Έχεις δυσανεξία στη γλουτένη; Διάβασε τις διατροφικές μας συμβουλές

18 Μαρτίου 2015

Το 99% των ανθρώπων που έχουν δυσανεξία στη γλουτένη ή πάσχουν από κοιλιοκάκη, το πιθανότερο είναι να μην το γνωρίζουν και να μην το μάθουν ποτέ.

Η δυσανεξία στη γλουτένη έχει συνδεθεί με περίπου 50 ασθένειες και οφείλεται σε δυσανεξία στην πρωτεΐνη γλουτένη, η οποία βρίσκεται στο σιτάρι, στη σίκαλη και στο κριθάρι.

Η κοιλιοκάκη (ή δυσανεξία στη γλουτένη ή εντεροπάθεια από γλουτένη) είναι μια παθολογική κατάσταση που αφορά το λεπτό έντερο. Η κοιλιοκάκη είναι αποτέλεσμα  μιας σύνθετης ανοσολογικής απάντησης  που προκαλείται από τη γλουτένη, αλλά όχι αλλεργική αντίδραση. Η γλουτένη είναι μια πρωτεΐνη που βρίσκεται στο σιτάρι,  στη σίκαλη, στο κριθάρι και τη βρώμη. Τα συμπτώματα της κοιλιοκάκης είναι ποικίλα και μπορεί να επηρεάζουν από το γαστρεντερικό σύστημα μέχρι και το δέρμα.

Η θεραπεία της δυσανεξίας στη γλουτένη είναι ο δια βίου αποκλεισμός από τη διατροφή όλων των προϊόντων που προέρχονται από σιτηρά όπως αλεύρι, μακαρόνια, ψωμί, παξιμάδια , φρυγανιές κ.α.  Η τήρηση ενός τέτοιου διαιτολογίου είναι λίγο δύσκολη καθώς τα τρόφιμα με γλουτένη καλύπτουν μεγάλο μέρος των διατροφικών μας επιλογών. Αν υποφέρετε από δυσανεξία στη γλουτένη , ακολουθείστε τις παρακάτω συμβουλές γιατί η θεραπεία της νόσου σας εξαρτάται αποκλειστικά από εσάς:

Στην αγορά κυκλοφορούν ειδικά προϊόντα (π.χ. ψωμί, μακαρόνια) τα οποία είναι ελεύθερα γλουτένης. Αξίζει να αναφερθεί ότι τα προϊόντα αυτά συνταγογραφούνται. 

 

Η κατανάλωση ρυζιού , καλαμποκιού, σόγιας, κινόα, ταπιόκα επιτρέπονται οπότε θα μπορούσατε για παράδειγμα να καταναλώσετε ρυζάλευρο ή ψωμί από καλαμπόκι.

 

Θα πρέπει να είστε πολύ προσεκτικοί με το τι καταναλώνετε. Ακόμη και μια μικρή ποσότητα γλουτένης μπορεί να προκαλέσει βλάβη στο λεπτό έντερο. Διαβάστε πολύ προσεκτικά τις ετικέτες των τροφίμων που καταναλώνετε. Υπάρχουν περιπτώσεις όπου μπορεί στα τρόφιμα να περιέχεται γλουτένη χωρίς όμως να είναι ευδιάκριτο στην διατροφική ετικέτα. Ζητήστε από το γιατρό σας ή το διαιτολόγο σας να σας δώσει μια λίστα με ονόματα συστατικών που μπορεί να περιέχουν γλουτένη όπως υδρολυμένη πρωτεΐνη σίτου ή εκχύλισμα βύνης.

 

Είναι πολύ σημαντικό να προσέχετε ακόμη και κατά τη διάρκεια παρασκευής ενός φαγητού καθώς είναι πολύ συχνός ο κίνδυνος επιμόλυνσης. Η επιμόλυνση μπορεί να συμβεί αν χρησιμοποιείτε κοινές επιφάνειες ή κοινά σκεύη με αυτά για την παρασκευή φαγητού της υπόλοιπης οικογένειας. Να καθαρίζετε πολύ προσεκτικά τις επιφάνειες και τα σκεύη και μην αποθηκεύετε τα τρόφιμα σας μαζί με εκείνα της άλλη οικογένειας.

 

Επίσης, είναι σημαντικό όταν τρώτε έξω σε εστιατόρια ή σε φιλικά σπίτια να γνωστοποιείται ποιες είναι οι τροφές που μπορείτε να καταναλώσετε.

 

Καλό θα ήταν να επισκεφτείτε κάποιο πτυχιούχο διαιτολόγο για να σας κάνει μια διατροφική αξιολόγηση καθώς και να σας συντάξει κάποιο διαιτολόγιο καθώς αυτή η παθολογική κατάσταση πολλές φορές σχετίζεται με διατροφικές ελλείψεις όταν η διατροφή δεν είναι ισορροπημένη.

Ελληνικό Ινστιτούτο Διατροφής

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ