Τροφές που κάνουν καλό στα δόντια του παιδιού

26 Μαρτίου 2015

Απαραίτητη προϋπόθεση για την καλή γενική κατάσταση του οργανισμού ενός παιδιού και κατά συνέπεια ενός μελλοντικού ενήλικα είναι η υγεία της στοματικής του κοιλότητας. Μέλημα επομένως των γονέων είναι να φροντίσουν γι' αυτό από την περίοδο ακόμη εγκυμοσύνης της μητέρας και μέχρις ότου το παιδί αποκτήσει το ίδιο συνείδηση για το τι βλάπτει και τι ωφελεί την υγεία των δοντιών του.

 Από την επιστημονική ομάδα του διατροφολόγου Eυάγγελου Ζουμπανέα www.diatrofi.gr 

Η πρόληψη νόσων της στοματικής κοιλότητας, όπως είναι η τερηδόνα, η ουλίτιδα, οι ορθοδοντικές ανωμαλίες, οι δυσχρωμίες, οι απασβεστιώσεις κ.α. πρέπει να κατευθύνεται προς τρεις βασικούς στόχους.

  • Σωστή διατροφή
  • Τήρηση των κανόνων υγιεινής του στόματος
  • Τακτικές επισκέψεις στον οδοντίατρο για ενημέρωση, πρόληψη, θεραπεία.

Στο άρθρο που ακολουθεί θα ασχοληθούμε με τον πρώτο μας στόχο: Διατροφή και στοματική υγεία.

Ποτέ δεν είναι πολύ νωρίς για να αρχίσει η φροντίδα των δοντιών ενός παιδιού. Τα πρώτα δοντάκια αρχίζουν να σχηματίζονται κατά την διάρκεια του 2ου και 3ου τριμήνου της εγκυμοσύνης. Η έλλειψη ασβεστίου κατά ην περίοδο της κύησης μπορεί να επηρεάσει την κατασκευή των δοντιών (όπως και των οστών). Αυτός είναι ένας σημαντικός λόγος για τον οποίο η διατροφή της μέλλουσας μητέρας κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης θα πρέπει να είναι πλούσια σε γαλακτοκομικά προϊόντα (γάλα, τυρί, γιαούρτι) και ψάρια.

Επίσης θα πρέπει να συμβουλεύεται τον γιατρό της πριν πάρει οποιαδήποτε φαρμακευτικό σκεύασμα γιατί υπάρχουν φάρμακα (όπως οι τετρακυκλίνες) που μπορεί να επηρεάσουν το χρώμα των νεογιλών δοντιών του παιδιού.

Ορισμένες μητέρες έχουν την συνήθεια να κοιμίζουν το μωρό τους με ένα μπιμπερό. Η συνήθεια αυτή είναι ιδιαίτερα βλαβερή για τα νεογιλά δόντια, γιατί το γάλα που μένει όλο το βράδυ επάνω τους, αυξάνει τα μικρόβια που υπάρχουν στη στοματική κοιλότητα. Αυτά με τη σειρά τους μετατρέπουν τα υπολείμματα του γάλακτος σε δύο βλαβερές ουσίες: τη γαλακτόζη και το γαλακτικό οξύ, που καταστρέφουν την αδαμαντίνη (σμάλτο) των δοντιών. Το σάλιο, του οποίου η έκκριση είναι μειωμένη τη νύχτα, δεν μπορεί να εξουδετερώσει την καταστροφική δράση αυτών των ουσιών.

Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί επίσης στη συνήθεια της πιπίλας. Αυτή πρέπει να κοπεί όσο το δυνατόν νωρίτερα, γιατί δημιουργεί προβλήματα στην ανάπτυξη των γνάθων, αλλά και στη σωστή θέση των μόνιμων δοντιών.

Εννοείται ότι οι βλαβερές συνέπειες είναι διπλές όταν χρησιμοποιείται πιπίλα βουτηγμένη στη ζάχαρη ή στο μέλι, ως μέσον ηρεμίας ενός ανήσυχου μωρού.

Οι βασικοί κανόνες διατροφής που πρέπει να ακολουθήσουν οι γονείς για να προστατεύσουν τη υγεία των δοντιών των παιδιών τους είναι:

  1. Η διατροφή ενός παιδιού πρέπει να περιέχει τις ακόλουθες ομάδες τροφών
    • Το γάλα και τα παράγωγά του, που περιέχουν πρωτεΐνες, ασβέστιο, βιταμίνες A. και D.
    • Το κρέας, τα ψάρια, τα αυγά, το κοτόπουλο, τους ξηρούς καρπούς που περιέχουν πρωτεΐνες, ασβέστιο, βιταμίνες A,B,D και νιασίνη.
    • Τα λαχανικά και τα φρούτα που περιέχουν υδατάνθρακες, βιταμίνες A και C και χνοστοιχεία.
    • Τα δημητριακά και τα παράγωγά τους που περιέχουν υδατάνθρακες, σύμπλεγμα βιταμινών Β και σίδηρο.
  2. Περιορισμός στην ποσότητα και κυρίως στην συχνότητα κατανάλωσης ζαχαρούχων τροφών.
  3. Αποφυγή κρυφών μορφών ζάχαρης όπως: αναψυκτικά, κορν-φλέκς, χυμοί, γιαούρτι με πρόσθετα, κέτσαπ, μουστάρδα, ξηρά φρούτα κ.α.
  4. Καλό μάσημα της τροφής, η οποία όμως δεν πρέπει να παραμένει στο στόμα για μεγάλο χρονικά διάστημα. Η παραμονή δημιουργεί συνθήκες ευνοϊκές για τη δημιουργία τερηδόνας, αφού δίνει θρεπτικό υλικό στα μικρόβια του στόματος να πολλαπλασιαστούν.
  5. Κατανάλωση σκληρών τροφών, όπως μήλο, καρότο, αγγούρι, ψωμί ολικής αλέσεως. Οι τροφές αυτές συντελούν στην υγεία των ούλων και στη σωστή διάπλαση των γνάθων και μυών του προσώπου. Βοηθούν επίσης στον φυσικό αυτοκαθαρισμό δοντιών.
  6. Ο υψηλός πυρετός μπορεί να διαταράξει την ισορροπία ασβεστίου στο αίμα και συνεπώς την ενασβεστίωση των δοντιών που διαπλάθονται εκείνη τη χρονική περίοδο.
  7. Οι διάφορες συσκευασμένες τροφές, γλυκές και αλμυρές, είναι πλούσιες σε ενώσεις φωσφόρου. Ο φώσφορος όμως είναι εχθρός του ασβεστίου, αφού το δεσμεύει και δεν το αφήνει να απορροφηθεί από τον οργανισμό.
  8. Το διαιτολόγιο του παιδιού πρέπει να είναι πλούσιο σε φυτικές ίνες που βοηθούν τον μεταβολισμό της ζάχαρης και έτσι περιορίζεται η βλαπτική της επίδραση. Η καλύτερη πηγή τους είναι οι ωμές σαλάτες που περιέχουν διαλυτές φυτικές ίνες. Οι αδιάλυτες φυτικές ίνες που βρίσκουμε στα δημητριακά είναι σχετικά δύσκολο να αφομοιωθούν από το αναπτυσσόμενο πεπτικό σύστημα του παιδιού.
  9. Το παιδί πρέπει να τρώει 3 πλήρη γεύματα (πρωί – μεσημέρι - βράδυ). Έτσι χορταίνει και δεν έχει ανάγκη από ζαχαρούχες τροφές μεταξύ των γευμάτων. Φροντίζουμε πάντα να υπάρχει μαγειρεμένο φαγητό στο σπίτι.
  10. Ένα χορταστικό σπιτικό γλυκό με μειωμένη ζάχαρη μπορεί να καταναλωθεί αμέσως μετά το γεύμα, όταν η έκκριση του σάλιου είναι αυξημένη.
  11. Κάθε αλλαγή στη διατροφή του παιδιού πρέπει να γίνεται σταδιακά.

Ένα λαμπερό, υγιές, γοητευτικό χαμόγελο αποτελεί σημαντικό όπλο στην αυτοπεποίθηση ενός ανθρώπου.

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ