Πότε χρειαζόμαστε τα συμπληρώματα διατροφής;

11 Δεκεμβρίου 2014

Γράφει ο Stephen Terrass, διευθυντής Έρευνας της TERRANOVA"Member of the Register of Nutritional Therapists":

Πότε χρειαζόμαστε τα συμπληρώματα διατροφής;

Δεν είναι λίγες οι φορές που μπορεί κάποιος να σκεφτεί… «χρειάζομαι ή όχι συμπληρώματα διατροφής», δηλαδή βιταμίνες, μέταλλα, υπερτροφές κλπ. Ένας εύκολος τρόπος είναι να δεις αν ανήκεις σε κάποια από τις παρακάτω ομάδες:

 

  • Δεν διατρέφομαι σωστά και ισορροπημένα
  • Είμαι χορτοφάγος (vegetarian) ή αυστηρά φυτοφάγος (vegan)
  • Καταναλώνω μεγάλες ποσότητες επεξεργασμένων τροφίμων, όπως η ζάχαρη
  • Τρέφομαι μονομερώς (πρωτεϊνική δίαιτα, κλπ)
  • Ακολουθώ υποθερμιδικές δίαιτες για απώλεια βάρους
  • Αισθάνομαι μυϊκή ατονία και αδυναμία
  • Αναρρώνω από ασθένειες
  • Εργάζομαι σε βαριές και σκληρές χειρονακτικές εργασίες
  • Διαβάζω με πολύ εντατικούς ρυθμούς (μαθητές-φοιτητές).
  • Αθλούμαι συστηματικά ή είμαι επαγγελματίας αθλητής.
  • Βρίσκομαι σε κατάσταση έντονου στρες ή άγχους
  • Καπνίζω (κάθε τσιγάρο καταστρέφει περίπου 25mg από την βιταμίνη C).
  • Καταναλώνω οινοπνευματώδη ποτά
  • Βρίσκομαι στην τρίτη ηλικία
  • Έχω προβλήματα με αδύναμα νύχια ή μαλλιά που πέφτουν
  • Βρίσκομαι σε κατάσταση εγκυμοσύνης και λοχείας
  • Παίρνω αντισυλληπτικά χάπια, αντιβίωση ή κορτικοειδή σκευάσματα
  • Είμαι παιδί ή έφηβος και βρίσκομαι στη φάση της ανάπτυξης

Γιατί η «συνέργεια» είναι τόσο σημαντική στα συμπληρώματα διατροφής

Αφού το ανθρώπινο σώμα απορροφά και μεταβολίζει σε πολύ μικρό βαθμό τα θρεπτικά συστατικά που λαμβάνει μεμονωμένα, γιατί να του δίνουμε συμπληρώματα διατροφής με ένα μόνο συστατικό, πχ. Βιταμίνη C, Σίδηρο, Ψευδάργυρο κλπ; Επιπλέον, ο οργανισμός έχει μάθει να «αναγνωρίζει» συνδυασμούς συστατικών μέσα από τα διάφορα τρόφιμα που καταναλώνει, συνεπώς τα μεμονωμένα συστατικά τα αντιλαμβάνεται σαν … «αγνώστους».

Για αυτό και η αποτελεσματικότητα των συνηθισμένων συμπληρωμάτων διατροφής, δηλαδή Βιταμίνη C, Σίδηρος, Ψευδάργυρος είναι περιορισμένη. Προτιμήστε λοιπόν συμπληρώματα διατροφής με «συνεργιστική δράση». Για παράδειγμα επιλέξτε μια Βιταμίνη C που έχει συνδυαστεί με Ασερόλα, Αγριοτριανταφυλλιά, Ιπποφαές και Ακάι Μπέρρυ, τα οποία δρουν συνεργιστικά, ενισχύοντας την αντιοξειδωτική δράση της Βιταμίνης C, και μεγιστοποιώντας τα ποσοστά απορρόφησης. Όλο αυτό το μείγμα βοτάνων προετοιμάζει το σώμα δημιουργώντας ένα πιο κατάλληλο «περιβάλλον», προκειμένου να δεχτεί και να απορροφήσει τη βιταμίνη C και όλα τα υπόλοιπα συστατικά με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Παίζει ρόλο η μέθοδος αποξήρανσης των βοτάνων στην αποτελεσματικότητα των συμπληρωμάτων;

Ιπποφαές, σπιρουλίνα, ακάι μπέρρυ, ginkgo biloba, κράνμπερρυ… είναι λίγες μόνο από τις υπερτροφές που έχουν μπει στο λεξιλόγιο αλλά και στην καθημερινή μας διατροφή. Ξέρετε όμως κατά πόσο όλες αυτές οι υπερτροφές στη μορφή που βρίσκονται στο ράφι διατηρούν τα θρεπτικά τους συστατικά, τις ευεργετικές τους ιδιότητες και άρα την αποτελεσματικότητά τους;
Αυτό που παίζει κεντρικό ρόλο στη διατήρηση των ευεργετικών ιδιοτήτων μιας υπερτροφής, ή ενός βοτάνου γενικότερα, είναι η διαδικασία αποξήρανσης. Μελέτες έχουν δείξει ότι η πιο αποτελεσματική διαδικασία που προστατεύει τα θρεπτικά συστατικά του φυτού, διατηρώντας όλα τα ζωτικά στοιχεία αναλλοίωτα είναι η μέθοδος Fresh Freeze Dried, δηλαδή φρέσκια ψυχρή ξήρανση ή με πιο απλά λόγια ξήρανση μετά από ψύξη.

Δυστυχώς όμως, η καθιερωμένη εμπορική μέθοδος αποξήρανσης των βοτάνων περιλαμβάνει: αποξήρανση σε αέρα, φούρνο και σπρέυ. Αυτή η διαδικασία όμως υποβαθμίζει και αλλοιώνει σημαντικά τα συστατικά και τις ευεργετικές ιδιότητες του φυτού με αποτέλεσμα τελικά να αλλοιώνει και την αποτελεσματικότητα του φρέσκου φυτού.

Για αυτό αναζητήστε συμπληρώματα διατροφής και υπερτροφές που ακολουθούν τη μέθοδο Fresh Freeze Dried (φρέσκια ψυχρή ξήρανση), ώστε να εξασφαλίζετε μέγιστη αποτελεσματικότητα και ταυτόχρονα πιο αγνά προϊόντα.
Μέχρι σήμερα τα περισσότερα συμπληρώματα διατροφής, δηλαδή βιταμίνες, μέταλλα, ιχνοστοιχεία, υπερτροφές κλπ, ακόμα και όταν αναγράφουν στη συσκευασία τους «χωρίς συντηρητικά» έχουν χημικά πρόσθετα, γλυκαντικά, χρωστικές, ζελατίνη, έκδοχα. Συνήθως στις συσκευασίες τους αναγράφονται με τη μορφή «agents», δηλαδή bulking agents, anti-caking agents, binding agents, glazing agents… και η λίστα δεν σταματά εδώ. Ρίξτε μια ματιά προσεκτικά στις ετικέτες των συμπληρωμάτων και θα το επιβεβαιώσετε.

Ένας άλλος τρόπος που μπορεί να σας υποψιάσει ότι κάποιο συμπλήρωμα διατροφής έχει πρόσθετα είναι όταν το βρίσκετε σε μορφή χαπιού ή δισκίου, και όχι σε μορφή φυτικής κάψουλας. Στην πλειοψηφία τους κυκλοφορούν σε μορφή χαπιού ή δισκίου και αυτό είναι ένας βασικός λόγος για τη χρήση πρόσθετων: έτσι μόνο μπορούν να δημιουργήσουν τη συμπαγή μορφή τους. Με αυτό τον τρόπο η παραγωγή είναι πιο γρήγορη, πιο φτηνή και σίγουρα πιο επικερδής.

Τα χημικά πρόσθετα είναι γνωστό ότι μπορούν να επηρεάσουν τη βιοδιαθεσιμότητα των συστατικών που περιέχονται στα συμπληρώματα διατροφής, με αποτέλεσμα να περιορίζεται η απορροφησιμότητά τους. Επιπλέον υπάρχουν έρευνες που δείχνουν ότι κάποια συγκεκριμένα χημικά πρόσθετα που χρησιμοποιούνται ευρέως μπορούν να προκαλέσουν ανοσοκαταστολή (με απλά λόγια να «ρίξουν» το ανοσοποιητικό σύστημα).

Για αυτό λοιπόν αρχίστε να είστε πιο προσεκτικοί όταν διαλέγετε συμπληρώματα. Η αναγραφή «Χωρίς συντηρητικά» δεν είναι αρκετή για να σας προστατεύσει από χημικά πρόσθετα που μπορεί να καταναλώνετε χωρίς να το γνωρίζετε.

www.iatronet.gr

 

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ