Τι να κάνεις όταν το παιδί βαριέται να διαβάσει

10 Μαρτίου 2015
Νίκη, 47 ετών ρωτά

Αναγνώστριά μας ρωτά : 

ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΩ ΜΕΓΑΛΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΣΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ ΜΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΚΟΡΗ ΜΟΥ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ 16 ΕΤΩΝ ΜΕΤΡΙΑ ΕΩΣ ΚΑΚΗ ΑΠΟΔΟΣΗ ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Η ΜΟΝΙΜΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΕΙΝΑΙ ΒΑΡΙΕΜΑΙ ΠΟΛΥ ΚΑΚΗ ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ ΤΟΝ ΡΟΚΑΝΑΕΙ ΣΑΝ ΜΠΙΣΚΟΤΟ ΓΙΑ ΟΤΙ ΑΔΙΑΦΟΡΟ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΦΑΝΤΑΣΤΕΙ ΚΑΝΕΙΣ FB ΤΗΛΕΦΩΝΟ ΝΥΧΙΑ ΦΡΥΔΙΑ ΚΤΛ ΚΟΙΜΑΤΑΙ ΑΡΓΑ ΧΩΡΙΣ ΛΟΓΟ ΞΥΠΝΑΕΙ ΜΕ ΑΦΑΝΤΑΣΤΟ ΚΟΠΟ ΚΑΙ ΚΑΝΕΙ ΣΥΛΛΟΓΗ ΠΡΩΙΝΩΝ ΑΠΟΥΣΙΩΝ ΛΟΓΩ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗΣ ΕΙΝΑΙ ΠΑΙΔΙ ΜΕ ΔΥΣΛΕΞΙΑ ΑΛΛΑ ΜΕ ΠΟΛΥ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΕΧΕΙ ΚΑΝΕΙ ΧΡΟΝΙΑ ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΣΤΟΝ Κο ΚΑΡΠΑΘΙΟΥ ΠΗΓΑΙΝΕΙ ΣΕ ΠΟΛΥ ΚΑΛΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΙ ΑΠΟΛΑΜΒΑΝΕΙ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ ΚΑΙ ΑΓΑΠΗΣ ΚΑΙ ΑΝΟΧΗΣ ΚΑΙ ΒΕΒΑΙΑ ΕΙΝΑΙ ΘΥΜΩΜΕΝΗ ΜΟΝΙΜΩΣ ΤΟ ΜΟΝΟ ΠΟΥ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΚΑΤΑΛΟΓΙΣΩ ΣΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΟΥ ΕΙΝΑΙ Η ΥΠΕΡΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΠΕΡΙΜΕΝΩ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ. 

Στο ερώτημά σας απαντά η σχολική ψυχολόγος Μαρκέλλα Καπλάνη

Εδώ μιλάμε για ένα συνδυασμό εφηβείας αλλά και μαθησιακών δυσκολιών. Καταρχάς είναι σημαντικό να ρωτήσω εάν υπάρχουν κατάλληλες δομές στο σχολείο που πηγαίνει η κόρη σας για ένα υποστηρίζουν μαθητές με δυσλεξία ή άλλες μαθησιακές δυσκολίες. Είναι πολύ σημαντικό ένα παιδί το οποίο έχει μία μικρή μαθησιακή δυσκολία να νιώθει ότι έχει την ανάλογη υποστήριξη ώστε να μπορεί να αποδίδει σε ανάλογο επίπεδο με οποιονδήποτε άλλο συμμαθητή της. Στην περίπτωση που δεν έχει την κατάλληλη υποστήριξη ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες, όσο μικρές και αν μπορεί να είναι αυτές, νιώθει απόρριψη στο σχολείο, είτε αυτή όντως υπάρχει είτε είναι από εσωτερική ανασφάλεια. 

 
Η παραίτηση της κόρης σας απ' το σχολείο μπορεί να συνδέεται άρρηκτα με την δυσλεξία και πιο συγκεκριμένα με την εικόνα που έχει για τον εαυτό της για το κατά πόσο είναι άξια για να τα καταφέρει σε ακαδημαϊκό επίπεδο. Οι μαθητές τα παρατάνε όταν οι ίδιοι πιστέψουν πως δεν είναι ικανοί.
 
Όταν η ακαδημαϊκή ανασφάλεια συνδυάζεται με την εφηβεία, τότε τα πράγματα δυσκολεύουν εφόσον ο έφηβος είναι πλέον σε μία φάση που θέλει να διευθετεί καταστάσεις μόνος του και να είναι ανεξάρτητος από τους γονείς του. Είναι και αυτό ένα κομμάτι της αυτοπεποίθησης και της ταυτότητας που προσπαθεί να χτίσει – να μπορεί να τα καταφέρει και μόνη της εφόσον πλησιάζει την ενηλικίωση.
 
Ενώ λοιπόν έχει απευθυνθεί σε ειδικό για πολλά χρόνια ώστε να αντιμετωπίσει την δυσλεξία, και πιθανώς να την έχει φέρει σε επίπεδα τα οποία δεν επηρεάζουν την μάθηση της, εάν η κόρης σας έχει δημιουργήσει την πεποίθηση μέσα της πως δεν μπορεί να τα καταφέρει σε ακαδημαϊκό επίπεδο, είναι πολύ πιο ασφαλές για την ίδια να μην ασχολείται με αυτόν τον τομέα στη ζωή της και να εναποθέτει την ενέργεια της στην εμφάνιση της και στις κοινωνικές επαφές. Αυτό είναι κάτι που είναι καλό να το εξερευνήσετε. Εάν όντως αυτή είναι η αιτία, πιθανώς να βοηθούσαν μερικές συνεδρίες με τον ψυχολόγο του σχολείου, εάν υπάρχει, ώστε να μπορέσουν να καταρριφθούν οι λανθασμένες και αρνητικές πεποιθήσεις και να βρεθούν τεχνικές οι οποίες να υποστηρίζουν την εκπαιδευτική εξέλιξη της κόρης σας.
 
Από εκεί και πέρα είναι σημαντικό και εσείς σαν γονείς, οι οποίοι έχουν πλήρη κατανόηση της κατάστασης, να περνάτε το μήνυμα στην κόρη σας οτι την αγαπάτε και την αποδέχεστε άνευ όρων, είτε τα καταφέρει στο σχολείο είτε όχι. Αν και σίγουρα νιώθετε έτσι, είναι σημαντικό να το εκφράζεται με κάθε τρόπο. Ενώ κάτι τέτοιο μπορεί να φαντάζει δύσκολο - να φοβόμαστε ότι εάν δείξουμε τόση κατανόηση μπορεί το παιδί να τα παρατήσει εντελώς - το παιδί αντλεί ιδιαίτερη δύναμη και σιγουριά από αυτό και νιώθει καλά για τον εαυτό του. Έτσι μπορεί να νιώσει την ασφάλεια να προσπαθήσει και να επενδύσει και οτι θα συνεχίσει να είναι αποδεκτό από τους αγαπημένους του ανθρώπους έστω και αν δεν τα καταφέρει. Έτσι δίνεται στο παιδί η ώθηση να δοκιμάσει, να προσπαθήσει... γιατί δε συνδέεται η αξία του ως άτομο με το αν θα καταφέρει στο ακαδημαϊκό επίπεδο και έτσι το κόστος της αποτυχίας δεν είναι τόσο τραγικό ώστε να μας παραλύει. 


ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ