Πόσα γλυκά να τρώω και πόσο κάφε να πίνω όταν κάνω δίαιτα;

5 Δεκεμβρίου 2014
Ελίνα, 28 ετών ρωτά

ΕΡΩΤΗΜΑ
Εάν προσέχω την διατροφή μου δηλαδή λαχανικά με άμυλο ή λαχανικά με πρωτεϊνες, αφεψήματα, φρούτα κτλ. και έστω μία φορά την μέρα πιω καφέ ή φάω κάποιο γλυκό τα καταστρέφω όλα; Ευχαριστώ πολύ

Στο ερώτημα απάντησε η Εκάβη Γεωργουσοπούλου, Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Καλησπέρα σας, όταν ακολουθείτε ένα σωστό και ισορροπημένο πρόγραμμα διατροφής, μπορεί να προστεθεί ένα γλυκό 1-2 φορές την εβδομάδα χωρίς να χαλάσει την προσπάθειά σας. Όσον αφορά στον καφέ, δεν αποτελεί ανθυγιεινή συνήθεια. Ειδικά εάν δεν προσθέσετε ζάχαρη ή γάλα, ο καφές δεν έχει καθόλου θερμίδες και μπορεί να καταναλωθεί σε άφθονη ποσότητα.

Εκάβη Γεωργουσοπούλου, Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, Msc στη Βιοστατιστική, Msc στην κλινική διατροφή, υποψήφια Διδάκτωρ του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου, υπεύθυνη διδασκαλίας μαθημάτων στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο Αθηνών.



Ποια γλυκά να προτιμάτε όταν κάνετε δίαιτα.

Πιστεύετε και εσείς ότι δίαιτα σημαίνει αποκλεισμός και στέρηση τροφής και κυρίως αυτών που μας αρέσουν περισσότερο, όπως είναι τα γλυκά; Αν ναι, τότε μάλλον πρέπει να αναθεωρήσετε κάποια πράγματα στο μυαλό σας...

Είναι πλέον αποδεδειγμένο ότι όταν προσπαθούμε να χάσουμε βάρος και αναγκάζουμε τον εαυτό μας να στερηθεί το κομμάτι της απόλαυσης του φαγητού, τότε κάποια στιγμή ο οργανισμός ‘ξεσπά’ με αποτέλεσμα να πέφτουμε μετά μανίας σε ότι νιώθουμε πως έχουμε στερηθεί, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τα γλυκά.

Ας βάλουμε τα πράγματα σε μία τάξη..

Όταν λέμε δίαιτα εννοούμε ισορροπημένη διατροφή με ποικιλία τροφίμων, χωρίς στερήσεις αλλά με μέτρο στην ποσότητα και έμφαση στην ποιότητα του τροφίμου. Μην ξεχνάτε, άλλωστε, ότι το φαγητό είναι η κουλτούρα μας, είναι τρόπος ζωής, είναι απόλαυση! Δε γίνεται λοιπόν να το "κόψουμε", μπορούμε όμως να το συμμαζέψουμε. Καιρός να κινηθείτε έξυπνα και σωστά.

Την επόμενη λοιπόν φορά που θα σας έρθει η επιθυμία για γλυκό μην το στερηθείτε, απλά επιλέξτε το κατάλληλο γλύκισμα ή επιδόρπιο που θα περιέχει εκείνα τα ποιοτικά χαρακτηριστικά που θα σας ‘επιτρέψουν’ να το εντάξετε στη δίαιτά σας χωρίς ενοχές και χωρίς να φορτωθείτε με περιττές θερμίδες και λιπαρά.

Πού να εστιάσετε...

Όπως σε κάθε κατηγορία τροφίμου έτσι και στην επιλογή των γλυκών σας είναι σημαντικό να εστιάσετε σε κάποια βασικά χαρακτηριστικά. Η περιεκτικότητα σε ζάχαρη, λιπαρά και θερμίδες αποτελούν προτεραιότητα, ενώ εξίσου σημαντική είναι και η ύπαρξη φυτικών ινών και ολιγοθερμιδικών γλυκαντικών, συστατικά τα οποία διαμορφώνουν το γλυκαιμικό φορτίο των γλυκών επηρεάζοντας κατ’ επέκταση και τον κορεσμό που μας προσφέρουν. 

Τι μπορείτε να κάνετε για να επιτύχετε αυτό το συνδυασμό;


1. Προτιμήστε γλυκά που περιέχουν μικρή ποσότητα ζάχαρης ή που έχουν αντικαταστήσει τη ζάχαρη με ολιγοθερμιδικές γλυκαντικές ύλες όπως είναι η στέβια. Έτσι, θα έχετε την ίδια απόλαυση με λιγότερες θερμίδες αφού ένα κουταλάκι ζάχαρη σας δίνει 20 θερμίδες, ενώ 1 κ. γλυκού ολιγοθερμιδικά γλυκαντικά σας δίνει από 0 - 4 θερμίδες! Αυτός είναι και ο λόγος που μια μους σοκολάτα ή μια κρέμα καραμελέ χωρίς ζάχαρη με στέβια μπορεί να περιέχει 44% και 60% λιγότερες θερμίδες, αντίστοιχα, συγκριτικά με τα συμβατικά προϊόντα.

2. Επιλέξτε γλυκίσματα και επιδόρπια περιορισμένα σε λιπαρά. Είναι εντυπωσιακό, ότι παρόλο που το 70% των ερωτηθέντων σε παλαιότερη μελέτη ασχολούταν με το βάρος του, προσπαθώντας είτε να το διατηρήσει είτε να χάσει κάποια κιλά, το 80% αυτών δεν γνώριζε ότι υπάρχουν γλυκά χαμηλά σε λιπαρά. Μην πέφτετε στην ίδια παγίδα. Υπάρχουν, και μπορούν πολύ εύκολα να ενσωματωθούν στη δίαιτα σας χωρίς ‘να τη χαλάσετε’ αφού μπορούν να αποτελέσουν μια ισορροπημένη και απολαυστική επιλογή.

3. Προτιμήστε γλυκά που συνδυάζουν συστατικά που σας χορταίνουν! Τα λιπαρά, η πρωτεΐνη και οι φυτικές ίνες πέπτονται πιο αργά συγκριτικά με τους υδατάνθρακες όπως η ζάχαρη, για αυτό και η αναλογία των συστατικών αυτών σε ένα τρόφιμο καθορίζει και το γλυκαιμικό του φορτίο, δηλαδή το πόσο απότομα θα αυξηθεί το σάκχαρο στο αίμα μας. Επιλέγοντας λοιπόν γλυκά που συνδυάζουν σε ισορροπία τα λιπαρά, τις φυτικές ίνες, την πρωτεΐνη και που η ζάχαρη έχει αντικατασταθεί με γλυκαντικές ύλες όπως η στέβια καταφέρνετε να «δαμάσετε» την αίσθηση της πείνας και του κορεσμού σας, ελέγχοντας κατ’ επέκταση και το βάρος σας. Ορισμένες μόνο ιδέες γλυκών με αυτά τα χαρακτηριστικά είναι:

- 1 μικρό κομμάτι κέικ με φυτικές ίνες και στέβια ως συνοδευτικό στον απογευματινό σας καφέ.
- Ζελέ φρούτων με στέβια και φυτικές ίνες ως ένα από τα μικρά γεύματα της ημέρας για να δροσιστείτε.
- Τσιζ κέικ, μιλφέιγ ή τούρτα με στέβια για εορταστικές περιστάσεις ή για να κεράσετε τους φίλους σας.
- Επιδόρπιο γάλακτος βανίλια περιορισμένο σε λιπαρά και χωρίς ζάχαρη ως σνακ στο χώρο εργασίας σας.
- Σπιτικό παγωτό βανίλια ή σοκολάτα χωρίς ζάχαρη, με στέβια και χαμηλό σε λιπαρά ως το καλοκαιρινό σας γλύκισμα!

Η απόλαυση ενός γλυκού δεν πρέπει να μένει έξω από μία δίαιτα, αρκεί να φερθείτε έξυπνα, εντάσσοντάς τα στο διαιτολόγιό σας με μέτρο και κάνοντας τις κατάλληλες επιλογές. Η βιομηχανία τροφίμων με την εξέλιξη που σημειώνει τα τελευταία χρόνια μπορεί να σας προσφέρει προϊόντα με τα χαρακτηριστικά που… ‘σας συμφέρουν’. Εκμεταλλευτείτε το!



 

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Νέα επίθεση του ISIS αναμένει η ΕΕ
Τα νέα της ημέρας
11:39 Νέα επίθεση του ISIS αναμένει η ΕΕ