Πώς θα κάνω το παιδί μου μουσικό ταλέντο;

8 Δεκεμβρίου 2014

Η μουσική ικανότητα των παιδιών

«Η μουσική δεν θεωρείται ικανότητα στον δυτικό πολιτισμό, αλλά ταλέντο, δεξιότητα ή πραγματογνωμοσύνη. Τα μικρά παι­διά έχουν μια φυσική τάση προς τη μουσική πριν ξεκινήσουν το σχολείο, αλλά, πολλές φορές, οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί φορείς δεν δίνουν την πρέπουσα σημασία στην ανάπτυξη της μουσικής ικανότητας. Μπορούμε, λοιπόν, να πούμε ότι είναι απαραίτητο ένα κατάλληλο οικογενειακό και σχολικό περιβάλ­λον για να μπορέσει να αναπτυχθεί».

Χάουαρντ Γκάρντνερ

Επιστήμονες που έχουν πραγματοποιήσει έρευνες σε παγκόσμιο επί­πεδο σχετικά με τη μουσική και τα παιδιά επιβεβαιώνουν ότι είναι δυ­νατόν να αναπτυχθούν οι μουσικές ικανότητες σε όλα τα άτομα, όσο μικρής ηλικίας κι αν είναι.

Η επαφή του παιδιού με ποικίλα μουσικά ερεθίσματα δίνει εμπνευ­σμένη μουσική παιδεία και το βοηθά να πειραματιστεί ενεργά με τους ήχους, αλλά και να έχει πλούσιες ακουστικές εμπειρίες. Εξάλλου, σύμ­φωνα με τις νέες προσεγγίσεις της μουσικής διδασκαλίας για μικρά παιδιά, το υλικό διδασκαλίας θα πρέπει να αντλείται από διάφορα είδη μουσικής και να είναι πολυπολιτισμικό.

Τα οφέλη της μουσικής είναι ενδεικτικά τα εξής:

 Ενισχύει την αισθητική ευαισθησία

Η ικανότητα της ακοής αναπτύσσεται μέσα από τα μουσικά ακούσμα­τα, με την απόλαυση της μελωδίας και τη διάκριση μεταξύ λεπτών ηχητικών αποχρώσεων. Όλα αυτά εξασκούν την ικανότητά μας να αντιλαμβανόμαστε την ίδια την ομορφιά.

Ενισχύει την προσοχή και τη συγκέντρωση

Η αίσθηση του «ακούειν» προκαλεί την προσοχή και είναι ένας ιδανι­κός τρόπος για να προσελκύσει κάποιος το ενδιαφέρον του παιδιού και να το προκαλέσει να μάθει.

Σχετίζεται με τη γλώσσα, τη μνήμη και την αποτελεσματική διδασκαλία των μαθηματικών

Η μουσική βελτιώνει τη γλωσσική ικανότητα και διευκολύνει την εκ­μάθηση των ξένων γλωσσών και των μαθηματικών, αλλά και τη σχο­λική επίδοση γενικότερα.

Διεγείρει τη φαντασία και τη δημιουργική ικανότητα

Ο συνδυασμός των ήχων και η αναζήτηση της αρμονίας προκαλούν νέες μορφές μουσικής έκφρασης. 

Διευκολύνει την επικοινωνία

Μας βοηθά να διακρίνουμε, να αναγνωρίσουμε και να εκφράσουμε συναισθήματα, καθώς και να ανταλλάξουμε ιδέες και ενδιαφέροντα με άλλους.Μπορεί να βοηθήσει σε θέματα μειωμένης αυτοπεποίθησης, ανασφάλειας ή διαταραχών της προσωπικότητας

Η μουσικοθεραπεία χρησιμοποιεί τη μουσική για να επιλύσει προβλή ματα συμπεριφοράς και για να εξελίξει θετικά χαρακτηριστικά. Προσφέρει ξεχωριστές εμπειρίες

Από τη βρεφική ηλικία μπορεί κανείς να απολαμβάνει τη μουσική, το τραγούδι, το χορό και όλες τις μουσικές εκφράσεις.

Όταν το παιδί προσεγγίσει τη μουσική με κέφι και ευχαρίστηση, τότι σίγουρα θα «ανοίξουν» όχι μόνο τα αυτιά του, όπως λένε οι δάσκαλοι μουσικής, αλλά και η καρδιά του η ίδια.

Τα μικρά παιδιά είναι πολύ ευαισθητοποιημένα στους ήχους. Είναι ικανά να διακρίνουν τις διαθέσεις και τα συναισθήματα κάποιου από rov τόνο και τη χροιά της φωνής του και να αντιδράσουν ανάλογα. Όταν ιούς μιλάμε ανάλαφρα και eυχάριστο τόνο, και τους προσφέρούμε μελωδικά ερεθίσματα, συνεισφέρουμε σημαντικά στις όμορφες εμπειρίες της ζωής τους. Στη συνέχεια προτείνονται κάποιες ενδεικτικές δραστηριότητες για τα πρώτα χρόνια ζωής του παιδιού:

Μουσικά ακούσματα: Ένα οικογενειακό περιβάλλον όπου τα μέλη της οικογένειας απολαμβάνουν τη μουσική ενισχύει τη μουσική νοημοσύνη. Μελωδική υπόκρουση μπορεί να υπάρχει ακόμα κι όταν διαβάζετε μια ιστορία ή όταν κάνετε καλλιτεχνι­κές δραστηριότητες.

Τραγούδι: Συνδυάστε τραγούδια που σας αρέσουν με συγκε­κριμένες δραστηριότητες, π.χ. με τη γενική καθαριότητα, το μαγείρεμα, το μπάνιο κτλ. Συνίσταται να χρησιμοποιείτε ρυθμό και τονικότητα κατά τη διάρκεια της αφήγησης μιας ιστορίας, να δημιουργείτε νέους στίχους σε γνώριμα τραγούδια (βλ. σχε­τική δραστηριότητα στο παράρτημα) ή να φτιάχνετε δικό σας ρυθμό όταν κινείστε.

Παιχνίδι με τη μουσική: Παίζω με τη μουσική σημαίνει αναγνωρίζω ήχους μπάσους και ήχους οξείς, ακολουθώ το ρυθμό χτυ­πώντας παλαμάκια, χρησιμοποιώ το σώμα μου για να παράγω ήχους (βλ. σχετική δραστηριότητα στο παράρτημα), κινούμαι μέσα στο χώρο σύμφωνα με το ρυθμό ή χορεύω.

Παίζω μουσικά όργανα: Ξεκινώντας στις μικρές ηλικίες από το ίδιο μας το σώμα (παλάμες, γόνατα, στέρνο, πόδια), μπορού­με να μεταβούμε σιγά-σιγά σε απλά όργανα που δίνουν ρυθ­μό, όπως το ξυλόφωνο, το τύμπανο, οι μαράκες ή αυτοσχέδια μουσικά όργανα με μπουκάλια του νερού, με κουτιά γεμάτα χάντρες κτλ. Από τα τρία ή τέσσερα χρόνια του, ανάλογα με τις επιθυμίες και τις ικανότητές του, το παιδί μπορεί να μάθει να παίζει κάποιο από τα μουσικά όργανα που διδάσκονται σε ωδείο, όπως το πιάνο, το βιολί και άλλα.

Μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα στο βιβλίο της Ελένης Γαρυφαλάκη Πολλαπλή Νοημοσύνη. Ευχαριαστούμε τις εκδόσεις Διόπτρα για την ευγενική παραχώρηση του υλικού. 

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ