Πώς να χάσεις το τοπικό λίπος τρώγοντας;

6 Φεβρουαρίου 2015

Γράφει η Χριστιάνα Παπαλουκά Διαιτολόγος Διατροφολόγος

Πολλοί άνθρωποι έχουν την ανάγκη να χάσουν λίπος από συγκεκριμένες περιοχές του σώματος τους και γενικά επικρατεί η αντίληψη ότι αυτό μπορεί να επιτευχθεί ακολουθώντας ένα συγκεκριμένο είδος διατροφής. Κατά καιρούς ακούμε για διάφορες «ειδικές» δίαιτες οι οποίες υποστηρίζεται ότι βοηθούν στην τοπική απώλεια λίπους, όπως για παράδειγμα δίαιτα για απώλεια λίπους στην κοιλιά.

Γνωρίζοντας όμως τον πραγματικό μηχανισμό με τον οποίο «καίγεται» το λίπος θα συμπεράνουμε ότι δεν υπάρχει το τοπικό αδυνάτισμα με την έννοια που το αντιλαμβανόμαστε,. Για να κατανοήσουμε καλύτερα το γιατί, ας δούμε πιο κάτω τι γίνεται στο σώμα μας:

Στο σώμα μας το λίπος αποθηκεύεται με την μορφή λιπώδους ιστού. Ο λιπώδης ιστός περιέχει τα λιποκύτταρα τα οποία είναι οι αποθήκες λίπους του οργανισμού. Τα λιποκύτταρα είναι κατανεμημένα σε ολόκληρο το σώμα, σε κάποιους ανθρώπους με ομοιόμορφο και σε κάποιους άλλους με ανομοιόμορφο τρόπο. Η κατανομή του λίπους εξαρτάται από διάφορους παράγοντες όπως το φύλο, οι ορμόνες κλπ. Έτσι θα δούμε ότι κάποια άτομα έχουν περισσότερο λίπος στην κοιλιά, και άλλα περισσότερο στους γλουτούς κλπ.

Όταν προσλαμβάνουμε περισσότερη ενέργεια (θερμίδες) από όση καταναλώνει το σώμα μας καθημερινά, εναποτίθεται λίπος στο σώμα μας με αποτέλεσμα τα λιποκύτταρα να μεγαλώνουν σε όγκο. Όταν τα λιποκύτταρα φτάσουν σε ένα οριακό σημείο μεγέθους αρχίζουν να διαιρούνται και να αυξάνονται σε αριθμό. Αντιθέτως, όταν η ενέργεια που προσλαμβάνουμε είναι λιγότερη από αυτή που καταναλώνουμε, όπως γίνεται στην περίπτωση της δίαιτας, το λίπος μειώνεται και ο όγκος των λιποκυττάρων μικραίνει, χωρίς να μειώνεται ο αριθμός τους. Συνεπώς όταν υπάρχει αύξηση ή μείωση στο λίπος του σώματος, το αποτέλεσμα είναι πιο εμφανές στα σημεία όπου υπάρχει μεγαλύτερος αριθμός λιποκυττάρων: Σε αύξηση του λίπους αυξάνεται ο όγκος στις περιοχές με τα περισσότερα λιποκύτταρα και σε μείωση του λίπους κινητοποιείται περισσότερο λίπος από τις περιοχές με περισσότερα λιποκύτταρα. Σε κάποια άτομα ανάλογα με το σχήμα του σώματος τους (πχ φαρδιά λεκάνη) μπορεί να φαίνεται ακόμη πιο έντονο το πρόβλημα σε κάποιες περιοχές.

Όταν κάνουμε δίαιτα το λίπος του σώματος δεν «καίγεται» τοπικά όπως πολλοί πιστεύουν, αλλά το σώμα κινητοποιεί λίπος από ολόκληρο τον λιπώδη ιστό. Επομένως, η βελτίωση που βλέπουμε σε ένα συγκεκριμένο σημείο έχει να κάνει με την μείωση του συνολικού λίπους του σώματος. Ο μόνος τρόπος για να επιτευχθεί τοπική απώλεια λίπους είναι με κάποια επέμβαση, όπως λιπαναρρόφηση, που πάλι θα πρέπει να αποτελεί την τελευταία επιλογή και να γίνεται μόνο όταν κρίνεται αναγκαίο. Οι καλύτεροι τρόποι για να πετύχουμε μείωση στο ποσοστό του σωματικού λίπους και επομένως μείωση του λίπους στις περιοχές που υπάρχει το πρόβλημα, είναι ή δίαιτα και η άσκηση.

Η δίαιτα θα πρέπει να είναι ελαφρώς υποθερμιδική και να είναι ισορροπημένη για να παρέχει όλα τα θρεπτικά συστατικά που θα εξασφαλίσουν την καλή υγεία και την διατήρηση της μυϊκής μάζας. Οι πολύ στερητικές δίαιτες που συνήθως προωθούνται και σαν δίαιτες για «τοπικό αδυνάτισμα» υστερούν σε θρεπτικά συστατικά και μαζί με την απώλεια λίπους προκαλούν και απώλεια μυϊκής μάζας. Επίσης, σημαντική είναι η συχνότητα των γευμάτων. Τα μεγάλα κενά μεταξύ των γευμάτων πυροδοτούν καταστάσεις που αυξάνουν την όρεξη, ευνοούν την μείωση του μυϊκού ιστού και κατ επέκταση την μεγαλύτερη αποθήκευση λίπους στο σώμα. Η κατανάλωση γευμάτων κάθε 2-3 ώρες θεωρείται μια καλή συχνότητα. Τέλος η εξατομίκευση της δίαιτας και η ταυτόχρονη εφαρμογή τεχνικών τροποποίησης διατροφικής συμπεριφοράς από ειδικό, θα συμβάλουν σημαντικά στην επιτυχή απώλεια βάρους.

Όταν συνδυάζουμε την δίαιτα μαζί με άσκηση έχουμε ακόμη καλύτερα αποτελέσματα καθώς επιτυγχάνεται περισσότερη απώλεια λίπους και ταυτόχρονα διατήρηση της μυϊκής μάζας. Παράλληλα η εκγύμναση συγκεκριμένων μυών γύρω από τις προβληματικές περιοχές κάνει το σώμα να δείχνει σε καλύτερη κατάσταση, ακόμη κι αν δεν υπάρξει η επιθυμητή απώλεια λίπους. Μακροπρόθεσμα μπορούμε να δούμε σημαντικά αποτελέσματα όταν μαζί με την άσκηση εφαρμόζεται μια ισορροπημένη διατροφή, χωρίς απαραίτητα να γίνεται μείωση στις καθημερινές ενεργειακές ανάγκες. Αυτό όμως απαιτεί περισσότερο χρόνο και προσπάθεια και δεν συστήνεται σε άτομα που έχουν πολύ αυξημένο βάρος και προβλήματα υγείας καθώς χρήζουν ανάγκης για απώλεια βάρους.

Συμπερασματικά, δεν υπάρχει το «τοπικό αδυνάτισμα» αλλά η συνολική απώλεια λίπους που με την σειρά της θα δώσει το αποτέλεσμα σε κάποιο σημείο του σώματος μας. Οι πιο αποτελεσματικοί τρόποι για να πετύχουμε συνολική απώλεια λίπους, είναι η ισορροπημένη δίαιτα και η άσκηση, πάντα με την βοήθεια καταρτισμένων επιστημόνων.

www.diatrofi.gr

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ