταν με την ομάδα υδατοσφαίρισης του ΑΝΟ Γλυφάδας μέχρι επιπέδων πρωταθλητισμού, ακολουθώντας κατά κάποιον τρόπο τα βήματα του πατέρα του που στα νιάτα του, τη δεκαετία του ’50, είχε διαπρέψει στο μπάσκετ του Σπόρτιγκ παίζοντας στο ανοιχτό τότε γήπεδο του Αγίου Ελευθερίου στα Πατήσια. 

Στο σχολείο, από το Δημοτικό στην Ελληνική Παιδεία και κατόπιν στο γυμνάσιο στη Λεόντειο, αν και όχι υποδειγματικά επιμελής, κατάφερνε να αποσπάσει καλούς βαθμούς λόγω έμφυτου ταλέντου στον ευφάνταστο αυτοσχεδιασμό. 

Πραγματικά, όμως, μεγάλο σχολείο για τη ζωή του υπήρξε ο αθλητισμός, ο οποίος συμπύκνωσε στην πράξη την έννοια της παιδείας. Στην κλειστή πισίνα του ΑΝΟΓ, όπου ξεχώριζε στην κολύμβηση η μικρότερη αδελφή του Αννίτα, αναγνωρισμένη ζωγράφος σήμερα, ο πολίστας Τζώνη Καλημέρης γνώρισε όσα δεν άγγιζε ούτε επιδερμικά το σχολείο. 





Κοραλία Καράντη και Μαρία Ιωάννου: δύο γυναίκες με τις οποίες ο Τζώνη Καλημέρης ένωσε τη ζωή του

Από τη Μύκονο στο MEGA μέσω L.A.


Με μια αποφασιστικότητα ωθούμενη από την εσωτερική ανάγκη να διερευνήσει τα νεωτερικά προτάγματα και να πειραματιστεί με τις μοντέρνες εφαρμογές στην τηλεόραση και το σινεμά, έφτασε στα 30 του στην Αμερική. Επιστρέφοντας -στο σωστό τάιμινγκ όπως θα αποδεικνυόταν - στην Αθήνα από την καλιφορνέζικη εμπειρία μετά μαθητείας, ήξερε ότι δεν θα τον εξέπληττε τίποτα πια, πέραν της εκάστοτε νέας τεχνολογίας, όσο θεματικά ακραίο κι αν φαινόταν στη μικρή οθόνη. Είχε μάθει ότι στην τηλεόραση δεν υπάρχει παρθενογένεση αλλά σωστό σετάρισμα. Ωστόσο, είχε γοητευτεί από την ατμόσφαιρα των τηλεοπτικών στούντιο, είχε εντυπωσιαστεί από την αμεσότητα και τον εναλλασσόμενο ρυθμό των ειδήσεων και, τελικά, είχε λατρέψει το Μέσο. Στην Ελλάδα μόλις είχαν χορηγηθεί άδειες ίδρυσης και λειτουργίας των πρώτων ιδιωτικών τηλεοπτικών σταθμών. Μια νέα αγορά δημιουργούνταν, η οποία έπρεπε άμεσα να επανδρωθεί με μια νέα γενιά στελεχών, πέραν εκείνων που θα προέκυπταν από το παλιό κρατικό τηλεοπτικό μονοπώλιο. Ανάμεσα σε αυτή τη φρέσκια φουρνιά του 1989 βρέθηκε και ο Καλημέρης. «Συμπτωματικά», λέει ο ίδιος, «μάλλον από αναγκαιότητα», ισχυρίζονται οι συνεργάτες του.

 Η εκκίνηση δόθηκε όταν ο Φώτης Μπόμπολας, φίλος από την ευρύτερη παρέα του, του άνοιξε την πόρτα εισόδου στο Μέσο λέγοντάς του: «Μια και ξέρεις από παραγωγή, δεν έρχεσαι να δουλέψεις στην Ανωση; Ή μήπως προτιμάς το κανάλι;». Τελικά αντί της εταιρείας παραγωγής πήγε στο νεοσύστατο MEGA ως υπεύθυνος των ελληνικών παραγωγών. Παρότι όχι τόσο άσχετος -όπως καχύποπτα αντιμετώπιζαν το νεαρό στέλεχος οι παλιές καραβάνες της κρατικής τηλεόρασης-, βούτηξε μεμιάς στα βαθιά. Και μάλιστα υπό τον φόβο του σχοινοβάτη μην τυχόν παραπατήσει κατά την προσφορά υπηρεσιών στους επτά, τότε, αρχικούς συνιδιοκτήτες του καναλιού. Οχι όποιους-όποιους, αλλά επιχειρηματικούς και εκδοτικούς κολοσσούς σαν τους Χρήστο Λαμπράκη, Βαρδή Βαρδινογιάννη, Γιώργο Μπόμπολα, Χρήστο Τεγόπουλο, Αριστείδη Αλαφούζο, Σωκράτη Κόκκαλη, καθώς και τον μακαρίτη Αρη Βουδούρη. Το ότι κατάφερε να επιπλεύσει ήταν άθλος, το ότι κολύμπησε επιτυχημένα μέχρι το πόστο του διευθυντή προγράμματος ήταν ένα μικρό θαύμα, όπως λένε συνεργάτες του εκείνης της περιόδου. 

Ο έρωτας, ο γάμος και το διαζύγιο


Στα μέσα του φετινού Σεπτέμβρη, στον εορτασμό της Αρμάτας, το 32μετρο γιοτ «Καλαμαράκι» με το οποίο ο Τζώνη Καλημέρης έχει αλωνίσει κατά καιρούς το Αιγαίο και το Ιόνιο έδενε στο λιμάνι των Σπετσών. Ο ίδιος, μαζί με αντροπαρέα στο υπερυψωμένο πρυμναίο ντεκ, έπινε χαλαρά ουζάκι συνοδεία μεζέ. Στο χαλαρό κλίμα της ημέρας περιέφερε την πανύψηλη κορμοστασιά του φορώντας μαγιό, πράγμα που έκανε ευδιάκριτο στους παρατηρητικούς το, κατά μήκος όλου του δεξιού του χεριού, αρχίζοντας από τον ώμο, μεγάλο διάστικτο τατουάζ που αποτύπωνε τα πρόσωπα της συζύγου του και των δύο παιδιών τους. Τίποτε το απροσπέλαστα αινιγματικό για έναν τρυφερό σύζυγο και γλυκό πατέρα. 

Εξάλλου και η σύζυγός του έφερε στο αριστερό μπράτσο της ένα μικρό κόκκινο τατουάζ σε σχήμα καρδιάς που περιέκλειε το όνομα του Τζώνη. Ελάχιστοι, ωστόσο, γνώριζαν ότι το ζευγάρι είχε μόλις χωρίσει συναινετικά μετά από 14 περίπου χρόνια γάμου. Ο έρωτας του Τζώνη με τη γοητευτικά κομψή Μαρία Ιωάννου υπήρξε κεραυνοβόλος και η από κοινού ζωή τους θα μπορούσε να ανταποκριθεί στη σκιαγράφηση του προφίλ ενός ιδανικά λαμπερού ζευγαριού. Γνωρίστηκαν στην είσοδο της νέας χιλιετίας και παντρεύτηκαν στο δημαρχείο Φιλοθέης το 2001, μόλις τρεις ημέρες προτού η Μαρία φέρει στον κόσμο το πρώτο τους παιδί, τον Λεωνίδα.

Είχε μάθει ότι στην τηλεόραση δεν υπάρχει παρθενογένεση αλλά σωστό σετάρισμα. Ωστόσο είχε γοητευτεί από την ατμόσφαιρα των τηλεοπτικών στούντιο, είχε εντυπωσιαστεί από την αμεσότητα και τον εναλλασσόμενο ρυθμό των ειδήσεων και, τελικά, είχε λατρέψει το Μέσο


 Αμφότεροι δεν επιθυμούσαν μια εκκωφαντικά κοσμική τελετή και επέλεξαν τον πολιτικό γάμο προκειμένου να επικυρώσουν τον έρωτά τους σε στενό κύκλο αγαπημένων τους προσώπων. Παρούσα η οικογένεια της νύφης με επικεφαλής τον πατέρα της Δάκη, τη μητέρα της Λιέττα και τα τρία αδέλφια της, Χρήστο, Ελλη και Στέλιο. Ο εγκατεστημένος από το 1980 στην Ελλάδα Κύπριος επιχειρηματίας, μεγαλοκατασκευαστής, ιδιοκτήτης ξενοδοχείων και παγκοσμίου φήμης συλλέκτης έργων μοντέρνας τέχνης Δάκης Ιωάννου υπήρξε άψογος στις σχέσεις και οικείος στη συμπεριφορά απέναντι στον σύζυγο της κόρης του. Παράλληλα η στάση του Τζώνη χαρακτηριζόταν από φιλική διάθεση και κοινωνική συμπάθεια προς τους γονείς της Μαρίας. 

Νικητής στη μάχη με τον καρκίνο


Ωστόσο, αυτή τη σχεδόν ειδυλλιακά λαμπερή εικόνα οικογενειακής ευτυχίας ήρθε αναπάντεχα να σκιάσει η επιβουλή μιας άσχημης ασθένειας. Στον Τζώνη ανιχνεύτηκε έγκαιρα μεν, αλλά όχι λιγότερο οδυνηρά, καρκίνος του δέρματος. «Το 2001 είχα τρίψει τη γάμπα μου σε ένα ξύλο και είχα κάνει μια κοκκινίλα η οποία δεν πέρναγε και από τη στιγμή που κάτι δεν περνάει, σε προβληματίζει. Στο δέρμα αντικειμενικά είναι φανερό να παρατηρήσεις το οποιοδήποτε πρόβλημα, οπότε αναγκαστικά το ψάχνεις», είχε πει σχετικά σε τηλεοπτική εκπομπή. Οταν επιβεβαιώθηκε η διάγνωση και του παρέδωσαν τα αποτελέσματα της βιοψίας, του συνέστησαν ψυχολογική αρωγή από ομάδα υποστήριξης. Την αρνήθηκε. 

Οπως εξομολογήθηκε δημοσίως αργότερα: «Λοιπόν, ή εγώ είμαι γαϊδούρι και δεν επηρεάζομαι συναισθηματικά, ή οι άλλοι μεγαλοποιούν τα πράγματα. Οταν μου ανακοίνωσαν ότι η ασθένεια ξεπερνιόταν, δεν επηρεάστηκα . Δεν επανατοποθετήθηκα στη ζωή. Είμαι και λίγο του “ό,τι είναι να γίνει ας γίνει”. Από μικρός είχα την αίσθηση ότι είμαστε προσωρινοί. Ηξερα πάντα μέσα μου ότι δεν είμαστε για πάντα». Η μετάβασή του στην Αμερική για θεραπεία και η παραμονή του στη Νέα Υόρκη δεν ήταν ένα ταξίδι χαρούμενων διακοπών. Υποβλήθηκε σε ακτινοβολίες, έχοντας στο πλευρό του από την πρώτη στιγμή τη σύζυγό του Μαρία, η οποία του έδινε δύναμη και κουράγιο. 

Και τα κατάφερε. Το είδος του λεμφώματος που είχε δεν έκανε μετάσταση. Θεραπεύτηκε. Το μόνο που κάπως τον κλόνισε κατά την παραμονή του εκεί, όπως έχει εκμυστηρευτεί, ήταν ότι έβλεπε γύρω του ανθρώπους με συμπτώματα πολύ πιο έντονα και προβλήματα πιο μεγάλα από το δικό του. Δεν ήταν ο κίνδυνος αλλά η συνειδητοποίηση ότι κάποιος ζει μια ζωή και αυτή ξαφνικά αλλάζει. Οταν επέστρεψε στην Αθήνα ακμαίος και δυνατός, είχε κιόλας προλάβει να αφήσει πίσω του την περιπέτεια, δηλώνοντας στους κολλητούς του: «Δεν έγινα πιο φιλοσοφημένος, δεν αντιμετωπίζω τη ζωή διαφορετικά. Οπως ήμουν, είμαι». 

Η μετά MEGA εποχή


Μετά από εννιά χρόνια διαδρομής στο MEGA παραιτήθηκε το 1998. Αφησε την πρώτη και αναγνωρισμένα πετυχημένη δουλειά του στην τηλεόραση σε μια περίοδο προσωπικών ανακατατάξεων για να αναζητήσει αλλού επαγγελματική διέξοδο. Βρισκόταν ήδη στα χωρίσματα με την ηθοποιό σύζυγό του, ενώ η σχέση του με άλλη ηθοποιό που πρωταγωνιστούσε στο μακράν δημοφιλέστερο σίριαλ του καναλιού εκείνη την εποχή απασχολούσε με ενοχλητικά καταιγιστικό τρόπο όλα τα περιοδικά της λεγόμενης κοινωνικής κριτικής. Ο ίδιος χρειαζόταν μια αναζωογονητική αλλαγή. Πέρασε ένα φεγγάρι από το STAR και ακολούθως έστησε μια δική του εταιρεία παραγωγής κινηματογραφικών ταινιών, την Bad Movies, μαζί με τον Χρήστο Οικονόμου και καλλιτεχνικό συνεργάτη τον Αντώνη Καφετζόπουλο. 

Γύρισαν μερικές ταινίες, ανάμεσά τους τις «Η αγάπη είναι ελέφαντας», «Στάκαμαν!», «Φτηνά Τσιγάρα». Με κέφι πέρασε και στις θεατρικές παραγωγές ανεβάζοντας μια προχώ παράσταση με τρεις ηθοποιούς, εκ των οποίων η μία εμφανιζόταν γυμνή στο θέατρο «Φούρνος». Κι εκεί κάηκε όλη η επένδυση αφού η παράσταση δινόταν έστω κι αν έκοβε δύο μόνο εισιτήρια. Ηταν μία ακόμα εμπειρία για τον ίδιο, αν και φαίνεται ότι το μεράκι με το θεατρικό σανίδι τού έμεινε, μέχρι προσφάτως, ως ανεκπλήρωτος πόθος. Την άνοιξη του 2002 ο Τζώνη Καλημέρης αποχώρησε από το εταιρικό σχήμα, αφού προηγουμένως είχε αναλάβει τον σχεδιασμό ενός καινούριου καναλιού, του οποίου η λειτουργία δεν ευοδώθηκε. Ακολούθησε η μετακίνησή του στον AΝΤ1 και κατόπιν η μετακόμιση από το Μαρούσι στην Αγία Παρασκευή. 

Στην κρατική αλλά χαώδη ΕΡΤ προσπάθησε να στήσει μια νέα οργανωτική δομή, αντίστοιχη με εκείνη των ιδιωτικών καναλιών. Καπάκι ήρθε η πρόκληση των Ολυμπιακών Αγώνων, όπου μετά το μπλακ άουτ στον ποδοσφαιρικό αγώνα Ελλάδας - Νότιας Κορέας και το 25λεπτο μαύρο στις οθόνες παραιτήθηκε για λόγους ευθιξίας. Στη συνέχεια ανέλαβε επιτελική θέση στον ALPHA, όπου κλήθηκε να τον ανανεώσει περιορίζοντας τις σπατάλες. Τέσσερα χρόνια αργότερα, το 2009, υπέβαλε την παραίτησή του για προσωπικούς λόγους. Αργότερα επέστρεψε στην ΕΡΤ από όπου αποχώρησε για δεύτερη φορά για να επιστρέψει το 2013 πάλι στον ALPHA, από τον οποίο αναχώρησε φέτος για να επανέλθει από τη νέα χρονιά, όπως όλα δείχνουν, σε παλιά λημέρια. Τελικά όλη αυτή διαδρομή, που μοιάζει με μεικτή ατομική κολύμβηση στην ντόπια τηλεοπτική μπανιέρα, μάλλον δεν τον κούρασε. 

Επειδή η πλεύση δεν έγινε υστερόβουλα, ούτε προσχεδιασμένα. Ισως έτυχε, αλλά σίγουρα πέτυχε. Εστω κι αν μερικές φορές αισθάνθηκε σαν δεινόσαυρος των καναλιών, σπάνια ένιωσε αμήχανος ή στραγγισμένος από ιδέες. Η ίδια εσωτερική σπίθα που τον παρακινούσε από μικρό στη δημιουργικότητα τον κινητοποιεί ακόμα. Στο κάτω-κάτω η απόκτηση κάθε νέας εμπειρίας είναι κίνητρο για συμμετοχή. Ενα παραπάνω ερέθισμα για τον άνθρωπο που αν κάποτε έγραφε όσα έζησε, είδε και άκουσε στην 25ετή του σταδιοδρομία, θα έπρεπε μάλλον να αυτοεξοριστεί από αυτή τη χώρα. Ωστόσο στην έντιμη τηλεοπτική πορεία του Τζώνη ύψιστος πειρασμός υπήρξε η αφήγηση ιστοριών συλλογικής τόλμης, έμπνευσης ή κάποιας παρεΐστικης σκανταλιάς στην οποία συμμετείχε - αν δεν πρωτοστατούσε. Και όχι η ατομική έκθεση των άπλυτων των άλλων σε κοινή θέα.  


Protothema.gr 

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ