6 τρόποι για να μη νιώθεις ανασφάλεια στις σχέσεις

15 Ιανουαρίου 2015

Μήπως αναρωτιέστε αν ο/η σύντροφός σας θα σας εγκαταλείψει;  Μήπως φοβάστε ότι αν οι άλλοι δουν το πραγματικό σας πρόσωπο θα εξαφανιστούν;  Μήπως αναρωτιέστε τι σας βρίσκουν οι κοντινοί σας άνθρωποι;  Μήπως αγχώνεστε στις ερωτικές ή φιλικές σχέσεις σας;  Όλα τα παραπάνω –και άλλα παρόμοια- είναι σημάδι ότι αισθάνεστε ανασφάλεια στις σχέσεις σας.

Η συνεργάτιδα του www.boro.gr Δρ Λίζα Βάρβογλη, Ph.D. Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια (greekpsychologypages.blogspot.gr) μας λύνει πολύτιμες συμβουλές για μια πετυχημένη σχέση. 

 
 
 
Φυσιολογική Ανασφάλεια
Είναι φυσικό να αισθάνεστε ανασφάλεια όταν υπάρχουν αποδείξεις ή σοβαρές ενδείξεις ότι ο/η σύντροφός σας δεν είναι 100% συναισθηματικά μαζί σας: αυτό συμβαίνει όταν σας απατά, όταν σας λέει ψέματα, σας κρύβει πληροφορίες, κλπ.
 
Πότε η Ανασφάλεια Μπλοκάρει μια Σχέση
Η ανασφάλεια γίνεται αφύσικη όταν είναι ένας δικός σας φόβος, κάτι που δε βασίζεται σε ενδείξεις και δε μπορούν να το αντιληφθούν τρίτοι.  Όταν ζείτε με το άγχος ότι εσείς δεν είστε αρκετοί για τον άλλον, όταν φοβάστε ότι ο/η σύντροφός σας θα βρει κάποιο άλλο άτομο καλύτερο από εσάς, όταν αμφισβητείτε τον εαυτό σας και την αξία σας, τότε η ανασφάλειά σας διεισδύει στη σχέση σας και απειλεί να την καταστρέψει.  Οι ανασφαλείς άνθρωποι μπορεί να εκδηλώσουν αυτό το συναίσθημα με ζήλεια, με άγχος, με φόβο, με αποτραβηγμένη συμπεριφορά, με πολύ έντονα κοινωνική συμπεριφορά, με αμφισβήτηση, ή να αποφεύγουν να κάνουν σχέση από φόβο μην πληγωθούν.
 
Πώς μπορείτε να σταματήσετε τα κύματα της ανασφάλειας

1. Σταματήστε να κάνετε το μέντιουμ.
Οι ανασφαλείς άνθρωποι συνήθως λένε «ξέρω τι θα συμβεί… θα με αφήσει/θα με απατήσει/θα μου προκαλέσει μεγάλη στεναχώρια… κλπ», δηλαδή κάνουν το μέντιουμ και δηλώνουν ότι ξέρουν τι ακριβώς θα συμβεί, κάτι που, φυσικά, είναι αδύνατο!
 
2. Σταματήστε να διαβάζετε τη σκέψη του άλλου.
Πολλά από τα προβλήματα των σχέσεων προκύπτουν λόγω κακής επικοινωνίας και έλλειψης συζήτησης.  Έτσι, το ένα μέλος του ζευγαριού είτε λέει στο άλλο «ξέρω τι σκέφτεσαι» είτε μέσα του αισθάνεται ότι ξέρει τι ακριβώς σκέφτεται ο άλλος.  Όμως, κάτι τέτοιο είναι αδύνατο!  Αν βέβαια το άτομο το πιστεύει, τότε θα κάνει διάφορες υποθέσεις, κατά πάσα πιθανότητα λανθασμένες (αφού δεν είναι δυνατόν να ξέρει τι σκέφτεται ο άλλος, μπορεί μόνο να φαντάζεται, να νομίζει ή να φοβάται σχετικά με το τι σκέφτεται ο άλλος) και αυτές οι υποθέσεις μόνο προβλήματα θα φέρουν.
.
3.   Σταματήστε να κρίνετε τις σχέσεις σας σήμερα με βάση τι σας συνέβη στο παρελθόν.
Φυσικά κάθε εμπειρία είναι πολύτιμη και καλό είναι να μην ξεχνάει κανείς ούτε τα λάθη αλλά ούτε και τα θετικά του παρελθόντος.  Το πρόβλημα ξεκινάει ότι ένα άτομο αρχίζει να κρίνει όλες τις σχέσεις του αναφορικά με μια τέλεια σχέση που είχε στο παρελθόν και τελείωσε (σε αυτή την περίπτωση βέβαια θα πρέπει να σκεφτεί γιατί τελείωσε, εφόσον ήταν τόσο καλή και, ενδεχομένως, να τη δει πιο ρεαλιστικά για να αντιληφθεί και τα μειονεκτήματά της, που την οδήγησαν στη διάλυση).  Η άλλη όψη του ίδιου προβλήματος είναι όταν το άτομο είχε κακές εμπειρίες στο παρελθόν, οπότε έχει αυξημένη επιφυλακτικότητα και κρίνει τις τωρινές του σχέσεις μα βάση την αρνητική του εμπειρία.  Είτε με τον έναν είτε με τον άλλον τρόπο όμως, κρίνοντας τις παρούσες σχέσεις με βάση το παρελθόν, δε δίνει κανείς την ευκαιρία στο άλλο άτομο να δείξει τα θετικά του στοιχεία και δε δίνει στη σχέση τη δυνατότητα να εξελιχθεί.
 
4.  Σταματήστε να σαμποτάρετε τον εαυτό σας δημιουργώντας προβλήματα εκεί που δεν υπάρχουν. 
Η ανασφάλεια οδηγεί τους ανθρώπους να βλέπουν τα πράγματα με άλλο μάτι και να αντιλαμβάνονται την πραγματικότητα διαφορετικά απ’ ότι είναι.  Όταν κανείς είναι ανασφαλής και αγχωμένος βλέπει τα πράγματα μέσα από ένα πρίσμα φόβου και προσωπικής ανεπάρκειας.  Αυτό σημαίνει ότι σκέφτεται απαισιόδοξα, αρνητικά, κάνει άσχημα σενάρια και αρνητικές προβλέψεις για το μέλλον και δε βλέπει την κατάσταση με ρεαλισμό, όπως είναι.  Έτσι, όταν κανείς δημιουργεί στο μυαλό του προβλήματα σχέσης εκεί που δεν υπάρχουν, στην πραγματικότητα σαμποτάρει τον εαυτό του και βάζει σε κίνδυνο τη σχέση του.  Αν λοιπόν μάθετε να ξεχωρίζετε τι είναι αυτό που φοβάστε και αυτό που φαντάζεστε και τι είναι αυτό που πραγματικά συμβαίνει, τότε θα έχετε κάνει ένα μεγάλο βήμα και θα νιώθετε λιγότερη ανασφάλεια.
 
5.  Σταματήστε να Βλέπετε μόνο τα Αρνητικά.
Το εύκολο είναι να βλέπει κανείς τα στραβά και τα ανάποδα μιας κατάστασης ή ενός άλλου ανθρώπου.  Συχνά μάλιστα εκπαιδεύει κανείς τον εαυτό του να κάνει ακριβώς αυτό, με αποτέλεσμα να μην αναγνωρίζει τίποτα το θετικό στις σχέσεις του και στους φίλους ή τους συντρόφους του!  Είναι πολύ σημαντικό να ξεμάθει το άτομο αυτή την κακή συνήθεια του να βλέπει μόνο τα αρνητικά και να επανεκπαιδεύσει το μυαλό του να αναγνωρίζει τα θετικά, όσο μικρά είναι, και να νιώθει ευγνωμοσύνη για την παρουσία καλών και σωστών ανθρώπων στη ζωή του (και να τους δέχεται με τις ατέλειές τους).  Να επισημάνω μόνο ότι αυτό δε σημαίνει ότι θα πρέπει κανείς να δέχεται προβληματικούς ανθρώπους ή σχέσεις, αλλά να μπορεί να αποδεχτεί τα θετικά στοιχεία του άλλου και να τα ζυγίζει, ώστε να κρίνει αν είναι περισσότερα από τα μειονεκτήματά του.
 
6Σταματήστε να Αναζητάτε την Τέλεια Σχέση.
Δεν υπάρχουν τέλειες σχέσεις, όπως δεν υπάρχουν τέλειοι άνθρωποι!  Ξεκινώντας από αυτή τη βασική αλήθεια, μπορεί κανείς να δεχτεί την πραγματικότητα, δηλαδή ότι μια σχέση μπορεί να ξεκινήσει και να δείχνει τέλεια, αλλά στη συνέχεια να φανερωθούν κάποιες ατέλειες ή μειονεκτήματα.  Και βέβαια δεν εννοώ μια προβληματική σχέση, αλλά για τη φθορά που υφίστανται οι σχέσεις με το πέρασμα του χρόνου και την τριβή των ανθρώπων.  Σε αυτές όμως τις ατέλειες κρύβεται και η αληθινή ομορφιά μιας σχέσης!  Η ευτυχία του ζευγαριού εξαρτάται από το πόσο είναι καθένας να δεχτεί τον άλλον με τα προτερήματα και τα ελαττώματά του, χωρίς να προσπαθεί να τον αλλάξει για να τον φέρει στα μέτρα του ή σε ένα φανταστικό πρότυπο που έχει στο μυαλό του.
ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ