Πράγματα που ελάχιστοι γνωρίζουν για την Δανάη Στράτου

9 Απριλίου 2015

Γεννημένη το 1964 στην Αθήνα σε μια οικογένεια γυναικοκρατούμενη,η Δανάη Στράτου είναι η σύζυγος του Υπουργού Οικονομικών, πλέον, Γιάννη Βαρουφάκη. Έχει τέσσερις αδελφές, αλλά αυτή ήταν το αγοροκόριτσο και η άτακτη της οικογένειας. Λάτρευε να βοηθάει τον πατέρα της σε όλες τις αγορίστικες δουλειές, της άρεσε να οδηγεί αυτοκίνητα, μηχανάκια, βάρκες. Μεγάλη της αδυναμία ήταν η ιππασία.

Η Δανάη Στράτου με την Ορσαλία Παρθένη

 

Η Δανάη Στράτου, είναι η κόρη του Φαίδωνα Στράτου, το όνομα του οποίου είναι συνυφασμένο με την ιστορική Πειραϊκή Πατραϊκή, τη βιομηχανία βάμβακος που είχε ιδρύσει ο πατέρας του Σταμούλης Στράτος (1891-1963) με τον Χριστόφορο Κατσάμπα (1893-1984). Βέβαια, σε παλαιότερη συνέντευξή του στην εφημερίδα «Καθημερινή», το 2013, ως πρόεδρος της Ένωσης Φίλων Ακροπόλεως και του ΙΕΠΑΣ (Ινστιτούτου Επαγγελματικού Προσανατολισμού και Σταδιοδρομίας), είχε διευκρινίσει πως ο ίδιος ασχολήθηκε με θυγατρικές εταιρείες και ότι ο αδελφός του είχε αναλάβει τη διεύθυνση της ιστορικής εταιρείας.

Η σημαντική εικαστικός Ελένη Πόταγα-Στράτου, μητέρα της Δανάης Στράτου

Η σημαντική εικαστικός Ελένη Πόταγα-Στράτου, μητέρα της Δανάης Στράτου

Μεγάλωσε στο κέντρο της Αθήνας, στην Πλάκα, με την τέχνη να παίζει καθοριστικό ρόλο στη ζωής της, αφού η μητέρα της είναι η εικαστικός-γλύπτρια Ελένη Πόταγα-Στράτου. Τα γλυπτά της ήταν μεγάλης κλίμακας και η παρουσία τους γέμιζε τον χώρο. Η Δανάη Στράτου βίωνε τη δημιουργία στην καθημερινότητά της.

Η Δανάη Στράτου είναι μία πολύ ιδιαίτερη φυσιογνωμία. Σπούδασε Καλές Τέχνες στο Central St. Martins College of Art and Design του Λονδίνου (1983 – 1988) και δηλώνει γλύπτρια, εικαστικός, σύζυγος, μητέρα.

- Το 1997, με την αρχιτέκτονα Αλεξάνδρα Στράτου και την αρχιτέκτονα Στέλλα Κωνσταντινίδη, ως μέλη της ομάδας D.A.ST. arteam εγκατέστησαν το "Desert Breath", ένα από τα μεγαλύτερα έργα της Land Art στον πλανήτη, που καλύπτει100.000 τετραγωνικά μέτρα στην Ανατολική Σαχάρα της Αίγυπτου,στην καρδιά της ερήμου. Ένα κολοσσιαίο εικαστικό έργο τέχνης από δυο αλληλένδετες λογαριθμικές σπείρες 178 κώνων, που δεσπόζει στη μέση της Σαχάρας και παραμένει ορατό ακόμη και από το διάστημα.

- Εκπροσώπησε την Ελλάδα στην 48η Biennale της Βενετίας το 1999. Επίσης, συμμετείχε στις εξής ομαδικές εκθέσεις: 1η Biennale της Βαλένθια (2001), Ισπανία, BIDA 2005, Bienal International Del Deporte En El Arte, Σεβίλλη (Ισπανία), Caravansarai 2006, International Forum of Visual Arts & Arts Events, Τασκένδη (Ουζμπεκιστάν), 1η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης (2007), συμμετοχή με το έργο «CUT – 7 διαχωριστικές γραμμές».

-Αρκετά χρόνια αργότερα,παρουσίασε μια οπτικοακουστική εγκατάσταση στους χώρους του Λουτρού των Αέρηδων στην Πλάκα, με ταυτόχρονες προβολές από βιντεοσκοπημένες εικόνες των εφτά πιο σημαντικών ποταμών της Γης, όπου το υδάτινο στοιχείο μεταμορφωνόταν σε εικόνα της ροής του σύμπαντος, σ’ ένα διαρκές εσωτερικό ταξίδι, σ’ έναν αέναο κύκλο ζωής…

- Επέλεξε να εργαστεί και να ζήσει πριν από λίγα χρόνια στο Όστιν του Τέξας, στις ΗΠΑ. Ήταν η καινούρια αρχή που έκανε μαζί με τον σύζυγό της Γιάννη Βαρουφάκη, τον γιο της Νικόλα και την κόρη της Εσμεράλδα. Μια μεγάλη πρόκληση, όπως τη χαρακτηρίζει η ίδια, για να δοκιμαστούν ξανά σ’ έναν νέο τόπο, που τίποτα δε σου χαρίζεται εκεί, αλλά υπάρχουν προοπτικές κι ευκαιρίες που δυστυχώς, έχουν εκλείψει στην Ελλάδα.

- Από το 2007 διδάσκει στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα της Ανωτάτης Σχολής Καλών τεχνών στην Αθήνα.

Η Δανάη Στράτου με τη Μαρίνα Φωκίδη στην έκθεση της εικαστικού στη γκαλερί ΖουμπουλάκηΗ 

-Το 2010, ίδρυσε τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό Vital Space,μια καλλιτεχνική, διεπιστημονική πλατφόρμα που δραστηριοποιείται διεθνώς με σκοπό να προσεγγίσει τα ζωτικά ζητήματα της εποχής μας και να προβάλλει στο ευρύτερο κοινό την καλλιτεχνική οπτική.

- Η δουλειά της παρουσιάζεται συστηματικά τόσο σε ατομικές όσο και σε ομαδικές εκθέσεις διεθνώς. Δημιουργεί μεγάλης κλίμακας εικαστικές εγκαταστάσεις και περιβάλλοντα τόσο σε εξωτερικούς όσο και εσωτερικούς χώρους. Στη δουλειά της την απασχολούν θέματα που έχουν να κάνουν με τη φύση και το περιβάλλον και τη θέση του ανθρώπου μέσα σε αυτά. Για τις εγκαταστάσεις της χρησιμοποιεί στοιχεία της φύσης όπως χώμα, νερό, κ.ά., καθώς και διάφορες τεχνολογίες, όπως φωτογραφία, video και ήχο, ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε έργου.

- Έργα της υπάρχουν σε ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα, στις Ηνωμένες Πολιτείες, στην Γαλλία, στη Μεγάλη Βρετανία, στην Αίγυπτο.

- Μία από τις πολυσυζητημένες δουλειές της ήταν η έκθεσή της στηγκαλερί Ζουμπουλάκη το 2012 με τίτλο “It's time to open the Black Boxes!”, έχοντας ως στόχο με το έργο της να ενεργοποιήσει έναν διάλογο που θα παρακινήσει να αντιδράσουμε συλλογικά στην ακινησία που μας «παγώνει».

 

Η ζωή της, ο χαρακτήρας της, όσα αγαπάει και σε τι δεν μπορεί να αντισταθεί, με τα δικά της λόγια

«Το σημαντικότερο επίτευγμά μου ήταν ν’ αγαπήσουν και να εκτιμήσουν τα παιδιά μου το έργο μου, παρά το γεγονός ότι πολλές φορές υπέφεραν από αυτό, καθώς έπρεπε να με μοιράζονται μαζί του».

«Η Ελλάδα μου δεν έχει ανάγκη κανέναν μας να την εκθειάζει με κοινοτοπίες».

«Το σπίτι μου στην Αίγινα είναι το σπίτι μου. Εδώ νιώθω ευτυχής και πλήρης. Με ηρεμεί, μου ανοίγει τη ματιά και την ψυχή. Όποτε είμαι εδώ και βλέπω τον ορίζοντα όλα μπαίνουν στη σωστή τους διάσταση».

«Το καλοκαίρι μου το ζω συνεχώς, χειμώνα-καλοκαίρι».

«Δε θ’ αντισταθώ ποτέ σ’ ένα κομμάτι σοκολάτας».

«Δε θα ξεχάσω ποτέ κάποιες αστείες ατάκες των παιδιών μου από την παιδική τους ηλικία».

«Ευτυχία είναι το να μη χρειάζεται να σκέφτεσαι την ευτυχία».

«Απόλαυση είναι να είμαστε ξένοιαστοι με τον Γιάννη,ταξιδεύοντας στην Αίγινα οι δυο μας στο τέλος του καλοκαιριού κι αφού έχουμε περάσει όμορφα με τα παιδιά και τους φίλους μας».

 

Η ΖΩΗ ΤΗΣ ΠΡΙΝ ΤΟΝ ΓΙΑΝΗ

O Γιώργος Μομφεράτος έγινε γνωστός στο ευρύ κοινό μέσω ενός πονήματος, με το οποίο διαμαρτυρήθηκε για την κυκλοφορία του βιβλίου του Δημήτρη Κουφοντίνα.

Στις σελίδες του εν λόγω πονήματος υπάρχει εκτενής αναφορά στη δολοφονία του πατέρα του, Νίκου Μομφεράτου, εκδότη της «Απογευματινής», από τη «17Ν» στις 21 Φεβρουαρίου του 1985 στο Κολωνάκι.

Το τελευταίο διάστημα το όνομά του επανήλθε στην επικαιρότητα για έναν τελείως διαφορετικό λόγο, που ακούει στο όνομα «Δανάη Στράτου». Τα τι και τα πώς της ιστορίας τους έχουν τις ρίζες τους στις αρχές της δεκαετίας του ’90, όταν η σημερινή σύζυγος του κ. Γιάνη Βαρουφάκη ήταν ο μεγάλος έρωτας του κ. Μομφεράτου, που όμως είχε ημερομηνία λήξης. Ηταν ένας έρωτας που γεννήθηκε στα χρόνια της Αλλαγής, οδηγήθηκε σε γάμο, χάρισε στο ζευγάρι δύο υπέροχα παιδιά, αλλά τελικά δεν άντεξε στη φθορά του χρόνου. Το διαζύγιο, πάντως, ήταν ήρεμο και συναινετικό, ενώ οι σχέσεις των δύο πρώην παρέμειναν εξαιρετικές στα χρόνια που ακολούθησαν, κάτι που φαίνεται και από τις κοινές φωτογραφίες τους μαζί με την κόρη τους, την ημέρα που πήρε το πτυχίο της.

Οταν ο Γιώργος Μομφεράτος και η Δανάη Στράτου γνωρίστηκαν στα τέλη της δεκαετίας του ’80, σύμφωνα με τους καλά ενημερωμένους κοσμικούς κύκλους της εποχής, η έλξη που αναπτύχθηκε μεταξύ τους ήταν μοιραία. Νέοι, ωραίοι και με ευρύ κοινωνικό κύκλο, ανήκαν στην τότε «χρυσή νεολαία» των Αθηνών, που διασκέδαζε από το Κολωνάκι και την «Αυτοκίνηση» μέχρι το θρυλικό «Εργοστάσιο».

Η Δανάη Στράτου με τις εικαστικές ανησυχίες προερχόταν από μια μεγάλη επιχειρηματική οικογένεια, από τις πιο γνωστές στην αθηναϊκή κοινωνία, και ήταν η περιζήτητη νύφη με τα γοητευτικά χαρακτηριστικά. Ο Γιώργος Μομφεράτος, από την άλλη, μεγαλωμένος σε ένα περιβάλλον ανέσεων, μόλις λίγα χρόνια πριν, νεαρός ακόμη, είχε βιώσει την απώλεια του πατέρα του, Νίκου, πρώην υπουργού της χούντας στην κυβέρνηση Μαρκεζίνη και πανίσχυρου εκδότη της «Απογευματινής», που τον σημάδεψε για χρόνια.

Οταν γνώρισε την κ. Στράτου, όπως λένε οι καλά γνωρίζοντες τα του ειδυλλίου τους, οι πληγές από τον θάνατο του πατέρα του δεν είχαν ακόμη επουλωθεί. Μαζί της, όμως, ταξίδεψε σε έναν καινούργιο κόσμο και «βυθίστηκε» σε έναν έρωτα που οδήγησε το ζευγάρι στα σκαλιά της εκκλησίας και σε έναν γάμο που συζητήθηκε πολύ στα κοσμικά σαλόνια της εποχής.

Η γέννηση της Εσμεράλδα το 1992 ήταν η επιβεβαίωση της ευτυχίας τους.

ΓΝΩΡΙΜΙΕΣ

Οι σπουδές του κ. Μομφεράτου στα χρηματοοικονομικά μετά τη Σχολή Παναγιωτόπουλου, σε συνδυασμό με τις δυνατές οικογενειακές γνωριμίες (ο πατέρας του είχε έναν ευρύτατο κύκλο ισχυρών φίλων και στενή σχέση με τον ιδρυτή της Ν.Δ., Κωνσταντίνο Καραμανλή) του εξασφάλισαν ένα σίγουρο επαγγελματικό περιβάλλον. Ο Νικόλας Μομφεράτος, που γεννήθηκε λίγο αργότερα, ένωσε ακόμη πιο πολύ το ζευγάρι, μόνο που αυτό δεν έμελλε να κρατήσει για πάντα.

Τα καλοκαίρια στο ειδυλλιακό σπίτι της Αίγινας, με τις ανέμελες βουτιές και τα παιχνίδια με τα παιδιά, ήταν γραφτό να συνεχιστούν, αλλά κάτω από άλλες συνθήκες. Κι αυτό γιατί σε αντίθεση με τα παραμύθια και το ευτυχισμένο τέλος, η ζωή του ζευγαριού δεν προχωρούσε όπως θα επιθυμούσαν. Οταν αποφάσισαν να χωρίσουν, αυτό έγινε σε πολύ φιλικό κλίμα και τα δύο παιδιά έμειναν μαζί με τη μητέρα τους, ενώ είχαν και εξακολουθούν να έχουν εξαιρετική σχέση με τον πατέρα τους.

Η δεύτερη φορά το 2005 με τον Γιάνη Βαρουφάκη

Το 2005 ο Γιάνης Βαρουφάκης μπήκε για δεύτερη φορά στη ζωή της κ. Στράτου, μετά από πολλά χρόνια. Για την ακρίβεια, από τότε που, τη δεκαετία του ’60, φοιτούσαν στο ίδιο δημοτικό σχολείο, όχι όμως και στην ίδια τάξη, αφού ο σημερινός υπουργός Οικονομικών είναι τρία χρόνια μεγαλύτερος από τη σύζυγό του. Ο δεύτερος γάμος της κ. Στράτου δεν επηρέασε τις σχέσεις των δύο πρώην συζύγων, κάτι που φάνηκε και την ημέρα της αποφοίτησης της Εσμεράλδα από πανεπιστήμιο της Βρετανίας, όπου σπούδασε με αντικείμενο τις Τέχνες. Τα χαμόγελα του κ. Μομφεράτου και της κ. Στράτου, που έχουν στη μέση την κόρη τους, δείχνουν ότι εξακολουθούν να εκτιμούν απεριόριστα ο ένας τον άλλον και τα όσα έζησαν μαζί πριν χωρίσουν. Πάνω από όλα, έχουν τα παιδιά τους και, σύμφωνα με το φιλικό περιβάλλον τους, ο κ. Μομφεράτος έχει καλές σχέσεις και με τον κ. Βαρουφάκη, τον οποίο γνώρισε, όπως ήταν αναμενόμενο, κάποια στιγμή. Ξέρει, άλλωστε, πολύ καλά, τόσο από την Εσμεράλδα όσο και από τον Νικόλα, ότι ο άνθρωπος που τον διαδέχτηκε στην καρδιά της πρώην συζύγου του αγάπησε τα δύο παιδιά τους και έχει εκπληκτικές σχέσεις μαζί τους.

 

ΤΑ ΑΡΝΗΤΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΝΟΙΚΙΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΞΩΧΙΚΟΥ ΣΤΗΝ ΑΙΓΙΝΑ

Η ειδυλλιακή και πολυτελέστατη βίλα του ζεύγους στην Αίγινα, αλλά και η οικία της Πλάκας ενοικιάζονταν για ολιγοήμερες διακοπές σε τουρίστες, χωρίς όμως να έχουν όλα τα νόμιμα δικαιολογητικά. Σε τέτοια περίπτωση, όπως αναφέρει η εφημερίδα, η κα Στράτου και η μητέρα της Δανάη Πόταγα (διάσημη εικαστικός, επίσης), οι οποίες εμφανίζονται ως ιδιοκτήτριες των σπιτιών, θα έπρεπε να έχουν μεριμνήσει να εκδώσουν την απαραίτητη εκ του νόμου άδεια του ΕΟΤ, ώστε να μπορούν να δικαιολογηθούν και να φορολογηθούν τα όποια έσοδα προκύψουν από αυτήν την ενοικίαση. Κάτι τέτοιο επισύρει πρόστιμο ύψους 50.000 ευρώ.

Ωστόσο, ο κ. Βαρουφάκης δηλώνει από την πλευρά του στην εφημερίδα πως ο ίδιος δεν έχει καμία σχέση ούτε με το σπίτι της Αίγινας ούτε με την οικία της Πλάκας. Στην περίπτωση της εξοχικής βίλας στο νησί του Αργοσαρωνικού, ιδιοκτήτες της είναι η Δανάη Στράτου και ο πρώην σύζυγός της Γιώργος Μομφεράτος, υποψήφιος ευρωβουλευτής της ΝΔ, ενώ το νεοκλασικό διαμέρισμα δίπλα από το Μουσείο της Ακρόπολης ανήκει στην πεθερά του, τη διάσημη γλύπτρια Ελένη Πόταγα.

Σημειώνεται πως σύμφωνα με τη νομοθεσία, και τα δύο σπίτια -υπενθυμίζεται ότι αυτό της Αίγινας εκμισθωνόταν σύμφωνα με τη Daily Mail έναντι 5.000 ευρώ την εβδομάδα- δεν έφεραν το Ειδικό Σήμα Λειτουργίας του ΕΟΤ, το απαραίτητο δηλαδή πιστοποιητικό που επιτρέπει στον κάθε ιδιοκτήτη να νοικιάζει νόμιμα το ακίνητό του και να δηλώνει τα χρήματα που εισπράττει στην αρμόδια ΔΟΥ. Σημειωτέον ότι η διαδικασία έκδοσης του σήματος του ΕΟΤ δεν είναι ούτε ιδιαίτερα κοστοβόρα ούτε χρονοβόρα.

«Δεν είναι δικά μου τα σπίτια. Πληρώνω ενοίκιο στην πεθερά μου και μετακομίζω από την Πλάκα», λέει ο υπουργός

Το «Πρώτο Θέμα» ζητώντας απάντηση από το γραφείο του υπουργού Οικονομικών στην ερώτηση γιατί δεν φρόντισε η οικογένεια για την έκδοση του Ειδικού Σήματος, ο κ. Βαρουφάκης συνεχίζει να διαχωρίζει τη θέση του και να επιμένει πως δεν έχει καμία ιδιοκτησιακή σχέση με τα δύο ακίνητα. Μάλιστα, ειδικά για το ακίνητο της Πλάκας στενός συνεργάτης του ανέφερε στο «Πρώτο Θέμα» ότι ο ίδιος ο υπουργός πλήρωνε ενοίκιο στην πεθερά του για να μένει εκεί, ενώ προσθέτει πως μέσα στην εβδομάδα μετακομίζει από την Πλάκα στην Πλατεία Μαβίλη.

«Δεν αποτελούν τα παραπάνω προσωπική μου περιουσία, ούτε όμως και της συζύγου μου πλήρως, ώστε να έχω την κυριότητα και άρα την ευθύνη για αυτά» διαμηνύει ο Γιάνης Βαρουφάκης.

 

«Το εισόδημα έχει δηλωθεί στην εφορία» απαντά ο Βαρουφάκης

Στενός συνεργάτης του υπουργού τονίζει στην εφημερίδα ότι πράγματι η εξοχική κατοικία νοικιάστηκε πέρυσι στην Αίγινα, αλλά «το εισόδημα έχει δηλωθεί, δεν υπάρχει πρόβλημα, το μόνο που δεν υπάρχει είναι το σήμα του ΕΟΤ που δεν βγήκε». Ο λόγος που δεν έχει εκδοθεί το σήμα, κατά τους κύκλους του υπουργού, είναι πως η ιδιοκτήτρια σύζυγός του και οι συνιδιοκτήτες των ακινήτων της, δεν επιθυμούν την αλλαγή της χρήσης των ακινήτων.

Προφανώς, ο κ. Βαρουφάκης εννοεί για το εισόδημα πως θα δηλωθεί, αφού δεν γίνεται να δηλώνει κάποιος τα έσοδά του 2014, πολύ πριν εκδοθούν τα έντυπα των φορολογικών δηλώσεων και πριν ανοίξει το σύστημα TAXIS για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων.

 

Ας σημειωθεί ότι η σύζυγος του Υπουργού Οικονομικών είχε προφίλ σε γνωστές ιστοσελίδες ενοικίασης, στις οποίες είχε ανεβάσει φωτογραφίες από το εσωτερικό των σπιτιών, ενώ έδινε μέχρι και οδηγίες για τις οικιακές συσκευές.

Για την πατρική της οικία, 175 τ.μ,  στην Ακρόπολη, η ίδια αναφέρει ότι «πρόκειται για σπίτι καλλιτέχνη που βρίσκεται στο παλαιότερο και πιο γραφικό κομμάτι της Αθήνας, σε απόσταση αναπνοής από το μετρό και απέναντι από το νέο Μουσείο της Ακρόπολης».


Το σπίτι της Ακρόπολης διαθέτει τρεις κρεβατοκάμαρες, τρία μπάνια, μία ευρύχωρη κουζίνα και ο χώρος στην είσοδο και το σαλόνι είναι διακοσμημένος με έργα της κ. Στράτου και σπάνια έπιπλα. Η τιμή της ενοικίασης του δεν ξεπερνούσε τα 174 δολάρια τη βραδιά.

Το εξοχικό στην Αίγινα, που βρίσκεται στην περιοχή «Παγώνι» νοικιαζόταν προς 650 δολάρια ημερησίως. Το σπίτι αποτελείται από επτά ευρύχωρες κρεβατοκάμαρες, ένα μεγάλο σαλόνι κι επίσης μια μεγάλη κουζίνα. Κι εδώ υπάρχει η προσωπική πινελιά με τα έργα της Δανάης Στράτου με την ίδια να προειδοποιεί «Αν σας αρέσουν θαυμάστε τα από απόσταση, αν δεν σας αρέσουν, αγνοήστε τα. Πάντως και στις δύο περιπτώσεις , μην τα αγγίζετε». Χαρακτηριστικό είναι ότι στην περιγραφή του σπιτιού  δίνονται οδηγίες για το που είναι οι πετσέτες, μέχρι πως λειτουργεί το πλυντήριο πιάτων.

 

 

 

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Γιατί δε φεύγουμε από σχέσεις που μας κάνουν κακό
Καλησπερα σας ειμαι 25 χρονων και εχω μια...
Σχέση: Όταν ο άνδρας δε θέλει να είστε συνέχεια μαζί
Καλησπερα σας ονομαζομαι εφη και ειμαι 33...