Τι να τρώμε όταν έχουμε τη χολή μας;

9 Ιανουαρίου 2015
Της Χριστίνας Ι. Μπουντούρη - Γενικού – Οικογενειακού Ιατρού - (www.bountouri.gr)
 
Η χοληδόχος κύστη βρίσκεται στην κάτω επιφάνεια του ήπατος, έχει σχήμα αχλαδιού και είναι ένα «σακουλάκι» χωρητικότητας περίπου 30-50ml. Ο ρόλος της είναι να αποθηκεύει και στη συνέχεια να εκκρίνει τη χολή.
 
Η χολή παράγεται στο ήπαρ και στη συνέχεια φτάνει στη χοληδόχο κύστη, όπου και αποθηκεύεται προσωρινά. Καθώς το στομάχι προωθεί τις τροφές στο έντερο η χοληδόχος κύστη αρχίζει να συσπάται, ώστε να εκκρίνει τη χολή για να βοηθήσει στην πέψη του λίπους. 
 
Όπως γίνεται και με το υπόλοιπο σώμα η χολή θα πρέπει να εργαστεί πιο σκληρά μετά από ένα μεγάλο γεύμα. Αν υπάρχουν πέτρες στη χολή και σφηνώσουν στον αγωγό που συνδέει την κύστη με το έντερο θα εμποδίσουν την κυκλοφορία του υγρού της χολής. 
 
Η χοληδόχος κύστη στην προσπάθεια να νικήσει το εμπόδιο θα συσπάται πιο έντονα με αποτέλεσμα να εμφανίζεται πόνος (κωλικός) και αν αρχίσει να φλεγμαίνει θα εμφανιστούν τα συμπτώματα της οξείας χολοκυστίτιδας. 
 
Η οξεία χολοκυστίτιδα εκδηλώνεται με πόνο στο επάνω μέρος της κοιλιάς και στο δεξιό πλάγιο τμήμα της. Ο πόνος συχνά συνοδεύεται από ναυτία και εμετούς και στις περισσότερες περιπτώσεις συνυπάρχει πυρετός. Σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να εμφανιστεί ίκτερος (κίτρινη χροιά δέρματος και ματιών). 
 
Η οξεία χολοκυστίτιδα αντιμετωπίζεται με διακοπή σίτισης από το στόμα και χορήγηση υγρών και αντιβιοτικών ενδοφλέβια. Η χολοκυστεκτομή (χειρουργική αφαίρεση της χοληδόχου κύστεως) μπορεί να γίνει άμεσα ή στο μέλλον και η απόφαση αυτή εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. 
 
Προσθέστε στη διατροφή σας φυτικές ίνες. Τις φυτικές ίνες τις βρίσκουμε σε τροφές όπως φασόλια, βρόμη, ρύζι, κριθάρι, δημητριακά, μαύρο ψωμί και στα πλούσια σε πηκτίνη φρούτα (π.χ. μήλα και αχλάδια). 
 
Αποφύγετε τις μεγάλες ποσότητες λίπους στο γεύμα σας. Επιλέξτε γαλακτοκομικά προϊόντα χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά και περιορίστε τις τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε λίπη και σάκχαρα.
 
Περιορίστε τα κορεσμένα λιπαρά που βρίσκονται στα ζωικά προϊόντα, όπως βούτυρο, τυρί, κέικ, μπισκότα, γλυκά και αντικαταστήστε τα με ακόρεστα λίπη που βρίσκονται στα φυτικά έλαια, όπως ηλιέλαιο, ελαιόλαδο και ξηροί καρποί. 
 
Πίνετε άφθονα υγρά τουλάχιστον δύο λίτρα ημερησίως, όπως νερό, τσάι και άλλα ροφήματα από βότανα.
ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ